AndroidHealthClinic

gewichten dumbless verplaatsen

donfoxy

Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
82kg
Vetpercentage
9%
Laatst was ik aan het trainen in de sportschool toen ik met een iemand aan de praat kwam over het traineen met dumbbells. Het ging er over dat als je de dumbbells ongelijk maakt, dat je dan je stabiliserende spieren beter zou aanpakken.
Voorbeeld:
met een dumbbell van 30 kg verwissel je de schijven:
14 KG aan de linker kant - hier tussen het handvat - 16 KG aan de rechter kant.

Als je hierna de dumbbell vast pakt met de zwaardere kant naar buiten, en borst gaat trainen blijft de zwaardere kant van de dumbbell naar buiten trekken. Hierdoor moet je borst blijven corrigeren om het zwaardere gewicht ook naar binnen te krijgen.

Wat denken jullie hier van? Zou het geen kwaad kunnen voor je gewrichten ect?
Heeft er iemand ervaring mee?

Bij ons zitten gewichten vast, maar hmmm ik denk dat deze techniek erg goed is voor je polsen...

Pak dan gewoon 32kg ipv 30kg, maar het idee is wel leuk alleen polsen lijkt me niet lekker te gaan.

Klinkt leuk en uitleg is imo ook niet totaal onlogisch. Maar mij lijkt het niet erg ideaal... Ik zou het met mijn zwakke polsen in ieder geval niet moeten doen.

Gewoon zoveel mogelijk gewicht pakken, met dumbbells moet je sowieso alles al goed in balans houden. Ik zie er niet echt het voordeel van in, zeker niet tov eventuele blessures.

Lijkt mij een recept voor blessures laat het ons vooral weten hoe het je vergaat. Ik train liever blessure vrij dan dat ik 0.05% extra rendement heb met grotere kans dat ik geblesseerd raak.

broodje aap

Zou het ook niet doen vanwege mijn polsen.

Voor de meesten ( waaronder ik zelf )is het al moeilijk genoeg bij bijvoorbeeld dumbbell drukken om gecontroleerd te gaan liggen met de gewichten op start hoogte. Laat staan wat een ramp en aanslag dit op je pezen en gewrichten gaat worden als de gewichten zwaarder worden.

Ik sla alvast even over. De theorie zal iets voor te zeggen zijn, maar niet voor mij.

Ik deed toen ik als kleinste schijven nog 1.25kg had altijd ook oneven laden, met een schijf erbij per dumbbell als ik 2.5kg in totaal zwaarder wou, maar dan met de zwaarste kant van elke dumbbell juist naar 'binnen' gericht voor betere stabiliteit. Niet beter dan gewoon beide kanten van je dumbbells gelijk laden natuurlijk, en ik zou het niet buiten noodzaak willen doen, maar echt nadeel van stabiliteit op gewrichten ofzo heb ik er ook niet mee gemerkt. Misschien als je hele zware gewichten gebruikt?

Terug
Naar boven