MuscleMeat

Stelling Euro of gulden ?

Peiling Peiling Wat heb je liever

• Euro

Stemmen: 28 48,3%
  • Gulden

Stemmen: 25 43,1%
  • Anders

Stemmen: 5 8,6%

• Totaal stemmers
    58
Euro heeft meer voordelen, alleen jammer dat ze die pauperlanden er veel te snel hebben bijgevoegd.

De Euro was slechts een lokkertje om al dat anderen te verwezenlijken.

In plaats van de normen en waarden van de Europese cultuur in deze moeilijke tijden te verdedigen en te bewaren, zetten de EU-politici de poorten van Europa bewust open voor allerlei niet tot Europa behorende landen (Turkije) om machtspolitiek opportune redenen.

De huidige EU is in de praktijk zo anti-Europees als het maar zijn kan.

De Euro was slechts een lokkertje om al dat anderen te verwezenlijken.

In plaats van de normen en waarden van de Europese cultuur in deze moeilijke tijden te verdedigen en te bewaren, zetten de EU-politici de poorten van Europa bewust open voor allerlei niet tot Europa behorende landen (Turkije) om machtspolitiek opportune redenen.

De huidige EU is in de praktijk zo anti-Europees als het maar zijn kan.

De Euro is anti-Europees? Die heb ik nog niet eerder gehoord.
Je stelling is onjuist en de vergelijking euro vs de EU cultuur is natuurlijk obusievelijk.
O ja en Turkije hoort bij Europa.

Europa is trots op haar culturele verscheidenheid. Taal, literatuur, theater, beeldende kunst, architectuur, kunstnijverheid, film, radio en tv mogen dan gebonden zijn aan een specifiek land of een specifieke regio, zij maken toch deel uit van een gemeenschappelijk cultureel erfgoed. De EU wil de diversiteit in stand houden en stimuleren, en helpen om alle culturele uitingen voor iedereen toegankelijk te maken. Deze doelstelling staat uitdrukkelijk omschreven in het Verdrag van Maastricht van 1992, waarin voor het eerst formeel de culturele dimensie van de Europese integratie wordt erkend.

Wat is er voglens jou mis met het proces van uitbreiding in de EU? Dit is Europese integratie. Of zou jij graag nog het verdrag van 1957 (EGKS) in stand willen houden met Belgie, West-Duitsland, Frankrijk, Italie, Luxemburg en Nederland.

Om toe te treden moet een land voldoen aan de criteria van Kopenhagen, volgens mij prima regels.

Tot Europa behoren geografisch gezien de volgende gebieden:

Andorra
Armenië
Azerbeidzjan (een klein stuk ten noorden van de hoogste bergkam van de Kaukasus)
België
Bosnië en Herzegovina
Bulgarije
Cyprus
Denemarken
Duitsland
Estland
Finland
Frankrijk (uitgezonderd de integraal van Frankrijk deel uit makende gebieden Frans-Guyana (Zuid-Amerika), Réunion (Afrika), Martinique (Noord-Amerika) en Guadeloupe (Noord-Amerika))
Georgië (een smalle strook ten noorden van de hoogste bergkam van de Kaukasus)
Griekenland (uitgezonderd de Dodekanesos en andere Egeïsche eilanden voor de Turkse kust)
Hongarije
Ierland
IJsland (IJsland ligt op zowel het Europees als het Noord-Amerikaans continentaal plat, maar wordt gewoonlijk geheel tot Europa gerekend)
Italië
Kazachstan (het gedeelte ten westen van de rivier de Oeral)
Kroatië
Letland
Liechtenstein
Litouwen
Luxemburg
Macedonië
Malta
Moldavië
Monaco
Montenegro
Nederland (de BES-eilanden zijn nu inmiddels erkend als drie nieuwe Nederlandse gemeenten)
Noorwegen
Oekraïne
Oostenrijk
Polen
Portugal (uitgezonderd Madeira, dat tot Afrika wordt gerekend, en (een deel van) de Azoren welke op het grensgebied liggen van Afrika, Europa en Noord-Amerika)
Roemenië
Rusland (het gedeelte ten westen van het gebergte de Oeral)
San Marino
Servië
Slovenië
Slowakije
Spanje (uitgezonderd de Canarische Eilanden en de exclaves Ceuta en Melilla, welke geografisch deel uitmaken van Afrika)
Tsjechië
Turkije (het gedeelte ten westen en ten noorden van de Bosporus, de Zee van Marmara en de Dardanellen)
Vaticaanstad
Verenigd Koninkrijk
Wit-Rusland
Zweden
Zwitserland

Welke cultuur van Europa bedoel je? Of bedoel je de Europese unie die sinds 1957 bestaat.

