XXL Nutrition

Er beter (gespierder) uit gaan zien door training en gezond eten

Ik sta ook zeker open voor suggesties, tips en advies. Maar er wordt gesuggereerd dat ik zou snuiven. Er wordt gesuggereerd dat ik geen geld over zou hebben voor de sportschool (wat echt zo is, met nadruk op 'over', iets wat er nog is). Er wordt gesuggereerd dat ik met goed eten niet de voeding bedoel die hier wordt aangeraden, terwijl je ook kunt lezen dat we het misschien niet breed hebben, maar wel goed kunnen eten. Er wordt gesuggereerd dat er psychisch niet in orde is. Er wordt gesuggereerd dat ik het allemaal zonder trainingsschema's, goede voedingsplannen en wat allemaal nog meer wil, terwijl ik er in eerste instantie juist om vroeg. Er wordt gesuggereerd dat ik veel te mager ben, terwijl ik er gewoon goed uitzie. Als je die oordeelen zo achter elkaar aan zet, dan kun je je toch wel voorstellen dat ik het wel op een andere manier ga proberen? Iedereen is anders. Ik moet roeien met de riemen die ik heb.
Ik vind ook dat de reacties wat ver gaan maar kerel, op internetfora moet je wel een beetje een schild om je heen hebben, want zulke reacties krijg je af en toe nou eenmaal. Al helemaal als je denkt dat je het beter weet dan de mensen die er veel verstand van hebben. Nu zeg ik niet meteen dat je een eetstoornis hebt, maar ik kan je garanderen dat je te weinig eet, ook al lijkt dat misschien voor jou niet het geval. Ik geloof best dat je een snelle stofwisseling hebt, maar als je spieren wilt aankomen dan zit er niets anders op dan nog meer te eten. Misschien denk je dat dat ongezond is, maar dat is niet het geval. Het is juist ongezond om te weinig calorieën te eten (en dat is bij jou waarschijnlijk het geval, aangezien je gewicht vrij laag ligt). Daarnaast vind ik het erg raar dat je geen 15 euro per maand aan een abonnement zou kunnen missen. Je gaat dan overigens ook niet meer eten kunnen betalen, dus is het spieren opbouwen een hopeloze zaak.

• Topic Starter Topic Starter
...

Laatst bewerkt:
Goed en lekker eten.. mhmpf. Je kan een weekje MCdonalds toch wel laten zitten?

Wanneer je geen geld voor de sportschool hebt, zul je ook losse home gewichten niet willen betalen. Om nog maar niet te spreken over de eventuele supplementen en extra boodschappen.

Zoals je misschien al begrepen hebt gaat het niet op de manier zoals jij wilt. Als jij je voedingsdeskundige hier al als excuus gebruikt, zal het jezelf niet motiveren om meer te gaan eten.
Jouw voedingsdeskundige weet het waarschijnlijk beter, want die heeft natuurlijk een diploma net zoals de trainingsinstructeurs in de sportscholen...

Trainen, veel veel veel eten en slapen zijn eigenlijk de hoofdzakelijke punten van breder, gespierder en sterker worden. Klinkt super simpel, maar in detail nope. Zet je er eens tot toe, neem een krantenwijk of spaar voor een abonnement voor le Gym. Geen excuses van hier tot Tokyo halen want dat schiet natuurlijk niet op.

Ook jij kan het, maar maak jij je eigen eerst maar eens druk over jouw geld situatie. Bodybuilding vergt tijd en geduld, maar ook geld.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

wat mij heeft geholpen om van 55 naar 64 kilo te gaan. wekkertje op je telefoon om de 2 uur en dan wat eten maakt niet uit wat. Het liefst een goede maaltijd met genoeg voeding (boterhammen met kipfilet was mijn favoriet) en behoort dat niet tot de mogelijkheden een handje pinda's of een liga ofzoiets :p

idd 'hoe ik ben' bestaat niet. Hoe jij bent is ontstaan op basis van jouw levenstijl.

