AndroidHealthClinic

EricR's HIIT-log

• Topic Starter Topic Starter
Of in jouw klas zijn ze totaal uit vorm of je hebt geen echte notie wat voor intensiteit een lichaam aan kan.

Interessant log Eric. Ik ga me ook maar wat meer verdiepen in HIIT want iedere keer 45 min cardioen in de cut gaat me ook vervelen.

Verder vind ik dat je qua hartslag gewoon zo diep moet gaan als je aankan. Want uitgaan van maximale hartslagen is imo net zo'n BS als uitgaan van BMI.

In ieder geval succes met het behalen van je doelen :thumbs:

Je gaat hier in ieder geval behoorlijk diep, na de 4de of 5de of actieve sessie zie je wel weer uit naar het einde :D Maar goed je weet dat je dan over de helft bent, dat scheelt een hoop. Toen ik nog redelijk wat intervaltraining deed voor wielrennen was je veel langer bezig, dan zit je echt soms tegen de volgende interval aan te hikken.

waarheid is hard :bang:

ik vind een hartslag van 175 pm van een 36 jarige gewoon vrij hoog, niet dat het onmogelijk is maar ik vind dat gewoon vrij hoog. bij ons in de klas is de gemiddelde leeftijd 20 en daar is een hartslag van 175 erg intenstief.

200+ moet gemakkelijk kunnen op die leeftijd.

Of in jouw klas zijn ze totaal uit vorm of je hebt geen echte notie wat voor intensiteit een lichaam aan kan.

cios, denk betere vorm dan of als jou ;)
ik zei ik ook niet dat het onmogelijk was maar mij lijkt het slimmer om lager te gaan zitten. dat is alles wat ik zeggen wil.

200+ moet gemakkelijk kunnen op die leeftijd.

ik zei ook niet dat het onmogelijk was kerel, ik zei dat het best mogelijk was maar hoelang je zoiets volhoudt..

Dus geen notie wat intensiteit inhoudt, dat kan natuurlijk.

Een stukje over HIIT :

A common mistake people make when performing an HIIT workout is to make the maximum intensity intervals too long. The body can only maintain maximum for a very short period of time. I recommend the maximum intensity intervals be only 20-30 seconds. If the interval is longer than this then you are probably performing at less than maximal effort. The rest periods in between maximum intensity intervals is usually a fast walk. This can be done for 1-2 minutes depending on your needs. Continue your recovery interval until you feel ready for maximum intensity again.

» High Intensity Interval Training (Guest Post) - HIIT Source

Waarbij hier er vanuit wordt gegaan dat je eigenlijk op maximum intensiteit de intervallen uitvoert, echter is dit gelet op het anaeorobe alactische systeem niet langer mogelijk dan zo'n 15 seconden. Daarom zal worden overgegaan op het anaeroob lactische systeem gedurende de rest van de inspanning. Je verzuurt dan wel, maar de ATP en creatinefosfaat reserves leveren dan nog amper of geen bijdrage. HIIT is dus gebaseerd op zowel het anaeroob alactische systeem en anaeroob lactische systeem. Dit vereist echter wel dat je een inspanning levert die tegen de max aanligt, alles er onder is verspilde moeite omdat je dan die systemen niet of niet volledig in werking zet.

Pure sprinttraining is bijvoorbeeld wel grotendeels gericht op het anaerobe alactische systeem, echter HIIT is geen sprinttraining. Het doel blijft toch wel om te verzuren tijdens HIIT, mede omdat daardoor de hormonale respons groot genoeg is om de voordelen te merken van HIIT. Ook na de inspanning.

Mijn eigen anaerobe drempel ligt vrij hoog, >160 hartslagen per minuut. Ook al verzuur ik daaronder ook wel, alleen niet in die mate dat het op den duur mijn prestaties afremt. Ik heb meerdere lange sessies gedaan waarbij de gemiddelde hartslag in de 160 lag. Uitgaande van een max hartslag van 187 zou ik dan dus rond de 85% intensiteit gedurende vrij lange tijd volhouden. Daarom is 85% ook niet aan te raden tijdens een HIIT-sessie, het biedt weinig hormonale respons en verzuring zal tijdens die 30 seconden intervallen niet optreden.

