XXL Nutrition

Fruit suikers.

Ik denk niet dat je het zo snel kan samen vatten. Als fructose voor een groot deel word opgeslagen als vet is het bijna het zelfde als vet eten. Maar bij kh's spelen er nog meer dingen mee zo als insuline, en hypoglycemia wat bij veel Amerikanen ook niet helemaal goed zit.
Als je Fathead bekijkt zie je ook waarom veel mensen de mist in gaan met hun eten daar. Het is daar wel een verhaal van en en! Slecht voedsel wat heel goedkoop is, HFCS, niet bewegen en slechte voorlichting over voedsel. En daar komt nog bij dat er gewoon te veel geld verdiend word aan junk shit daar.

Bij hypoglycemia blijf je trouwens ook door eten ook al zit vol of bijna vol.

Ik zeg toch nergens dat fructose als een groot deel wordt opgeslagen als vet, ik zeg gewoon wanneer je leverglycogeen zijn maximale waarde heeft bereikt, de rest opgeslagen wordt als vet. Dit is ook zo bij glucose, maar het verschil in beide is dat je bij glucose een veel hogere inname moet verkrijgen om vet op te slaan dan bij fructose. Dus eet je rijst, dan moet je veel meer rijst eten (in kcal) dan dat je een lekkernij eet om vet op te slaan. Dit heb ik al 3 maal uitgelegd hierboven. Indien je leverglycogeen opgebruikt is, is het gebruik van fructose ook niet zo evident, omdat een deel je leverglycogeen aanvult (=goed), maar ook een deel opgeslagen wordt als vetten (VLDL=slecht).

Zoals in de documentaire wordt gezegd, Amerika staat bekend om zijn export van voedsel (wat als Coca Cola niet meer verkocht mocht buiten Amerika of McDonalds, ...). Er loopt nu eenmaal veel geld in deze business en diegene met verstand blijven er vanaf (grappig dat het ook deze zijn die het op de markt brengen). Beweging heb je niet nodig om gezond te leven, sport is geen must in ons leven, het is zeer goed indien je het doet, maar men kan perfect leven (=geen overgewicht, stabiele en gezond leven) zonder te sporten. Maar als je eenmaal sport, dan ga je meer informatie zoeken en wanneer je meer gaat zoeken, kom je ook meer te weten en wanneer je weet waar je de mist in bent gegaan, dan ga je deze proberen te vermijden wat een gevolg geeft van een gezonde leven :)

Verder een wetenschappelijk theorie leidt meestal tot een bewijs en deze is nodig om te achterhalen waar het fout is gegaan/gaat. Elk lichaam is anders, dus stel je een proef met 20 man, dan kun je hier geen conclussies uit trekken, je kunt wel iets aannemen, maar geheel is dit niet correct. Maar een wetenschappelijk theorie (biochemie in ons geval) is voor elk lichaam hetzelfde, dus elk lichaam zet fructose en galactose om in glucose. Elk lichaam slaat fructose op in de lever, enzovoort
En hieruit kunnen we een conclussie trekken dat teveel aan fructose leidt tot meer vetopslag dan glucose of galactose (opm: allemaal dezelfde hoeveelheid inname, natuurlijk). Dit is eenmaal bewezen en dus kunnen we zeggen dat we hier een wetenschappelijk bewijs hebben, tenzij je natuurlijk met een tegenargument kunt komen en kunt uitleggen dat dit niet zo is. Dan hebben we een ander verhaal.

Ik heb nergens ontkent dat fructose zorgt voor meer vetopslag dan glucose. Wel heb ik al meerdere malen proberen uit te leggen dat vetopslag maar een deel is van het plaatje. Stel ik bied je pil X aan, die zorgt voor 100g deno lipogenesis, en voor 200g vet oxidatie. Zou je hem dan laten liggen omdat hij zorgt voor vetopslag, of zou je hem nemen omdat hij zorgt voor netto vetverlies. Als je het hierna nog niet snapt, dan geef ik de moed op om het uit te leggen.

