Fitness Seller

EricR's HIIT-log

Dit is geen discussie , alleen ff wat dingen vergelijken. Is toch handig om achter dingen te komen aan het begin van het project , dan achteraf bij de conclusie?

Voorkomen is beter dan genezen, beste sander ! :D

Alleen zo goed als ondoenlijk om 30 seconden bijna vol te gaan met 30 seconden rust, daar ligt het probleem. Dan is de effectiviteit van je actieve sessies dus ook minder. Zou nu al de rust met 10 seconden kunnen terugschroeven, maar enige gewenning aan snelle sessies is wel vereist.

Fiets is vrij simpel, fietscomputer met alles er op aan. GPS zelf.

True, opbouwen is een must.

Is dat zo dat je actieve sessies minder worden? Of dat je meer bereikt in een kortere tijd, waar HIIT op gebaseerd is?

Dit is geen discussie , alleen ff wat dingen vergelijken. Is toch handig om achter dingen te komen aan het begin van het project , dan achteraf bij de conclusie?

Voorkomen is beter dan genezen, beste sander ! :D

ik vind het allemaal prima ryu :D
ik vind het leuk om jullie zo te zien dus ga zo door! :)

voorkomen is idd beter dan genezen ;)

• Topic Starter Topic Starter
Je actieve sessies worden minder omdat je hartslag niet ver genoeg terugloopt. Je zal zien dat je bij de laatste actieve sessies dan moeite zal hebben om nog 95% van je maximale hartslag te halen. Het blijft bij HIIT wel zaak om je hartslag tijdens de rust genoeg omlaag te krijgen voordat de volgende actieve sessies begint. Dat is overigens een basisprincipe van intervaltraining, HIIT is ook niet meer dan een variant op de ouderwetse intervaltrainingen. Alleen wel simpeler, heb na intervaltrainingen wel eens bijna kotsend op mijn fiets gezeten. Zulke sessies duurden dan ook wel wat langer, een half uur tot 3 kwartier.

Je actieve sessies worden minder omdat je hartslag niet ver genoeg terugloopt. Je zal zien dat je bij de laatste actieve sessies dan moeite zal hebben om nog 95% van je maximale hartslag te halen. Het blijft bij HIIT wel zaak om je hartslag tijdens de rust genoeg omlaag te krijgen voordat de volgende actieve sessies begint. Dat is overigens een basisprincipe van intervaltraining, HIIT is ook niet meer dan een variant op de ouderwetse intervaltrainingen. Alleen wel simpeler, heb na intervaltrainingen wel eens bijna kotsend op mijn fiets gezeten. Zulke sessies duurden dan ook wel wat langer, een half uur tot 3 kwartier.

als ik me er even serieus tussendoor mag komen(wil jou en pinda niet storen:D)

maar is 95% van je max hartslag niet beetje teveel?
vind dat nogal veel, weet niet of dat normaal is maar ik zou lager gaan zitten.
omdat je ook niet meer de jongste bent(no offence) zou ik minder hoog met je hartslag gaan zitten. ik zou op 85% gaan zitten.

btw; wat is je vo2 max?

omdat je ook niet meer de jongste bent(no offence) zou ik minder hoog met je hartslag gaan zitten. ik zou op 85% gaan zitten.

btw; wat is je vo2 max?

Dat gaat je rode kaart kosten..:D

Succes Eric, ben benieuwd. :thumbs:

Die minuut rust tussenin is daadwerkelijk rusten en niet rustig roeien?

Succes met je log, ga hem volgen want wil ook HIIT'en binnen een maand of 2.

btw; wat is je vo2 max?

85%? :scratch: Dat doe ik in mijn gemiddelde intensieve sessies nog lachend, heeft erg weinig meer met HIIT te maken dan. HIIT houdt ook in dat je bijna maximaal gaat en je in principe dus per actieve sessie enige verzuring opbouwt. Op 85% en dan maar 25 a 30 seconden is niet eens genoeg om 1 zweetdruppel los te krijgen vrees ik.

