- Lid sinds
- 2 sep 2005
- Berichten
- 18.072
- Waardering
- 2.879
- Lengte
- 1m97
- Massa
- 108kg
- Vetpercentage
- 14%
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Vond het overrated, maar goed een 6 tegen een 8+ is wat anders dan een 3 tegen een +7.
Als iemand een film die verschrikkelijk slecht geacteerd is, een voorspelbaar plot heeft, echt een topper vindt omdat er zo'n mooie explosies in voorkomen, dan heeft zo iemand naar mijn mening geen verstand van film.
Big-T zei:Dit is natuurlijk wit zwart bekeken. Ik begrijp best wel dat films die sowieso op wat hoger niveau staan, door iedereen wel op een andere manier beleeft kunnen worden. Waardoor de ene een 7 geef en de andere een 9. Maar als je teveel afwijkt van de norm (bijv. 1 ster tegenover 3 sterren door de critici) bewijs je alleen dat je ergens fout zit in je beoordeling.

Altijd verdedigd? Waar haal je dat? De man speelt leuk in actiefilms omdat hij nu eenmaal de looks ervoor heeft en goed luistert naar de tips en richtlijnen van de regisseur (zie T2). Maar een acteerwonder heb ik het nooit gevonden (hoewel hij natuurlijk wel veel geleerd heeft door de jaren heen, je had zijn eerste prestaties moeten zien). In films waarin het regie niet veel voorstelt speelt hij niet veel klaar.Enigszins een ironische statement aangezien je Arnold Schwarzenegger altijd verdedigd.
Ik weet niet welke critici jij allemaal volgt maar degene die ik serieus neem heb ik zelden vreemde waarderingen zien geven. Overigens gaat het niet alleen over de critici, maar een goed filmcriticus weet wel meer over film dan de gemiddelde bioscoopbezoeker.Ik vind critici en hun reviews nogal overgewaardeerd, in de meeste gevallen zijn het veredelde paparazzi. (zie hetze rond Gigli) Elke r*tard kan critici worden zolang je maar in het bezit bent van writing skills.
Altijd verdedigd? Waar haal je dat? De man speelt leuk in actiefilms omdat hij nu eenmaal de looks ervoor heeft en goed luistert naar de tips en richtlijnen van de regisseur (zie T2). Maar een acteerwonder heb ik het nooit gevonden (hoewel hij natuurlijk wel veel geleerd heeft door de jaren heen, je had zijn eerste prestaties moeten zien). In films waarin het regie niet veel voorstelt speelt hij niet veel klaar.
Ik weet niet welke critici jij allemaal volgt maar degene die ik serieus neem heb ik zelden vreemde waarderingen zien geven. Overigens gaat het niet alleen over de critici, maar een goed filmcriticus weet wel meer over film dan de gemiddelde bioscoopbezoeker.
"Het is gewoon mijn mening en die heb je maar te respecteren" is natuurlijk een totaal hersenloze redenering. Over een mening valt wel degelijk te discussiëren en als het moet kan een mening perfect onderuit gehaald worden als je met de juiste argumenten komt.
Waarom zou dat niet kunnen?Er zijn duidelijk meetbare zaken die een film goed of slecht maken. Als jij goed kan zien waar de fouten zitten en waar de pluspunten zitten dan heb je verstand van film.
Als iemand een film die verschrikkelijk slecht geacteerd is, een voorspelbaar plot heeft, echt een topper vindt omdat er zo'n mooie explosies in voorkomen, dan heeft zo iemand naar mijn mening geen verstand van film.
Dit is natuurlijk wit zwart bekeken. Ik begrijp best wel dat films die sowieso op wat hoger niveau staan, door iedereen wel op een andere manier beleeft kunnen worden. Waardoor de ene een 7 geef en de andere een 9. Maar als je teveel afwijkt van de norm (bijv. 1 ster tegenover 3 sterren door de critici) bewijs je alleen dat je ergens fout zit in je beoordeling.
Als ik je goed begrijp, dan zouden er als we jouw redenering volgen, geen slechte en goede regisseurs zijn, geen slechte en goede critici, zelfs geen slechte en goede films. Alles is goed, zolang je dat zelf maar vindt. Kan natuurlijk nooit.
Je zegt dat het onmogelijk is dat er een fout in kan zitten, terwijl dat natuurlijk wel kan. Kijk je kan als producer/regisseur/andere medewerker in een filmproductie 2 soorten fouten maken: technische / professionele fouten (je casting is verkeerd gekozen, je belichting/filter is niet optimaal, je knip- en plakwerk deugt niet, etc...) of je kan creatieve fouten maken (je verhaal is niet boeiend, je bent niet origineel in je uitwerking,...). Dat zijn allemaal zaken die vrij goed meetbaar zijn. Uiteraard niet meetbaar zoals een temperatuur of zoals een windsterkte, maar wel bij benadering meetbaar.