Rot op man, herstel en slaaprust opofferen terwijl je door de dag heen gewoon meer moet eten :roflol:

Hey GWB,

Eerst en vooral welkom op het forum :)

Ik ken je situatie, ik ben zelf +- 1m77 en woog er 58kg.
Nu ben ik nog altijd 1m77 en weeg er nu 76kg.

Kilo's komen met het ouder worden maar zeker en vast ook door training.
Ik kan best ook in je financiële situatie komen sinds ik zelf ook zwarte sneeuw heb gezien op dat vlak.

Dit haalt echter niet weg dat er altijd keuzes zijn. die keuzes hangen enkel en alleen af van je prioriteiten.

De enige vraag die ik mij stel is wat beschouw je als lekker eten? Ik kan even lekker eten maken met het voedsel uit de Aldi dan met het voedsel uit de Delhaize.

Indien je er echt op gebrand bent om bij te komen en er wat gespierder uit te zien. Moet je zelf uitmaken hoe belangrijk dit voor jou is, en er thuis even over praten en kijken wat de mogelijkheden zijn.

Als je hieraan begint zonder begeleiding en zonder de juiste oefeningen (Big 5: Squat, bench Press, Deadlift Bent over Row en Military Press) dan vrees ik dat je uiteindelijk niet ver gaat geraken en het uiteindelijk naast je laat liggen, wat dan ook weer een verkwisting is van tijd en middelen.
Indien je gezin voor jou belangrijk is, ga ik er van uit dat jij ook voor hen belangrijk bent en is dit zeker en vast bespreekbaar om toch een middeweg te vinden.

Succes kerel!

Ik ben een man, 1.73 lang en weeg 54 kilo. Wat dat laatste betreft ben ik niet echt zeker over mijn uiterlijk. Nu heb ik de stap genomen om door middel van training er gespierder uit te gaan zien. Ik wil er echt voor gaan en hoop dat er op dit forum mensen zijn die mij opweg willen helpen. Op zich eet ik al gezond. Echt veel vet heb ik niet, dus dat is volgens mij al een voordeel. Ik heb mij een beetje in de materie verdiept en ben een normaal gespierd lichaam mooi gaan vinden. Een six pack, gespierde armen, gevormde borstspieren. Er zijn talloze oefeningen te vinden op internet, maar hoe nu verder?

Ik heb niet het geld om naar een sportschool te gaan. Daarnaast wil ik ook niet aan de pillen. Gewoon gezond eten in combinatie met oefeningen. Is het mogelijk om op deze manier gespierder te worden en aan te komen? Nogmaals, ik wil er echt voor gaan.

- Welke oefeningen kan ik thuis doen en die ervoor zorgen dat ik er gespierder uit ga zien?
Heel veel oefeningen, zolang het maar te maken heeft met (lichaams)gewicht verplaatsen d.m.v. de functie van een spier te vragen en dit volgens de juiste techniek. bijv: je bicep (voorkant bovenarm) door je arm te buigen in het elleboog gewricht. Met een bepaald gewicht wat je niet heel lang kunt volhouden.

Jou lichaam spreekt zich aan op zijn adaptief vermogen, er wordt gevraagd meer gewicht te tillen dan normaal. Het lichaam past zich aan en de spier wordt sterker en veranderd in kracht/vorm. (mits er genoeg voeding binnenkomt om deze vorm aanpassing te realiseren.

- Hoe lang duurt het voordat ik de eerste resultaten kan zien?
met een goed eet/trainingsschema, maanden. Mijn voorkeur gaat uit om per half jaar even terug te blikken. En dan uiteraard jaren doorgaan, zo lang zijn de meeste hier ook al bezig.