Wie zegt dat Fructose DE oorzaak is van obesity? Uit welk bron haal je dit vandaan want noch in de documentaire noch in de vorige posts kwam dit niet tot spraak. Een geldige verklaring, dat obesity de laatste decennia gestegen, zou zijn dat de consumptie van vetten de laatste decennia steeds achteruit is gegaan omdat men dacht dat vetten de boosdoeners waren, dus vetten elimineren= meer inname van KH's en dus meer inname fructose. Dit wil zeggen, meer kcal binnen (remenber hongerhormoon), resulteert tot overconsumptie => te veel glycogeen in de lever en wordt omgezet in vetten en een deel wordt al zowiezo omgezet in vetten (VLDL). Conclussie: Fructose leidt tot obesity. Maar DE oorzaak blijft toch het elimineren van de vetten en niet fructose en dit heeft die kerel ook in de documentaire uitgelegd.

Waarom Amerika een perfecte voorbeeld is, is omdat men een onderzoek doet naar een populatie van een half miljard mensen waarbij overconsumptie van fructose heerst. Daaruit kun je een veel betere conclussie uit trekken dan een proef op 50 man.

Mudi, je probruikt hier eindeloos veel verkeerde logica. Het spijt me, maar ik ga niet de moeite nemen om hier nog verder op in te gaan. Met een beetje geluk doet isdatzo wel, dit is immers zijn gebied.

Ik kan me helemaal vinden in de reacties van Mudi. Dit is ook zoals die professor het uitlegt/suggereert. Nu kan die professor natuurlijk de verkeerde conclusies trekken, maar als ik het zo zie klinkt het ongelofelijk plausibel. Het lijkt mij dat fructose weldegelijk een belangrijke veroorzaker van obesitas is, omdat het de insuline en leptine niet stimuleert, gaat men daardoor (nog) meer eten. Door de kcal van fructose, de novo lipogenesis door fructose en het meer consumeren door fructose is het nogal wiedes dat men met een enorm overgewichtsprobleem zit in de Westerse wereld.

Consumption of high-fructose corn syrup in beverages may play a role in the epidemic of obesity.

Bray GA, Nielsen SJ, Popkin BM.
Pennington Biomedical Research Center, Louisiana State University, Baton Rouge, LA 70808, USA. brayga@pbrc.edu
Obesity is a major epidemic, but its causes are still unclear. In this article, we investigate the relation between the intake of high-fructose corn syrup (HFCS) and the development of obesity. We analyzed food consumption patterns by using US Department of Agriculture food consumption tables from 1967 to 2000. The consumption of HFCS increased > 1000% between 1970 and 1990, far exceeding the changes in intake of any other food or food group. HFCS now represents > 40% of caloric sweeteners added to foods and beverages and is the sole caloric sweetener in soft drinks in the United States. Our most conservative estimate of the consumption of HFCS indicates a daily average of 132 kcal for all Americans aged > or = 2 y, and the top 20% of consumers of caloric sweeteners ingest 316 kcal from HFCS/d. The increased use of HFCS in the United States mirrors the rapid increase in obesity. The digestion, absorption, and metabolism of fructose differ from those of glucose. Hepatic metabolism of fructose favors de novo lipogenesis. In addition, unlike glucose, fructose does not stimulate insulin secretion or enhance leptin production. Because insulin and leptin act as key afferent signals in the regulation of food intake and body weight, this suggests that dietary fructose may contribute to increased energy intake and weight gain. Furthermore, calorically sweetened beverages may enhance caloric overconsumption. Thus, the increase in consumption of HFCS has a temporal relation to the epidemic of obesity, and the overconsumption of HFCS in calorically sweetened beverages may play a role in the epidemic of obesity.

Laatst bewerkt:
fructose does not stimulate insulin!! Hmz nu weer niet.... word er gek van

Ik kan me helemaal vinden in de reacties van Mudi. Dit is ook zoals die professor het uitlegt/suggereert. Nu kan die professor natuurlijk de verkeerde conclusies trekken, maar als ik het zo zie klinkt het ongelofelijk plausibel. Het lijkt mij dat fructose weldegelijk een belangrijke veroorzaker van obesitas is, omdat het de insuline en leptine niet stimuleert, gaat men daardoor (nog) meer eten. Door de kcal van fructose, de novo lipogenesis door fructose en het meer consumeren door fructose is het nogal wiedes dat men met een enorm overgewichtsprobleem zit in de Westerse wereld.

Wat zeg ik:

Fructose zou inderdaad tot overconsumptie kunnen leiden en zo bijdragen aan overgewicht.