Om de best mogelijke waardering voor een film te krijgen kijk je IMO best naar het gemiddelde van enerzijds de ervaren filmcritici en anderzijds de gemiddelde score aan de hand van duizenden reviews door het publiek. Indien deze dicht bij elkaar aansluiten mag je veilig concluderen dat dat de relatieve waarde is van een film in het huidige aanbod. Wanneer iemand meer dan 2 punten van die score gaat afwijken is grondige kritiek op zijn plaats. Die persoon moet dan niet antwoorden met "ja maar dat is mijn mening en dat moet jij maar aanvaarden" nee, die persoon moet dan verantwoorden waarom hij zoveel afwijkt van de norm. En moet vooral niet verbaast zijn als hij daarbij argumenten van de anderen krijgt die hij moet proberen ontkrachten.
Film een persoonlijke smaak? Slechts tot op bepaalde hoogte. Film is enerzijds wetenschap en anderzijds kunst. Je kan een schilderij mooi of lelijk vinden, maar je kan geen 3/10 geven aan een Van Gogh omdat je het niet mooi vindt. Dan ben je gewoon aan het bewijzen dat je niet in staat bent om een weloverwogen waardering te geven.
'Over smaak valt niet te twisten' vind ik één van de grootste dooddoeners die er zijn. Als je over één ding net wel moet twisten dan is het wel smaak.
.. Jij gaat meer adhv de grote groep en belangrijke critici, ik ben daar niet zo van 
Ik zal niet zeggen dat er daar geen films tussen zitten die een vrij hoge waardering krijgen voor wat ze maar zijn, daarom had ik het ook over een zo breed mogelijke kijk van alle mogelijke recensies die enigszins betrouwbaar te noemen zijn. Ik heb nooit gezegd dat je naar 1 site moet kijken, sterker nog, ik heb die site niet eens vernoemt.Ik weet het niet hoor.. Mensen zijn net schapen, praten elkaar allemaal na.. Ik zie op IMDB films met dikke ratings die ik zelf ronduit bagger vind, kan ik allemaal verantwoorden aan de hand van argumenten.. Wat andere critici daar van vinden maakt mij niets uit, maakt mij dat een slechte criticus? Ik denk van niet, want ik zeg wat ik meen en waarom ik dat zo vind, dat is toch de essentie van kritiek geven?
Nou het mag natuurlijk wel, maar dan zal je je aan kritiek mogen verwachten, je zal jezelf moeten verdedigen als het tot discussie komt, en je zal je aan tegenargumenten mogen verwachten.Ik vind het alleen een beetje een zwak argument.. Ik mag van Gogh geen 3/10 geven omdat ik wat hij maakt lelijk vind, misschien vind ik JUIST die dingen die hem goed maken slecht/lelijk aan zijn schilderijen.. En dan geef wel een weloverwogen mening, maar hij is niet in lijn met critici, dus slecht?
Ik geef voor alle duidelijkheid altijd zelf een cijfer, en dat komt gewoonlijk nu eenmaal sterk overeen met de bronnen die ik betrouwbaar acht ja. Daarom vind ik het ook normaal om kritiek te geven op iemand die met een totaal ander cijfer komt. Die persoon moet dan maar eens bewijzen dat hij er wat van kent, maar meestal valt zo iemand snel genoeg door de mand (ze snappen de film niet, ze hebben nog te weinig goede films gezien, ze kicken vooral op goedkope actie, etc).Maargoed, denk dat we elkaar hier niet gaan vinden.. Jij gaat meer adhv de grote groep en belangrijke critici, ik ben daar niet zo van
![]()
Ik zal niet zeggen dat je altijd de grote menigte moet volgen, ik zie het meer als een richtlijn die grofweg aangeeft welk vlees je in de kuip hebt. Natuurlijk zal voor velen er een andere top 100 zijn, en die verschillen zijn zo klein dat ze allen verdedigbaar zijn. Waar het mij om ging is dat je geen te grote verschillen hebt, want dan zal er waarschijnlijk door 1 van de partijen een fout gemaakt zijn bij het waarderen.// Aan de andere kant geef ik je groot gelijk hoor.. Als de grote menigte iets slecht vind, dan kun je eigenlijk wel een beetje concluderen dat het slecht is, want hoe moet je het anders kunnen waarderen? Klopt, MAAR dat wil nog niet zeggen dat als ik met argumenten kom waarom ik iets goed of slecht vind het fout heb..
Logisch dat die films in velen hun top 10 voorkomt, het zijn ook topfilms.Big-T zn top 10 films komt precies overeen met de top 10 van IMDB.
Die van mij komt overeen met de top 10 van het Belgische tijdschrift "Knack". Een tijdschrift dat door gerenommeerde recensenten zeer hoog gewaardeerd wordt!!!Big-T zn top 10 films komt precies overeen met de top 10 van IMDB.
Praten we over The Descent (2005)?
Mn nieuwsgierigheid is aangewakkerd, maar op imdb staan TIEN films met die titel
Helemaal mee eens.. ik vond hem ook bestwel belabberd eigenlijk. The Descent miste btw wat lesbische actie.. dat zou de film zo naar een 7-8/10 kunnen liften.
Ik zal niet zeggen dat er daar geen films tussen zitten die een vrij hoge waardering krijgen voor wat ze maar zijn, daarom had ik het ook over een zo breed mogelijke kijk van alle mogelijke recensies die enigszins betrouwbaar te noemen zijn. Ik heb nooit gezegd dat je naar 1 site moet kijken, sterker nog, ik heb die site niet eens vernoemt.

