AndroidHealthClinic

Geen massa, pure kracht!

• Topic Starter Topic Starter
Even een serieuze vraag, waarom zijn turners altijd zo kort ? Worden ze daar op geselecteerd of belemmert turnen je groei ?

We worden daar sowieso op geselecteerd, of je er echt kleiner van blijft betwijfel ik, want normaal gezien kan je door training nooit meer als 4cm afwijken van je door je lichaam geplande lengte, heb ik geleerd.
In turnen is natuurlijk 4cm al heel wat, andere hefbomen ander gewichtspunt ander evenwicht etc..

Olympische lifts met weinig reps lijkt mij ook het best. Maar ben wel een beetje sceptisch, lijkt me toch dat je bij turnen een ander soort kracht moet hebben.

je wil geen massa kweken, dan moet je volgens mij laag gewicht veel reps doen....

tegenovergestelde van wat ze hier zeggen

squat en deadlift

respect hoor, je hebt volgens mij al best wel een vet fysiek. Heb je fotos? Kzou gewoon echt powerlifting style gaan trainen

Als je negatief traint is het gewicht eigenlijk te zwaar voor een correcte uitvoering.

Dus bijvoorbeeld barbell curl voor je biceps met wat hulp naar boven, hetzij door de rest van je lichaam, hetzij door externe hulp, om vervolgens dit gewicht heel langzaam te laten zakken.

Als je negatief traint is het gewicht eigenlijk te zwaar voor een correcte uitvoering.

Dus bijvoorbeeld barbell curl voor je biceps met wat hulp naar boven, hetzij door de rest van je lichaam, hetzij door externe hulp, om vervolgens dit gewicht heel langzaam te laten zakken.

Oh ok, dat noemen wij excentrisch :)

---------- Post toegevoegd Tue 6 Dec 2011 om 15:46 ----------

respect hoor, je hebt volgens mij al best wel een vet fysiek. Heb je fotos? Kzou gewoon echt powerlifting style gaan trainen

Heb foto's van op reis van 1jaar geleden, maar ben niet van plan deze te posten, het gaat me echt om de sportgerichte kracht, sorry.

je wil geen massa kweken, dan moet je volgens mij laag gewicht veel reps doen....

tegenovergestelde van wat ze hier zeggen

squat en deadlift

:rolleyes:
ts wilt kracht, dat krijg je niet van weinig gewicht en veel reps.
wel van veel gewicht en weinig reps+ op onderhoud eten om niet te veel massa aan te komen.

Zoek eens een 1RM schema op. Aan de hand hiervan moet je niet zoeken naar je gewichten.
Pure kracht is maar 2-3 reps.

1RM = 1 herhaling/rep

Ik heb die 1RM eens ingevult, maar kan je er wat uitleg bij geven?
Ik ben egt nog niet thuis in al deze termen.

Zoals hierboven vermeld RM is repetition maximum. Dus 1RM is wat je kan 1 keer kan doen met een bepaald gewicht. Normaal kan je zo kijken bv. ik bench er nu 80 dan zal mijn 1rm rond de 101,5 liggen (zeg nu zomaar iets). Normaal staat er ook bij hoe je voor kracht, uithouding, spieruithouding, hypertrofie kan trainen en wat je rep range en gewicht daarvoor is.

Het handige van zo'n schema is dat je ook kan kijken wat je 1RM is zonder effectief je 1RM te moeten zoeken, aangezien veel factoren kunnen meespelen in je 1RM. Zo kan bijvoorbeeld je 10RM doen en zo kijken wat je 1RM is. Het klinkt niet zo accuraat maar dat is het zeker wel, of je moet cheaten tijdens je 10RM.

Zoals hierboven vermeld RM is repetition maximum. Dus 1RM is wat je kan 1 keer kan doen met een bepaald gewicht. Normaal kan je zo kijken bv. ik bench er nu 80 dan zal mijn 1rm rond de 101,5 liggen (zeg nu zomaar iets). Normaal staat er ook bij hoe je voor kracht, uithouding, spieruithouding, hypertrofie kan trainen en wat je rep range en gewicht daarvoor is.

