MuscleMeat

Fitnesszaal openen - België

wimke1971

Advanced Bodybuilder
20 jaar lid
Waardering
11
Lengte
1m89
Massa
88kg
Hi, een wat rare vraag, weet ook niet waar ik ze moet posten...

ik zou op termijn graag een fitness/bodybuilding zaaltje open houden, zelfstandig dus in bijberoep.

Heb al wat rondgekeken voor toestellen e.d. en hier en daar kan je wel wat materiaal overkopen aan "dumpingprijzen", van iemand die er mee stopt ofzo.

ik zou het low-budget willen houden, zien dat ik ergens iets kan huren/kopen (moet wel betaalbaar blijven), en me vooral richten op bodybuilding-powertraining en ook wat fitness...

weet iemand waar je zo'n soort marktonderzoek kan laten doen zodat je weet of er mensen in de buurt interesse hebben daarin, om wat zekerheid in te bouwen...

+ wat zou zo'n inrichting totaal kosten?

dacht toestellen : ca 20.000 euro (tweedehands).
inrichting : 20.000 euro (zelf doen/helpen)
huur : afhankelijk van plaats en grootte : ca 1.000 euro/maand.
maw : geen fancy stuff toestanden, maar rechtoe rechtaan bodybuilding gym... en later misschien wat uitbreiden/verfraaien...

buiten lidgeld heb je nog andere opbrengsten? drank (shakes), café bijopen houden enz enz...

iemand tips, ideeen, raad? laat maar komen.

werk momenteel voltijds, ben getrouwd en twee kids van 9-10 jaar.

ik train zelf al een groot aantal jaar, naturel, en zou dat wel zien zitten om later eventueel deeltijds te werken, en dan de zaal open te houden, schema's op te stellen, tips te geven, eventueel met een deeltijdse trainer ofzo als backup...

greetz

- echte bodybuildingzalen laten drank toe dat de leden zelf meebrengen, maar je kan ook drank verkopen. je kunt bv een plaats inrichten waar ze na de training dan iets kunnen drinken bv (ook buiten bij goed weer).
- verkoop supplementen en trainingsmateriaal (straps, riemen etc..)

Ik zal proberen om je een beetje op weg te helpen. Doe zelf de opleiding commerciële economie dus weet er wel iets vanaf.

Er zijn natuurlijk een aantal belangrijke aandachtspunten waar je rekening mee moet houden.

- Biedt je onderscheidend vermogen
- Is er belangstelling
- Wat is je doelgroep
- Hoe wil je de doelgroep bereiken
- Wat is je budget
- Wat ben je bereid ervoor te doen
- Heb je al ervaring als zelfstandig ondernemer
- Hoever wil iemand reizen om te kunnen trainen

Om te beginnen is het van belang dat je onderscheidend vermogen biedt. Als er in de buurt al 5 soorten gyms zijn die allemaal lijken op de gym die jij wilt op gaan zetten dan biedt je natuurlijk geen onderscheidend vermogen. Is er geen enkele gym in de buurt of alleen een pussygym dan zou je kunnen overwegen om zelf een gym te beginnen.

Voordat je begint is het natuurlijk belangrijk dat er in de buurt wel belangstelling is voor een gym. Je zou een marktonderzoek kunnen laten uitvoeren. Het voordeel hiervan is dat je een duidelijk beeld krijgt van de vraag naar een gym. De kosten hiervan zijn echter hoog en wanneer je plan niet haalbaar is dan is het weggegooid geld. een goedkoper alternatief is zelf de straat opgaan en enqueteren. Ga desnoods enkele dagen de straat op en vraag de mensen wat ze zouden vinden van een gym die jij beoogd op te zetten. Heb jij het gevoel dat je er genoeg vraag naar een gym is ga dan verder.

Wat is je doelgroep? Eigenlijk heel simpel. Denk bij jezelf na welke doelgroep je wilt aanspraken

Het bereiken van de doelgroep kan door reclame te maken. Als je jongeren aanspreekt dan zou je via internet reclame kunnen maken of evenementen kunnen sponsoren die vooral door jongeren bezocht worden. etc. etc.

De rest spreekt eigenlijk voor zich.
Ervaring is erg belangrijk. Heb je nog geen ervaring als zelfstandig ondernemer probeer er dan iemand bij te betrekken die wel verstand van zaken heeft. Bijvoorbeeld een goede vriend of een familielid.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg geholpen heb. Succes ermee;)

Ook belangrijk om de rechtstreekse concurrenten te kennen en op kaart te brengen.
Op die manier kan je jouw onderscheidende factor bewerkstelligen of eventueel wijzigen.

Zijn er van de ketens a la Passage ed... in de buurt??

