Fitness Seller

FLY vs press

Bench is veel minder pec dominant dan flys tenzij je guillotine press doet, bij een benchpress is er namelijk heel veel humerus elevatie (afhankelijk van hoeveel je tucked en veroorzaakt door je delts)) en niet zo heel veel adductie (veroorzaakt door de pecs). Bij flys daareen tegen is bijna de volledige beweging abductie (excentrisch) en adductie (concentrisch).

Dus in theorie zou je je borst veel beter ontwikkelen als je alleen maar flyes doet t.o.v alleen maar benchpress?

Legextension is ook veel meer quad dominant dan squat .
Maar dat wilt niet zeggen dat quads daardoor beter ontwikkelen.
Dat zou mooi zijn, dan hoef je alleen nog maar isolatie oefeningen te doen.

Laatst bewerkt:
Dips zijn dan weer een oefening die enorm front delt en triceps dominant zijn. Als je delts en tri's als eerste 'op' zijn bij bankdrukken is je techniek gewoon niet goed.

ik voel altijd ongelooflijk goed mijn chest bij dips, meer dan delts/triceps

Dus in theorie zou je je borst veel beter ontwikkelen als je alleen maar flyes doet t.o.v alleen maar benchpress?

Legextension is ook veel meer quad dominant dan squat .
Maar dat wilt niet zeggen dat quads daardoor beter ontwikkelen.
Dat zou mooi zijn, dan hoef je alleen nog maar isolatie oefeningen te doen.

Een sporter die als doel heeft om zijn spieren groter te maken is in principe ook beter af met isolatie oefeningen (als puur hypertrofie je streven is).

Is ook logisch als je je een beetje inleest mbt bewegingsleer.

Voor maximale hypertrofie van de quadriceps is de squat echt niet noodzakelijk.

Een sporter die als doel heeft om zijn spieren groter te maken is in principe ook beter af met isolatie oefeningen (als puur hypertrofie je streven is).

Is ook logisch als je je een beetje inleest mbt bewegingsleer.

Voor maximale hypertrofie van de quadriceps is de squat echt niet noodzakelijk.

Dus jij zegt dat iemand die alleen maar legextensions doet, betere quads ontwikkelt dan iemand die alleen maar squat?

Dus jij zegt dat iemand die alleen maar legextensions doet, betere quads ontwikkelt dan iemand die alleen maar squat?

Ik denk dat voor hypertrofie van de quadriceps de squat niet per se meer spiergroei oplevert dan bv een leg extension.

Heb ik het niet over de voordelen van squat vs leg extension die niet direct gerelateerd zijn aan hypertrofie van de quads of bv het minder positieve van de LE mbt je knieën.

Idem met bv een goed uitgevoerde fly vs bench press puur voor hypertrofie van de pecs.

Dat bv de guillotinepress(zoals eerder genoemd)en dumbell flyes meer focus op de pecs leggen, klopt.
Maar wat heb je daaraan als bij bv de guillotine Press je niet zwaar kan gaan omdat je schouders in een oncomfortabele(understatement) positie zitten?
Dat geldt ook voor flyes trouwens, al is niet iedereen het daar mee eens.
En om je schouders te verzieken hoef je niet eens heel zwaar te gaan, maar is het voldoende om een slechte beweging vaak te herhalen.

• Topic Starter Topic Starter
Als ik benchpress doe dan voel ik op de dag en de dagen erna geen pijn. Maar als ik cable flys doe dan voelen mijn borsten en biceps heel strak en hard aan. En dat duurt echt een paar dagen, ook de pijn.

En ja, ik voer beide oefeningen goed uit.

Laatst bewerkt:
Als ik benchpress doe dan voel ik op de dag en de dagen erna geen pijn. Maar als ik cable flys doe dan voelen mijn borsten en biceps heel strak en hard aan. En dat duurt echt een paar dagen, ook de pijn.

Ik train fullbody en heb praktisch nooit spierpijn.
En toch groei(de) ik goed. :)

weet je dat zeker?

'Een sporter die als doel heeft om zijn spieren groter te maken is in principe ook beter af met isolatie oefeningen (als puur hypertrofie je streven is).'

'Ik denk dat voor hypertrofie van de quadriceps de squat niet per se meer spiergroei oplevert dan bv een leg extension.'

Ik bekijk het helemaal niet zwart/wit.
Het lijkt mij juist een erg interessant onderwerp.
Maar als ik Eleiko's reacties bekijk, kom ik wel tot die conclusie ja.

Er zullen toch wel onderzoeken zijn die aantonen dat isolatieoefeningen meer spiergroei opleveren dan compoundoefeningen?
Of andersom.
En dan puur spiergroei en niet de talloze andere voordelen die compoundoefeningen hebben.

Die onderzoeken zijn er idd wel. Net als onderzoeken die aantonen dat je met isolerende oefeningen en machines evenveel krachtgroei kan krijgen als met compounds.

