AndroidHealthClinic

Sticky Boeken Kritiek & Review Topic

Christian Bale Wtf GIF

momenteel het boek " Ingelepeld " van Tim Spector aan het lezen.
Interessante blik over voeding.

boekenbalie_9789057125430_cover_1920x1920.jpg

Heb nu deze in bezit. Wellicht schrijf ik nog een recensie.
https://www.goodreads.com/book/show/58640761-the-science-of-self-control

1718824256908.jpeg

Intro:

Our species has it made these days. Instead of facing frostbite during winter, we live in comfortably heated houses. Instead of being forced to hunt to avoid starvation, we can go to supermarkets, where our biggest problem is deciding which of the 50 brands of cereal to buy. Yet our conquest of nature has imposed on us new challenges of life. Rather than fight starvation, we now face an obesity pandemic. Without artificial diet and exercise programs, our health is threatened not by scarcity and war but by abundance and leisure. Without being forced to build shelter or find food, many people struggle to motivate themselves to work. More freedom brings with it more decisions. In making these decisions, we often encounter a conflict between our primal instincts and our conscious will. We intend to get some work done, but we end up procrastinating on Instagram. We intend to stick to our diet, but we end up eating pizza. Our intentions give way to hunger and other forms of instant gratification. We have difficulty enforcing our conscious will: our self-control fails us.

Laatst bewerkt:
Ik dacht alle greatest hits al gezien te hebben op de interwebz, maar niets bleek minder waar. Nogmaals mijn felicitaties aan de Sovjets. Jullie creativiteit kende zijn weerga niet. 👌🏻

Bijlagen

• Gulag.jpg
    Gulag.jpg
    205,7 KB · Weergaven: 25
  • Contents.jpg
    Contents.jpg
    158,6 KB · Weergaven: 23
Bekijk bijlage 664441
Ik ben halverwege dit boek

Aurelius was keizer in de 2e eeuw na Christus en leefde volgens het stoïcisme/stoa; een filosofie die luidt dat het doel van de mens en zijn leven is om zoveel mogelijk in overeenstemming te leven met (de veranderlijkheid en vergankelijkheid van) de natuur en daarmee in vrede te leven. Hij is dus met de filosofie grootgebracht en heeft hem gevormd.

Ik vind het lekker weglezen omdat het boek bestaat uit korte gedachtes/bevindingen van Marcus, maar het is droog en ik kan me voorstellen dat het daarom niet voor iedereen is weggelegd. Ik had eigenlijk gehoopt dat het boek meer zou ingaan op de filosofie stoa zelf, maar het is meer de kijk van Marcus Aurelius op stoa.

Bekijk bijlage 664441
Ik ben halverwege dit boek

Aurelius was keizer in de 2e eeuw na Christus en leefde volgens het stoïcisme/stoa; een filosofie die luidt dat het doel van de mens en zijn leven is om zoveel mogelijk in overeenstemming te leven met (de veranderlijkheid en vergankelijkheid van) de natuur en daarmee in vrede te leven. Hij is dus met de filosofie grootgebracht en heeft hem gevormd.

Ik vind het lekker weglezen omdat het boek bestaat uit korte gedachtes/bevindingen van Marcus, maar het is droog en ik kan me voorstellen dat het daarom niet voor iedereen is weggelegd. Ik had eigenlijk gehoopt dat het boek meer zou ingaan op de filosofie stoa zelf, maar het is meer de kijk van Marcus Aurelius op stoa.
Als de Stoa je bevalt zou je Seneca eens kunnen proberen Brieven aan Lucillius in de vertaling van Vincent Hunnink.

Er is best veel aandacht voor de Stoa, ook in het Engels is er veel te vinden. Ryan Holiday schrijft er boeken over vol.

Die van de Stoa waren wel apart, ter bestrijding van de jaloezie sliepen ze met elkaars vrouwen. Seneca stierf wel als een echte Stoist.

Terug
Naar boven