XXL Nutrition

gewichtheffen op raw foods

Ik ben (waarschijnlijk) hier op DBB een uitzondering in mijn opvatting dat met je dieet je prestaties of groei niet bijzonder veel kunt beïnvloeden, mits je gevarieerd eet en afgezien van de invloed van een calorisch surplus of tekort. Ik heb het idee dat de 'winst' van dit soort raw dingen vooral uit het hoofd komt, maar oké da's ook een resultaat ;)

Aan de andere kant valt niet te ontkennen dat de hormoonhuishouding het meest heftig op carbs reageert, en we op evolutionaire tijdschaal waarschijnlijk pas sinds kort zo gemakkelijk aan carbs kunnen komen. Ermee experimenteren is dus wel interessant.

Nou dat van die Patrick Baboumian is wel heel wat. hele sterke kerel vooral in schouders, maar ook wel een beetje geneticaly gifted in presses, en misschieen allround wel de sterkste van duitsland. Misschien kan hij aantonen dat je door een vegetarier/veganist te worden je sterker wordt O.o!!!!! dat zal heel wat zijn !!!!

• Topic Starter Topic Starter
Nou dat van die Patrick Baboumian is wel heel wat. hele sterke kerel vooral in schouders, maar ook wel een beetje geneticaly gifted in presses, en misschieen allround wel de sterkste van duitsland. Misschien kan hij aantonen dat je door een vegetarier/veganist te worden je sterker wordt O.o!!!!! dat zal heel wat zijn !!!!

Hij is dus al 7 jaar vegetarier geloof ik, en sinds afgelopen november dus veganist.

---------- Post toegevoegd Sat 7 Apr 2012 om 17:53 ----------

Ik ben (waarschijnlijk) hier op DBB een uitzondering in mijn opvatting dat met je dieet je prestaties of groei niet bijzonder veel kunt beïnvloeden, mits je gevarieerd eet en afgezien van de invloed van een calorisch surplus of tekort. Ik heb het idee dat de 'winst' van dit soort raw dingen vooral uit het hoofd komt, maar oké da's ook een resultaat ;)

Aan de andere kant valt niet te ontkennen dat de hormoonhuishouding het meest heftig op carbs reageert, en we op evolutionaire tijdschaal waarschijnlijk pas sinds kort zo gemakkelijk aan carbs kunnen komen. Ermee experimenteren is dus wel interessant.

Niet vergeten dat fruit al langer bestaat dan de mens! Ik geloof er heilig in dat dat het eten is waar de mens evolutionair op is aangepast. het is het meest ideale voeding voor de mens is mijn bescheiden mening! :) Vergeet niet dat we eigenlijk tropische apen zijn van oorsprong. en in de tropen heb je fruit van wel 10 kilo per stuk of meer.... :)

Niet vergeten dat fruit al langer bestaat dan de mens! Ik geloof er heilig in dat dat het eten is waar de mens evolutionair op is aangepast. het is het meest ideale voeding voor de mens is mijn bescheiden mening! :) Vergeet niet dat we eigenlijk tropische apen zijn van oorsprong. en in de tropen heb je fruit van wel 10 kilo per stuk of meer.... :)

Van mij mag je het geloven, en zoals ik al schreef is het best interessant, maar naar MIJN mening heeft de evolutie heeft een opmerkelijk flexibel en efficiënte machine opgeleverd die op een keur van brandstoffen en in een keur van omgevingen uitstekend kan presteren. Al die 'eetfilosofieën' zijn voor mij gerommel in de marge totdat ik bewijs van het tegendeel zie. Eskimo's hebben bij wijze van spreken nog nooit een banaan of een appel gezien, leven in een extreem klimaat en zijn toch ook gezond?

