MuscleMeat

EricR's HIIT-log

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.652
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
Na mijn succesvolle cardiolog (ahum, succesvol? :rolleyes: ), nu tijd om het over een andere boeg te gooien. Heb regelmatig intervaltrainingen gedaan in mijn cardioschema's, maar nooit als basistraining. Experimenteel ga ik dus 8 weken over op 3 tot 4 keer per week een HIIT-training. Meeste op de roeimachine, maar misschien bij mooi weer ook op de racefiets.

Vandaag mijn eerste sessie, opgebouwd uit 25 seconden op bijna maximaal tempo roeien en na iedere interval 1 minuut rust. 5 minuten warming up en 5 minuten cooling down.

Heb tijden geen snelheidswerk gedaan, was dus wel iets roestig.

Heb de 7 actieve sessies gedaan met een gemiddelde van 1:32,6 per 500 meter. Doel is toch wel om 8 actieve sessies te halen met een gemiddelde van sub 1:30, tevens het doel om de rustperiode geleidelijk iets terug te schroeven. Bij alle actieve sessies kwam mijn hartslag boven de 175 hartslagen, wat dus aardig in de buurt komt van 95% van de maximale hartslag.

Voel me in ieder geval erg energiek na deze sessie, ook al is het tijdens de sessies best zwaar.

Ga er tevens bij cutten, doel om van 93 Kg naar 88 Kg te gaan.

Laatst bewerkt:
succes ermee eric :thumb:

vind je je hartslag niet wat te hoog?

succes Eric.
misschien is het een idee om ook je borst te blijven trainen omdat die niet echt meedoet tijdens het roeien.

Wanneer ga je weer een shredded massmonster worden Eric? :D

Hoe hoog is je BF% nu?

• Topic Starter Topic Starter
Begin niet te vroeg met te korte intervals. Ik zou beginnen met lange intervals en vervolgens upgraden naar korte intervals, dit zorgt ervoor dat je niet al je kaarten gelijk hebt ingezet.

Wat is je voedingsschema? Als je nu ineens een cut schema gaat volgen is het moeilijk om vast te stellen hoe effectief je HIIT is , aangezien er meerdere factoren meespelen.

HIIT is gebaseerd op korte intervallen en mijn voeding is verder vrij basic. Rijst, brood, brinta, pasta etc. Hoe effectief mijn HIIT is merk ik wel aan de progressie qua tijden, ik doe het niet puur voor de cut.

sucses bro' :thumbs:

Ja maar dat vroeg ik niet. Ga je nu veranderen van voedingsschemaof blijf je hetzelfde doen als eerst?

HIIT intervallen staan niet vast, dus elke persoon kan zelf invullen hoekort/lang ze de intervallen willen en in welke frequentie.

Succes! :thumbs:

Bij lange intervallen is het geen HIIT meer en nee ik ga niet veranderen van voedingsschema. Minderen wel, maar de basis blijft hetzelfde.

Je snapt me niet. Ik bedoel geen minuten, maar seconden.

Vind je zelf btw de rust niet erg lang? Precontest gebruikten wij 15 seconden op en 30 seconden rust. Hoe kom je aan deze tijden?

Vandaag mijn eerste sessie, opgebouwd uit 25 seconden op bijna maximaal tempo roeien en na iedere interval 1 minuut rust. 5 minuten warming up en 5 minuten cooling down.

Het staat in de openingspost, grote kans dat ik het opvoer naar 30 seconden maar in principe zou 25 seconden voldoende moeten zijn. Roeien is een aardige inspanning als je bijna maximaal gaat. HIIT betekent net gedoseerd genoeg een inspanning leveren voor korte tijd waarbij je zo'n 95% van je maximale hartslag haalt. Anders wordt het of lange intervaltraining waarbij de nadruk meer ligt op je anaerobische drempel te verhogen of bij kortere sessies training die meer sprinttraining is.

Vind je zelf btw de rust niet erg lang? Precontest gebruikten wij 15 seconden op en 30 seconden rust. Hoe kom je aan deze tijden?

Dat is een ratio van 1:2 en daar werk ik ook naar toe. 25 op en 50 seconden rust. Of 30 seconden op en 60 seconden rust.

Ja, ik zag het later pas van je beginpost.

Wat ik alleen niet snap is het volgende. Waarom kort je je rust niet in, inplaats van het verhogen van je maxtijd ? B.V 25 , 30 ? Ik meen dat veel sprinters veel 30/30 doen. ( bron: Artikel 2 )

En hoe doe je het op je fiets? Zit daar een stopwatch op ofzo?

weer een discussie tussen pinda en eric, kostelijk ;)

Ja, ik zag het later pas van je beginpost.

Wat ik alleen niet snap is het volgende. Waarom kort je je rust niet in, inplaats van het verhogen van je maxtijd ? B.V 25 , 30 ? Ik meen dat veel sprinters veel 30/30 doen. ( bron: Artikel 2 )

En hoe doe je het op je fiets? Zit daar een stopwatch op ofzo?

Alleen zo goed als ondoenlijk om 30 seconden bijna vol te gaan met 30 seconden rust, daar ligt het probleem. Dan is de effectiviteit van je actieve sessies dus ook minder. Zou nu al de rust met 10 seconden kunnen terugschroeven, maar enige gewenning aan snelle sessies is wel vereist.

Fiets is vrij simpel, fietscomputer met alles er op aan. GPS zelf.

Terug
Naar boven