Fitness Seller

Graag feedback over squat (met video)

Neem de tips mee die hier worden gegeven en je squat is prima imo..
Goed bezig! :thumbs:

Een squat perfect uitvoeren is echt moeilijk. Een video plaatsen is wel een goed idee.

Zelf heb ik al moeite met het uitvoeren van een squad zonder gewicht, dus echt rspect.

Een squat perfect uitvoeren is echt moeilijk. Een video plaatsen is wel een goed idee.

Zelf heb ik al moeite met het uitvoeren van een squad zonder gewicht, dus echt rspect.

Een squat zonder gewicht uitvoeren is ook lastig, dat komt omdat er geen gewicht is ;)
Als je wat gewicht hebt is de rug iets stabieler en heb je sneller de neiging meer aan te spannen zodat je niet voor of achterover gaat..

ALs je die oefent, doe beter een stang met 5 of 10kg gewicht beide kanten, zo heb ik het ook geleerd :) Zonder gewicht snapte ik er geen drol van, maar dan heb je ook geen tegendruk en zal je de beweging ook niet snel onder de knie krijgen :)

• Topic Starter Topic Starter
Hey y'all,

Even een korte update. Heb geen video want het was druk (mensen gooien mijn perfect neergezette telefoon om met hun gedoe LOL), even kijken of het volgende keer beter kan.

Het ging iig echt een stuk beter. Ik stond stabieler zonder schoenen, en door mezelf aan te kijken in de spiegel en mijn heupen meer "naar voren" te bewegen bij het omhoog komen voelde het gewoon beter. Heb ook wat voorzichtiger gedaan met mijn knieen, en ja dat maakt het geheel wel beheerster omdat ik het langzamer deed. Heb ze wel een beetje op slot gezet, maar niet meer terug gestuwd zeg maar.

Echt super bedankt voor jullie tips tot nu toe! Will be back :)

Een squat zonder gewicht uitvoeren is ook lastig, dat komt omdat er geen gewicht is ;)
Als je wat gewicht hebt is de rug iets stabieler en heb je sneller de neiging meer aan te spannen zodat je niet voor of achterover gaat..

ALs je die oefent, doe beter een stang met 5 of 10kg gewicht beide kanten, zo heb ik het ook geleerd :) Zonder gewicht snapte ik er geen drol van, maar dan heb je ook geen tegendruk en zal je de beweging ook niet snel onder de knie krijgen :)
Oké dan, thx voor de tip. Ik denk doe het eerst eens zonder gewicht. Het is dan erg lastig. Borst is dan recht vooruit, mijn hoofd ook, maar mij rug is dan wel heel arched. Als ik dan met mijn hoofd naar boven en mijn heup naar voren ga voel ik 'm best wel in mijn onderrug. Ik hoop dat het dan met gewicht wat gebalanceerder en minder geforceerd aanvoelt.

Hey y'all,

Even een korte update. Heb geen video want het was druk (mensen gooien mijn perfect neergezette telefoon om met hun gedoe LOL), even kijken of het volgende keer beter kan.

Het ging iig echt een stuk beter. Ik stond stabieler zonder schoenen, en door mezelf aan te kijken in de spiegel en mijn heupen meer "naar voren" te bewegen bij het omhoog komen voelde het gewoon beter. Heb ook wat voorzichtiger gedaan met mijn knieen, en ja dat maakt het geheel wel beheerster omdat ik het langzamer deed. Heb ze wel een beetje op slot gezet, maar niet meer terug gestuwd zeg maar.

Echt super bedankt voor jullie tips tot nu toe! Will be back :)
Tof man, ik ga morgen weer naar de sportschool, ga dan denk ik ook ff filmpie maken.

:D
Oké dan, thx voor de tip. Ik denk doe het eerst eens zonder gewicht. Het is dan erg lastig. Borst is dan recht vooruit, mijn hoofd ook, maar mij rug is dan wel heel arched. Als ik dan met mijn hoofd naar boven en mijn heup naar voren ga voel ik 'm best wel in mijn onderrug. Ik hoop dat het dan met gewicht wat gebalanceerder en minder geforceerd aanvoelt.

Tof man, ik ga morgen weer naar de sportschool, ga dan denk ik ook ff filmpie maken.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Hey y'all, hierbij even een nieuw filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=qV13uB2bFUI

Je ziet hier en daar dat het nog niet 100% mooi gaat (die video over Good Mornings heeft trouwens echt geholpen!) maar het voelt iig al een stuk beter.

Any comments?

Ziet er prima uit, bouw vanuit hier verder. Je kan nog meer kracht uit je heupen halen denk ik, maar dat gaat vanzelf beter als je vaker squat. De derde rep was het beste volgens mij, daar kwam alles goed samen. Let wel op dat je niet uitglijd op je sokken trouwens. En ik zou je aanbevelen een wijdere broek te kopen, deze ga je gegarandeerd uit scheuren :D Geloof me, ik ben ervaringsdeskundige. Maar je squat vanaf de zijkant gezien is prima, als je vanaf deze techniek verder gaat bouwen gaat alles goed. Let goed op dat je je knieën goed naar buiten duwt. Ik kan niet zien of je dat doet vanaf de zijkant, maar het lijkt er wel op. Ga zo door :thumbup:

HAH @ die gozer achter bij de spiegel.. Kijk hoe hij zijn schouders traint xD lekker rusten als hij beneden is hangend langs zijn lichaam.. p**mel van vorige filmpje zeker xD

Ontopic:

Zo wat ik zie aan jouw filmpje, is het near perfection :) Goede squat zo, gewoon zo volhouden gaat prima!
(Zou me overigens wel hard rotlachen als je echt uitgleed door je sokken... Mits je dan geen pijn of verwondingen heb dan eh!)