Van mij mag je het geloven, en zoals ik al schreef is het best interessant, maar naar MIJN mening heeft de evolutie heeft een opmerkelijk flexibel en efficiënte machine opgeleverd die op een keur van brandstoffen en in een keur van omgevingen uitstekend kan presteren. Al die 'eetfilosofieën' zijn voor mij gerommel in de marge totdat ik bewijs van het tegendeel zie. Eskimo's hebben bij wijze van spreken nog nooit een banaan of een appel gezien, leven in een extreem klimaat en zijn toch ook gezond?

Ja, je hebt helemaal gelijk daar in! Ik blijf me verbazen hoe flexibel de mens is. Super machine, loopt op bijna elke rommel die je er in stopt:)

Maar ik heb het hier over optimale voeding, dus optimaal lopende machine. Er zijn op mijn leeftijd (40) nog weinig echt fitte mensen in mijn omgeving. de meesten beginnen nu wel een beetje uit elkaar te vallen en buikjes en soms ook ernstige kwalen te krijgen. Ik ben er heilig van overtuigd dat de rommel die we in onze buik stoppen daar de hoofdoorzaak van is. Sinds ik dit raw foods gebeuren aan het doen ben ben ik geen een keer ziek geweest, en heb ik bijna al mijn persoonlijke sport records gebroken.

Overigens, eskimo's schijnen niet zo gezond te zijn. nu niet en vroeger ook niet. Levensverwachting is nog steeds maximaal 65 geloof ik. Maar zoals je zei, ze leven ook in een zware omgeving.

...en als die apen nooit op het idee waren gekomen om uit die boom te klimmen en een ander dier de hersens in te slaan om op te vreten zaten we daar nog steeds. Rauw, plantaardig voedsel verteren kost gigantisch veel tijd per calorie. Kijk maar naar alle planteneters die ongeveer even groot zijn als de mens, 95% van de tijd alleen maar bezig met vreten. Terwijl predatoren een keer op de x aantal dagen een grote prooi vangen en de rest van de tijd wat liggen te chillen bij wijze van..

Zonder die efficiënte bron van calorieën (vlees), waren we nooit uit die boom gekomen.

...en als die apen nooit op het idee waren gekomen om uit die boom te klimmen en een ander dier de hersens in te slaan om op te vreten zaten we daar nog steeds. Rauw, plantaardig voedsel verteren kost gigantisch veel tijd per calorie. Kijk maar naar alle planteneters die ongeveer even groot zijn als de mens, 95% van de tijd alleen maar bezig met vreten. Terwijl predatoren een keer op de x aantal dagen een grote prooi vangen en de rest van de tijd wat liggen te chillen bij wijze van..

Zonder die efficiënte bron van calorieën (vlees), waren we nooit uit die boom gekomen.

Niet vergeten dat fruit heel makkelijk verteert! Ik ben het helemaal eens mbt bladgroen etc, dat is moeilijker te verteren. maar fruit gaat echt snel en levert echt veel energie! urang utan eet wel 11000 calorieen per dag aan fruit in het hoogteseizoen, om een voorbeeld te noemen. fruit kan je onbeperkt eten, en in de tropen vaak ook ruim voorradig. hoef je niet achter na te rennen!

niet vergeten dat wij zonder wapens etc niet zulke efficiente roofdieren zijn, dus of vlees een groot deel van ons menu was voordat we die wapens hadden? ik denk het niet. misschien in de regio van 1% van onze totale calorieen... maar dat is een andere discussie!

Sorrie maar fruit verteerd helemaal niet gemakkelijk. Ja, als je het over "een" stuk fruit hebt. Maar niet per kcal!

Stel je hebt een 4000 kcal per dag nodig als krachtsporter (dan heb ik het nog niet eens over het belang van dierlijke vetten en eiwitten):

Banaandieet:
4,651 kg per dag

Blauwe druivendieet:
7,547 kg per dag

Appeldieet:
7,407 kg per dag

Rundergehaktdieet:
2,030 kg per dag

Op welk dieet zou je de minste cariës, en beste darmwerking en stoelgang hebben?

