AndroidHealthClinic

Sponsored sticky Fitness-Seller.nl

• Topic Starter Topic Starter
  • #8.461
Vraagje, ik wil in de toekomst rackpulls above the knee gaan doen op de safeties van het Megatec Halfrack. Nu zijn deze volgens de specificaties belastbaar tot 250 KG. Zit hier nog een behoorlijk grote veiligheidsmarge in, of breken ze spontaan af op het moment dat ik bijvoorbeeld een barbell laad en pull met 300 kg?
Er zit zeker nog een veiligheidsmarge in maar ik zou niet durven aangeven tot hoe zwaar jij herhaaldelijke rack pulls kunt uitvoeren voordat er iets begint te verbuigen. Ik weet ook niet of je barbell zware rack pulls zo leuk gaat vinden :)

Vraagje, ik wil in de toekomst rackpulls above the knee gaan doen op de safeties van het Megatec Halfrack. Nu zijn deze volgens de specificaties belastbaar tot 250 KG. Zit hier nog een behoorlijk grote veiligheidsmarge in, of breken ze spontaan af op het moment dat ik bijvoorbeeld een barbell laad en pull met 300 kg?
Zou nooit rackpulls doen. Maak een paar blokken en doe blockpulls, veel veiliger voor je bar.

@Starx6673

I.p.v. rackpulls is het misschien ook een idee om reverse banded deadlifts te doen.

Voordeel is o.a. dat je rack pins minder belast worden door het deload effect en je motorisch gezien een full ROM blijft doen, waardoor het specifieke bewegingspatroon van de DL meer behouden blijft.

Er zit zeker nog een veiligheidsmarge in maar ik zou niet durven aangeven tot hoe zwaar jij herhaaldelijke rack pulls kunt uitvoeren voordat er iets begint te verbuigen. Ik weet ook niet of je barbell zware rack pulls zo leuk gaat vinden :)
Duidelijk, bedankt! Zal voorlopig nog niet aan dat gewicht zitten, maar met een dl van 170 verwacht ik dat mijn rackpull toch best hoog is.

Zou nooit rackpulls doen. Maak een paar blokken en doe blockpulls, veel veiliger voor je bar.
Ik heb deadlift blocks bij strengthshop besteld, als ze bevallen bestel ik er meer om boven de knie te pullen.

@Starx6673

I.p.v. rackpulls is het misschien ook een idee om reverse banded deadlifts te doen.

Voordeel is o.a. dat je rack pins minder belast worden door het deload effect en je motorisch gezien een full ROM blijft doen, waardoor het specifieke bewegingspatroon van de DL meer behouden blijft.
Deadlifts volgens de powerlift regels zijn eigenlijk ook niet full rom. Dan zou je deficit deadlifts moeten doen met de bar vanaf vloerhoogte. Het gaat dan ook niet om rackpulls te doen in plaats van deadlifts of om deze te verbeteren (er is nauwelijks carry over) maar simpelweg om mijn bovenrug en traps sterker en groter te maken.

Gewone band deadlifts zitten trouwens ook in het programma. Reversed bands zou een optie kunnen zijn, maar het is juist de bedoeling om hams en glutes te ontzien met rackpulls.

Deadlifts volgens de powerlift regels zijn eigenlijk ook niet full rom. Dan zou je deficit deadlifts moeten doen met de bar vanaf vloerhoogte. Het gaat dan ook niet om rackpulls te doen in plaats van deadlifts of om deze te verbeteren (er is nauwelijks carry over) maar simpelweg om mijn bovenrug en traps sterker en groter te maken.

Gewone band deadlifts zitten trouwens ook in het programma. Reversed bands zou een optie kunnen zijn, maar het is juist de bedoeling om hams en glutes te ontzien met rackpulls.

Ik snap wat je bedoelt.

In principe is het natuurlijk zo dat je dit (bovenrug en traps sterker en groter maken) ook kunt bewerkstelligen met de reverse band variant, al zou het alleen maar zijn doordat de barbell gewicht in het bovenste deel van de beweging veel groter kan zijn dan bij de reguliere deadlift.

Echter het grote voordeel van rack pulls is het zware "static to dynamic" aspect om de baar los te trekken en de meest gunstige begin positionering daarbij kunnen aannemen. (en die is beduidend anders dat dit zelfde punt in de beweging tijdens een deadlift)
Dus als dat je doel is, dan is een rackpull de betere keuze.

Of je daarbij de hams en glutes ontziet betwijfel ik overigens ten zeerste, maar dat maakt niet uit zo lang deze dan maar hard meewerken om de focus op de bovenrug en traps te leggen. :)

Ik snap wat je bedoelt.

In principe is het natuurlijk zo dat je dit (bovenrug en traps sterker en groter maken) ook kunt bewerkstelligen met de reverse band variant, al zou het alleen maar zijn doordat de barbell gewicht in het bovenste deel van de beweging veel groter kan zijn dan bij de reguliere deadlift.