Dus we zijn het er allemaal over eens dat fructose zou kunnen bijdragen aan overgewicht. Goed. (dit dus wanneer kcal innname niet wordt gecontroleerd, en dus niet relevant voor krachtsporters, we hebben het nu over public health)

Dat fructose een bijdrage heeft aan overgewicht, zegt niet dat andere factoren niet kunnen hebben:

Portion size: review and framework for interventions.

[Link niet meer beschikbaar], [Link niet meer beschikbaar].

VU University, Department of Health Sciences and EMGO+ Institute for Health and Care Research, De Boelelaan 1085, 1081 HV Amsterdam, the Netherlands. ingrid.steenhuis@falw.vu.nl.

ABSTRACT: The prevalence of overweight and obesity has increased. A strong environmental factor contributing to the obesity epidemic is food portion size. This review of studies into the effects of portion size on energy intake shows that increased food portion sizes lead to increased energy intake levels. Important mechanisms explaining why larger portions are attractive and lead to higher intake levels are value for money and portion distortion. This review also shows that few intervention studies aiming to reverse the negative influence of portion size have been conducted thus far, and the ones that have been conducted show mixed effects. More intervention studies targeted at portion size are urgently needed. Opportunities for further interventions are identified and a framework for portion size interventions is proposed. Opportunities for intervention include those targeted at the individual as well as those targeted at the physical, economic, political and socio-cultural environment.
PMID: 19698102 [PubMed - in process]

Dat je nu het een en ander over fructose gehoord hebt is leuk, maar je verdiep je eens in alle materie mbt een onderwerp (obesity) voordat je allemaal voorbarige conclusies maakt.

Wat zeg ik:
...
Dat je nu het een en ander over fructose gehoord hebt is leuk, maar je verdiep je eens in alle materie mbt een onderwerp (obesity) voordat je allemaal voorbarige conclusies maakt.

Wat ik dan niet begrijp is waarom het onderwerp obesity betrokken moet worden in ons conclussies. Zoals je zegt kan fructose leiden tot obesity, dat is een discussiepunt en volgens mij en blijkbaar ook Area1990 is fructose wel de grootste boosdoener. Maar dat is allemaal subjectief en daar houden we bij.

Maar het onderwerp is nog steeds Fruit=suikers.
Nu kom je af met een paar onderzoeken om wat aan te tonen? Dat obesity veel meer is dan enkel suikers?? Want dat weten we allemaal al !!! We weten dat obesity komt door overconsumptie, te weinig inspanning, overvloed aan slecht eten, ... maar vergeet niet dat we hier maar 1 aspect van het onderwerp bespreken omdat dit ons interesseert.

Tenslotte is het natuurlijk aan jou wat je met je lichaam wil doen. Ik heb enkel de feiten proberen op te zoeken en geschreven wat slecht is van fructose. Als jij (DR P) goede dingen weet te vertellen over fructose of als ik nog dingen ben vergeten, be my guest, maar begin nu niet te zeiken zonder enige relevante bewijs !!!

Wat ik dan niet begrijp is waarom het onderwerp obesity betrokken moet worden in ons conclussies.

Ik ben niet degene die is begonnen over overgewicht.

Ik heb enkel de feiten proberen op te zoeken en geschreven wat slecht is van fructose. Als jij (DR P) goede dingen weet te vertellen over fructose of als ik nog dingen ben vergeten, be my guest, maar begin nu niet te zeiken zonder enige relevante bewijs !!!

Je komt een beetje gefrusteerd over.

Je hebt geprobeerd op te zoeken en geschreven wat er slecht is aan fructose, maar helaas is je informatie niet compleet wat ik al 3!!!!! keer heb aangegeven, maar waar je steeds niet op ingaat.

Nogmaals, je kijkt alleen naar vetsynthese en niet naar vetbalans.

Ik denk toch echt dat fructose omzet in glucose en deze vervolgens in glycogeen. Zoals je op ziet op het figuur wordt fructose-6-Phosfaat omgezet in glucose-6-P die vervolgens omzet in glycogeen. En nee, geen overmaat wordt omgezet in vet, maar een deel !!! Dus bij fructose gebruik wordt er altijd een deel omgezet in vet, dat is nu eenmaal het mechanisme.