Als vergelijk, ik roei 20 minuten met een hartslag van gemiddeld 168, dat is zelfs 90% van mijn maximale hartslag momenteel. Alleen doe ik dat soort sessies niet iedere keer. Max hartslag tijdens de CPC-trimloop lag op 186 maar die hield ik nog redelijk lang aan, heb niet verder gepushed daarna. Tijdens roeien heb je echter een lagere max omdat het geen gewichtdragende sport is, dat scheelt zo 5 slagen.

Mijn VO2max ligt rond de 55 Ml per Kg per minuut. Dat is ongeveer 5 liter longinhoud. Maar die boeit verder niet bij HIIT, ook al kan ik die wel enigzins nog een boost geven.

Laatst bewerkt:
Die minuut rust tussenin is daadwerkelijk rusten en niet rustig roeien?

Succes met je log, ga hem volgen want wil ook HIIT'en binnen een maand of 2.

Actieve rust, mede omdat je melkzuur zo beter afvoert. Tijdens zo'n rustperiode zakt mijn hartslag naar 140 slagen, zou ook lager moeten zijn in verdere sessies. 130 en lager is in principe bij normale intervalsessies de aanzet om een nieuwe interval te beginnen.

veel success !!!!!!

succes ermee

Aardig wat feitjes in dit prille log al!

succes met je training dude! toch lijkt het me niet onverstandig om naast het roei werk je antagonisten ook aan te pakken...

Nog iets wat ik me afvroeg:

Tijdens de "sprint"fase zal ik maar zeggen, moet je dan echt voluit gaan of wordt dat ook opgebouwd? Maw, ga je vanaf week 1 al aan maximum snelheid vooruit of bouw je dat iedere week wat op?

En dan beetje off topic: Er was iemand (kazz unit) die me vertelde dat HIIT geen goede manier was om vet te verbranden zolang je geen goede basisconditie hebt. Klopt daar wat van?

Je gaat in feite nooit voluit, het is bijna maximaal. Bij een sprinttraining kan je voluit gaan, hier moet je toch enigzins doseren. Anders heb je na 10-15 seconden niet genoeg meer over om de laatste seconden ook nog de intensiteit te handhaven.

Het is wel aan te raden inderdaad om een basisconditie te hebben, de inspanning is namelijk van dien aard dat je lichaam een aardige tik krijgt per actieve sessie. Zonder conditie zal je dan al snel de brui er aan geven.

Laatst bewerkt:
Ik kan het even 1 2 3 niet zo snel vinden, maar ga je nu je resultaten meten met het verbeteren van je conditie of het verlagen van je vet %?

Conditie, vetverlies is een secundaire zaak.

Tweede sessie gedaan, de 25 seconden zijn 30 seconden geworden. Nog steeds 1 minuut rust tussen de actieve sessies.

Gemiddelde van 1:32,2, sneller dus dan mijn vorige sessie terwijl ik nu toch 5 seconden per keer extra actief moet zijn. Heb de ratio maar gelijk 1:2 gemaakt omdat ik zo goed kan vergelijken met volgende sessies.

Laatst bewerkt:

Man, hij is nog hartstikke jong!

En doet leeftijd er toe, mss wel als je een zittend leven leidt, maar als je actief bent?

Ik ben 46 en bij het bergklimmen kan ik uren achtereen een hartslag van 170-180 hebben. Zodra ik even rust zakt het snel naar de 120. Ik voel me er altijd prima bij.

Dat gaat je rode kaart kosten..:D

Succes Eric, ben benieuwd. :thumbs:

waarheid is hard :bang:

85%? :scratch: Dat doe ik in mijn gemiddelde intensieve sessies nog lachend, heeft erg weinig meer met HIIT te maken dan. HIIT houdt ook in dat je bijna maximaal gaat en je in principe dus per actieve sessie enige verzuring opbouwt. Op 85% en dan maar 25 a 30 seconden is niet eens genoeg om 1 zweetdruppel los te krijgen vrees ik.

ik vind een hartslag van 175 pm van een 36 jarige gewoon vrij hoog, niet dat het onmogelijk is maar ik vind dat gewoon vrij hoog. bij ons in de klas is de gemiddelde leeftijd 20 en daar is een hartslag van 175 erg intenstief.

het gaat er ook niet zozeer om of je veel of weinig zweet want dat verschilt per persoon.

Terug
Naar boven