AndroidHealthClinic

Sticky Films Kritiek & Review Topic

gisteren Isolation (2005) gezien, een horror film over genetisch gemanipuleerde koeienkalveren met een exoskelet die zich op onvoorstelbare wijze kunnen vermenigvuldigen en de boerderij van ome Jef onveilig maken.
De film was k*t, geen blote t**ten, geen monsters die duidelijk in beeld kwamen en een einde om je strot bij over te snijden

een van de hoofdpersonages geraakt zwangert van een geinfecteerde puber, maar het bleek uiteindelijk toch om een gezond kind te gaan, hoe absurd het ook lijkt, het was gewoon wak

2/10, en dat enkel en alleen omwille van "het idee" dat erachter zat.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Shoah (1985)

Voor de meesten waarschijnlijk te lang gelet op de duur van bijna 9 uur. Zelf in 3 zittingen de film bekeken. Had vele jaren terug op de VPRO al eens grote delen gezien maar toen niet alles gezien.

Wat mij betreft 1 van de beste documentaires ooit gemaakt. Er is geen historisch materiaal gebruikt maar alleen de ooggetuigenverslagen van slachtoffers, kampbeulen, burgers, een historicus en nog enkele directe getuigen.

Vooral de slachtoffers scheppen een spookachtig beeld van de gebeurtenissen. Personen die bij opgraven van slachtoffers hun hele familie herkennen, personen die jaren of maanden verplicht hebben moeten meewerken aan het opruimen van slachtoffers etc.

De getuigenissen worden gelardeerd met beelden van de omgeving waar de kampen gelegen hebben. Maar dan rond 1980-1985. Over het algemeen kleine dorpjes. Dorpjes waar iedereen precies wist wat er gebeurde in hun omgeving. De bewoners van die dorpjes komen dan ook uitvoerig aan het woord.

De docu-maker, Claude Lanzmann is iemand die echt verhalen uit iemand kan trekken. Waarbij hij overigens soms wel enigzins drammerig kan overkomen. Maar gelet op de belangrijkheid van dit document is het wel begrijpelijk.

Voor degenen met interesse in historie een aanrader maar wees voorbereid op een lange zit en verhalen die het verstand te boven gaan

9/10

Hmmz, 9 uur naar het leed van mensen kijken, I think I'll pass... ;)

Shoah (1985)

Voor de meesten waarschijnlijk te lang gelet op de duur van bijna 9 uur. Zelf in 3 zittingen de film bekeken. Had vele jaren terug op de VPRO al eens grote delen gezien maar toen niet alles gezien.

Wat mij betreft 1 van de beste documentaires ooit gemaakt. Er is geen historisch materiaal gebruikt maar alleen de ooggetuigenverslagen van slachtoffers, kampbeulen, burgers, een historicus en nog enkele directe getuigen.

Vooral de slachtoffers scheppen een spookachtig beeld van de gebeurtenissen. Personen die bij opgraven van slachtoffers hun hele familie herkennen, personen die jaren of maanden verplicht hebben moeten meewerken aan het opruimen van slachtoffers etc.

De getuigenissen worden gelardeerd met beelden van de omgeving waar de kampen gelegen hebben. Maar dan rond 1980-1985. Over het algemeen kleine dorpjes. Dorpjes waar iedereen precies wist wat er gebeurde in hun omgeving. De bewoners van die dorpjes komen dan ook uitvoerig aan het woord.

De docu-maker, Claude Lanzmann is iemand die echt verhalen uit iemand kan trekken. Waarbij hij overigens soms wel enigzins drammerig kan overkomen. Maar gelet op de belangrijkheid van dit document is het wel begrijpelijk.

Voor degenen met interesse in historie een aanrader maar wees voorbereid op een lange zit en verhalen die het verstand te boven gaan

9/10

Goeie tip!

ALPHA DOG (2006)

Net gezien en ik vind het een zeer aangrijpende film.
De 6,8 die hij op imdb krijgt is echt te weinig. Omdat de film hier en daar wat kritiek kreeg heeft het zo lang geduurd alvorens ik hem gehaald heb maar damn, jongens...wat kunnen smaken verschillen.
Timberlake verrast en Foster is ronduit schitterend als de nazi-jood Jake.
Van mij krijgt ie een dikke 8/10.

Yep Alpha Dog RULEZ

Net Mr Brooks gezien

Best een ok filmpje met een verassend einde. Geen topper maar wel een aanrader 7/10

Deze is toch nog niet aangehaald?

kiterunner.jpg

Heb het boek niet gelezen, shame on me, dus ga deze maar even kijken volgende week.
In Istanbul, met een Turkse schone. Wordt dus wel een mooi cijfertje/nummertje (hihi).

Uprising (2001) (TV)

Film over de opstand in het getto van Warschau tijdens WO II. Een goede aanvulling op Shoah die ik vlak daarvoor had afgezien. In Shoah komen op het laatst een aantal personen aan het woord die betrokken waren bij die opstand. Het verhaal van die personen komt zeer nadrukkelijk aan bod in deze film.

Het is een TV-film maar doet niet zo aan. De actiescenes zijn vrij goed uitgevoerd en ook de weergave van het getto doet authentiek aan.

