MuscleMeat

Stelling Een wereld zonder religie zou een betere wereld zijn

Peiling Peiling Stelling: een wereld zonder religie zou een betere wereld zijn

• Totaal stemmers
    106
We zien dat intelligentie toeneemt, en we zien dat intelligentie en geloof vaak als water en vuur zijn.
Onze Intelligentie neemt af.
Omdat bij ons de zwakken overleven en hun genen mengen met de sterken, blijkt dat de mens zwakker word i.p.v. sterker. Er is geen survival of the fittest meer wat er dus voor zorgt dat de mens als soort langzamerhand slapper en slapper word. Het blijkt zelfs dat wij kwa percentage minder van onze hersenen gebruiken dan een aap(en als ik dagelijks om mij heen kijk twijfel ik of sommige mensen überhaupt wel meer hersen massa hebben dan een aap).

Dit stond trouwens een tijd geleden op nu.nl ;)

"Die doden" =/ "al die doden".

Waarom zouden mensen beginnen flippen als ik aangeef dat ze überhaupt niets verliezen? Nogmaals: er wordt niets ontnomen, het gaat over een wereld waarin religie simpelweg niet bestaat, mensen denken er niet aan, iedereen is van nature atheïst. De vraag is dan of de wereld er beter zou uitzien.

Wat stel je dan voor qua vervangende idealen? Je weet zelf toch dat indien de hele wereld een op materiele welvaart gerichte ingesteldheid zou innemen, we met een hoop gefrustreerde kikkers zullen achterblijven. Het is gewoonweg onmogelijk om iedereen te beladen met hetzelfde luxeleventje zonder dat er grote ecologische kosten betaald zullen worden. Ik ken de statistieken niet, maar zou een meer ascetisch op een hiernamaals gericht leven van sommigen die draagkracht niet kunnen verlichten? De zoete illusie voor hun, en wij houden er jaarlijks nog een lekker spaarcentje aan over :)

• Topic Starter Topic Starter
Onze Intelligentie neemt af.
Omdat bij ons de zwakken overleven en hun genen mengen met de sterken, blijkt dat de mens zwakker word i.p.v. sterker. Er is geen survival of the fittest meer wat er dus voor zorgt dat de mens als soort langzamerhand slapper en slapper word. Het blijkt zelfs dat wij kwa percentage minder van onze hersenen gebruiken dan een aap(en als ik dagelijks om mij heen kijk twijfel ik of sommige mensen überhaupt wel meer hersen massa hebben dan een aap).

Dit stond trouwens een tijd geleden op nu.nl ;)
Wel het klopt niet. Ik heb niet onmiddellijk statistieken, maar als je naar de afgelopen 1000 jaar kijkt dan is er steeds een stijgende trend in landen die beschaafder worden.

Wat stel je dan voor qua vervangende idealen? Je weet zelf toch dat indien de hele wereld een op materiele welvaart gerichte ingesteldheid zou innemen, we met een hoop gefrustreerde kikkers zullen achterblijven. Het is gewoonweg onmogelijk om iedereen te beladen met hetzelfde luxeleventje zonder dat er grote ecologische kosten betaald zullen worden. Ik ken de statistieken niet, maar zou een meer ascetisch op een hiernamaals gericht leven van sommigen die draagkracht niet kunnen verlichten? De zoete illusie voor hun, en wij houden er jaarlijks nog een lekker spaarcentje aan over :)
Je gaat nu eigenlijk verder dan wat de bedoeling is van dit topic. Het gaat er duidelijk niet over of het moet verdwijnen of niet. Het gaat puur over de vraag of het beter is of niet.

Persoonlijk denk ik dat het automatisch zal verdwijnen. In de plaats zullen simpelweg rationele wetten komen (of beter gezegd: blijven bestaan), waarschijnlijk zullen mensen meer belang gaan hechten aan het hier en nu (is nu al vaak het geval). Alle waarden blijven nog steeds bestaan.

