AndroidHealthClinic

Free weight vs. Smithmachine bench press

• Topic Starter Topic Starter
dus samenvattend kunnen we zeggen ga fin door met de smith en als je borst ongelijk begint te groeien stap dan over op freeweight:)

lorso zei:
dus samenvattend kunnen we zeggen ga fin door met de smith en als je borst ongelijk begint te groeien stap dan over op freeweight:)
doe altijd los als je het veilig vindt, anders doe je smith :)

Ik pak toch altijd los, heb het zo geleerd, duzzja
heb al een paar keer de smith gebruikt maar ik vind los toch beter voelen

Ik begin binnenkort pas te trainen, maar ik ga nu toch een antwoord geven!
Ik ga men borst 2x per week aanpakken: maandag train ik op de Smith en vrijdag train ik met losse gewichten! Het is idd wel waar dat met losse gewichten meer effect heeft op termijn...ook al kan je dan misschien gewicht gebruiken, je moet meer stabiliseren op die manier! Ik zou aanraden om toch één keer per week losse gewichten te gebruiken...

Nou omdat je toch meer gewicht kan drukken en je echt alleen op je borst kan richten zonder dat andere factoren je zwakke schakel kunnen zijn?
Denk aan evenwicht die je normaal met losse barbell moet houden etc.
Niet dat ik nou zon fan ben van de smith..
Het valt mij op als er af en toe op druk dat ik echt veel meer mijn borst voel na de tijd, heb een fijn gevoel dan na de training.
Ook omdat ik dan met meer gewicht gedrukt heb en toch net nog even die ene rep kan halen die eigenlijk al niet meer helemaal lukt.
Maar misschien is dit ook wel weer een stukje cheaten..

Laatst bewerkt:
Nou omdat je toch meer gewicht kan drukken en je echt alleen op je borst kan richten zonder dat andere factoren je zwakke schakel kunnen zijn?
Denk aan evenwicht die je normaal met losse barbell moet houden etc.
Niet dat ik nou zon fan ben van de smith..
Het valt mij op als er af en toe op druk dat ik echt veel meer mijn borst voel na de tijd, heb een fijn gevoel dan na de training.

dus jij ondervind ook dat gevoel dat jeje borst beter hebt getrained met de smith dus waarom is niet iedereen aan de smith ipv, de losse barbell waar je jezelf in princiepe limiteert (op borst training gebied) door dat je afhankelijk bent van je stabilisatoren

Santino88 zei:

meer load... meer groei....

Variatie bestaat niet uit een oefening in de smith en los te doen imo.
Schouders en triceps worden ook in de smith gebruikt.

de smith is hoofdzakelijk k*t imo ook met bankdrukken, de bewegingsbaan is hopeloos onnatuurlijk. (lees, help je schouders om zeep)

bankdrukken is imo geen goede borstoefening. Adductie van de arm treedt vnl op bij elbows out drukken en dat is k*t voor je schouders. Overigens is de arm waarover de kracht dan werkt, niet erg groot (afstand van schouder tot elleboog).
may I suggest reversed flyes in the powerrings? :D

[Link niet meer beschikbaar]

Lorso, ga hier eens kijken...Je kan momenteel zelf wel nog geen karma uitdelen hoor:cool: daarvoor moet je karmic power (zie links) minstens 1 zijn:D en dan nog zal jouw karma het verschil niet maken!!! maar toch, als je genoeg karmapower hebt reken ik op jou he !!!:p

greetz en felicitaties met de goeie topic, ik zal je karma geven!!!!!!!!!!!

Ey lorso als ik jou een punt geef geef je mij dan ook een punt? :D

Ben ik weer heb vandaag even een gruwelijk schouders bicep workout gedaan en even met 1 van de 2 bodybuilding veteranen :D uit onze sportschool gebabbeld hij heeft vroeger altijd los gebandrukt maar doet nu de smith omdat hij schouders geblesseerd heeft. Verder zei hij dat het in princiepe niet uitmaakte voor massa op de borst of je nu smith of los doet maar hij zij als jij een beter gevoel in je borst hebt met de smith dn moet je met die blijven trainen.