Het handige van zo'n schema is dat je ook kan kijken wat je 1RM is zonder effectief je 1RM te moeten zoeken, aangezien veel factoren kunnen meespelen in je 1RM. Zo kan bijvoorbeeld je 10RM doen en zo kijken wat je 1RM is. Het klinkt niet zo accuraat maar dat is het zeker wel, of je moet cheaten tijdens je 10RM.

Ok, bedankt voor de informatie, vind ik eigenlijk zeer nuttig en is van groot belang voor turnen eigenlijk, en is die website geldig voor elke spier of hoe moet ik dat berekenen?

Ok, bedankt voor de informatie, vind ik eigenlijk zeer nuttig en is van groot belang voor turnen eigenlijk, en is die website geldig voor elke spier of hoe moet ik dat berekenen?

Maximum Reps is van toepassing op bewegingen en niet op spieren. Dus van toepassing op je oefeningen, bvb 1RM op bench press is logischerwijs je 1 herhaling max op de bench press. Uiteraard kan je niet evenveel gewicht doen op iedere oefening dus moet je je 1 RM oefening per oefening berekenen :)

Ik heb zo'n excel bestandje. Stuur even je mail door in PM. Alle credit gaat naar mijn leerkracht die het schema heeft gemaakt, dus dat staat er wel onder, zou het tof vinden moest je dat laten staan ofc als je van plan bent het nog door te sturen ofc. :)

Mooi opgemerkt! Ga ik zeker proberen, hoe kan je voorkomen dat je bij curls niet zo veel beweegt, want het gewicht is eigenlijk te laag in dat filmpje, ik doe nu met 16kg 5x en schakel dan over naar 8kg tot ik de gewichten niet meer omhoog krijg. Misschien me tegen een muur plaatsen?

Ik denk niet dat curls echt nuttig zijn voor jou.

chin-ups enzo met gewicht zijn veel beter

Ik denk niet dat curls echt nuttig zijn voor jou.

chin-ups enzo met gewicht zijn veel beter

Ik doe curls omdat deze mijn biceps onder spanning zetten zodat ik geen overbelasting krijg in mijn ellebogen, maar inderdaad met chin-ups gaat het even goed.

Heb het filmpje met bewondering gekeken, zeer veel respect man!

Zeer veel respect. Ik heb altijd als kind op turnen gewild maar het is er nooit van gekomen. Ik heb redelijk wat ervaring met sportgericht trainen. Maar in jou geval zou ik geen powerlift oefeningen doen. Dit zijn veel oefeningen waarbij je benen gebruikt en die wil je als turner zo licht mogelijk houden lijkt mij, met een max kracht training kom je minder spier aan, maar omdat je zwaar traint komt er toch enigszins massa bij. Je kan je periodes wel in delen dat je bijvoorbeeld 2 weken max kracht- 1 week rust(60% van je normale training) doet en dan 2 weken explosiviteit-1 week rust. Qua echt gerichte training zou ik toch een expert inschakelen. Je hebt tom bruijnen(bewegingswetenschapper - www.sportquest.nl) hij heeft de knwu(wielrennen) ook geholpen om de krachttraining sportspecifiek te maken.

Bedankt iedereen voor de reactie, heb gisteren samengetraind met yuri van gelder, en heb daar zeer mooie tips gekregen, en ook is bevestigt dat ik op de ongeveer een juiste manier mijn kracht train, ik hoop nog eens te kunnen gaan om nog meer informatie te vergaren.
Dempster inderdaad massa krijg je altijd, maar om mijn gewicht laag te houden wil ik toch niet teveel bijkomen, en inderdaad benen moeten licht zijn! :)
Bedankt voor de tip, denk je dat die Tom Bruijen mij zou kunnen helpen?

Terug
Naar boven