Laatst bewerkt:
Sorrie maar fruit verteerd helemaal niet gemakkelijk. Ja, als je het over "een" stuk fruit hebt. Maar niet per kcal!

Stel je hebt een 4000 kcal per dag nodig als krachtsporter (dan heb ik het nog niet eens over het belang van dierlijke vetten en eiwitten):

Banaandieet:
4,651 kg per dag

Blauwe druivendieet:
7,547 kg per dag

Appeldieet:
7,407 kg per dag

Rundergehaktdieet:
2,030 kg per dag

Op welk dieet zou je de minste cariës, en beste darmwerking en stoelgang hebben?

Hallo Primal,

Zolang je zorgt dat je fruit rijp is (igv bananen moeten ze bruine spikkels op de schil hebben) dan gaat je stoelgang echt super! Een boek lezen op de wc is er niet meer bij, laat ik het zo maar uitdrukken. :)

Zelfde geldt voor tanden: zolang je oppast met onrijp, gedroogd fruit of zuur fruit, dan blijven je tanden ook in optimale conditie. Laat ik het zo zeggen: voor het eerst van mijn leven zei mijn tandarts laatst dat ik sterke tanden heb.

Zuur fruit kan overigens wel, maar eet het niet te veel.

Overigens ben ik ook van mening dat ook voor bodybuilding dierlijke vetten/eiwitten niet nodig zijn. Hier zijn een aantal voorbeelden:
http://veganbodybuilding.com/?page=bios

Dat we tropische apen zouden zijn is inmiddels achterhaald door nieuwe inzichten die stellen dat onze voorouders zijn opgegroeid in een kustlandschap. Alleen door het eten van veel, relatief makkelijk te verkrijgen seafood, kregen we voldoende omega 3 binnen om onze hersenmassa zo te laten toenemen en te evolueren tot wie we nu zijn. Wanneer we alleen fruit hadden gegeten waren we nu nog steeds apen geweest.

Je stelling dat fruit de meest ideale voeding is ben ik het ook niet mee eens. Je gaat hiermee voorbij aan het feit dat in het paleolithisch tijdperk de seizoenen ook wisselden, waarbij er hele periodes waren dat er niet of nauwelijks fruit te krijgen was. Uiteraard is het wel waar dat we er evolutionair op zijn aangepast, maar we zijn ook evolutionair aangepast op vlees, groente, noten en zaden om maar een paar voorbeelden te noemen. Fruit mist gewoon bepaalde essentiele nutrienten die eiwit- en vetrijke voeding wel bevat.

maar dan wel lekkere bullshit:D

---------- Post toegevoegd Mon 9 Apr 2012 om 14:25 ----------

Dat we tropische apen zouden zijn is inmiddels achterhaald door nieuwe inzichten die stellen dat onze voorouders zijn opgegroeid in een kustlandschap. Alleen door het eten van veel, relatief makkelijk te verkrijgen seafood, kregen we voldoende omega 3 binnen om onze hersenmassa zo te laten toenemen en te evolueren tot wie we nu zijn. Wanneer we alleen fruit hadden gegeten waren we nu nog steeds apen geweest.

Je stelling dat fruit de meest ideale voeding is ben ik het ook niet mee eens. Je gaat hiermee voorbij aan het feit dat in het paleolithisch tijdperk de seizoenen ook wisselden, waarbij er hele periodes waren dat er niet of nauwelijks fruit te krijgen was. Uiteraard is het wel waar dat we er evolutionair op zijn aangepast, maar we zijn ook evolutionair aangepast op vlees, groente, noten en zaden om maar een paar voorbeelden te noemen. Fruit mist gewoon bepaalde essentiele nutrienten die eiwit- en vetrijke voeding wel bevat.