Ey lorso als ik jou een punt geef geef je mij dan ook een punt?

Zin wij dan niet even ver:rolleyes:

Ik heb afgelopen vrijdag in de smith gebankt maar ik heb sinds gister beste pijn in mijn linker elleboog.
Weet niet of dat er wat mee te maken heeft, ik had er trouwens ook best wat gewicht aan geslingerd :P
Het was echt schreeuwen in de sportschool om het gewicht omhoog te krijgen, daar kan het ook aan gelegen hebben.

Vrije gewichten zorgen voor meer kracht omdat ze ook spieren trainen die ervoor zorgen dat het gewicht redelijk stabiel blijft (dus niet heen en weer wiebelt). Als je met vrije gewichten traint bouw je kracht op waar je in andere sporten of het dagelijks leven ook wat aan hebt.

Daar zit ook wat in. mijn ouweheer zegt ook vaak genoeg tegen mij dat je van Bodybuilding niet functionele kracht krijgt.
Hij zegt dan dat ik beter zwaar werk kan zoeken zoals in de bouw of in het staal :)
Maar ik win alwel met handje drukken van hem hehe dus wat dat betreft heeft die ouwe weer ongelijk.

Daar zit ook wat in. mijn ouweheer zegt ook vaak genoeg tegen mij dat je van Bodybuilding niet functionele kracht krijgt.
haha :d die van mij vind bodybuilding geen sport hij vind badminton pas un echte sport:o

maar jongens ik heb inderdaad besloten de bittere pil maar te slikken en mij volledig te spitsen op het bankdrukken met losse barbell en dus de smith voorlopig links laat liggen. bedoel als 90% hem los doet zal er vast wel voordeel aan kleven :p van mij mag er slotje op en bedankt voor de reacties;)

het zou me eigenlijk niet verbazen als je ondanks lagere gewichten met los bankdrukken toch nog spiermassa opbouwt, omdat je met los bankdrukken spieren trainen (o.a. in je schouders) die je met de smithmachine niet of nauwelijks gebruikt.

dus misschien geen slotje, en over een maand of 3-4 een post van jou met je ervaringen?

het zou me eigenlijk niet verbazen als je ondanks lagere gewichten met los bankdrukken toch nog spiermassa opbouwt, omdat je met los bankdrukken spieren trainen (o.a. in je schouders) die je met de smithmachine niet of nauwelijks gebruikt.

dus misschien geen slotje, en over een maand of 3-4 een post van jou met je ervaringen?

ok goed idee Lauw ik zal mijn bevindingen hier posten :cool:

op verzoek van Lauw is dit een update over hoe het nu met men borst training gaat. mijn borst schema ziet er nu als volgt uit: 1. Dumbbell benchpress 4 sets 10-8-8-6 2. Incline benchpress 4 sets 10-8-8-6 3. cable cross over 4 sets 10-8-8-6. ik heb die smith dus eruit gegooid:cool: ik merkte veel verschil met wat ik aan kon in gewicht (veel minder) doordat ik eerst nog tijdje gewoon gebenched heb. ik ben dus overgestapt op met dumbbells benchen omdat ik een bewegingsonderzoekje had gelezen in de muscle & fitness en moet zeggen het gaat goed. zo goed dat ik nu door men dumbbells heen ben:eek: 38kg dumbbell press is geen probleem dus word tijd voor een nieuwe gym weg uit dat finess hol en opzoek naar een plek waar beestne trainen :D

Ik vind dat het trainen met losse dumbbells overschat wordt. Ik heb altijd alleen maar borst getraind met pec deck, machine bench press en smith machine. Bij de smith machine neem ik aan iedere kant 25 kg en doe ik tien herhalingen. Vorige week heb ik vervolgens eens dezelfde oefening gedaan met dumbbells en wat bleek, ik kon hem 10 herhalingen doen met dumbbells van 24kg. Het gewicht dat ik neem is dus gelijkaardig.

Terug
Naar boven