Laatst bewerkt:
Voor de Eurozone zou het een stuk beter zijn als er een hoop landen weggingen. Uitbreiden is onzin, zorg eerst maar dat de huidige landen hun zaken voor elkaar hebben. Dat kan nog lang duren.

De guldo.

Euro is wel overzichtelijker en geeft meer garantie.

Gulden, ik reken nog altijd terug naar de gulden. :p

De gulden was zo stabiel omdat hij een soort koppeling met de duitse mark had. Een soort prototype van de euro. Terug naar de gulden? Daar is het veels te laat voor. Bovendien is NL veels te afhankelijk van Duitsland.

ben ik zeker weer cliché om te zeggen dat het besef van de waarde van gulden verloren is gegaan en dat alles duurder is geworden.

zat er laatst nog over te denken, over zo een cliché...
nieuwjaarsdag hebben ik en mn meissie brak van de avond ervoor besloten om langs de burger king te gaan.
voor 4 hamburgers moest ik 17,50 betalen. omgerekend is dat 38,50 in guldens.
en ik denk als je anno 2000 een hamburger zou halen (en zo een patathandelboer kijkt je aan zonder het schaamrood op de kaken te krijgen, wanneer hij 9,60 gulden zou vragen voor die hamburger) hoe je je dan zou voelen......je zou die kerel toch zo op zn bek hoeken......

maar goed ivm landsbelang en europees belang kunnen we niet uitsluitenblabla bla dat wanneer gekeken wordt naa rde inflatie op de reguliere markt mblabla bla dat er niet uitgesloten kunnen worden dan, bla bla..... flikket toch op met europees gevoel.

zoals eerder gezegd, hebben al die pauperlanden invloed op onze waardeniveau van onze "gezamelijke" euro. ik vind het riskant en was liever bij de gulden gebleven. is een paar honderd jaar goed gegaan.....

Laatst bewerkt:
Vreemd inderdaad dat je hamburgertje na 10 jaar niet meer hetzelfde kost. Inflatie en stijgende voedselprijzen? Vroeger was alles beter.

• Topic Starter Topic Starter
Niet alles draaid om de prijs soms heeft het ook te maken met normen een waarde, een gulden hecht zig aan je kultuur in de loop der jaren.
Ik vind de euro zo metro cultuur gevalletje, de engelse redden zig ook prima met de pond .

En wat jij vind van 10tje voor een hamburger in de fritend boos zou worden op de verkoper slaat nergens op.. de prijzen gaan langzaam omhoog maar dat betekend in veel gevallen ook dat je meer verdient.. als je in het buitenland bv in china 10 milljoen weetikveelwat vragen voor een burgertje zolang dat maar een % is van je uurloon dat je kan veroorloven en het zo in de rest van de maatschappij ook is dan zou het tog geen probleem moeten zijn

Ik ben wel klaar met de euro, tijd voor iets nieuws!

Niet alles draaid om de prijs soms heeft het ook te maken met normen een waarde, een gulden hecht zig aan je kultuur in de loop der jaren.
Ik vind de euro zo metro cultuur gevalletje, de engelse redden zig ook prima met de pond .

En wat jij vind van 10tje voor een hamburger in de fritend boos zou worden op de verkoper slaat nergens op.. de prijzen gaan langzaam omhoog maar dat betekend in veel gevallen ook dat je meer verdient.. als je in het buitenland bv in china 10 milljoen weetikveelwat vragen voor een burgertje zolang dat maar een % is van je uurloon dat je kan veroorloven en het zo in de rest van de maatschappij ook is dan zou het tog geen probleem moeten zijn

De Nederlandse taal, nog zoiets dat veel toevoegd aan de cultuur.

Wat hebben jullie liever en waarom ? onderbouw je kritiek

[Link niet meer beschikbaar][Link niet meer beschikbaar]

Ik vind persoonlijk de gulden beter lekker ouderwets en zagen er mooier uit :cool:

Die biljetten heb jij niet eens meegemaakt!

