Fitness Seller

Geen REM slaap, wat nu?

Is dat niet een kwestie van dat je ritme echt kapot is?

Ik heb dit ook hoor, ik lig zo meteen nog een uur wakker maar morgen middag houd ik waarschijnlijk weer een middagdutje, waar ik meteen in slaap val.

In welke zin bedoel je 'ritme kapot'?

Ik heb zelf jarenlang het probleem gehad dat ik 's avonds niet in slaap kon vallen wanneer het daadwerkelijk moest, maar overdags toch wel vaak momenten had dat ik steeds wegviel.

Ging toen gewoon iedere dag om 'n vast tijdstip m'n bed opzoeken, en iedere dag vaste tijd eruit, dus er was wel degelijk 'n ritme. Maar juist dat ritme sloopte me :) Nu sinds ik op de uni zit heb ik geen ritme, en ik slaap gelijk 'n stuk beter gek genoeg.

Als ik ga trainen lig ik de hele nacht wakker te gloeien en zweten. Ik heb echt van alles geprobeerd maar niks werkt.
Toevallig ook moeite met in gewicht aankomen (uiteraard wel met 'n redelijke voedsel inname)? Zou zomaar eens hyperthyroidie ook kunnen zijn die er aan bijdraagt. Zijn je schildklierhormonen ooit gemeten? (TSH, T3, T4)?

Edit:
Aurora, als ik zo je posthistory bekijk zou hyperthyroidie nog geeneens zo'n gek idee kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Goh begin januari is er ook nog is klierkoorts/Pfeiffer bij me geconstateerd dus dat hielp dan ook helemaal niet uit omgerust te zijn. Maar het slaapprobleem had ik al enkele jaren daarvoor ook.

De laatste maanden ben ik mentaal en fysiek echt op een laag pitje. Ik denk dat ik morgen eens ga bellen naar de kliniek om een afspraak te maken voor zo'n slaaponderzoek..
Bah, sterkte ermee. Ik heb dat jaren geleden ook gehad met pfeiffer. Me nek was 2x zo dik en alleen al me armen bewegen kostte teveel energie :/

Pfeiffer kan trouwens maandenlang aanhouden als je geen rust neemt.

Werkt je pijnappelklier nog voldoende? (Aanmaak melatonine). Als deze niet of onvoldoende functioneert dan red je het niet met 1-5mg..

Volgens mij wel. Ben een paar keer getest, maar ga het nog eens navragen! Bedankt. Van melatonine merk ik i.i.g. helemaal niks, hoe zwaar het ook is. Meestal als ik het pak word ik daarna (1-2uur) juist extreem actief/wakker. Zou het converseren naar serotonine? :cool:

[Link niet meer beschikbaar]

Best interessant artikel.
Ga ik lezen, bedankt! Al heb ik al wat kennis omtrent neurotransmitters :p

hoeveel uur voor het slapen train je eigenlijk?
Ik trainde eerst meestal s'avonds (toen ik nog geen slaapproblemen had). Toen het eenmaal begon ging ik rond 9 a 10 uur s'morgens, maar nog steeds geen oog dicht. Als ik ging trainen (nog steeds) lijkt het net of ik 20 koppen koffie heb gehad; kan niet meer stilstaan van de energie, me hart gaat te keer, extreem agressief, etc. Nou had ik dat eerst ook wel een beetje, maar nu veel erger.

Heb zelf ook ontiegelijk veel moeite met mijzelf in slaap te krijgen als ik van te voren getraind heb. Komt door de adrenaline waardoor je dan nog klaarwakker bent.

Ook stond er laatst een artikel op nu.nl dat je slechter zal slapen als je voordat je naar bed gaat nog even met je telefoon gaat spelen/facebook omdat je zo dicht op het scherm zit (tv maakt dus niet zoveel uit) remt het stofje in je hersenen af wat je in slaap brengt zodra het donker is om je heen... ofzo iets...

