XXL Nutrition

dunne mensen kunnen niet dik worden

dikke mensen moeten minder naar de mcdonalds gaan en vaker naar buiten ipv voor de tv, dan vallen ze vanzelf af.

Met alle respect voor bulkers! :thumbup:

In het programma focus is gisteravond een onderzoek gepresenteerd naar overgewicht. Tien mensen hebben vier weken lang meer gegeten dan ze ooit in hun leven gedaan hebben.

heb het programma ook gezien. het waren wel allemaal mensen van rond de 20 jaar. beetje eenzijdige samenstelling om daaruit conclusies te trekken imo en ligt het metabolisme van jonge mensen niet ietsje hoger ? heb iig m'n bedenkingen bij dat onderzoek. ook bij die metingen naar hun vetpercentages had ik ook zoiets van wtf, dat kan onmogelijk 7% zijn dat die kerel heeft.

Bij dieren is het zo dat hun gewicht bijna volledig afhankelijk is van de hoeveelheid voeding die ze krijgen.
Geef je huisdier flink te eten en hij wordt dik, geef je hem een tijdje minder en hij zal afvallen. Raar dat het alleen bij mensen dan niet zo zou werken.
Je zou dan eigenlijk in landen waar armoede heerst tussen de uitgemergelde mensen ook een paar enorme dikzakken moeten zien.

De opzet van de studie is fout. Er werd niet gekeken wat het kcal consumptie van de deelnemers voor de proef was. Voor de een zal 5000 kcal pd idd een verdubbeling van het aantal kcal betekenen terwijl dat voor de ander geen of een minimale toename van het aantal kcal is. Logisch dat de ene proefpersoon meer vetmassa vergaart dan de andere.

"De Zweedse wetenschapper Fredrik Nyström bedacht een experiment om uit te zoeken hoe ons lichaam reageert als we veel meer eten dan we nodig hebben. De dappere vrijwilligers hebben vier weken lang de dubbele hoeveelheid calorieën binnen gekregen en hebben deze periode niet aan lichaamsbeweging gedaan. Dit moet zelfs bij de slankste personen tot een flinke gewichtstoename leiden. Dat zou je tenminste verwachten.

....De vrijwilligers uit het experiment kregen 5000 kcal per dag binnen. Als maximale gewichtstoename werd 15 procent aangehouden..."

@ dr livingstone

Bij de meeste (normale) mensen zal 5000 kcals per dag wel degelijk een verdubbeling betekenen van wat ze normaal eten. In het artikel wordt verder ook gesproken van een verdubbeling, dit geef je zelf al aan.

Verder kan ik me moeilijk voorstellen dat die onderzoekers hier geen rekening mee hebben gehouden. Dat dit niet direct in het artikel naar voren komt wil natuurlijk niet zeggen dat eraan voorbij is gegaan. In dit soort artikele over onderzoeken worden immers zelden alle apsecten uit een onderzoeksverslag belicht.

Als laatste valt dan nog op te merken dat zelfs al zou er geen rekening zijn gehouden bij de kcal-inname van iedere proefpersoon voor het starten van het experiment, er dan nog steeds sprake is van een fenomeen waarbij de ene simpelweg (veel) meer kan eten bij eenzelfde patroon van lichamelijke activiteit dan de andere persoon, zonder daarbij (aanzienlijk) aan te komen (in lichaamsvet).

@ dr livingstone

Bij de meeste (normale) mensen zal 5000 kcals per dag wel degelijk een verdubbeling betekenen van wat ze normaal eten. In het artikel wordt verder ook gesproken van een verdubbeling, dit geef je zelf al aan.

Verder kan ik me moeilijk voorstellen dat die onderzoekers hier geen rekening mee hebben gehouden. Dat dit niet direct in het artikel naar voren komt wil natuurlijk niet zeggen dat eraan voorbij is gegaan. In dit soort artikele over onderzoeken worden immers zelden alle apsecten uit een onderzoeksverslag belicht.

Als laatste valt dan nog op te merken dat zelfs al zou er geen rekening zijn gehouden bij de kcal-inname van iedere proefpersoon voor het starten van het experiment, er dan nog steeds sprake is van een fenomeen waarbij de ene simpelweg (veel) meer kan eten bij eenzelfde patroon van lichamelijke activiteit dan de andere persoon, zonder daarbij (aanzienlijk) aan te komen (in lichaamsvet).

Dat is toch geen nieuws???

Bij dieren is het zo dat hun gewicht bijna volledig afhankelijk is van de hoeveelheid voeding die ze krijgen.
Geef je huisdier flink te eten en hij wordt dik, geef je hem een tijdje minder en hij zal afvallen. Raar dat het alleen bij mensen dan niet zo zou werken.

