Fitness Seller

Sticky Filmen van lifts een idee?

wat jij wilt

Beter wachten we even op wat Tom te zeggen heeft :P

• Like
Waarderingen: koef
Ik heb nog wat zitten zoeken naar wat anderen zeggen over de eccentrische fase van een lift, niet heel veel gevonden:

Louie Simmons zei:
The reps must be very explosive. Lower the bar quickly, but under control. Lowering contributes to raising, or concentric, strength. Lowering a bar slowly will build muscle mass but not strength. Please, I beg you, stop reading bodybuilding magazines. They have contributed greatly to ruining strength training in the United States. After all, plyometrics is the energy gained by the body dropping and then responding to that dropping with reversal, or explosive, strength.
Bron: http://www.deepsquatter.com/strength/archives/ls10.htm

Ook hier wordt het vermeld: http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/everything_is_about_to_change;jsessionid=2AB50FE466C58AFEF40BF0909B16D63B-hg.hydra

Laatst bewerkt:
Het gaat hier om een jerk he, geen bench.

Vind het een beetje rare vergelijking, maar ja zal wel aan mij liggen.

Is het niet zo dat je juist meer explosie kan halen uit de prestretch wanneer je zo snel mogelijk zakt??

Een wetenschappelijke uitleg heb ik er niet voor, maar mijn trainers hebben mij dit altijd gezegd om rustig te zakken en explosief uit te stoten. Zoals een veer dat je aanspant en dan los laat.
En bij mij werkt dat wel, alhoewel ik ook regelmatig te wild zak.
Als ik wild zak verlies ik ook al veel spanning.

Bij Eddine in zijn filmpje zie je ook dat als hij zakt het precies in stukjes gaat en vooral het deel waarin hij omschakelt om opwaarts te stuwen.

Een wetenschappelijke uitleg heb ik er niet voor, maar mijn trainers hebben mij dit altijd gezegd om rustig te zakken en explosief uit te stoten. Zoals een veer dat je aanspant en dan los laat.
De vergelijking met een veer zegt hier niet zoveel. Een veer kan je even goed heel snel aanspannen en loslaten. Of zelfs aanspannen, even vasthouden, en dan pas loslaten.

En bij mij werkt dat wel, alhoewel ik ook regelmatig te wild zak.
Als ik wild zak verlies ik ook al veel spanning.
Als je zo snel zakt dat het niet meer gecontroleerd is dan bouw je geen spanning op in de spieren en kan je geen gebruik maken van de stretch reflex, dat lijkt me volledig correct.
Maar als je deze spanning heel snel kan opbouwen, dan zal de stretch reflex ook groter zijn. Zoals een trampoline :D. Als je met lage snelheid op je trampoline terechtkomt zal je minder snel terug omhoog worden gestuurd dan wanneer je er met hoge snelheid op terechtkomt.

De vergelijking met een veer zegt hier niet zoveel. Een veer kan je even goed heel snel aanspannen en loslaten. Of zelfs aanspannen, even vasthouden, en dan pas loslaten.

Als je zo snel zakt dat het niet meer gecontroleerd is dan bouw je geen spanning op in de spieren en kan je geen gebruik maken van de stretch reflex, dat lijkt me volledig correct.
Maar als je deze spanning heel snel kan opbouwen, dan zal de stretch reflex ook groter zijn. Zoals een trampoline :D. Als je met lage snelheid op je trampoline terechtkomt zal je minder snel terug omhoog worden gestuurd dan wanneer je er met hoge snelheid op terechtkomt.
Vergelijking veer:

Energie in = energie uit

Zou best kunnen dat je bij iets rustiger zakken efficienter de energie kan opslaan dan bij sneller zakken. Deze energie langer vasthouden kan je trainen. Het dus best kan dat een beginner meer heeft aan sneller zakken puur omdat hij de energie niet lang genoeg kan vasthouden terwijl een beter getraind persoon de baat heeft van de efficientere veer.

(geustimation)

Vergelijking veer:

Energie in = energie uit

Zou best kunnen dat je bij iets rustiger zakken efficienter de energie kan opslaan dan bij sneller zakken. Deze energie langer vasthouden kan je trainen. Het dus best kan dat een beginner meer heeft aan sneller zakken puur omdat hij de energie niet lang genoeg kan vasthouden terwijl een beter getraind persoon de baat heeft van de efficientere veer.

(geustimation)

Het is eerder omgekeerd. Snel zakken zonder de controle te verliezen is niet makkelijk, dus beginners zakken beter wat trager. Eens je geleerd hebt spanning op te bouwen en om te zetten naar de concentrische fase, kan je dit optimaliseren door sneller te zakken.

I'm doing science me!

"Snel" zakken is nogal relatief hoor als Louis Simmons daaraan refereert.
Zeker als je het vertaald naar een RAW lift.
En wat Jerks enzo betreft ben ik geneigd naar Tom te luisteren. ;)

Ik zeg altijd: zo snel mogelijk zakken terwijl je toch nog maximaal spanning kunt behouden!

Heb je wel een stretch reflex in je quads bij een jerk ? Je quads worden bijna niet uitgerokken denkik over die kleine afstand, dus je hebt er volgens mij in theorie enkel nadeel aan om snel te zakken, omdat je dan een vallend gewicht moet tegenhouden (plyometrics).

Ik denk ook dat wanneer je te snel zakt door de elasticiteit vd bar je al terug naar boven kan gaan wanneer je schijven nog aan het zakken zijn, wat je dus ook kan vermijden (of in je voordeel kan laten spelen) door rusig te zakken.

Maar echt rustig zakken zie ik toch niemand van deze gewichtheffers doen:
http://www.youtube.com/watch?v=cOoP5yX1bZ4

Ik geloof dat Scrawny Flying Fox een totaal van <200kg (wat toch septuple BW is) heeft. Dus ik ben toch geneigd Big Tom te geloven in deze discussie.

Terug
Naar boven