Misschien heb jij er niets aan omdat je al wat geprobeerd hebt, maar voor andere misschien hier :D
Dat klopt. Dat komt omdat alle lichtbronnen interacteren met je melatonine spiegel. Hoe meer ligt, hoe minder je gaat aanmaken en daardoor moeilijker in slaap valt. Ook worden je hersenen actiever als je dit doet voor het slapen.

TV/Computer is trouwens ook ontzettend slecht!:rolleyes:

Heb je moeite met in slaap vallen ook ('s avonds dus als je daadwerkelijk naar bed gaat)?
En heb je overdag vaak dat je zo weg zou kunnen vallen?

Ja ik dus ook, maar goed, ik slaap daarna toch tot ergens in de middag dus in mijn geval weinig boeiend, ik haal m'n uurtjes wel. :)

Bij mensen die daarna minder slapen, en in zijn geval zelfs heel weinig REM slaap halen wat meer boeiend.

De momenten dat je overdag in slaap sukkelt, als je de kans hebt om te slapen, do it. Bij sommigen die 's nachts weinig tot geen REM slaap redden, pakken op die slaapmomenten vaak wel een redelijke hoeveelheid REM slaap. Wederom, geldt lang niet voor iedereen, maar zeker worth a try.
Haha, komt me bekend voor. Maar hoe moe ik s'middags ook ben... s'middags slapen lukt ook niet (heb dan hoofdpijn en voel me hartslag in me hoofd). Behalve als ik in de trein zit krijg ik weleens een inzinking, maar van echt slapen is geen sprake.

Is dat niet een kwestie van dat je ritme echt kapot is?

Ik heb dit ook hoor, ik lig zo meteen nog een uur wakker maar morgen middag houd ik waarschijnlijk weer een middagdutje, waar ik meteen in slaap val.
Dat zou best weleens kunnen. Maar ik ben al 2,5 jaar aan het klooien met elke dag rond hetzelfde uur naar bed en opstaan rond dezelfde tijd. Je zou dan toch wel verwachten dat het goed zou zijn?

Ik heb zelf jarenlang het probleem gehad dat ik 's avonds niet in slaap kon vallen wanneer het daadwerkelijk moest, maar overdags toch wel vaak momenten had dat ik steeds wegviel.

Ging toen gewoon iedere dag om 'n vast tijdstip m'n bed opzoeken, en iedere dag vaste tijd eruit, dus er was wel degelijk 'n ritme. Maar juist dat ritme sloopte me :) Nu sinds ik op de uni zit heb ik geen ritme, en ik slaap gelijk 'n stuk beter gek genoeg.

Toevallig ook moeite met in gewicht aankomen (uiteraard wel met 'n redelijke voedsel inname)? Zou zomaar eens hyperthyroidie ook kunnen zijn die er aan bijdraagt. Zijn je schildklierhormonen ooit gemeten? (TSH, T3, T4)?

Edit:
Aurora, als ik zo je posthistory bekijk zou hyperthyroidie nog geeneens zo'n gek idee kunnen zijn.
Ja ik kom best moeilijk aan in gewicht, alhoewel ik de laatste tijd wel aan het aankomen ben - al is dit vrij traag. Was afgevallen tot 60 kilo vorig jaar. Niet goed voor mijn adonis complex haha:p

Hyperthyroidie ben ik overigens ook een paar keer op getest, omdat ik enorme hoeveelheden eten tot me neem (volgens de huisarts). Ook vrienden die aan bodybuilding zeggen dat ik echt veel eet, terwijl ik niet sport.
Aan de andere kant; mijn ouders zijn ook echt mager. Mijn moeder is nog geen 50 kilo en me vader misschien net 64.

Krijg ook vaak een inzinking als ik een tijdje niet eet.. Moet echt om de 2 uur eten anders krijg ik het warm, word ik duizelig, begin ik te zweten, etc.

Ben gelukkig wel blij dat ik nu eindelijk wat rust heb... Want dat continue doorgaan zonder slaap, is echt roofbouw!
Daarnaast heb ik ook best "warm", met 17 graden loop ik al met een tanktop/t-shirt rond haha. Zweet ook best veel (oksels)...