In welke provincie ga je dat doen?

• Topic Starter Topic Starter
hé, bedankt voor de snelle reactie!!! top!

heb dus nog geen ervaring als zelfstandige (werk wel op een school voor zelfstandigenopleiding).

budget : ca 50.000 euro (gene supervetpot dus), maar kan nog wat stijgen afhankelijk van kosten/opbrengsten natuurlijk op korte termijn (lees : bank overtuigen)...

doelpubliek : bodybuilding, alhoewel ik denk dat met al die gepensioneerden in de buurt, er daar ook wel een publiek voor is.

in onze gemeente is al één fitness/wellnesscentrum, draait precies goed, veel chiqué toestanden, blasé volk dus...

dus : daarmee liever iets meer basic, powerhouse-gym...
thanx!

Ook belangrijk om de rechtstreekse concurrenten te kennen en op kaart te brengen.
Op die manier kan je jouw onderscheidende factor bewerkstelligen of eventueel wijzigen.

Zijn er van de ketens a la Passage ed... in de buurt??

In welke provincie ga je dat doen?

op ca 10 km in de buurt zijn er zo'n 3 centra... hebben allemaal veel volk...
ik zou iets goedkopers willen...
passage is op zo'n 15 km...
provincie : vlaams-brabant - oost-vlaanderen grens. (belgië dus)

je gaat niet voor 1000 euro per maand kunnen huren...

zelfstandige in bijberoep wordt ook moeilijk met dat startbuget...je moet zien dat je dan niet te veel open bent, of dat iemand anders het openheid, je moet namelijk minimum halftijds je hoofdberoep uitoefenen

rest ziet er wel goed, als er geen concurrentie is...dus als het voor een rijkere doelgroep is, zit je wel goed met een iets wat simpel ding...

succes!

Kom maar in buurt van Leuven zitten, heb je mij al als klant ;)

zelfstandige in bijberoep wordt ook moeilijk met dat startbuget...je moet zien dat je dan niet te veel open bent, of dat iemand anders het openheid, je moet namelijk minimum halftijds je hoofdberoep uitoefenen

rest ziet er wel goed, als er geen concurrentie is...dus als het voor een rijkere doelgroep is, zit je wel goed met een iets wat simpel ding...

succes!

In België moet je een voltijdse job hebben om een bijberoep te kunenn uitoefenen.
Al doe je het elke dag en elke nacht...hier wordt gekeken naar wat je bijberoep je opbrengt. Ga je over de 2.500 euro/jaar ga je sociaal lasten moeten betalen die ongeveer 1.700 euro bedragen/jaar...

hmmm, zal ik wel rap aan zitten vrees ik... maar geen probleem, hoe meer ik verdien, hoe beter he :D

je moet gewoon meer dan halftijds werken om een bijberoep te kunnen hebben.

niemand kan je verplichten om meer dan 100 procent te werken he.

soit daar maak ik mij zo geen zorgen om, t gaat me meer om
hoe zorg ik ervoor dat ik winst maak...
maar niemand die zo'n fitnesscentrum heeft, is daar open over he, over z'n kosten en opbrengsten.... :(

succes!

ik wil een basis powergym, is dus NIET voor de rijkere klassen (zijn er al genoeg in de buurt)...

Huur kun je heel makkelijk uitrekenen. Van een bedrijfspand is de huur in 12 jaar ongeveer gelijk aan de taxatieprijs.

Dus als je € 1.000,-- per maand rekent dan zou de waarde van het pand om en nabij de € 150.000,-- zijn. Zou kunnen weet niet wat voor pand je op het oog hebt;).

Ik kan je trouwens wel een standaard ondernemersplan opsturen die via mijn stagebedrijf in behandeling gebracht wordt bij banken. Werk bij een bedrijf dat financieringen voor startende ondernemers verzorgt. Kan ik je zo toesturen zeg maar waar naar toe. succes ermee;)

niemand kan je verplichten om meer dan 100 procent te werken he.

Nee, klopt. Maar de overheid/RVA zal niet tussenkomen indien je parttime werkt EN een bijberoep hebt ongeacht wat je verdient.
En dat scheelt zich een kleine 500 euro/maand....Maar zoals je zegt: je bent niets verplicht.

op ca 10 km in de buurt zijn er zo'n 3 centra... hebben allemaal veel volk...
ik zou iets goedkopers willen...
passage is op zo'n 15 km...
provincie : vlaams-brabant - oost-vlaanderen grens. (belgië dus)

En waar precies ik ben van Aalst dus dat is ongeveer waar jij situeert? Als je het grensgebied Aalst-Affligem bedoelt zal je wss wel First Class in die 3 centra genomen hebben.