- Met welke voeding moet ik rekening houden (bij naam noemen)?
Reken uit hoeveel calorieën je elke dag verbrand, en hoeveel je er binnen krijgt. Dit moet dus zo worden dat je meer binnenkrijgt dan dat er uit gaat, om (spier)massa mee op te bouwen. Even ter vermelding, Je bmi is 18,0 Dat houdt in dat je voor jou lengte te licht bent. Hier ga ik dus vanuit dat jou vet percentage minimaal is. Het aankomen van spiermassa is bijna niet te doen als je mager bent. vandaar dat er veel bulkers/cutters zijn (aankomen in spier/vet en afvallen voornamelijk vet). Na de training is een eiwit shake (misschien wel vaker dan alleen na de training) altijd goed. Eet vetter, geen light producten. Een cola'tje geeft je niet direct diabetes.

- Moet ik iedere dag trainen of om de twee dagen?
Less is more is een gouden regel, maar dit betekent niet dat je op je luie reet kan zitten. Afhankelijk met welk trainingsschema je gebruikt. Maar als beginner is een upperbody/lowerbody of fullbody of push/pull/legs schema aan te raden. Eerst even kennis maken met de technieken/oefeningen/inspanning. Vooral niet alleen je spieren iets leren maar ook je centrale zenuwstelsel. Je bent vast verstandig genoeg om even de sticky's uit te pluizen over schema's. 3/4x per week is wel minimaal.

- En verder zijn alle tips welkom
*toewijding, discipline, doorzettingsvermogen Dag in dag uit...
*Fitness is een ondankbare sport, Het duurt jaren om iets groots te bereiken en als je 3 weken de gewichten neerlegt dan past het lichaam zich al aan. (hee ik hoef minder te tillen, dus dan is die spierkracht en vorm ook overbodig) Je komt wel weer snel terug op niveau. Maar dit betekent dus regelmatig trainen.
*Je kan de mensen in de sportschool in 2 groepen verdelen:
1. het doel is sporten, de effecten erbij zijn mooi meegenomen. strakkers/breder??
2. Het doel is een bepaald gewicht/fysiek. het middel is sporten. Doel zo effectief/snel mogelijk halen is dus afhankelijk van systematisch, proces matig, doelmatige training en omstandigheden. (en dan nog duurt alles te lang)

wat ik hier mee wil zeggen is dat; stel je beslist om maar een beetje op te drukken en buikspier oefeningetjes te doen voor het slapen gaan. Dan gaat dit effect hebben om je lichaam en geest. Alleen in minimale mate.

Dus hoe graag jij jouw doel wilt bereiken heeft ermee te maken of dat gaat lukken, Dit vereist niet alleen een programma'tje of schema wat je van iemand hebt gekregen. Dit vereist naast het feit dat je aan het trainen bent, kennis over training en kennis over voeding.

p.s.
Ik ben zelf ook geen geadvanceerde bodybuilder die alles over voeding en training weet, maar elke dag lees en leer ik meer. Probeer dingen uit voor langere tijd om te kijken of ze voor mij werken etc. door vallen en opstaan kom ik er wel, maar train(,eet & rust) nog lang niet zo effectief als mogelijk is.

Je intentie om iets te bereiken is goed in ieder geval!

Wie wil mij hiermee helpen?

--

Ik ben een man, 1.73 lang en weeg 54 kilo. Wat dat laatste betreft ben ik niet echt zeker over mijn uiterlijk. Nu heb ik de stap genomen om door middel van training er gespierder uit te gaan zien. Ik wil er echt voor gaan en hoop dat er op dit forum mensen zijn die mij opweg willen helpen. Op zich eet ik al gezond. Echt veel vet heb ik niet, dus dat is volgens mij al een voordeel. Ik heb mij een beetje in de materie verdiept en ben een normaal gespierd lichaam mooi gaan vinden. Een six pack, gespierde armen, gevormde borstspieren. Er zijn talloze oefeningen te vinden op internet, maar hoe nu verder?

Ik heb niet het geld om naar een sportschool te gaan. Daarnaast wil ik ook niet aan de pillen. Gewoon gezond eten in combinatie met oefeningen. Is het mogelijk om op deze manier gespierder te worden en aan te komen? Nogmaals, ik wil er echt voor gaan.