Dat dit bij mensen niet zo werkt, dat is helemaal de conclusie van het onderzoek niet. Grofweg geldt binnen de beweringen van het onderzoek nog steeds: eet men meer dan een ander, dan wordt men ook dikker dan die ander. Op het eerste gezicht valt dit ook waar te nemen als men mensen observeert, net zoals bij dieren.

Wie zegt dat het bij dieren niet eveneens gecompliceerder ligt dan men op het eerste gezicht zou denken?

Je zou dan eigenlijk in landen waar armoede heerst tussen de uitgemergelde mensen ook een paar enorme dikzakken moeten zien.

Dat is natuurlijk onzin. Nergens wordt er in het onderzoek geconcludeerd dat er (altijd) mensen zijn waarbij met ook maar een beetje voedsel een (enorm) overgewicht te realiseren valt.

Overigens zie je ook onder arme bevolkingsgroepen mensen met overgewicht.

Dat is nu juist waar het in dit onderzoek om draait.

Het is 'nieuws' in die zin, dat men er in de eerste plaats toch van mag uitgaan dat bij dezelfde lichamelijke activiteiten mensen (met ongeveer hetzelfde lichaamsgewicht) bij dezelfde hoeveelheid aan kcal-inname dezelfde ontwikkeling mbt gewicht zullen ondervinden.

Zeker als er dan iemand is met een gewicht van bv. 65 kg die met 5000 kcals minder aankomt dan een ander dikker iemand van bv. 85 kg, waarbij beiden dezelfde activiteiten op een dag doen, is dat toch opmerkelijk te noemen.

BS, die mijn overgebuur was vroeger ecto echt ecto en is een 10cm kleiner als mij. Nu is hij al enkele jaren geleden gestopt met bodybuilding zonder zijn eetpatroon aan te passen, gevolg hij weegt nu meer als mij een is nog een pak vetter dan ik (ben zelf 1.85 @ 100+ kg met zo'n 20% schat ik

BS, die mijn overgebuur was vroeger ecto echt ecto en is een 10cm kleiner als mij. Nu is hij al enkele jaren geleden gestopt met bodybuilding zonder zijn eetpatroon aan te passen, gevolg hij weegt nu meer als mij een is nog een pak vetter dan ik (ben zelf 1.85 @ 100+ kg met zo'n 20% schat ik

En omdat jij zo'n voorbeeld kan noemen is het meteen bullshit?

Onderzoek: het blijkt dat sommige auto's wel sneller kunnen rijden dan 300 km/u.

Forummer: "Bullshit, ik ken iemand met een auto, en die auto gaat niet harder dan 150 km/u."

ik reageer op de beginpost die zegt dat dikke mensen niet dik kunnen worden.

genoeg voorbeelden ook hier op het board die die stelling of omgekeerd tegenspreken (rest vh topic niet gelezen)

K Maar je ziet toch wel dat dat slechts te titel is van een artikel, bedoeld om aandacht te trekken?

Ik zie het in mijn directe omgeving( broertje en oom). Ze kunnen eten wat ze willen maar komen niets aan. Vooral mijn broertje is erg. Kilozakken m&m's, boterhammen met fluff en weet ik veel wat voor zooi nog meer gaan er doorheen, maar nog steeds een lichaam om jaloers op te zijn.

Dat ze niet dik KUNNEN worden zal in de meeste gevallen niet waar zijn maar ik geloof wel dat het lichaam zelf een bepaalde toestand probeert te verdedigen.

Bij mezelf merk ik ook een vrij duidelijk tolerantiegebied, op een gegeven moment kan ik quasi alles eten zonder verder aan te komen en aan de andere kant krijg ik nu wel wat weerstand om nog meer af te vallen. In het bereik van ongeveer 10 kg wat ertussen zit kan ik vrij gemakkelijk aankomen of afvallen als ik dat wil.
Ik hoop eigenlijk wel nog steeds dat ik mijn setpoint wat betreft bf% nog naar beneden kan krijgen (voor gewicht hoeft eigenlijk niet maarja :P) maar ik heb wel enige twijfel of dit gaat lukken. Ik heb eerder wel langdurig behoorlijk beneden mijn normale gewicht gezeten maar het lukte niet echt om er aan te wennen, qua eten lukte het nog wel maar voelde me er niet goed bij en dergelijke. Maar ja, misschien lag het wel aan de samenstelling van het dieet wat ik erbij gebruikte ik geloofde toen namelijk nog dat hoe minder vet in je voeding hoe beter:o