Enige nadeel vond ik het gebruik van Amerikaanse acteurs. Doet altijd vreemd aan als beide partijen Engels spreken.

8/10

18790247.jpg

Gone Baby Gone (2007)

Goed ontvoeringsdrama van Ben Afleck waarin zijn broer Casey de hoofdrol voor zijn rekening mag nemen. Dat gaat hem in deze film goed af. Bijrollen van Morgan Freeman en Ed Harris o.a.

De film draait om de ontvoering van een klein meisje dat in de buurt woont van Casey Afleck. Hij speelt een prive detective die vermiste kinderen opspoort maar heeft nog nooit meegewerkt aan een ontvoeringszaak. Gaandeweg komen steeds meer smerige details boven water. Zonder te spoileren kan ik weinig meer over het verhaal vertellen, maar er zijn wel een aantal verrassende plotwendingen.

8/10

Als mensen hier een kans hebben om films van Bahman Ghobadi te bekijken dan raad ik er hierbij twee aan. Beide films over de Koerdische situatie/cultuur.

Half moon (is onlangs in de filmhuizen geweest in Nederland)

Turtles can fly (mijn persoonlijke favoriet te bestellen bij bol.com)

No Country for Old Men, overrated Coen vehikel.

Begin van de film is nog wel om aan te zien maar daarna wordt het een standaard kat en muis spelletje met een paar twists. Misschien goed ontvangen omdat er Coen op de titel staat maar deze film hoort niet thuis in de top 250 en al helemaal niet in de top 25. Wel mooie plaatjes, maar als ik dat wil zien zet ik wel een docu-channel aan.

6/10.

Begin van de film is nog wel om aan te zien maar daarna wordt het een standaard kat en muis spelletje met een paar twists. Misschien goed ontvangen omdat er Coen op de titel staat maar deze film hoort niet thuis in de top 250 en al helemaal niet in de top 25. Wel mooie plaatjes, maar als ik dat wil zien zet ik wel een docu-channel aan.

6/10.

alsof je die imdb top 250 als referentie moet nemen :roflol:

btw wat vinden jullie van volgende film:

existenz?
blue velvet?
the unforgiven met clint eastwood?

ik wil een van deze films deze week nog zien, maar heb nog geen idee welke aan te reden is.

alsof je die imdb top 250 als referentie moet nemen :roflol:

btw wat vinden jullie van volgende film:

existenz?
blue velvet?
the unforgiven met clint eastwood?

ik wil een van deze films deze week nog zien, maar heb nog geen idee welke aan te reden is.

Niet als referentie maar tot enkele jaren terug was de IMDB 250 minder vergeven van hyped films.

Zou The Unforgiven nemen uit dat rijtje, ook al is Blue Velvet 1 van de meer toegankelijke werken van Lynch. Existenz is een leuk niemendalletje voor tussendoor.

Taare Zameen Par (2007)

2,5 uur kijken naar indisch gezang over een kleine met konijnetanden die last heeft van dyslexie, was omdat het de beste indische film van 2007 zou zijn :)

The Brothers Solomon (2007)

eindelijk een grappige film na al die superbad/knocked up debacles over 2 losers die voor hun stervende pa een baby willen

leuke graphics, leuk maar totaal overbodig eigenlijk

6/10.

Even lekker provoceren is natuurlijk altijd prima, maar een 6 geven aan deze film? :roflol:

Kontroll

Behoorlijk toffe Hongaarse film, beetje thriller achtig met wat comische momenten. Aparte film met wat mooie beelden, wel de moeite, 7+/10

Hot Rod

Slappe en voorspelbare comedy met enkele lachmomenten maar voornamelijk slechte grappen. 5/10

junoposter2.jpg

Juno

Ingetogen comedy film waar ik stiekem toch wat meer van gehoopt had. Van dezelfde regisseur als Thank You For Smoking, wat ik toch wel 1 van de betere comedies van de afgelopen jaren vond. Deze film was wat subtieler en rustiger maar zeker vermakelijk. 7,5/10

desktop4_0800.jpg

dyn001_original_550_365_pjpeg_25511.jpg

Fantasie/sprookjesfilm van Guillermo del Toro (Hellboy, Devil's backbone, Blade II..) waar hij 6 oscarnominaties voor kreeg. Het is een onderhoudende film, met mooie fx, die nu en dan tegen horror aanleunt maar de oergruwel mist, waardoor het geheel sterker naar voren komt.

Hij creeërde een op zich staand sprookje/fabel met deze film, iets unieks in de filmwereld imo. Vandaar de lauweringen volgens mij.
Het acteerwerk van de jonge hoofdrolspeelster Ivana Baquero vind ik bij momenten beneden alle peil maar doet niets aan de mysterie waarin deze ambiance gewikkeld is. Voor mij een +8/10.

De vorm van de eierstokken blijkt een rode draad te zijn in de film. Zie ook de boom op de coverhoes.

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.700

6/10.

Nog een slachtoffer van onrealistische verwachtingen :D

Check hem de komende weken op het IFFR, maar altijd goed om niet louter positiefs te vernemen over een film.

Staan zeker meerdere reviews in dit topic! Met de search kan je ze makkelijk aanhalen, altijd aardig ;)

Terug
Naar boven