- Welke oefeningen kan ik thuis doen en die ervoor zorgen dat ik er gespierder uit ga zien?

- Hoe lang duurt het voordat ik de eerste resultaten kan zien?

- Met welke voeding moet ik rekening houden (bij naam noemen)?

- Moet ik iedere dag trainen of om de twee dagen?

- En verder zijn alle tips welkom

Wie wil mij hiermee helpen?
Zeker weten? Gezien het vrouwengewicht?

Misschien is deze link wat voor jou: [Link niet meer beschikbaar] Op DutchBodybuilding zitten alleen maar pillengebruikers. En anders is crossfit wellicht een optie voor je!

Rot op man, herstel en slaaprust opofferen terwijl je door de dag heen gewoon meer moet eten :roflol:

moet sommige nachten even slaaprust opofferen voor de tentamens:p hahahaha. Maar al met al ben ik de goede weg ingeslagen. en ik zweer het dat wekkertje heeft me echt bewust gemaakt van hoe weinig ik eigenlijk at voorheen. ieder ze eigen steuntjes haha

...

Laatst bewerkt:
...

Kort door de bocht: Om te groeien moet je boven je onderhoud eten, dat is voor jou nu het belangrijkste. Trainen is misschien hooguit 20% van het werk dat je moet verzetten om te kunnen groeien. Krachtraining (progressive overload) zorgt voor hypertrofie, dus spiergroei. Maar je spieren moeten wel voldoende voedingsstoffen binnen krijgen om te kunnen groeien. Supplementen zijn slechts een hulpmiddel, zoveel mogelijk uit voeding proberen te halen..

X3Z2wTU.png - 310825

@Ashbringer45: Voedingsdeskundige als excuus waarvoor? Ik zeg alleen maar dat, na verschillende consulten, de professionele conclusie is dat ik met mijn lengte en gewicht ben wie ik ben op een gezonde manier. Ik gebruik dat niet als excuus om het te doen zoals ik zelf denk dat het goed is. En met goed en lekker eten bedoel ik eten dat goed voor je is (dus gezond) en tegelijkertijd ook nog eens lekker. @biertje92: Dank voor de uitgebreide uitleg!Met al mijn voeding houd ik er al rekening mee dat ik wat zwaarder moet zijn. Volle melk, volle yoghurt, regelmatig een eitje, enzovoort. Kun je nog wat meer uitleggen waarom je eerst een stuk zwaarder moet zijn om het er daarna weer af te werken? Wat at je zoal om de twee uur? @germeys: Met goed en lekker eten bedoel ik gezond en toch lekker eten. Wij gaan al naar de goedkopere winkels. Van een kennis, die er ook mee bezig is, weet ik dat de supplementen en dergelijke redelijk prijzig zijn. En bij de meeste, zoals de eiwitshake, lees ik ook nog dat het is om af te slanken!

Hey GWb,

Supplementen zijn geen noodzaak, je kan alles uit normale voeding halen ook.
Ook is het goedkoper om dit uit normale voeding te halen, echter ga je meer maaltijden moeten benuttigen op 1 dag ipv even snel een supp te nemen.

imo, een supp maakt gemakkelijk maar is zeker geen noodzaak.

een voorbeeld

Mijn dag begint met ontbijt:
Warme havermoutpap (bio havermout met warme melk), tas Koffie
Voormiddag stuk fruit en wat koffies.
Middag: 8 boterhammen (multigranen belegd met kaas, kalkoenfilet, kipfilet en paardevlees)
Namiddag: whey shake "cocktail"
Avond: avondeten (aardappelen, groente, vlees of pasta, of...)
rond 22.00 nogmaals een shake
daarna slapen.

Indien je deze shakes vervangt door gewone "eiwitrijke" maaltijden (kabeljauw/kip met rijst bijvoorbeeld) kom je er ook.

post eens wat je nu eet op een dag.

