Goh begin januari is er ook nog is klierkoorts/Pfeiffer bij me geconstateerd dus dat hielp dan ook helemaal niet uit omgerust te zijn. Maar het slaapprobleem had ik al enkele jaren daarvoor ook.
De laatste maanden ben ik mentaal en fysiek echt op een laag pitje. Ik denk dat ik morgen eens ga bellen naar de kliniek om een afspraak te maken voor zo'n slaaponderzoek..
Bah, sterkte ermee. Ik heb dat jaren geleden ook gehad met pfeiffer. Me nek was 2x zo dik en alleen al me armen bewegen kostte teveel energie :/
Pfeiffer kan trouwens maandenlang aanhouden als je geen rust neemt.
Werkt je pijnappelklier nog voldoende? (Aanmaak melatonine). Als deze niet of onvoldoende functioneert dan red je het niet met 1-5mg..
Volgens mij wel. Ben een paar keer getest, maar ga het nog eens navragen! Bedankt. Van melatonine merk ik i.i.g. helemaal niks, hoe zwaar het ook is. Meestal als ik het pak word ik daarna (1-2uur) juist extreem actief/wakker. Zou het converseren naar serotonine?
[Link niet meer beschikbaar]
Best interessant artikel.
Ga ik lezen, bedankt! Al heb ik al wat kennis omtrent neurotransmitters
hoeveel uur voor het slapen train je eigenlijk?
Ik trainde eerst meestal s'avonds (toen ik nog geen slaapproblemen had). Toen het eenmaal begon ging ik rond 9 a 10 uur s'morgens, maar nog steeds geen oog dicht. Als ik ging trainen (nog steeds) lijkt het net of ik 20 koppen koffie heb gehad; kan niet meer stilstaan van de energie, me hart gaat te keer, extreem agressief, etc. Nou had ik dat eerst ook wel een beetje, maar nu veel erger.
Heb zelf ook ontiegelijk veel moeite met mijzelf in slaap te krijgen als ik van te voren getraind heb. Komt door de adrenaline waardoor je dan nog klaarwakker bent.
Ook stond er laatst een artikel op nu.nl dat je slechter zal slapen als je voordat je naar bed gaat nog even met je telefoon gaat spelen/facebook omdat je zo dicht op het scherm zit (tv maakt dus niet zoveel uit) remt het stofje in je hersenen af wat je in slaap brengt zodra het donker is om je heen... ofzo iets...
Misschien heb jij er niets aan omdat je al wat geprobeerd hebt, maar voor andere misschien hier
Dat klopt. Dat komt omdat alle lichtbronnen interacteren met je melatonine spiegel. Hoe meer ligt, hoe minder je gaat aanmaken en daardoor moeilijker in slaap valt. Ook worden je hersenen actiever als je dit doet voor het slapen.
TV/Computer is trouwens ook ontzettend slecht!
Heb je moeite met in slaap vallen ook ('s avonds dus als je daadwerkelijk naar bed gaat)?
En heb je overdag vaak dat je zo weg zou kunnen vallen?
Ja ik dus ook, maar goed, ik slaap daarna toch tot ergens in de middag dus in mijn geval weinig boeiend, ik haal m'n uurtjes wel.
Bij mensen die daarna minder slapen, en in zijn geval zelfs heel weinig REM slaap halen wat meer boeiend.
De momenten dat je overdag in slaap sukkelt, als je de kans hebt om te slapen, do it. Bij sommigen die 's nachts weinig tot geen REM slaap redden, pakken op die slaapmomenten vaak wel een redelijke hoeveelheid REM slaap. Wederom, geldt lang niet voor iedereen, maar zeker worth a try.
Haha, komt me bekend voor. Maar hoe moe ik s'middags ook ben... s'middags slapen lukt ook niet (heb dan hoofdpijn en voel me hartslag in me hoofd). Behalve als ik in de trein zit krijg ik weleens een inzinking, maar van echt slapen is geen sprake.
Is dat niet een kwestie van dat je ritme echt kapot is?
Ik heb dit ook hoor, ik lig zo meteen nog een uur wakker maar morgen middag houd ik waarschijnlijk weer een middagdutje, waar ik meteen in slaap val.
Dat zou best weleens kunnen. Maar ik ben al 2,5 jaar aan het klooien met elke dag rond hetzelfde uur naar bed en opstaan rond dezelfde tijd. Je zou dan toch wel verwachten dat het goed zou zijn?
In welke zin bedoel je 'ritme kapot'?
Ik heb zelf jarenlang het probleem gehad dat ik 's avonds niet in slaap kon vallen wanneer het daadwerkelijk moest, maar overdags toch wel vaak momenten had dat ik steeds wegviel.
Ging toen gewoon iedere dag om 'n vast tijdstip m'n bed opzoeken, en iedere dag vaste tijd eruit, dus er was wel degelijk 'n ritme. Maar juist dat ritme sloopte me

Nu sinds ik op de uni zit heb ik geen ritme, en ik slaap gelijk 'n stuk beter gek genoeg.
Toevallig ook moeite met in gewicht aankomen (uiteraard wel met 'n redelijke voedsel inname)? Zou zomaar eens hyperthyroidie ook kunnen zijn die er aan bijdraagt. Zijn je schildklierhormonen ooit gemeten? (TSH, T3, T4)?
Edit:
Aurora, als ik zo je posthistory bekijk zou hyperthyroidie nog geeneens zo'n gek idee kunnen zijn.
Ja ik kom best moeilijk aan in gewicht, alhoewel ik de laatste tijd wel aan het aankomen ben - al is dit vrij traag. Was afgevallen tot 60 kilo vorig jaar. Niet goed voor mijn adonis complex haha
Hyperthyroidie ben ik overigens ook een paar keer op getest, omdat ik enorme hoeveelheden eten tot me neem (volgens de huisarts). Ook vrienden die aan bodybuilding zeggen dat ik echt veel eet, terwijl ik niet sport.
Aan de andere kant; mijn ouders zijn ook echt mager. Mijn moeder is nog geen 50 kilo en me vader misschien net 64.
Krijg ook vaak een inzinking als ik een tijdje niet eet.. Moet echt om de 2 uur eten anders krijg ik het warm, word ik duizelig, begin ik te zweten, etc.
Ben gelukkig wel blij dat ik nu eindelijk wat rust heb... Want dat continue doorgaan zonder slaap, is echt roofbouw!
Daarnaast heb ik ook best "warm", met 17 graden loop ik al met een tanktop/t-shirt rond haha. Zweet ook best veel (oksels)...