Een ongetraind persoon zal eerder verzuren, rond de 80% van max hartslag. Maar in principe maakt dat voor een HIIT-sessie verder weinig uit. Je moet gewoon je intensiteit hoog genoeg houden dat je alle intervallen kan afleggen maar wel hoog genoeg dat je ergens bij de 4de of 5de interval (of bij andere aantallen, net over de helft) het idee hebt dat je behoorlijk aan het werk bent en je de volgende intervallen als zwaar tegemoet ziet.

het ene hart is het andere niet.
ik heb wel 195 bereikt tijdens loopwedstrijden op me 35e.
ik merkte wel dat ik niet veel hoger kon gaan.
er zullen echt wel mensen zijn die rustig over de 200 kunnen.

Die er zijn er inderdaad, tijdens lopen haal ik boven de 190. Per activiteit heb je meestal een verschillende maximale hartslag die je er mee kan bereiken. Met roeien haal ik in ieder geval de 190 en hoger niet meer.

Die er zijn er inderdaad, tijdens lopen haal ik boven de 190. Per activiteit heb je meestal een verschillende maximale hartslag die je er mee kan bereiken. Met roeien haal ik in ieder geval de 190 en hoger niet meer.

nu vind ik het met binnensporten helemaal niet zo lekker om tegen de Max-pulse aan te zitten.
ik heb dan altijd frisse lucht tekort.
met indoorfietsen kom ik niet boven de 160.:p

Kwestie van een goed binnenklimaat natuurlijk, hoge luchtvochtigheid of te droge lucht gaat niet echt helpen.

Zelfde sessie, sneller gemiddelde. Had nog sneller gekund als ik de laatste interval niet een grote misslag maakte, maar goed met een gemiddelde van 1:31,5 ben ik voorlopig wel tevreden. Wordt wel werken om het totale gemiddelde onder de 1:30 te krijgen, moet vooral het begin van iedere interval goed zien te timen.

Zat nu bij de 4de interval nog niet er tegen aan te hikken dat ik nog 3 intervallen moest, een teken dat er conditionering optreed voor snelheidswerk.

hoe lang duren je sessies inclusief warming up en cooling down?

hoe lang duren je sessies inclusief warming up en cooling down?

5 minuten warming up, 30 seconden intervallen (x7), 1 minuut rust(6x) tussen de intervallen, 5 minuten cooling down. 5+3,5+6+5 = 19,5 minuten

Voeg er misschien later nog een 8ste interval aan toe, maar eerst toewerken naar een sneller gemiddelde.

De SEO (search engine optimizer) doet zijn werk erg goed. Als je bij Google nu HIIT intypt komt mijn log dus op de eerste pagina uit.

hiit - Google Search

:banana:

5 minuten warming up, 30 seconden intervallen (x7), 1 minuut rust(6x) tussen de intervallen, 5 minuten cooling down. 5+3,5+6+5 = 19,5 minuten

Voeg er misschien later nog een 8ste interval aan toe, maar eerst toewerken naar een sneller gemiddelde.

En de warming up en de cooling down zijn op dezelfde intensiteit als tijdens de rust tussen de intervallen?

Nee, warming up is geleidelijk aan de intensiteit wat opvoeren, iedere minuut wat krachtige halen om alvast mijn lichaam voor te bereiden op de krachten die loskomen tijdens de intervallen. Cooling down ben ik al blij dat ik nog op de roeimachine zit :o Beetje overdreven, maar na zeven intervallen op bijna maximaal zit je er wel redelijk door heen. Voordeel is alleen dat je redelijk snel na de cooling down wel weer een goed gevoel hebt, iets wat na bijvoorbeeld een zeer intensieve lange sessie wel eens uren kan duren.

De SEO (search engine optimizer) doet zijn werk erg goed. Als je bij Google nu HIIT intypt komt mijn log dus op de eerste pagina uit.

hiit - Google Search

:banana:

dat heb ik al meer gemerkt dat als ik iets typ in google dutchbodybuilding.com op de eerste pagina tegenkom. Hoe doe je dat eigenlijk? Kzou dat ook wel willen als ik eens een websitetje maak op mijn webruimte.

Terug
Naar boven