Stèl dat het klopt wat je hier stelt. Kun je dan de relevantie van dit gegeven uitleggen. M.a.w. wat zegt dit volgens jou over de effecten op vetmassa/BMI door verschillende voedingmiddelen die rijk zijn aan fructose?
1) Fruit
2) Frisdrank

En een fruit zorgt natuurlijk voor een insuline stijging omwille van zijn glucose.
En maar 10% van de fructose-inname kan invloed hebben op de insuline gehalte, allemaal waar en wel,
maar het feit dat deze suikers veel trager worden opgenomen dan puur glucose is een feit en dus minder goed voor Post-workout.
En weer heb je het verhaal van dat fructose omzet in vetten, natuurlijk is dit bijna te verwaarlozen bij fruit, maar dit is een feit !!!

Ik heb je stukje maar in stukken geknipt zodat het duidelijk wordt welke theoriën je allemaal aan elkaar hebt geplakt om een idee over te brengen.
Voor de eerste 3 stellingen vraag ik me af hoe sterk het bewijs ervoor is.

Verder lijk je al deze stellingen eenvoudig weg als feit aan te nemen.
Mag ik jou dan de vraag stellen: Aan welke eisen moet wetenschappelijk onderzoek volgens jou voldoen om te worden gekwalificeerd als "feit"?

Nergens beweer ik dat fruit slecht of goed is en nergens heb ik gezegt dat fructose=fruit.
Ik heb gewoon proberen uit te leggen over fructose in fruit en de werking van fructose.

Je post suggereerde anders dat fruit een slechtere keuze is:

Dus stel je eet 1 banaan (24 gram kh's) na je training, dan is de GL=10, dit betekent dus dat die banaan maar 10 gram glucose biedt aan je lichaam, die andere 14 gram wordt opgeslagen als vet. = FOUT
Banaan bevat zowel glucose als fructose (ongeveer gelijk, dus hebben we 12 gram fructose en 12 gram glucose. De glucose wordt zeer traag opgenomen in ons lichaam en wordt nauwelijks omgezet in vetten (tenzij de glycogeengehalte in de spieren en lever op max zijn), de fructose gaat een deel omzetten naar glucose en een deel in vetten. Dus die GL zegt de hoeveelheid fructose die terecht komt in de bloedsomloop. De rest wordt dan afgezet als VLDL, maar deze waarde blijkt verwaarloosbaar te zijn.
Maar een banaan na een KT is toch niet zo geweldig omdat het niet genoeg glucose biedt aan je lichaam om terug je gehalte op peil te brengen en te traag wordt opgenomen.

Verder heb ik ook aangegeven dat de consumptie zeer bepalend is, natuurlijk sterf je niet van 5 gram meer vetproductie als je al die voordelen van fruit erbij haalt, maar bij een frisdrank wordt het al wat anders.

Waar baseer je feitelijk die 5 gram vetproductie op?

Maar 1 ding staat vast, overconsumptie is altijd slecht, eet je 1 kg fruit per dag, dan lijkt het me normaal dat je hiervan dikker gaat worden, drink je 3 liters melk per dag, dan heb je hetzelfde verhaal of eet je nu 2 kilo rijst, dan kom je zeker ook bij in vet.

Overconsumptie is misschien ongezond omdat het inname van nutriënten uit andere voedingsbronnen kan verminderen.
Voor wat betreft jouw specifieke punt heb je mogelijk geen gelijk:

Het gaat namelijk niet alleen om de inname van een hoeveelheid voedsel op dít moment, maar ook over de gevolgen van deze inname voor consumptie in de daaropvolgende maaltijden.

Verder een wetenschappelijk theorie leidt meestal tot een bewijs en deze is nodig om te achterhalen waar het fout is gegaan/gaat. Elk lichaam is anders, dus stel je een proef met 20 man, dan kun je hier geen conclussies uit trekken, je kunt wel iets aannemen, maar geheel is dit niet correct.

Uit een kleine onderzoeksgroep kun je geen eenduidige conclusies trekken, maar ze is ten allen tijde meerzeggend dan een complexe constructie van eenzijdig belichte theoriën.