Trouwens... ik ben nu al meerdere keren in het ziekenhuis geweest voor allerlei testen (helemaal doorgelicht). Ze dachten eerst dat het ook met me hart te maken had, maar a.d.h.v. een cardiotest kreeg ik te horen dat ik "een extreem goede conditie had, vergelijkbaar met een prof. wielrenner" haha, alleen moest ik het net wat langer volhouden (komen veel prof. wielrenners daar). Word ook telkens gevraagd of ik prestatie bevorderende middelen gebruik/gebruikt heb... (wat niet zo is).

Ook uit de bloedtesten... zei de huisarts dat hij vrij weinig resultaten terugkrijgt die zo goed zijn. Dat is dan wel leuk om te horen, haha.

Maar ik denk dat meer aan mijn voeding, genen en beweging ligt :) Ik zie er eigenlijk nog hetzelfde uit als toen ik trainde, wat ik ook niet helemaal snap.

Laatst bewerkt:
Gebruik je creatine?

Jou geval is wat extreem maar ik zie je het nergens uitsluiten en ik weet dat er gevallen van slaaploosheid zijn bij sommigen die het gebruiken. Ik raak er zelf ook vrij hyper van waardoor ik het niet meer voor het slapen neem maar alleen nog vlak voor het trainen.

Aan de andere kant, als je het niet neemt kan het ook juist voordelen geven, zo merk ik dat ik na slecht slapen de dag beter doorkom als ik die periode creatine gebruik (hersenen gebruiken veel ATP).

Ik noem maar wat hoor.

Probeer zoals hier eerder al is aangegeven om Gaba te nemen, tussen de 5 en 10 gram, zelf krijg ik dan zo'n drukkend gevoel dat ik gewoon wegval, zelfs zonder dat ik wil.
Iets meer dan 100 gram is volgens mij 20,-

Probeer zoals hier eerder al is aangegeven om Gaba te nemen, tussen de 5 en 10 gram, zelf krijg ik dan zo'n drukkend gevoel dat ik gewoon wegval, zelfs zonder dat ik wil.

GABA doseren op 5 tot 10 gram, heb je dit weleens geprobeerd en hoe beviel dat ??? heb zelf net nieuw potje gaba staan, en doet vrij weinig, stack het met 0,8 gram melatonine btw

0.8gram melatonine...dat is 800 mg... you serious? of bedoel je 8 miligram misschien..

Zou niet aan die dosering moeten denken, bij 4 gram krijg ik problemen met me ademhaling waar je gewoon bang van wordt net alsof je geen lucht krijgt heel vreemd :rolleyes:

Volgens mij wel. Ben een paar keer getest, maar ga het nog eens navragen! Bedankt. Van melatonine merk ik i.i.g. helemaal niks, hoe zwaar het ook is. Meestal als ik het pak word ik daarna (1-2uur) juist extreem actief/wakker. Zou het converseren naar serotonine?
Vraag er inderdaad eens naar, mensen met een niet-functionerende pijnappelklier gebruiken hoge dosissen (35+mg melatonine) als gevolg van bv een auto-ongeluk waarbij de klier zwaar is beschadigd.

Waarschijnlijk heb je dit ook vast wel eens geprobeerd, maar pak anders een boek voor je gaat slapen. Als ik niet kan slapen en ik ga ff lezen voel ik dat mijn ogen na een tijdje vanzelf dicht gaan vallen. Ook van andere mensen heb ik gehoord dat lezen voor het slapengaan bij hun goed werkt

Gebruik je creatine?

Jou geval is wat extreem maar ik zie je het nergens uitsluiten en ik weet dat er gevallen van slaaploosheid zijn bij sommigen die het gebruiken. Ik raak er zelf ook vrij hyper van waardoor ik het niet meer voor het slapen neem maar alleen nog vlak voor het trainen.

Aan de andere kant, als je het niet neemt kan het ook juist voordelen geven, zo merk ik dat ik na slecht slapen de dag beter doorkom als ik die periode creatine gebruik (hersenen gebruiken veel ATP).