Echter het grote voordeel van rack pulls is het zware "static to dynamic" aspect om de baar los te trekken en de meest gunstige begin positionering daarbij kunnen aannemen. (en die is beduidend anders dat dit zelfde punt in de beweging tijdens een deadlift)
Dus als dat je doel is, dan is een rackpull de betere keuze.

Of je daarbij de hams en glutes ontziet betwijfel ik overigens ten zeerste, maar dat maakt niet uit zo lang deze dan maar hard meewerken om de focus op de bovenrug en traps te leggen. :)

Als stabilisatoren werken de hams, glutes en core uiteraard mee bij rack pulls, het is echter niet meer de beperkende factor. Daarom is de overload veel groter dan bij deadlifts.

Het statische stretch gedeelte (hold positie) is waar veel voordeel uit te halen valt. Denk maar aan het effect van zware farmerwalks op de traps en bovenrug. :)

Eerst maar even een 250 kg rackpull halen! :p

• #8.469
NIEUW

Globe Gripz om nog meer gripvariatie toe te voegen aan je training:

gg-earth.jpg

Globe Gripz

gg-venus.jpg

Globe Gripz Venus

Odor Aid tegen stinkende sporttassen en sportschoenen:

ph-oa.jpg

Odor Aid Desinfectiespray

ph-oa-disc-g.jpg

Odor Aid Deodorizing Disc

Bekijk hier al onze nieuwe artikelen: Nieuwe fitnessartikelen - Fitness Seller

• Like
Waarderingen: M.N
Wanneer is de atx squat block weer op voorraad?

Hallo,

ik wil graag beginnen met gewichten in een kamer van 220 cm breed en 250 cm lang en 250 com hoog.
Wil geen bodybuilder worden, maar zou graag willen dat er wat meer spieren dan vet zichtbaar zijn (ben 46 jaar).

Zag op jullie site het volgende:

Heavy Duty HD-2 Power Rack + Lat Pulley

Barbarian Warrior Multi Bench

Chromen Complete Set 108kg

Halterschijven Standaard - 30mm

Is dit een goede set voor mij en voldoende om mee te beginnen?
In het verleden een jaar lang met een vriend op een multi-station getraind.
Nu niets meer van te zien, maar vond het wel leuk om te doen.
Ga nu alleen trainen.

Alvast bedankt!

• #8.473
Hallo,

ik wil graag beginnen met gewichten in een kamer van 220 cm breed en 250 cm lang en 250 com hoog.
Wil geen bodybuilder worden, maar zou graag willen dat er wat meer spieren dan vet zichtbaar zijn (ben 46 jaar).

Zag op jullie site het volgende:

Heavy Duty HD-2 Power Rack + Lat Pulley

Barbarian Warrior Multi Bench

Chromen Complete Set 108kg

Halterschijven Standaard - 30mm

Is dit een goede set voor mij en voldoende om mee te beginnen?
In het verleden een jaar lang met een vriend op een multi-station getraind.
Nu niets meer van te zien, maar vond het wel leuk om te doen.
Ga nu alleen trainen.

Alvast bedankt!
Om mee te beginnen is dit zeker meer dan voldoende, het HD-2 rack heeft hoge specificaties en is geschikt voor veel zwaardere gewichten. Je zou dus ook nog voor een goedkoper rack kunnen kiezen als je niet zeker weet of je lang doorgaat met trainen. Het HD-1 rack zal bijvoorbeeld ook al prima volstaan voor jouw toepassingen.

Hetzelfde geldt voor het bankje, je kunt eventueel ook voor de goedkopere Barbarian Multi Bench kiezen (levering wel pas in februari). Die kun je bovendien ook decline verstellen (de rugleuning negatief).

Overigens is de diepte van je trainingskamer wel niet heel erg ruim voor een rack met pulley en bankje. Als je toch een 30 mm halterset kiest met een halterstang van 167 cm, zou ik dan ook de 250 cm lengte van je kamer als diepte gebruiken.

Vanochtend de ATX Multi Grip bar (mooi verjaardagscadeau :cool:) binnen gekregen, moet zeggen dat die vernieuwde specialty bars er wel echt goed uit zien! Direct ook de ATX SSB besteld. Die verchroomde schijfopnames zijn tien keer zo fijn en mooi als de oude, zou haast ook mn oude ATX Fat bar verwisselen met de nieuwe :rolleyes:

Puntjes van kritiek: op de site staat dat de multi grip bar 15kg is (miss het gewicht van de oude bar nog?), in het echt is deze echter 16kg (Staat ook op de stang). Wel jammer, 15kg is wat makkelijker met de stang laden als je bv 60, 70, 80 kg etc aan de stang wilt.
Knurling is niet overal precies hetzelfde, buitenste grepen lijkt de knurling een beetje vervaagd / versleten, over het geheel gezien wel prima en denk dat de meesten met zo'n stang de buitenste grepen toch weinig gebruiken, ik heb er wat dat betreft dus geen last van.
En het ATX logo is niet helemaal egaal wit, lijkt wel slecht gedrukt want het is een beetje een mix tussen wit en grijze delen op het logo, niet dat je er verder ooit op let en er last van hebt, maar viel me wel als eerste op.