@Ashbringer45: Voedingsdeskundige als excuus waarvoor? Ik zeg alleen maar dat, na verschillende consulten, de professionele conclusie is dat ik met mijn lengte en gewicht ben wie ik ben op een gezonde manier. Ik gebruik dat niet als excuus om het te doen zoals ik zelf denk dat het goed is. En met goed en lekker eten bedoel ik eten dat goed voor je is (dus gezond) en tegelijkertijd ook nog eens lekker. @biertje92: Dank voor de uitgebreide uitleg!Met al mijn voeding houd ik er al rekening mee dat ik wat zwaarder moet zijn. Volle melk, volle yoghurt, regelmatig een eitje, enzovoort. Kun je nog wat meer uitleggen waarom je eerst een stuk zwaarder moet zijn om het er daarna weer af te werken? Wat at je zoal om de twee uur? @germeys: Met goed en lekker eten bedoel ik gezond en toch lekker eten. Wij gaan al naar de goedkopere winkels. Van een kennis, die er ook mee bezig is, weet ik dat de supplementen en dergelijke redelijk prijzig zijn. En bij de meeste, zoals de eiwitshake, lees ik ook nog dat het is om af te slanken!

:mad: zoals ik al zei (maar je blijft je vasthouden aan 'je verhaaltje') je bent 'hoe je bent' qua lichaam vooral door je omgeving - voeding, training enz. Jij zegt het bijna als een absoluut.

Voeding consulten zijn al lang blij dat je geen overgewicht hebt wat de overgrote meerderheid van hun cliënten zijn. Verder als ze je als 33jarige man @ 54kg goed vinden zegt dat genoeg over hun visie.

Je mag meerdere eieren eten per dag.
Je kunt geen extra spiermassa aanzetten in een kcal tekort op je dagelijkse behoefte.
Afslanken op eiwitshakes? Afslanken doe je door een kcal tekort te creëren door middel van voeding of cardio, die eiwitshakes zijn gewoon plaats vervangende voeding dus ik zie niet in hoe je er van zou kunnen afslanken.

...

Laatst bewerkt:
Je kan echt wel aankomen. Het is inderdaad een kwestie van doorstouwen. Ik heb nu nog licht ondergewicht en ben inmiddels al 20 kilo aangekomen. Ik ben daarentegen ziek geweest. Maar de eerste 5 a 6 jaar kwam er geen gram bij en ik at ruim voldoende werd er gezegd.. maar kennelijk niet. Ik heb het niet op een goede manier gedaan. Ben elke dag naast maaltijden van 4 bth en een grote avondmaaltijd ook veel koeken en repen gaan eten. Echt de hele dag door. ook snachts.. nee niet de beste manier.. maar wel tot resultaat dat er nu 20 kilo bij is.
Je moet gewoon meer eten.
Misschien anders eens posten wat je per dag eet. Dan kunnen we gericht advies geven.
en dan niet op de manier hoe ik het heb gedaan. ;)

Je kan echt wel aankomen. Het is inderdaad een kwestie van doorstouwen. Ik heb nu nog licht ondergewicht en ben inmiddels al 20 kilo aangekomen. Ik ben daarentegen ziek geweest. Maar de eerste 5 a 6 jaar kwam er geen gram bij en ik at ruim voldoende werd er gezegd.. maar kennelijk niet. Ik heb het niet op een goede manier gedaan. Ben elke dag naast maaltijden van 4 bth en een grote avondmaaltijd ook veel koeken en repen gaan eten. Echt de hele dag door. ook snachts.. nee niet de beste manier.. maar wel tot resultaat dat er nu 20 kilo bij is.
Misschien anders eens posten wat je per dag eet. Dan kunnen we gericht advies geven.

ehm woog je 29 kilo voordat je die 20 kilo bent aangekomen?:eek:

Waarom niet lol? Als hij voldoet aan zijn macro's met dat, is dat toch prima of? :P

Terug
Naar boven