Ik noem maar wat hoor.
Nee, eigenlijk al een hele tijd niet meer. Heb er wel vaker over gelezen dat je beter kan functioneren als je creatine gebruikt en slechter slaapt. Misschien wel een idee om te proberen...

Ga ik inderdaad eens proberen. Bedankt voor de tip

Vraag er inderdaad eens naar, mensen met een niet-functionerende pijnappelklier gebruiken hoge dosissen (35+mg melatonine) als gevolg van bv een auto-ongeluk waarbij de klier zwaar is beschadigd.
Ik ben nog aan het wachten voor mijn intakebrief van de slaapkliniek. Ik denk dat ik daar weer helemaal onderzocht zal worden. Hopelijk word er iets gevonden waar ik wat mee kan!

Waarschijnlijk heb je dit ook vast wel eens geprobeerd, maar pak anders een boek voor je gaat slapen. Als ik niet kan slapen en ik ga ff lezen voel ik dat mijn ogen na een tijdje vanzelf dicht gaan vallen. Ook van andere mensen heb ik gehoord dat lezen voor het slapengaan bij hun goed werkt
Toen ik de slaapproblemen net begon te krijgen, deed ik dat weleens. Het gevolg daarvan was dat ik s'morgens het boek uit had, haha. De neuroloog heeft me dat dan ook afgeraden, omdat het bepaalde hersenactiviteit stimuleert.

.

Lijkt me logisch dat als je s'avonds niet in slaap kunt komen dat je de volgende dag veel te moe bent ivm slaaptekort en zo zou kunnen tukken.

Heb precies hetzelfde, slaap pas laat in en word om 4-5x per nacht wakker. Het is dat ik geen school / werk heb, dus lig meestal tot 10-11u in mijn nest, maar dan nog. Heb ook melatonine geprobeerd, hielp eerst wel, maar sindskort ook niet meer, dus nu branden. I feel your pain, brah ;(

Lijkt me logisch dat als je s'avonds niet in slaap kunt komen dat je de volgende dag veel te moe bent ivm slaaptekort en zo zou kunnen tukken.

Ja, maar ik ging dan uiteraard niet tukken (ik had het namelijk eigenlijk alleen tijdens de les, en dan kan het dus niet he :)), en alsnog lukte het me dan 's avonds niet om in slaap te vallen.

Uurtje voor bedtijd niks doen. Lichten dimmen of uitdoen. Mediteren, yoga of strekken. Ook niet drinken of slapen.

Hielp bij mij wel veel toendertijd. Jouw situatie is een stuk extremer maar wie weet helpt dit.

Succes.

Sterkte hiermee, alhoewel jij het vrij extreem heb herken ik de klacht wel, Heb vorig jaar ook een periode (maand of 2) extreem slecht geslapen, veel wakker worden per nacht en weinig uren pakken.
Ik heb hier vrij weinig aandacht aan besteed en na 2 maanden sliep ik weer prima 7/8 uur aan een stuk tot op heden. Opvallend was vond ik later, dat ik voorheen nogal heftig droomde, toen het weer over ging heb ik een tijdje niet gedroomd of in ieder geval niet herinnert dat ik gedroomd heb. Op dit moment droom ik weer maar slaap ik ook weer aan een stuk.

Tja, op een gegeven moment ga je er alles aan doen om nog maar een beetje slaap te krijgen. Herken het wel.

Ik was eerst ook ontzettend tegen slaapmedicijnen en anti-depressieve, maar als je zolang wakker bent dat je flauwvalt en migraine krijgt zou je zelf nog een spuit zetten, haha. Dat was trouwens 2,5 jaar geleden. Nu gaat het alweer een stuk beter

Heb precies hetzelfde, slaap pas laat in en word om 4-5x per nacht wakker. Het is dat ik geen school / werk heb, dus lig meestal tot 10-11u in mijn nest, maar dan nog. Heb ook melatonine geprobeerd, hielp eerst wel, maar sindskort ook niet meer, dus nu branden. I feel your pain, brah ;(
Hmm... Ben je al naar de huisarts geweest? Symptomen komen me bekend voor. Moet ook best lang in bed liggen om uitgerust te raken. Melatonine werkt eerst ook wel een beetje, maar nu helemaal niet meer.