Alleen fruit is inderdaad niet genoeg. (Blad)groenten, zaden en noten worden sterk aangeraden voor de eiwitten en eventueel vetten. Er bestaan trouwens meerdere fruitsoorten die vrij veel vet bevatten, tot wel 70%. Avocado en durian zijn goede voorbeelden.

Ik houd het hier trouwens bij; het wordt wel heel erg off topic! iig bedankt voor de feedback over de krachtoefeningen in het begin van de post....

maar dan wel lekkere bullshit:D

Als jij het lekker vind moet je het lekker doen, maar de redenatie erachter is altijd een soort onzin evolutie leer. Bijv. wat je zei over zonder wapens minder vlees dus fruit is goed. Nonsens natuurlijk.

We hebben btw een recepten subforum en het wat eet je nu topic. Misschien daar eens wat posten?

Maar ik heb het hier over optimale voeding, dus optimaal lopende machine.

Ik hou het op gerommel in de marge, als het al iets oplevert. Het is wetenschappelijk niet goed onderzocht, discussie is verder zinloos, punt.

Bespaar me overigens de referentie naar een willekeurige website of studie die je nu waarschijnlijk wilt geven, da's niet hoe wetenschap werkt. Raw foodism heeft wat dat betreft veel weg van bodybuilding, met een schare zeloten die voor mythevorming zorgen door met anekdotisch bewijs te appelleren aan emoties, en onwelgevallige feiten negeren.

Sorry voor de agressieve toon, ik gun je je overtuigingen, maar ik hoed me altijd voor mensen die het zeker weten.

Koeien eten gras zodat wij dat niet hoeven te doen, think about that

Ik hou het op gerommel in de marge, als het al iets oplevert. Het is wetenschappelijk niet goed onderzocht, discussie is verder zinloos, punt.

Bespaar me overigens de referentie naar een willekeurige website of studie die je nu waarschijnlijk wilt geven, da's niet hoe wetenschap werkt. Raw foodism heeft wat dat betreft veel weg van bodybuilding, met een schare zeloten die voor mythevorming zorgen door met anekdotisch bewijs te appelleren aan emoties, en onwelgevallige feiten negeren.

Sorry voor de agressieve toon, ik gun je je overtuigingen, maar ik hoed me altijd voor mensen die het zeker weten.

Maakt niet uit, kan het wel hebben. Het is ook nog een nieuwe tak van sport en inderdaad nog nauwelijks 'wetenschappelijk' onderzocht. Hoewel ik van de voedingswetenschap al heel lang geen hoge pet op heb trouwens. Die worden te veel gesponsord door de levensmiddelen industrie.
De meeste mensen die met dit raw foods/fruiteter dieet zijn begonnen hebben dit gedaan vanwege gezondheidsredenen en/of om af te vallen. Daar werkt het heel prima voor. Je kan er hele enge ziekten mee genezen. Nu komen er ook steeds meer sporters achter dat het heel goed kan werken voor verbeterde prestaties. Het zijn tot nu voornamelijk mensen die dat met cardio activiteiten ervaren, maar je ziet nu ook steeds meer krachtsporters en fitnessers er aan beginnen. Op mij eigen bescheiden niveau heb ik ook gemerkt dat het mijn sportprestaties sterk heeft verbeterd. Het is nu een beetje wachten op meer mensen die raw foods op top sport niveau gaan proberen voordat het echt door gaat breken.. Serena en Venus Williams zijn er onlangs mee begonnen. Het is interessant om te zien hoe ze dat vergaat...

Ik verwacht hier niemand te overtuigen, ik kwam hier alleen met een vraag....

Er moet imho ook niet voorbij gegaan worden aan het feit dat de zgn veganisten e.d. wellicht 'groot' gegroeid zijn op vlees, vis en (mogelijk) hulpstoffen.

Dat ze dan later veganisten worden...tsja...

Koeien eten gras zodat wij dat niet hoeven te doen, think about that

ZEnXW.jpg

Terug
Naar boven