Bij een compound verdeel je de krachten over meerdere gewrichten en spieren. Bij isolerende beweging richt je puur of voornamelijk op de te trainen spier.
Bij een fly - adductie beweging zal je dan ook meer borstontwikkeling krijgen met een weerstand van 20 kilo per arm dan met dumbellpress met 20 kilo weerstand per arm.

Zelfde geldt voor leg extensions. Bij per been een weerstand van 70 kilo te gebruiken zal je met extensions meer ontwikkeling krijgen in de quadriceps dan met een squat met deze weerstand.

'Een sporter die als doel heeft om zijn spieren groter te maken is in principe ook beter af met isolatie oefeningen (als puur hypertrofie je streven is).'

'Ik denk dat voor hypertrofie van de quadriceps de squat niet per se meer spiergroei oplevert dan bv een leg extension.'

Er zullen toch wel onderzoeken zijn die aantonen dat isolatieoefeningen meer spiergroei opleveren dan compoundoefeningen?
Of andersom.
En dan puur spiergroei en niet de talloze andere voordelen die compoundoefeningen hebben.

Specifiek in 1 spiergroep misschien. Maar met compounds kan je meerdere spiergroepen activeren en kun je cumulatief gezien misschien meer spieren kweken.

Volgens mij bedoelt hij die isolatie oefeningen bovenop je compounds, in de eerste zin die je citeert. Niet enkel gebruik maken van isolatie oefeningen.
Maar puur voor spiergroei maakt dat waarschijnlijk nog niet veel uit.

Belasting bij compounds is groter. Maar met isolatie kan je weer veel meer volume wegzetten. Er zijn meer factoren voor spiergroei dan compounds vs isolatie. En gewicht is ook niet een allesbepalende factor.

Die onderzoeken zijn er idd wel. Net als onderzoeken die aantonen dat je met isolerende oefeningen en machines evenveel krachtgroei kan krijgen als met compounds.

Bij een compound verdeel je de krachten over meerdere gewrichten en spieren. Bij isolerende beweging richt je puur of voornamelijk op de te trainen spier.
Bij een fly - adductie beweging zal je dan ook meer borstontwikkeling krijgen met een weerstand van 20 kilo per arm dan met dumbellpress met 20 kilo weerstand per arm.

Zelfde geldt voor leg extensions. Bij per been een weerstand van 70 kilo te gebruiken zal je met extensions meer ontwikkeling krijgen in de quadriceps dan met een squat met deze weerstand.

Dat snap ik.
Maar zoals ik al eerder zei kan je bij bepaalde oefeningen (guillotinepress, flyes etc) niet zwaar-genoeg- gaan omdat je schouders in een erg oncomfortabe positie zitten.

En aangezien je bij compound oefeningen veel zwaarder kan gaan dan bij isolatieoefeningen, gaat de vergelijking met hetzelfde gewicht dus niet op omdat je niet hetzelfde gewicht gebruikt bij een compoundoefening als een isolatie oefening.

Heb jij toevallig wat onderzoeken dan?
Ik ben wel nieuwsgierig.

Momenteel kan ik door rugklachten alleen legextensions en legcurls doen, maar met squatten en legcurls groeiden mijn benen echt beter.

Momenteel kan ik door rugklachten alleen legextensions en legcurls doen, maar met squatten en legcurls groeiden mijn benen echt beter.

Ik was er al bang voor, maar je maakt een denkfout.

Nu heb je het over de omvang van je benen, niet alleen over de quads! Je benen bestaan uit meer spieren dan de quads en hams.

Met de squat pak je bv ook de adductors aan die ook voor kracht én omvang zorgen. Met leg extension niet.

Jouw vraag was kan je met een isolatie oefening dezelfde spiergroei bewerkstelligen als met een compound oefening. Ik durf daarop volmondig ja te antwoorden en misschien is een isolatie oefeningen voor hypertrofie van een bepaalde spiergroep zelfs meer geschikt. In elk geval vergt is een isolatie oefening minder van je herstelcapaciteit met uiteindelijk hetzelfde doel: hypertrofie. Meer waar voor je geld als het ware.

Volgens mij bedoelt hij die isolatie oefeningen bovenop je compounds, in de eerste zin die je citeert. Niet enkel gebruik maken van isolatie oefeningen.

Ik bedoel dat je voor hypertrofie niet per se compound oefeningen hoeft te doen. Zoals je al aangeeft is dit voor hypertrofie geen noodzaak.

Maar puur voor spiergroei maakt dat waarschijnlijk nog niet veel uit.

Belasting bij compounds is groter. Maar met isolatie kan je weer veel meer volume wegzetten. Er zijn meer factoren voor spiergroei dan compounds vs isolatie. En gewicht is ook niet een allesbepalende factor.

:thumb:

image.jpeg

Terug
Naar boven