We hadden nooit aan de euro moeten beginnen alleen om nu weer terug naar gulden te gaan zal niets helpen, duso p het moment zie ik het er nut niet van in om van de euro af te stappen

De Euro is anti-Europees? Die heb ik nog niet eerder gehoord.
Je stelling is onjuist en de vergelijking euro vs de EU cultuur is natuurlijk obusievelijk.

Met de EU bedoel ik natuurlijk de Europese Unie en niet de munteenheid.

O ja en Turkije hoort bij Europa.

Omdat geografisch gezien een klein stukje van Turkije tot Europa wordt gerekend wil dat nog niet zeggen dat hele land zijn hebben en houden bij Europa hoort.

Weet Turkije een volledig lidmaatschap te bewerkstelligen, dan zou dat een ramp zijn voor de (West)-Europese burger. Men kan er van op aan gaan dat West-Europa dan nog meer overspoeld raakt door door tienduizenden (moslim)immigranten uit het Oosten. Niet alleen door verstrekte werkvergunningen maar ook doordat gezinsherenigingen en huwelijksmigranten dan nog soepeler zullen verlopen.

Wat is er voglens jou mis met het proces van uitbreiding in de EU? Dit is Europese integratie. Of zou jij graag nog het verdrag van 1957 (EGKS) in stand willen houden met Belgie, West-Duitsland, Frankrijk, Italie, Luxemburg en Nederland.

Het probleem van de huidige EU is dat het bestuurd wordt door mensen die afkomstig zijn uit de kringen van politieke profiteurs en burgerlijk-egoïstische zakenlieden die niet verder denken dan vermeend economisch gewin op de korte-termijn. Dat dit uiteindelijk ten koste gaat van belangrijkere nationale en morele waarden, is voor hen nimmer een zorg geweest. Bij hen doet zich dezelfde mentaliteit gelden die destijds de toevloed van massa-immigratie op gang bracht en uiteindelijk leidde tot de sociaal-maatschappelijke verloedering die we nu meemaken.

Door de Europese Raad werd in december 2001 middels coöptatie een Europees Convent voor de Toekomst van Europa benoemd met de taak een Grondwet op te stellen waarvan drie uitgangspunten de basis moesten zijn:

1. De burgers van Europa moeten dichter worden betrokken bij EG en haar Europese Organen
2. Het politieke proces en de politieke ruimte in een uit te breiden Europese Unie moeten beter worden gestructureerd
3. De Unie moet tot een stabiliteitsfactor en een voorbeeld in de Nieuwe Wereld Orde worden gemaakt.

En hier gaat het dus uiteindelijk allemaal om; de voorbereiding en de inpassing van de toekomstige culturele eenheidsworst; een zo groot mogelijk 'Europa', in het model van de Nieuwe Wereld Orde.

Het moet uiteindelijk één grote krachteloze massa consumenten worden, politiek verdeeld tot op het bot, vol interne tegenstellingen en haat en dus perfect manipuleerbaar in het reeds lang klaarliggende regime van de Nieuwe Wereld Orde.

Om terug te komen op het onderwerp van dit topic; de gulden krijgen we nooit meer terug. Maar het laat wel zien hoe makkelijk politici ons kunnen manipuleren en bedriegen. Zie ook de Europese Grondwet, waar een meerderheid van de Europese burgers op tegen was en er uiteindelijk toch gaat komen. De Europese burgers worden aan alle kanten bedrogen, verkocht en verraden. :sukkeltje:

Blijf argwanend van alles wat uit de Brusselse koker komt! :army:

Ik hoor je niet over de doelstellingen voor de 21e eeuw:
Vrede, welvaart,geen verdeeldheid binnen EU,veiligheid voor bevolking,economische en sociale ontwikkeling bevorderen,diversiteit van Europese volkeren in stand houden,gemeenschappelijke waarden van de Europeanen verdedigen,duurzame ontwikkeling,milieu,mensenrechten,sociale markteconomie.

We deden het veel beter onderling in Eu voor invoering van de europese unie? Bovendien bespeur ik een anti-moslim houding in je posts.

De Nederlandse taal, nog zoiets dat veel toevoegd aan de cultuur.

dank u. wat een kwast:o

Terug
Naar boven