AndroidHealthClinic

greep bench press

PaulAntwerpen

Novice
Waardering
1
Lengte
1m82
Massa
80kg
Als ik bench press grijp ik de barbell zoals iedereen dat volgens mij doet : de vier vingers boven, de duim onder.
Ik ging vandaag benchpressen in de gym, en een coach die me al veel goede tips heeft gegeven sprak mij er over aan. Hij stelt dat het véél beter is om vingers én duim aan de bovenkant van de barbell te plaatsen. Het zou efficiënter zijn.
Ik heb het even uitgeprobeerd :
1) onwillekeurig staan je handen dan in een heel rare hoek t.o. je polsen;
2) het voelt vooral heel instabiel aan. Hoe kan je in godsnaam zwaar gaan, als je je niet veilig voelt met wat je doet ?

Sorry coach, ik vind dit onzin.
Benieuwd naar jullie mening.

Thumbless? Vooral niet doen.

Nee, niet doen.

Heet niet voor niks de "Suicide Grip"

K*t coach

• Topic Starter Topic Starter
Allemaal bedankt. Ik volg jullie advies

waar train je?

niet doen

Natuurlijke selectie at its best :)

Thumbless of met duim is allebei even (on)veilig. Als de stang momentum krijgt en uit je handen dreigt te glippen dan houdt je duim dat heus niet tegen. En je duim preventeert het rollen van de stang echt niet meer(of minder) dan zonder duim.

Thumbless of met duim is allebei even (on)veilig. Als de stang momentum krijgt en uit je handen dreigt te glippen dan houdt je duim dat heus niet tegen. En je duim preventeert het rollen van de stang echt niet meer(of minder) dan zonder duim.

Dit verklaart niet waarom de meeste filmpjes en ongelukken gebeuren met suicide grip, suicide grip geeft wel degelijk een hoger risico.

Zelf gebruik ik suice grip, vind het veel lekkerder benchen tegenover normale grip.

Dit verklaart niet waarom de meeste filmpjes en ongelukken gebeuren met suicide grip, suicide grip geeft wel degelijk een hoger risico.

Zelf gebruik ik suice grip, vind het veel lekkerder benchen tegenover normale grip.

Waarschijnlijk omwille de hype van de thumbless grip, zijn ze iets ijveriger om er filmpjes over te zoeken en online te plaatsen, met meer populariteit.

false grip is prima, doe'm zelf al 30+ jaar en nooit ergens lastme gehad. Eerlijk gezegd in al die jaren ook nog nooit iemand gezien of irl gesproken waarbij het wel fout ging.

Wat die filmpjes aangaat, als je gericht zoekt kan je alles vinden

Natuurlijk wel.
Daarnaast maakt een thumbless grip het knijpen in de stang een stuk lastiger en zorgt het voor een onnatuurlijke houding van de pols.

Overigens wordt ook deze discussie hier geloof ik elke maand wel een keer gehouden. 3XL en wazzup komen er straks ook in waarschijnlijk om het tegenovergestelde te beweren.

Edit daar is ie al, haha

Laatst bewerkt:
Fals grip zorgt juist voor en natuurlijke(re) stand van je pols (hand meer in lijn met onderarm)

Hoe staat bij een thumbless grip de hand dan méér in lijn met de onderarmen dan bij een normale grip volgens jou?

stang/gewicht rust recht boven de onderarm waardoor de hand minder naar achter hoeft te buigen.

Als de full grip minder belastend zou zijn zouden mensen nooit overgestapt zijn naar false grip.

Terug
Naar boven