MuscleMeat

Sticky Filmen van lifts een idee?

Aldus degene die klakkeloos overnam wat Louie Simmons had geschreven. :scratch:
Dat stukje van Louie Simmons is gewoon één van de plaatsen waar ik het zo gelezen had. Ik heb er zelf over nagedacht, en vond het logisch. Ik heb nergens gezegd dat Louie Simmons automatisch gelijk heeft.

Waarom doet men hier toch altijd zo moeilijk over? Het is toch niet dat ik hier iemand aanval of zo? Ik beweer het ook niet beter te weten. Ik beweer niet sterker te zijn dan tom, of er meer van te weten. Ik heb gewoon altijd wat anders gelezen en was benieuwd naar zijn argumenten.

Djeezes, de PL sectie was vroeger toch een pak leuker.

Laatst bewerkt:
Het moet wel hardcore blijven! :cool:

De vergelijking met een veer zegt hier niet zoveel. Een veer kan je even goed heel snel aanspannen en loslaten. Of zelfs aanspannen, even vasthouden, en dan pas loslaten.

Als je zo snel zakt dat het niet meer gecontroleerd is dan bouw je geen spanning op in de spieren en kan je geen gebruik maken van de stretch reflex, dat lijkt me volledig correct.
Maar als je deze spanning heel snel kan opbouwen, dan zal de stretch reflex ook groter zijn. Zoals een trampoline :D. Als je met lage snelheid op je trampoline terechtkomt zal je minder snel terug omhoog worden gestuurd dan wanneer je er met hoge snelheid op terechtkomt.
De vergelijking van het terechtkomen op het net van een trampoline met een bepaalde snelheid is natuurlijk niet correct. Hij is niet correct omdat de diepte waarmee de trampoline inveert onlosmakelijk verbonden is met de kinetische energie (ie massa en snelheid) waarmee je de veren van de trampoline indrukt.

De vergelijking van de veer is ook niet correct. Maar wat je daar uit moet halen is dat het geen reet uitmaakt hoe snel je zakt (binnen een bepaalde periode natuurlijk, stretch reflex blijft bij getrainde atleten zo'n 4 seconde aanwezig) zolang je het maar gecontroleerd doet. Nou is het zo dat bij beginners over extreme controle niet te spreken is en dus moet je het rustig aan doen. Maar bij beginners is de stretch reflex ook niet zo getraind dus je zal in een periode van 2 seconde toch wel je lift moeten doen.

Het is eerder omgekeerd. Snel zakken zonder de controle te verliezen is niet makkelijk, dus beginners zakken beter wat trager. Eens je geleerd hebt spanning op te bouwen en om te zetten naar de concentrische fase, kan je dit optimaliseren door sneller te zakken.

I'm doing science me!
Het maakt voor je stretch reflex geen reet uit hoe snel je het doet, zolang je volledige beweging maar binnen de periode van 2-4 seconde zit. Dat wil dus zeggen dat je het beter langzaam kan doen dan snel omdat je dan de beweging beter aanvoelt en leert beheersen. De reden waarom sommige lifters dit heel snel doen is omdat zij precies weten wat goed voelt voor hun lichaam en ook met welke snelheid ze hun maximale techniek/kracht-ratio kunnen behouden.

Je zou natuurlijk ook zelf kunnen nadenken.
Is maar een ideetje.
Als jij graag zelf over de wetenschap achter het trainen nadenkt, wat hier wel uit op te maken valt, lijkt het juist beter om niet zelf over die wetenschap te denken maar dit te laten doen door anderen. (die er misschien meer verstand van hebben, i.e. tom_vts coach)

De vergelijking van het terechtkomen op het net van een trampoline met een bepaalde snelheid is natuurlijk niet correct. Hij is niet correct omdat de diepte waarmee de trampoline inveert onlosmakelijk verbonden is met de kinetische energie (ie massa en snelheid) waarmee je de veren van de trampoline indrukt.

De vergelijking van de veer is ook niet correct. Maar wat je daar uit moet halen is dat het geen reet uitmaakt hoe snel je zakt (binnen een bepaalde periode natuurlijk, stretch reflex blijft bij getrainde atleten zo'n 4 seconde aanwezig) zolang je het maar gecontroleerd doet. Nou is het zo dat bij beginners over extreme controle niet te spreken is en dus moet je het rustig aan doen. Maar bij beginners is de stretch reflex ook niet zo getraind dus je zal in een periode van 2 seconde toch wel je lift moeten doen.

Het maakt voor je stretch reflex geen reet uit hoe snel je het doet, zolang je volledige beweging maar binnen de periode van 2-4 seconde zit. Dat wil dus zeggen dat je het beter langzaam kan doen dan snel omdat je dan de beweging beter aanvoelt en leert beheersen. De reden waarom sommige lifters dit heel snel doen is omdat zij precies weten wat goed voelt voor hun lichaam en ook met welke snelheid ze hun maximale techniek/kracht-ratio kunnen behouden.
Kijk, was het nu zo moeilijk om met echte argumenten te komen?
Hier kan ik wat mee. Ik wist niet eens dat je de stretch reflex zo lang kon vasthouden.

Overigens, het voorbeeld van de trampoline is inderdaad slecht gekozen, maar verschilt in dat opzicht niet van de veer.

Als jij graag zelf over de wetenschap achter het trainen nadenkt, wat hier wel uit op te maken valt, lijkt het juist beter om niet zelf over die wetenschap te denken maar dit te laten doen door anderen. (die er misschien meer verstand van hebben, i.e. tom_vts coach)
Om te beginnen wist ik niet dat tom_vt een wetenschapper was. Verder zie ik niet in waarom zelf nadenken en opzoeken een slecht idee is.

Het is eerder omgekeerd. Snel zakken zonder de controle te verliezen is niet makkelijk, dus beginners zakken beter wat trager. Eens je geleerd hebt spanning op te bouwen en om te zetten naar de concentrische fase, kan je dit optimaliseren door sneller te zakken.

I'm doing science me!
Gezellig, ik ook :)

Dat is inderdaad wat ik ook bedoelde maar jij zet het gelukkig een stukje duidelijker neer :D

---------- Toegevoegd om 18:29 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:28 ----------

Nice one!
Heb je normaal een bredere stance of gebruik je de zijkanten van de cage alleen voor referentie?

nice lift ironsport!

nice squat!

daar zaten nog wel een paar reps in! Strong!

Was aan het maxen. Deze ging inderdaad lekker vlot. 210 ging maar 1 cm van de grond :D

wow alsk deze zie zou ik denken dat 210 ook zeker zou moeten lukken..

goeie filmpjes JP en haarie

+1

Netjes Piet maar waarom die max je hebt zondag die wedstrijd?

impressive

gaan we nou zelfs cable rows hier neerpleuren mafkees :P wel sterk!

heavy!!

Terug
Naar boven