Ik ben een man, 1.73 lang en weeg 54 kilo. Wat dat laatste betreft ben ik niet echt zeker over mijn uiterlijk. Nu heb ik de stap genomen om door middel van training er gespierder uit te gaan zien. Ik wil er echt voor gaan en hoop dat er op dit forum mensen zijn die mij opweg willen helpen. Op zich eet ik al gezond. Echt veel vet heb ik niet, dus dat is volgens mij al een voordeel. Ik heb mij een beetje in de materie verdiept en ben een normaal gespierd lichaam mooi gaan vinden. Een six pack, gespierde armen, gevormde borstspieren. Er zijn talloze oefeningen te vinden op internet, maar hoe nu verder?
Ik heb niet het geld om naar een sportschool te gaan. Daarnaast wil ik ook niet aan de pillen. Gewoon gezond eten in combinatie met oefeningen. Is het mogelijk om op deze manier gespierder te worden en aan te komen? Nogmaals, ik wil er echt voor gaan.
- Welke oefeningen kan ik thuis doen en die ervoor zorgen dat ik er gespierder uit ga zien?
Heel veel oefeningen, zolang het maar te maken heeft met (lichaams)gewicht verplaatsen d.m.v. de functie van een spier te vragen en dit volgens de juiste techniek. bijv: je bicep (voorkant bovenarm) door je arm te buigen in het elleboog gewricht. Met een bepaald gewicht wat je niet heel lang kunt volhouden.
Jou lichaam spreekt zich aan op zijn adaptief vermogen, er wordt gevraagd meer gewicht te tillen dan normaal. Het lichaam past zich aan en de spier wordt sterker en veranderd in kracht/vorm. (mits er genoeg voeding binnenkomt om deze vorm aanpassing te realiseren.
- Hoe lang duurt het voordat ik de eerste resultaten kan zien?
met een goed eet/trainingsschema, maanden. Mijn voorkeur gaat uit om per half jaar even terug te blikken. En dan uiteraard jaren doorgaan, zo lang zijn de meeste hier ook al bezig.
- Met welke voeding moet ik rekening houden (bij naam noemen)?
Reken uit hoeveel calorieën je elke dag verbrand, en hoeveel je er binnen krijgt. Dit moet dus zo worden dat je meer binnenkrijgt dan dat er uit gaat, om (spier)massa mee op te bouwen. Even ter vermelding, Je bmi is 18,0 Dat houdt in dat je voor jou lengte te licht bent. Hier ga ik dus vanuit dat jou vet percentage minimaal is. Het aankomen van spiermassa is bijna niet te doen als je mager bent. vandaar dat er veel bulkers/cutters zijn (aankomen in spier/vet en afvallen voornamelijk vet). Na de training is een eiwit shake (misschien wel vaker dan alleen na de training) altijd goed. Eet vetter, geen light producten. Een cola'tje geeft je niet direct diabetes.
- Moet ik iedere dag trainen of om de twee dagen?
Less is more is een gouden regel, maar dit betekent niet dat je op je luie reet kan zitten. Afhankelijk met welk trainingsschema je gebruikt. Maar als beginner is een upperbody/lowerbody of fullbody of push/pull/legs schema aan te raden. Eerst even kennis maken met de technieken/oefeningen/inspanning. Vooral niet alleen je spieren iets leren maar ook je centrale zenuwstelsel. Je bent vast verstandig genoeg om even de sticky's uit te pluizen over schema's. 3/4x per week is wel minimaal.
- En verder zijn alle tips welkom
*toewijding, discipline, doorzettingsvermogen Dag in dag uit...
*Fitness is een ondankbare sport, Het duurt jaren om iets groots te bereiken en als je 3 weken de gewichten neerlegt dan past het lichaam zich al aan. (hee ik hoef minder te tillen, dus dan is die spierkracht en vorm ook overbodig) Je komt wel weer snel terug op niveau. Maar dit betekent dus regelmatig trainen.
*Je kan de mensen in de sportschool in 2 groepen verdelen:
1. het doel is sporten, de effecten erbij zijn mooi meegenomen. strakkers/breder??
2. Het doel is een bepaald gewicht/fysiek. het middel is sporten. Doel zo effectief/snel mogelijk halen is dus afhankelijk van systematisch, proces matig, doelmatige training en omstandigheden. (en dan nog duurt alles te lang)
wat ik hier mee wil zeggen is dat; stel je beslist om maar een beetje op te drukken en buikspier oefeningetjes te doen voor het slapen gaan. Dan gaat dit effect hebben om je lichaam en geest. Alleen in minimale mate.
Dus hoe graag jij jouw doel wilt bereiken heeft ermee te maken of dat gaat lukken, Dit vereist niet alleen een programma'tje of schema wat je van iemand hebt gekregen. Dit vereist naast het feit dat je aan het trainen bent, kennis over training en kennis over voeding.
p.s.
Ik ben zelf ook geen geadvanceerde bodybuilder die alles over voeding en training weet, maar elke dag lees en leer ik meer. Probeer dingen uit voor langere tijd om te kijken of ze voor mij werken etc. door vallen en opstaan kom ik er wel, maar train(,eet & rust) nog lang niet zo effectief als mogelijk is.
Je intentie om iets te bereiken is goed in ieder geval!
Wie wil mij hiermee helpen?