MuscleMeat

Geloof jij in een god?

Peiling Peiling Geloof jij in een God?

• Ja ik geloof in een God, omdat:

Stemmen: 82 24,9%
  • Nee ik geloof niet, omdat:

Stemmen: 207 62,9%
  • ik weet het zo net nog niet.

Stemmen: 40 12,2%

• Totaal stemmers
    329
Status
Niet open voor verdere reacties.
Als God bestaat heeft hij een hele hoop mensen geschapen die het vrij moeilijk maken om hem serieus te nemen...

Hoort het leven zo te zijn? Zonder het gevoel dat je leeft. Hoort de wereld zo te zijn? Je laten denken dat niemand om je geeft. Horen mensen zo te zijn? Kil, koudbloedig met een dodelijke blik. En mensen doden uit naam der darwinisme/westers "beschaving", geeft dat hun een kick? Hoort de wereld zo te zijn? Al het goede en liefdevolle vervaagd. En ik vraag me heel vaak af; is vrede en het openstaan voor andere veel logischer gedachtegoed nou zo veel gevraagd?!

Plagiaat plegen en er een eigen draai aan geven? Wellicht zal 'Stefanie' zich gevleid voelen: http://www.gedichtenweb.nl/gedicht/Hoort-het-zo-te-zijn.html Maar ik denk het niet.

Toch is het hier saai zonder melkisgoed. Daarmee wil ik niet zeggen dat hij weer moet gaan posten, integendeel.
Het zou echter wel leuk zijn als een gelovige hier zijn standpunten zou willen verdedigen. Ik blijf het boeiend vinden hoe mensen tot een geloof komen.

Of misschien moet hier iemand advocaat van het duivel spelen...:p

als er ooit een in wit licht en gewaden gehulde man vanuit de hemel naar beneden komt fladderen en mij vertelt dat ie god is...dan geloof ik in god;)

voorlopig dus..NeeN:D

Toch is het hier saai zonder melkisgoed. Daarmee wil ik niet zeggen dat hij weer moet gaan posten, integendeel.
Het zou echter wel leuk zijn als een gelovige hier zijn standpunten zou willen verdedigen. Ik blijf het boeiend vinden hoe mensen tot een geloof komen.

Mij leek dit ook wel leuk om te doen aangezien ik gelovig opgevoed ben en er aardig wat kennis van heb. Een aantal pagina's terug was ik daar ook al mee begonnen.

Maar het is zo achterlijk veel werk om een beetje goed nazoekwerk te doen en op iedereen goede antwoorden te geven. Een beetje rellen is veel makkelijker. Ik wil nog wel een poging wagen om advocaat van de duivel (of eigenlijk van God dus ;)) te spelen, in een rustig tempo.

Als je vragen hebt kan ik ze denk ik wel beantwoorden. Trouwens alleen over de Bijbel, van andere boeken heb ik geen camembert gegeten.

Please let this topic bleed to death !

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Kan jij de wonderen uit de bijbel met behulp van natuurwetten verklaren?

Nee, ik kan je niet vertellen hoe je chemisch gezien water omzet in wijn. :p Daar weet ik ook niet zoveel over.

Maar ik zie ook niet in waarom dit een obstakel zou moeten vormen? Als je er van uit gaat dat God alles geschapen heeft dan is het ook niet raar om aan te nemen dat hij de macht heeft om dingen te manipuleren/ aanpassen lijkt me? God zou de natuurwetten dan zelf in stand gezet hebben en kan ze dan ook omzeilen.

Tijd terug op National Geo ging het daarover, legden ze uit hoe 'bloed' in de zee kwam scheen een algensoort te zijn die een rode kleur kreeg door een bepaald proces. En de Rode zee waar doorheen gelopen werd kwam door een tsunami ofzo. Zo waren er nog een aantal voorbeelden zoals met die kikkers maar dat weet ik niet meer precies was wel een interessante aflevering, wil het graag nog eens terug zien.

Tijd terug op National Geo ging het daarover, legden ze uit hoe 'bloed' in de zee kwam scheen een algensoort te zijn die een rode kleur kreeg door een bepaald proces. En de Rode zee waar doorheen gelopen werd kwam door een tsunami ofzo. Zo waren er nog een aantal voorbeelden zoals met die kikkers maar dat weet ik niet meer precies was wel een interessante aflevering, wil het graag nog eens terug zien.