Maar een wetenschappelijk theorie (biochemie in ons geval) is voor elk lichaam hetzelfde, dus elk lichaam zet fructose en galactose om in glucose. Elk lichaam slaat fructose op in de lever, enzovoort

So far so good.

En hieruit kunnen we een conclussie trekken dat teveel aan fructose leidt tot meer vetopslag dan glucose of galactose (opm: allemaal dezelfde hoeveelheid inname, natuurlijk). Dit is eenmaal bewezen en dus kunnen we zeggen dat we hier een wetenschappelijk bewijs hebben, tenzij je natuurlijk met een tegenargument kunt komen en kunt uitleggen dat dit niet zo is. Dan hebben we een ander verhaal.

Correctie: Fructose in de vorm van bepaalde voedingsmiddelen doet dit misschien.

Waarom Amerika een perfecte voorbeeld is, is omdat men een onderzoek doet naar een populatie van een half miljard mensen waarbij overconsumptie van fructose heerst. Daaruit kun je een veel betere conclussie uit trekken dan een proef op 50 man.

Dan weet je meer dan ik. Zou je kunnen laten zien waar het onderzoek staat naar de half miljard mensen in Amerika waar is gekeken naar het gecorrigeerde effect van fructose op gewichtstoename/vetmassa?

Amerika is toch nèt even iets anders als Nederland: Een broodje ham is daar een superbrood met een lap vlees ter grootte van een varkenshaas erin. Neem daar een kleine cola bij en je hebt een hele liter cola op.

Theorie alom: afhankelijk van je forum zijn het de koolhydaten, zoetstoffen, vetten, blabla die verantwoordelijk zijn.
Onderbouwing steeds hetzelfde --> niet wetenschappelijk relevant!

Dat fructose een bijdrage heeft aan overgewicht, zegt niet dat andere factoren niet kunnen hebben:
Eens!
Maar het lijkt me toch vrij simpel te onderzoeken wat de bijdrage is van fructose in het overgewicht probleem in de VS. Ten eerste onderzoek je wat er gemiddeld boven onderhoud aan kcal wordt ingenomen door mensen met obesitas, tenslotte trek je daar de kcal van fructose en de rol van fructose in overconsumptie af. Et voila, het nettoeffect van de rol van fructose op obesity is bekend.
Is hier al een degelijk onderzoek naar gedaan?

Joeky's Joeky's Jullie weten toch dat je niet mag rellen zonder mij!! :p

Oke ander verhaal:

We nemen 2 groepen mensen: Eten even veel junk, koekjes frisdrank noem maar op.

Groep 1 eet Suiker
Groep 2 vervangt suiker door Fructose

Is het dan zo dat groep 1 meer problemen zal krijgen met insuline cq. suikerziekte type2, en groep 2 dikker maar minder problemen met insuline gevoelige ziekte?

Wat denken jullie?

Volgens mij hebben jullie het allemaal gemist, maar in het filmpje komen wel degelijk onderzoeken naar voren naar de rol van fructose in obesitas. Ze hebben bij zwaarlijvige kinderen een aantal factoren getest in hun dieet. Bij één groep zijn bijvoorbeeld de soft drinks (belangrijkste leverancier van fructose) helemaal uit het dieet geschrapt, en het resultaat is dat die kinderen meer afvallen dan de test groepen. Kijk het filmpje nog maar eens..

Volgens mij hebben jullie het allemaal gemist, maar in het filmpje komen wel degelijk onderzoeken naar voren naar de rol van fructose in obesitas. Ze hebben bij zwaarlijvige kinderen een aantal factoren getest in hun dieet. Bij één groep zijn bijvoorbeeld de soft drinks (belangrijkste leverancier van fructose) helemaal uit het dieet geschrapt, en het resultaat is dat die kinderen meer afvallen dan de test groepen. Kijk het filmpje nog maar eens..

Dat wil ik dus weten het verschil tussen cola met suiker en cola met fructose. Geen onderzoek tussen cola met fructose en het gebruik zonder frisdrank.

Dat wil ik dus weten het verschil tussen cola met suiker en cola met fructose. Geen onderzoek tussen cola met fructose en het gebruik zonder frisdrank.

Daar heb je wel een punt, ik heb niet alle onderzoeken onthouden in het fimpje. Maar uitgaande van deze zou je idd alleen de conclusie kunnen trekken dat soft drinks dikmakers zijn. Of het nou komt door de fructose de glucose is niet vast te stellen.