En waar precies ik ben van Aalst dus dat is ongeveer waar jij situeert? Als je het grensgebied Aalst-Affligem bedoelt zal je wss wel First Class in die 3 centra genomen hebben.

idd, heb daar ook nog getraind... en die doen dat daar niet slecht he...
woon in de buurt (kleine wereld he ;-)

hebben zo'n 350 leden, maar zijn wel open van 10-22u... zat en zondag wat minder lang...

enig nadeel is dat je dan geen leven meer daarbuiten hebt he... (heb ik oook al aan gedacht).

vraagje : de meeste "trainers", wat vragen die zo voor een avond daar begeleiding te geven/open te houden? iemand een idee? aangeven of niet?

thanx

plan is goed hoor, zal je via pb m'n mailadres geven; kan eens kijken!
thanx!!!!

ik zou meer richting hardcore-zaaltje opgaan dan, want in veel streken zijn er daarvan echt te weinig en minderen nog, en wil je iets breder publiek, bv vrouwen ook, dan meer fitness training met gewichten ook, of die BBB-training die intrek is, is ook met barbell en zo, ik wil zeggen, k zou dan neit de echte health en welness-toer opgaan, met iets meer hardcore kan je concurreren,

tja, waarschijnlijk zal het wel een reden hebben dat de hardcore gyms verdwijnen... zullen toch niet zoveel opbrengen als de wellness/fitnesscentra, waar je toch wel over hogere abonnementsprijzen spreekt, duurdere drankjes, handdoeksets die je kan verkopen, cardio borstbandjes die je verhuurt, enz enz...

soit, zal eens navragen bij iemand die ik ken die marketing heeft gedaan, hoe je dat juist moet aanpakken en ook eens navragen wat de huur van zo'n pand is...

en de financieën eens beter bekijken, maw : wat beginnen rekenenenenenenenen :(

thanx voor de positieve reacties iig!

Een gym openhouden is volgens mij wel een full-time bezigheid, tenzij je personeel hebt, maar dat kost ook weer meer geld.
Je zaak moet immers minstens tot 22u open zijn, veel mensen die de hele dag gaan werken komen 's avonds trainen. Overdag sluiten is ook geen optie, want dan komen er veel studenten en mensen die in een ploegenstelsel werken.

De meeste gyms hebben ook nog een soort sportcafé dat nog iets langer openblijft. Of dit noodzakelijk is weet ik niet, maar ik vermoed dat er op een glas cola van 1,70€, een proteine-shake van 4€ of een croque-monsieur van 3€ ook wel een serieuze winstmarge zit.

Als je een ruimte hebt die te groot is voor een fitness, zou je een apart zaaltje kunnen maken om onder te verhuren aan bv een karateclub ofzo. Dat brengt ook weer geld in het laadje + extra mensen die iets blijven drinken na de training + potentiële klanten voor de krachtsportzaal.

tja, daar heb je wel gelijk in!

ik zou liever willen beginnen met bv van 17-21u30 ofzo in een vrij klein zaaltje van ca 8 meter op 20-25 meter, met eventueel een kleine douche, en vrij weinig cardio.

gewoon hardcore dus : banken, trekken, squatten, en hoop gewichten en stevige vloer... no fancy stuff dus...

daarom dacht ik : halftime beginnen werken, of iets meer en dan 's avonds de zaal openhouden, eventueel met een (in t zwart betaalde) trainer die wat begeleiding doet, als ik er niet ben...

misschien dat ik t op termijn iets groter zie, maar daar heb je ook budget voor nodig natuurlijk...

tja, daar heb je wel gelijk in!

ik zou liever willen beginnen met bv van 17-21u30 ofzo in een vrij klein zaaltje van ca 8 meter op 20-25 meter, met eventueel een kleine douche, en vrij weinig cardio.

gewoon hardcore dus : banken, trekken, squatten, en hoop gewichten en stevige vloer... no fancy stuff dus...

daarom dacht ik : halftime beginnen werken, of iets meer en dan 's avonds de zaal openhouden, eventueel met een (in t zwart betaalde) trainer die wat begeleiding doet, als ik er niet ben...

misschien dat ik t op termijn iets groter zie, maar daar heb je ook budget voor nodig natuurlijk...

:roflol: halftime werken in de eerste 5 jaar van je nieuwe zaak is echt een droom die nooit werkelijkheid zal worden. denk eerder aan minimaal 60uur per week als je je bedrijf net van de grond wil krijgen!

en het publiek waar je aan moet verdienen zijn de huisvrouwtjes die betalen voor een 'onbeperkt abbo' en maar 1x per week komen om een half uurtje op de loopband te staan en 5 buikspieroefeningen gaan doen...

Terug
Naar boven