Je post doet vermoeden dat atheïsten geen normen en waarden hebben, dat ze geen idealen hebben? Ik begrijp niet goed waar dat idee vandaan komt. Er zijn heel veel mensen atheïst of agnost, zij genieten ten volle van het leven en het zijn heel vaak zeer redelijke mensen die heel nuchter en rationeel door het leven gaan en helemaal niet gaan 'flippen'.

ben helemaal niet tegen geloof,maar in elke godsdienst heb je extremisten,bijna elke oorlog heeft met godsdienst te maken.
mensen misbruiken hun geloof dingen te doen die maatschappelijk niet tolereerbaar zijn,we leven in de 21ste eeuw ondertussen.
en van brave gelovige mensen word vaak geprofiteerd zonder ze het beseffen.
en als we in een GOD geloven moeten we ook in een duivel geloven.
geen geloof of een duidelijk bewijs dat elke idioot begrijpt/of kan zien zou veel makkelijker zijn,maar dat is er niet dus momenteel vind ik geen geloof de beste oplossing,DUS GOD MOEST JE TOEVALLIG OP DIT FORUM MIJN POST LEZEN EEN DUIDELIJK SINGAAL ZOU VOOR IEDEREEN STUKKEN MAKKELIJKER ZIJN ALVAST BEDANKT,AMEN:D:)

Veel mensen hebben behoefte aan autoriteit, zijn graag slaaf van iets hogers. Helaas kan niemand communiceren met God (omdat hij niet bestaat), dus vullen religieuze leiders deze rol in en dit kan kwalijke gevolgen hebben.

Een wereld zonder religie zou geweldig zijn. Maar een wereld zonder religie is onmogelijk zonder voldoende educatie omdat mensen toch behoefte aan antwoorden op bepaalde vragen hebben.

Maar religie heeft vrijwel altijd een rol in de wereld problematiek.

Geloof ik geen reet van, volgens mij zijn het vooral economische belangen en culturele verschillen die voor wereldproblematiek zorgen. Die paar radicale uitspattingen die puur veroorzaakt zijn door religieuze voorvechters zijn slechts wat stevig opklatsende druppels in de emmer vol ellende.

Sorry voor DP, kan niet meer bewerken ofzo :S

Big t, jik zou graag reactie van topicstarter horen over eerdergenoemde van mij:

Omdat er dan niet rekening gehouden hoeft te worden met andermans belangen.
Mijn ideaalbeeld is een wereld helemaal zonder religies. Een wereld zonder eeuwenoude boeken met teksten die iedereen te pas en te onpas uitlegt zoals het hem of haar het beste uitkomt. Boeken waarin door de eeuwen heen velen de legitimatie meenden te vinden om medemensen te mogen intimideren, onderdrukken, hun wil op te leggen, uit te buiten, te vervolgen, te martelen, te doden en ga zo maar door.
Ik ben katholiek opgevoed en heb katholieke onderwijs genoten, maar het zegt me allemaal helemaal niets meer. Het enige dat ik in de RK kerk zie is poppenkast en machtsmisbruik.

Velen vinden steun en troost in hun geloof. Ik gun ze dat van ganser harte, maar ik voel dat zelf niet zo.
Ik snap ook niet waarom mensen zoveel waarde hechten aan de bijbel en de koran. Alles wat daar in staat wordt vertaald naar deze tijd, maar is dat wel terecht? Moet je die teksten niet gewoon laten in de tijd dat ze geschreven zijn en interpreteren naar de omstandidgheden van toen? Net als nu gebeurden er toen ook dingen die mensen niet kunnen verklaren. Kan het niet zo zijn dat de mensen destijds gewoon een verklaring zochten voor die onverklaarbare gebeurtenissen en die, omdat ze er niet uitkwamen, toen maar hebben toegeschreven aan iemand die ze God noemden?