Persoonlijk denk ik dat je van soft drinks met alleen sucrose ook gewoon dik wordt, door de snelle verwerking van de suiker en daarbij behorende insulinepiek.

Wel vind ik zijn verhaal overtuigend over het effect van fructose op het "vol-gevoel", doordat bepaalde hormonen niet worden getriggered in het metabolisme ervan.

Dit verklaart niet meer dan dat HFCS een invloed heeft op overgewicht. De vraag is of het als enigste verantwoordelijk is voor obesity, zo nee, in welke mate dan wel?

---------- Toegevoegd om 22:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:20 ----------

Persoonlijk denk ik dat je van soft drinks met alleen sucrose ook gewoon dik wordt, door de snelle verwerking van de suiker en daarbij behorende insulinepiek.
Sucrose en HFCS verschillen nauwelijks van elkaar.

Dit verklaart niet meer dan dat HFCS een invloed heeft op overgewicht. De vraag is of het als enigste verantwoordelijk is voor obesity, zo nee, in welke mate dan wel?

---------- Toegevoegd om 22:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:20 ----------

Sucrose en HFCS verschillen nauwelijks van elkaar.

Klopt! Ik bedoelde glucose, foutje.

Ik ben niet degene die is begonnen over overgewicht.

Je komt een beetje gefrusteerd over.

Je hebt geprobeerd op te zoeken en geschreven wat er slecht is aan fructose, maar helaas is je informatie niet compleet wat ik al 3!!!!! keer heb aangegeven, maar waar je steeds niet op ingaat.

Nogmaals, je kijkt alleen naar vetsynthese en niet naar vetbalans.

En ik schreef
Origineel gepost door Mudi
Ik heb enkel de feiten proberen op te zoeken en geschreven wat slecht is van fructose. Als jij (DR P) goede dingen weet te vertellen over fructose of als ik nog dingen ben vergeten, be my guest, maar begin nu niet te zeiken zonder enige relevante bewijs !!!

Dus in plaats van 3 keer aan te geven dat het incompleet is, moet je maar de informatie aanvullen zodat iedereen er baat aan heeft in plaats van onnuttig te reageren. Ik ben eigenlijk vrij benieuwd naar de vetbalans, wil jij die dan voor ons opzoeken want ik heb er eigenlijk geen idee over?

Laatst bewerkt:
Nu we het er toch over hebben, hier een erg interessant artikel over fructose - glucose en effect van deze.
http://www.jci.org/articles/view/37385

Heb nu geen tijd om dit te helemaal te lezen, maar hier staan bijna alle antwoorden in die nog beantwoord moeten worden.

Dus in plaats van 3 keer aan te geven dat het incompleet is, moet je maar de informatie aanvullen zodat iedereen er baat aan heeft in plaats van onnuttig te reageren. Ik ben eigenlijk vrij benieuwd naar de vetbalans, wil jij die dan voor ons opzoeken want ik heb er eigenlijk geen idee over?

Wow, wacht. Dus pas toen ik voor de 4e keer hetzelfde punt aanhaalden, waarom jouw theorie fout was, toen pas had je zoiets van: Hmmm, misschien maakt hij inhoudelijk wel een goed punt, daar zou ik wel eens meer over te weten moeten komen. Het komt op mij nogal over dat je over mijn posts heenleest omdat hij niet aansluit om je vooringenomen mening.

Zoek het dus maar mooi zelf uit, ik ben klaar met dit topic.

Nu we het er toch over hebben, hier een erg interessant artikel over fructose - glucose en effect van deze.
http://www.jci.org/articles/view/37385

Over je referentie:

De auteurs beginnen met te stellen dat er tot nu toe géén direct bewijs is dat fructose invloed heeft o.a. insulineresistentie en obesitas:

Introduction
Studies investigating the effects of fructose consumption in humans and animals have been comprehensively reviewed (1–4), and while strong evidence exists that consumption of diets high in fructose results in increased de novo lipogenesis (DNL), dyslipidemia, insulin resistance, and obesity in animals, direct experimental evidence that consumption of fructose promotes DNL, dyslipidemia, insulin resistance, glucose intolerance, and obesity in humans is lacking. Thus, we have investigated and compared the biological effects of the 2 major simple sugars in the diet, glucose and fructose, on BW and regional fat deposition and on indices of lipid and carbohydrate metabolism in older, overweight and obese men and women.