HAH @ die gozer achter bij de spiegel.. Kijk hoe hij zijn schouders traint xD lekker rusten als hij beneden is hangend langs zijn lichaam.. p**mel van vorige filmpje zeker xD

Wat doet hij dan verkeerd? Hij tilt die dumbbells vanuit een dood punt met zijn schouders, behoorlijk strict. Liever dit dan iemand die staat te zwaaien.

Hey guys, wederom bedankt voor jullie reacties. Het helpt mij enorm!!!

Enneh, misschien niet teveel over anderen in de video's praten??? Straks mag ik niet meer filmen... :P

M
Wat doet hij dan verkeerd? Hij tilt die dumbbells vanuit een dood punt met zijn schouders, behoorlijk strict. Liever dit dan iemand die staat te zwaaien.

Daar geef ik je gelijk in maar ik hou liever de spanning erin zonder te rusten beneden..
Hij laat zijn armen hangen daar... ikzelf houd mijn handen iets hoger zodat de spanning erop blijft staan.

Mooie squat hoor, toch heb ik het idee dat je nog meer uit je heupen kunt halen en je kunt dieper dunkt me?

Zoals andere al hebben gezegd... Pas op voor je knieen, niet helemaal op slot :) Ik kan zelf niet veel squats doen omdat mijn knieen slecht zijn van voetbal en rugby.. sucks :(

Teveel uitlopend commentaar, waar blijven de ass-to-the-grass comments :)?
Mijn squats zijn ook niet perfect, het is moeilijk om het 100% goed onder knie te krijgen.

@The Rock
Unless your super flexible your knees will go over your toes in ATG squats either that or you're not doing real ATG squats. When people are talking about keeping your knees behind your toes the're talking about powerlifting style squats. Its important you don't get these 2 confused.
Everyone on this site always describes a power/wide type squat when giving out form advice on squatting. There is nothing wrong with the knees coming out over the toes in a narrow, deep squat. As long as the upright position is maintained, and the lower back doesn't round, the knees coming out to some degree is normal.

Olympic:

Benen op schouderbreedte, knieën gaan hierom ook altijd over de tenen :)

Powerlifting:
squata.jpg

Benen veel wijder, knieën mogen niet over de tenen komen. Heup speelt hier grootste rol.

Wat rippetoe in z'n programma gebruikt is de conventional squat.

Beetje de middenweg dus, knieën mogen hier wat over de tenen komen. Van ATG is geen sprake, jouw squats zijn dus volgens Rippetoe goed.

http://www.youtube.com/watch?v=_i60dzS84n8

Mark Rippetoe zei:
Thanks for bringing this up. Squat depth is critically important, but so is correct form. ATG-level depth most usually requires that the lumbar muscles relax the lordosis and that the hamstrings relax before extreme depth can be reached. It doesn't sound like a good idea to me that anything be relaxed in a deep squat, since doing this kills your good controlled rebound out of the bottom and risks your intervertebral discs. Those rare individuals that can obtain ass-to-ankles depth without relaxing anything might be able to get away with it, but as a general rule you should squat as deep as you can with a hard-arched lower back and tight hamstings and adductors. This depth will be below parallel, but it will not usually be "ATG".

Rip

Dus welke gaan we doen? :)

Squat ziet er goed uit, maar ik zou iets dieper gaan want het is een twijfel gevalletje soms

Teveel uitlopend commentaar, waar blijven de ass-to-the-grass comments ?
Mijn squats zijn ook niet perfect, het is moeilijk om het 100% goed onder knie te krijgen.

@The Rock

Waarom richt je je tot mij? Je hebt een heel verhaal over knieën over de tenen, terwijl ik dat niet behandel in mijn posts. En wat je de punt van je post? Deze jongen vraagt om squat advies, dat wordt gegeven en zijn 2e filmpje is stukken beter dan de eerste. Je haalt een discussie aan (tenen over de knieën, olympische squat vs powerlift squat) die er niet toe doet in dit topic.

Waarom richt je je tot mij? Je hebt een heel verhaal over knieën over de tenen, terwijl ik dat niet behandel in mijn posts. En wat je de punt van je post? Deze jongen vraagt om squat advies, dat wordt gegeven en zijn 2e filmpje is stukken beter dan de eerste. Je haalt een discussie aan (tenen over de knieën, olympische squat vs powerlift squat) die er niet toe doet in dit topic.
De jongen zegt dat ie Rippetoe volgt, jij komt met powerlifting squats.
De rest is puur om shitcommentaar zoals kont tot de grond preventief onderuit te halen.

Yes, zeker weten.

@mauzeh
http://www.youtube.com/watch?v=-OoVQPmfZ4o

Laatst bewerkt:
Hij geeft inderdaad aan dat hij Rippetoe volgt, maar als je Rippetoe volgt veranderd niet plots je squat techniek. Ik probeer alleen zijn techniek te verbeteren, nergens noem ik powerlifting squats. De kerel op het plaatje is inderdaad een powerlifter, maar dat plaatje postte ik alleen om visueel te maken wat ik de perfecte techniek vind. Alles strak, rechte rug, hoofd naar voren en goede diepte. Ik vind dat je over-analyseert in je post en problemen/zaken aanhaalt richting mij die niet ter zake doen in dit topic. De TS vraagt advies over z'n squat, dat krijgt hij en hij laat via beeldmateriaal zien dat zijn squat nu prima in orde is. Uiteraard zijn er verschillende squat-variaties, maar er is geen noodzaak om die te behandelen in dit topic. Iemand wil goed kunnen squatten, en kan dat nu, case closed.

Terug
Naar boven