Kan het niet zo zijn dat de mensen destijds gewoon een verklaring zochten voor die onverklaarbare gebeurtenissen en die, omdat ze er niet uitkwamen, toen maar hebben toegeschreven aan iemand die ze God noemden?
Tuurlijk is religie zo begonnen. Maar op het idee van een god komen zit gewoon in de aard van de mens. Kijk naar het verleden en de duizenden goden die verzonnen zijn in de historie.

En aangezien er altijd onbeantwoorde vragen zullen zijn, zullen er altijd gelovige mensen zijn.

Stel dan dat elk geloof nooit heeft bestaan en iedereen ervan uit gaat dat jan klaasen de wereld heeft gemaakt zou het dan wel beter zijn?

Wel het klopt niet. Ik heb niet onmiddellijk statistieken, maar als je naar de afgelopen 1000 jaar kijkt dan is er steeds een stijgende trend in landen die beschaafder worden.

Je gaat nu eigenlijk verder dan wat de bedoeling is van dit topic. Het gaat er duidelijk niet over of het moet verdwijnen of niet. Het gaat puur over de vraag of het beter is of niet.

Persoonlijk denk ik dat het automatisch zal verdwijnen. In de plaats zullen simpelweg rationele wetten komen, waarschijnlijk zullen mensen meer belang gaan hechten aan het hier en nu (is nu al vaak het geval). Alle waarden blijven nog steeds bestaan.

Je post doet vermoeden dat atheïsten geen normen en waarden hebben, dat ze geen idealen hebben? Ik begrijp niet goed waar dat idee vandaan komt. Er zijn heel veel mensen atheïst of agnost, zij genieten ten volle van het leven en het zijn heel vaak zeer redelijk mensen die heel nuchter en rationeel door het leven gaan en helemaal niet gaan 'flippen'.
Nope
A leading geneticist in England says modern times, changing reproductive patterns and weakened natural selection has slowed down human evolution.
http://www.popsci.com/jaya-jiwatram/article/2008-10/human-evolution-coming-standstill

Jared Diamond, de evolutionair bioloog en auteur van Guns, Germs and Steel (Zwaarden, Paarden en Ziektekiemen) heeft hier een afwijkende en aardige theorie over en bevestigd min of meer wat Apfelstrudel zegt. Ten eerste trekt hij de wijze waarop wij in het Westen intelligentie meten in twijfel en vervolgens legt hij uit waarom hij denkt dat de gemiddelde burger van een ontwikkelingsland als Nieuw Guinea intelligenter is dan de gemiddelde consument uit het Westen.

Ik kan zijn stelling niet geheel zo voor je reproduceren helaas, maar dit boek is zeker een aanrader als je geïnteresseerd bent in een niet Eurocentrische beschrijving van de ontwikkeling van de mensheid.

liever jan klaasen dan god..

Indigojup bekijk even je topic over aikido aub.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb me niet verdiept in de man zijn uitspraken of theorieën, maar ik lees niet direct iets over intelligentie.

Persoonlijk denk ik dat er een stagnatie van spiermassa en spierkracht zal blijven doorzetten, terwijl we steeds langer gaan worden, met een steeds grotere hersenmassa. Intelligentie zal mee moeten groeien met de geavanceerde technologie, voor toekomstige beroepen zal je hoofd bijvoorbeeld belangrijker zijn dan je armen en benen.

Jared Diamond, de evolutionair bioloog en auteur van Guns, Germs and Steel (Zwaarden, Paarden en Ziektekiemen) heeft hier een afwijkende en aardige theorie over en bevestigd min of meer wat Apfelstrudel zegt. Ten eerste trekt hij de wijze waarop wij in het Westen intelligentie meten in twijfel en vervolgens legt hij uit waarom hij denkt dat de gemiddelde burger van een ontwikkelingsland als Nieuw Guinea intelligenter is dan de gemiddelde consument uit het Westen.

Ik kan zijn stelling niet geheel zo voor je reproduceren helaas, maar dit boek is zeker een aanrader als je geïnteresseerd bent in een niet Eurocentrische beschrijving van de ontwikkeling van de mensheid.
Ok, bedankt.

Terug
Naar boven