Door dat vele malen wakker worden s'nachts, lijkt het soms ook wel of je de hele nacht geen oog dicht doet, he?

Uurtje voor bedtijd niks doen. Lichten dimmen of uitdoen. Mediteren, yoga of strekken. Ook niet drinken of slapen.

Hielp bij mij wel veel toendertijd. Jouw situatie is een stuk extremer maar wie weet helpt dit.

Succes.
Op zich helpt dit wel, bedankt. Was ik ook al een tijdje mee bezig. Hoe saai het ook is haha, ik moet doorzetten! Een uurtje om jezelf voor te bereiden op de slaap.

Zet me dan van die gedimde lampen aan met rustgevende kleuren die constant veranderen. Wat "ambient" muziek erbij.

Moet wel zeggen dat ik de laatste 2 dagen best redelijk heb geslapen.
Eergisteren echt in coma gelegen (12 uur lang), omdat ik de dagen daarvoor (3), maar enkele uren per nacht haalde. Vannacht zo om en nabij de 9 uur geslapen. Al was ik wel meerdere keren weer wakker geworden.

Sterkte hiermee, alhoewel jij het vrij extreem heb herken ik de klacht wel, Heb vorig jaar ook een periode (maand of 2) extreem slecht geslapen, veel wakker worden per nacht en weinig uren pakken.
Ik heb hier vrij weinig aandacht aan besteed en na 2 maanden sliep ik weer prima 7/8 uur aan een stuk tot op heden. Opvallend was vond ik later, dat ik voorheen nogal heftig droomde, toen het weer over ging heb ik een tijdje niet gedroomd of in ieder geval niet herinnert dat ik gedroomd heb. Op dit moment droom ik weer maar slaap ik ook weer aan een stuk.
Wel gek. Weet je ook waarom je slechter begon te slapen? Of was hier een reden voor?

Vaak herinner je je dromen niet als je niet in die droom zelf wakker wordt (REM slaap). Meestal krijg je door slechter slapen ook langere en minder periodes van REM slaap - vooral in het begin (om in te halen).

Tegen de ochtend begin ik (vaak) pas te dromen. Soms zo realistisch dat als ik wakker word, dat ik denk "huh, droomde ik dat nou net, of wat?".
Andere keren heb ik ook hele periodes zonder dromen, dan is het gewoon zwart. Ik weet dat, omdat ik meerdere keren per nacht wakker word en me geen droom kan herinneren.

Huisarts en psycholoog, schreven melatonine voor, maarjah, ik slaap voor geen meter en het voelt alsof ik geen oog dicht heb gedaan. Afgelopen nacht weer 3-4u max. geslapen, gg life >.>

Sucks for us, brah :( SAVE OUR SOULS!!

Wel gek. Weet je ook waarom je slechter begon te slapen? Of was hier een reden voor?

Vaak herinner je je dromen niet als je niet in die droom zelf wakker wordt (REM slaap). Meestal krijg je door slechter slapen ook langere en minder periodes van REM slaap - vooral in het begin (om in te halen).

Tegen de ochtend begin ik (vaak) pas te dromen. Soms zo realistisch dat als ik wakker word, dat ik denk "huh, droomde ik dat nou net, of wat?".
Andere keren heb ik ook hele periodes zonder dromen, dan is het gewoon zwart. Ik weet dat, omdat ik meerdere keren per nacht wakker word en me geen droom kan herinneren.

Er was niet egt een reden voor, Ben ook heel blij dat het weer goed gaat, Ik had overigens nooit problemen met inslapen, enkel met het continu wakker worden. Sterkte hiermee, ik kan me voorstellen dat het egt een hinder is in je dagelijks leven.

Terug
Naar boven