Daarom komen ze nu met een klein onderzoek naar het verschil in effect tussen glucose en fructose bij personen met overgewicht en obesitas.
Volgens jou kun je daar geen conclusies uit trekken, dus dat lijkt me weinig overtuigend bewijs voor een mogelijk causaal effect.

In het onderzoek mochten 32 personen eten wat ze wilden. Hierbij dronken ze dranken die gezoet waren met fructose of glucose. Het onderzoek duurde 10 weken:

Subjects then began an 8-week outpatient intervention and consumed either fructose- (n = 17) or glucose-sweetened (n = 15) beverages at 25% of energy requirements with self-selected ad libitum diets. The subjects returned to the CCRC after 2 outpatient weeks for 2 days and then again for the final 2 weeks of the intervention for inpatient metabolic studies, during which the glucose- or fructose-sweetened beverages were consumed as part of an energy-balanced diet. Blood was collected over four 24-hour periods, during baseline and after 2, 8, and 10 weeks of intervention.

Glucose en fructose zorgden beide voor een "positieve" energiebalans:

During 24-hour food-intake recall interviews conducted on 6 outpatient days, both groups of subjects reported consuming significantly more energy than their calculated energy requirements. There were no significant differences between men and women or between subjects consuming glucose and subjects consuming fructose in fat, sugar, or alcohol intake as a percentage of energy intake or in the amount of energy consumed as a percentage of calculated energy requirements

Er was géén verschil in het effect op lichaamsgewicht tussen de 2 groepen onderling (ook al suggereert de Abstract van alles). Zie figuur: http://www.jci.org/articles/view/37385/figure/1
Vetmassa rond de buik nam wel meer toe bij de fructose groep.

Maar er was geen verschil in toename van lichaamsvet tussen de glucose groep (+3.2%) en fructose groep (+2.8%). Zie tabel: http://www.jci.org/articles/view/37385/table/3

Zelf zou ik er dan voor kiezen om glucose te nemen. Vetmassa rond de buikstreek vind ik bagger. Ook zorgde de fructose voor verminderde gevoeligheid voor insuline, terwijl glucose dit niet deed. Zie figuur: http://www.jci.org/articles/view/37385/table/5

Niets nieuws onder de zon: enkelvoudige suikers in drinkvorm leiden in dit onderzoek tot een positieve energiebalans en tot een toename van vetmassa.

Heb nu geen tijd om dit te helemaal te lezen, maar hier staan bijna alle antwoorden in die nog beantwoord moeten worden.

Helaas niet. Zou je willen reageren op de punten in mijn posts 67 + 68?

Opvallend in het onderzoek uit jouw referentie vind ik overigens dat fructose het "fasting insuline" laat stijgen terwijl glucose dit niet doet:

Fasting glucose concentrations decreased in subjects consuming glucose but increased in subjects consuming fructose. Fasting insulin concentrations were unchanged during glucose consumption but were increased during consumption of fructose beverages.

---------- Toegevoegd om 17:08 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:00 ----------

Dus in plaats van 3 keer aan te geven dat het incompleet is, moet je maar de informatie aanvullen zodat iedereen er baat aan heeft in plaats van onnuttig te reageren.

Wat is er onnuttig aan het feit dat iemand op onderbouwde wijze aangeeft dat informatie wetenschappelijk niet relevant is, en is gebaseerd op een wirwar aan aanelkaar gekoppelde theoriën?

Als je jouw informatie zou presenteren "as is", oftewel: Theorie A zegt dit en theorie B zegt dat. Hieruit zou je kunnen afleiden dat fructose misschien dit of dat effect heeft.

Dan zou dat minder problemen opleveren. Je interpreteert informatie echter als feiten terwijl de onderzoekers uit je eigen referentie notabene aangeven dat er geen direct bewijs is voor de stellingen uit je theorie.

Goed dat je met wetenschappelijk onderzoek komt. Interpretatie ervan + conclusies eruit trekken is echter iets anders. (Hiermee wil ik overigens niet suggereren dat ik dat wel zou kunnen).

Terug
Naar boven