Er zal intussen ook best een genetische component aan zitten, (en nu komt de foute vergelijking) je ziet het ook bij dieren dat het per diersoort behoorlijk verschillend is hoeveel vet er bij een normale fysiologie hoort. Sommige mensen kunnen wat dat betreft dus best wat meer op een walvis lijken, dan anderen
...en nu nog een gemene vergelijking voor de ecto's, waar zouden die dan op lijken?:p

Het is helaas wel een feit. Ik als endo heb veel vetcellen die mijn lichaam wil vullen. Ik hoef maar een bakje chips te eten en ik ben de volgende dag 1 kilo zwaarder(is geen vet i know). Ook heeft mijn lichaam in de bulk de neiging om vet aan te maken ipv mijn spieren te herstellen.
Ik moet er best veel moeite voor doen om niet te dik te worden en ik kan me echt wel voorstellen dat velen mensen de wil/discipline/ zin hebben om 24/7 met hun voedsel bezig te zijn

Wij dikkertjes hebben dan weer wel het voordeel dat we van een poep en een scheet spiermassa opbouwen. Moet er niet aan denken om 4000+ kcals naar binnen te werken.

Iedereen kan afvallen, het is gewoon een kwestie van niet lui zijn. Inderdaad, als ik de hele dag op mn kont zit met 1600 kcals per dag dan blijft het vet lekker op 18% zitten, maar als ik er echt aan werk val ik ook zo 1-2 kg per week af.

Zoals inderdaad al eerder vemeld geeft dit soort bullshit onderzoeken dikke mensen een excuus om elke dag met een zak chips voor de tv te gaan hangen.

het gaat er toch ook deels over dat je in je jongere jaren makkelijker vetcellen(opslagruimte voor vet) aanmaakt als je daar teveel eet en er dan later moeilijker/niet vanaf komt. wat zou daar volgens jou bullshit aan zijn?

Ik zie het in mijn directe omgeving( broertje en oom). Ze kunnen eten wat ze willen maar komen niets aan. Vooral mijn broertje is erg. Kilozakken m&m's, boterhammen met fluff en weet ik veel wat voor zooi nog meer gaan er doorheen, maar nog steeds een lichaam om jaloers op te zijn.

het blijft ongezond voor je organen

Niet druk in maken, documentaire is gewoon gemaakt door een ecto om zichzelf te verdedigen.

Niet druk in maken, documentaire is gewoon gemaakt door een ecto om zichzelf te verdedigen.

:D Precies!

Iedereen kan aankomen of afvallen. Zelfs mensen met ziekten.

Echter betekent dat voor sommige mensen dat ze zooo veel of zooo weinig moeten eten dat 't niet meer gezond is. Principe is, als je te dun bent eet je te weinig. Ook al eet je, bij wijze van spreken, 10.000kcal en je bent nog dun, zul je dus meer moeten eten. Echter is dit natuurlijk niet haalbaar.

Dunne mensen moeten niet zo janken, ik zei vroeger ook dat ik alles kon eten wat ik wilde, maar niet dik werd. 58kg en 3 maaltijden per dag wat ik nu gebruik als snack...

het gaat er toch ook deels over dat je in je jongere jaren makkelijker vetcellen(opslagruimte voor vet) aanmaakt als je daar teveel eet en er dan later moeilijker/niet vanaf komt. wat zou daar volgens jou bullshit aan zijn?

Dat zeg ik niet. En dat wil ik best geloven.

het ging mij alleen om de titel.
Al heb je zoveel vetcellen aangemaakt, als je echt wilt kan je afvallen. En vise versa.

Het klopt gedeeltelijk zou ik zeggen.

Je hebt namelijk niet puur "dunne" of "dikke" mensen. Je hebt een hele range van lichaamstypes van zeer mager tot moddervet. Bij de geboorte krijg je dan inderdaad een set point mee die ongeveer vastlegt wat je gemiddelde gewicht zal zijn. Echter kan dit door de jaren heen ook beïnvloed worden door externe factoren. Ga je bijvoorbeeld vetcellen erbij krijgen (ipv dat ze enkel groeien) dan zal je ook steeds makkelijker dik worden. En een ectomorph kan op latere leeftijd zijn stofwisseling zien dalen waardoor het al heel wat moeilijker zal zijn om steeds mager te blijven. Het zou in elk geval een beetje te kort door de bocht zijn om te stellen dat ons lot op dat vlak reeds op voorhand bepaald is. Mensen kunnen wel degelijk voor een aanzienlijk deel zelf verantwoordelijk zijn voor hun lichamelijke conditie.

Terug
Naar boven