Al met al dus erg tevreden mee & gok dat de SSB minstens zo goed zal bevallen :D

& natuurlijk fijne jaarwisseling gewenst!

• #8.475
Vanochtend de ATX Multi Grip bar (mooi verjaardagscadeau :cool:) binnen gekregen, moet zeggen dat die vernieuwde specialty bars er wel echt goed uit zien! Direct ook de ATX SSB besteld. Die verchroomde schijfopnames zijn tien keer zo fijn en mooi als de oude, zou haast ook mn oude ATX Fat bar verwisselen met de nieuwe :rolleyes:

Puntjes van kritiek: op de site staat dat de multi grip bar 15kg is (miss het gewicht van de oude bar nog?), in het echt is deze echter 16kg (Staat ook op de stang). Wel jammer, 15kg is wat makkelijker met de stang laden als je bv 60, 70, 80 kg etc aan de stang wilt.
Knurling is niet overal precies hetzelfde, buitenste grepen lijkt de knurling een beetje vervaagd / versleten, over het geheel gezien wel prima en denk dat de meesten met zo'n stang de buitenste grepen toch weinig gebruiken, ik heb er wat dat betreft dus geen last van.
En het ATX logo is niet helemaal egaal wit, lijkt wel slecht gedrukt want het is een beetje een mix tussen wit en grijze delen op het logo, niet dat je er verder ooit op let en er last van hebt, maar viel me wel als eerste op.

Al met al dus erg tevreden mee & gok dat de SSB minstens zo goed zal bevallen :D

& natuurlijk fijne jaarwisseling gewenst!
Oeps, dat zullen dan inderdaad nog de specificaties van het oude model zijn! Het daadwerkelijke gewicht zou inderdaad correct op de stang zelf gedrukt moeten staat :)

De knurling is bij deze goedkope specialty bars inderdaad nooit zo perfect afgewerkt geweest als bij onze echte barbells. Had jij een ruwe poedercoating zonder knurling beter gevonden, zoals bij de Fat Bar en de SSB? Die optie hebben we namelijk overwogen voor de Multi Grip Bar maar de knurling biedt toch veel meerwaarde.

Happy New Year! :flex:

Laatst bewerkt:
Oeps, dat zullen dan inderdaad nog de specificaties van het oude model zijn! Het daadwerkelijke gewicht zou inderdaad correct op de stang zelf gedrukt meoten zijn :-)

De knurling is bij deze goedkope specialty bars inderdaad nooit zo perfect afgewerkt geweest als bij onze echte barbells. Had jij een ruwe poedercoating zonder knurling beter gevonden, zoals bij de Fat Bar en de SSB? Die optie hebben we namelijk overwogen voor de Multi Grip Bar maar de knurling biedt toch veel meerwaarde.

Happy New Year! :flex:
Ja gewicht staat er inderdaad goed op, stang was ook precies 16,0kg.

Nee de knurling is wel fijn, had zelfs wat scherper gemogen. Zonder knurling zou mij bij deze bar niet fijn lijken in ieder geval.

Ik zie op de site van Fitness Seller de set halterschijven 100 kg (zelf samen te stellen) Barbarian rubber-gripper 50 mm voor € 300,- niet meer staan (vorige week nog wel).

Is deze niet meer te bestellen als set?

• #8.478
Ik zie op de site van Fitness Seller de set halterschijven 100 kg (zelf samen te stellen) Barbarian rubber-gripper 50 mm voor € 300,- niet meer staan (vorige week nog wel).

Is deze niet meer te bestellen als set?
Dat klopt, die 100 kg setjes zijn niet meer beschikbaar maar je kunt de losse halterschijven ook gewoon op de gewenste manier indelen (de aanbiedingsprijs van die set was sowieso niet meer up to date en is nu dus verlopen).

Nog 1 poging voordat ik ga beslissen.
Heb toch gekozen voor de heavy Duty 2 ivm de toekomst ;)

Hoe is deze setup?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

of zie "2017-01-03_0019"

Nog 1 poging voordat ik ga beslissen.
Heb toch gekozen voor de heavy Duty 2 ivm de toekomst ;)

Hoe is deze setup?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

of zie "2017-01-03_0019"

Daar kan je alles mee trainen met die setup. Zeer goed begin van je homegym. Mss nog wat verschillende grepen voor de latpulley of zitten deze erbij?

Terug
Naar boven