Oh op die manier bedoelde je het. Ja zulke docu's heb ik ook wel gezien. Voor zowat alles uit de bijbel zijn wel verklaringen. Zo ook over sodom en gomorra, daniel en johannes, wonderen bij de nijl. Over die dingen heb ik in ieder geval docu's gezien. Wel mooi om te zien ook, maar ook van hun kant is er voor lang niet alles een bewijs meestal alleen plausibele verhalen. Ergens ook niet veel beter dan de gelovigen.

Edit: natuurlijk kunnen ze hier niks aan doen, er is gewoon geen bewijs gevonden.

Ik weet niet of ik in een God moet geloven.

Vanuit het Christendom, zijn we in de hemel allemaal gelijk. Als we allemaal in de hemel gelijk zijn, waarom zouden we ons op deze wereld dan moeten "bewijzen"?

Ook denk ik dat veel mensen bang zijn voor het oneindige niets. Dat er na de dood niets meer is, alleen maar totale leegte. Ik zou eerder bang zijn voor een eeuwigheid, waarvan je jezelf bewust bent. 100, 200, 300 jaar is nog leuk, maar oneindig!?

Door die algen in de rivier werden de vissen gedood en kikkers eten vissen, kikkers kunnen niet leven in vervuild water dus gingen ze het land op en vormden een plaag, dat was het met die kikkers.

Als je het allemaal op een wetenschappelijke manier bekijk klinkt best het allemaal logisch. Hier linkje met uitleg maar op National Geo legden ze het mooier uit.

Wat vind je van de volgende argumentatie dat je vaak te horen krijgt van gelovigers: hoe kunnen ongelovigers nou zo arrogant zijn om te denken dat ze weten dat er geen God bestaat ?

Hun ganse bewustzijn, doen en redeneren is maar een artefact om hun leefwereld te begrijpen dat ook enkel in functie is van onze zintuigen.
Ons huidige denken is bovendien zwaar beinvloedt door een paar individuen (vooral filosofen en wetenschappers met eigen filosofisch interpretatie van de feitenmateriaal) die gewoonweg tasten in het duister en elkeen een ander 'verklaring' hebben voor allerlei fenomenen.
Wetenschap brengt ons geen licht, maar meer mystiek. Voor elke vraag die wetenschap beantwoord, komen er 2 vragen terug. Enzoverder, enzoverder...

Wat denken jullie ?

De Bijbel roept bij mij veel meer vragen op dan The Origin of Species.

De Bijbel roept bij mij veel meer vragen op dan The Origin of Species.

True, de historiek van de christendom en andere grote monotheisten lijken me zo crap dat het onmogelijk God kan zijn die daarvan een deel vormt. Maar onttrek god eens van die grote monotheïsten. Zie god hoe dat een deïst het ziet ofzo.

Bovenstaande argumentatie(post 1436) is niet van die aard dat ze god zoeken door een empirische bevinding, maar dat ze eigenlijk ons beperkt functioneren erkent en hiervoor het arrogant vindt om God uit te sluiten.
Dus ook al zijn er 1000'den empirische bevindingen tegen god, dan nog is het mogelijk dat we mijlenver staan van de 'waarheid'. (of zelfs mijlenver in de verkeerde richting..., dat is dan 2x mijlenver:p)

Wat je nu dus zegt, kan je prima vergelijken met een loterij. Er zijn ontelbaar veel opties, de kans dat je het bij het juiste eind hebt is nihil.

Zelf doe ik niet mee aan de loterij, omdat de kans dat ik win te klein is om me ermee bezig te houden. Zonder loterijen functioneert de mensheid beter, want de tijd en moeite die we in het organiseren van loterijen steken kunnen we dan gebruiken voor iets anders.

Je kan het zo zien idd, maar dan is elke keuze die we maken eigenlijk meespelen aan de loterij. Want niet geloven is ook een keuze. Zelfs agnosticisme is een keuze. Een deist, agnosticist of iemand die totaal onverschillig staat heeft misschien niet echt praktische implicaties, maar hun keuze kan een verkeerde keuze zijn.

(even aangenomen dat god bestaat, vb jahweh, dan ga je met die keuzes hartstikke naar Hel :D)

Duuh...alsof er een persoon geweest is die 2000 jaar geleden bij machte was om in 6 dagen: boompjes, olifantjes, vogeltjes en insecten etc etc etc...bijelkaar kon TOVEREN..
Get real...is het hardnekigste sprookje dat er in omloop is..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven