MuscleMeat

Overhead Press - Front/Side en Rear?

Mix-up van te rap antwoorden. Zie Edit. Kijk de screenshot die ik attached heb in mijn post uit het boek "Anatomie en Krachttraining." Daar staat met een mooie tekening aangeduid dat vooral de middelste en achterste deltoide het meest worden belast. Het is niet iets die ik uit mijn duim zuig, maar die ik heb opgepikt uit deze boek en ook toepas met resultaat. Ik heb niet overdreven veel spiermassa, maar sinds ik de combinatie overhead press en neck press doe, evolueert mijn achterste evenveel als mijn voorste deltoide. YMMV.

Ik kan alleen maar zeggen zoek je kennis elders. Op het boek wat je aanhaalde vind je hier op het forum legio opmerkingen.

SL5x5 sluit niet direct aan op je cosmetische doeleinden. als je mooi ontwikkelde side delts wilt moet je wat isolatie werk toevoegen. SL5x5 is om 'sterk' te worden.

Als je iets meer periodiseert en iets minder korte termijn denkt, dan geeft SL5x5 een goede basis om daarna met meer gewicht je typische bodybuilding dingetjes te doen.

Ik kan alleen maar zeggen zoek je kennis elders. Op het boek wat je aanhaalde vind je hier op het forum legio opmerkingen.

YMMV zoals ik al zei. Ik gebruik enkel wat werkt voor mij. Ook al is dit in tegenspraak met wat andere mensen denken. Ik ben met neck press begonnen omdat door de gedeeltelijke belasting bij andere oefeningen zoals bench press er wel degelijk een onevenwicht ontstond. Elke mens is versschillend dus kun je maar beter wat dingen uitproberen als tegen problemen aanloopt.

Het is niet in tegenspraak met wat anderen denken, het is in tegenspraak met hoe spieren werken en dat is niet voor iedereen anders, maar voor een ieder gelijk.

De achterkant schouder is in de armpositie zoals bij de BTNP betroken bij het naar beneden trekken van de bovenarm (zoals bij pull down/chin/enz) niet bij het naar boven duwen van de bovenarm zoals bij een OH press, ongeacht of dit nu naar de voorkant of achterkant van je hoofd is en dat werkt bij iedereen hetzelfde wat dus dat ieder mens verschillend is gaat in dit geval niet op.

• Topic Starter Topic Starter
Ik wil gewoon af van het schema wat ik nu heb.

Doordat ik mij er zodanig in verdiept hebt, de werking van de spieren, welke compound/iso wat pakt, ik het onnodig moeilijk ben gaan zien en benader.

Tuurlijk weet ik dat als je echt accent wil laten liggen op de spieren, isolatie een must is.

Mij gaat het erom dat als ik met een schema als Stronglift het balans goed aanwezig is.
Dat in ieder geval mijn Side Delt en Posterior Delt voldoende stimulans en prikkeling krijgt met de Overhead Press / Barbell Bent Over Row.

Alles hoeft niet perfect asymmetrisch te groeien zoals met spit, maar wel voldoende dat je geen kwetsuren krijgt of dat spiergroepen ECHT gaan achterlopen.

Ik merkte gewoon dat met mijn Fullbody schema er steeds meer bij kwam en ook meer tijd vergde op den duur.
Ik was ook nooit echt voldoende hersteld na mijn volgende training toe.

Ik wil gewoon knallen op Compounds de eerste tijd en niet of geen tijd investeren in Isolatie oefeningen.
Tenzij het noodzakelijk word bevoegd voor de langere termijn met de bovenstaande argumenten.

Ik doe nooit die isolatie en rear delts zijn zo groot als de rest van m'n schouders. Upper chest krijgt genoeg van overhead, dips en chinups. Ik vind 5x5 wel te weinig om vooruitgang te maken, maar dat heeft niks met balans of zwakke punten te maken.

• Topic Starter Topic Starter
Ik doe nooit die isolatie en rear delts zijn zo groot als de rest van m'n schouders. Upper chest krijgt genoeg van overhead, dips en chinups. Ik vind 5x5 wel te weinig om vooruitgang te maken, maar dat heeft niks met balans of zwakke punten te maken.

Wat er dus wordt geconcludeerd vanuit de strength programmas klopt dus.

Een Overhead Press + BOR is "goed genoeg" dus voor een stabiele ontwikkeling van de schouderkop.

Overhead Press = Front Delt / Side Delt
BOR of Pull/Chinups = Posterior Delt

Je zit teveel achter je pc en je piekert teveel GA BOUWEN.... GA BOUWEN....

Met 60kg bench ga je geen massa krijgen, met 160kg wel

als ik je stats bekijk ligt jouw prioriteit bij SL in 2015
Als je 30 - 40 kg zwaarder bent heb je meer kracht en dan komt de massa vanzelf
Je kan n oefening toevoegen en daar sluit je je workout mee af
A) SQ-BP-BOR- (chin up + biceps)
B) SQ-OHP-DL- (Pull up + dips voor triceps, legg curl)

Als je niet herstelt bent (meer eten) pak je 2 dgn rust...

Volgens mij wordt wel eens vergeten dat programma's zoals SS en 5*5 gericht zijn op kracht en niet op uiterlijk.

Volgens mij wordt wel eens vergeten dat programma's zoals SS en 5*5 gericht zijn op kracht en niet op uiterlijk.
Wanneer is een programma in jouw ogen wel of niet voor uiterlijk dan? Is dat niet meer afhankelijk van het voeding en kuurschema dat erbij genomen wordt?

Wanneer is een programma in jouw ogen wel of niet voor uiterlijk dan? Is dat niet meer afhankelijk van het voeding en kuurschema dat erbij genomen wordt?

Het beperkt aantal oefeningen in bv SL zijn gekozen omdat het ook de oefeningen zijn waar je het meest progressie (in vorm van gewicht verhoging) op kan maken .

Wel grappig als je ziet dat Medi van stronglifts bv 200+kg kan deadliften X aantal kg kan benchen en squatten en er eigenlijk nog steeds niet uitziet .

kijk ook even naar zijn biceps groei :roflol: die volgens zovelen al superzwaar worden aangepakt tijdens de basis compounds !!! NOT REALLY

hij is het perfecte voorbeeld daarvan.

niet dat ik het een slecht schema vind , het is een goed schema voor ========> beginners die de oefeningen onder de knie willen krijgen

kijk ook even naar zijn biceps groei :roflol: die volgens zovelen al superzwaar worden aangepakt tijdens de basis compounds !!! NOT REALLY
Van rows zou ik weinig armen verwachten, maar chin ups kunnen zat zijn. En als zware chinups je geen armen geven gaan curls ook weinig helpen.

In normale 5x5 schema's worden beiden voorgesteld, meer dan dat geduldig opbouwen en hopen geen shitty genetics te hebben kun je niet doen...

En jezelf geen body dysmorphia aanpraten door te vergelijken met body builders die kuren en site enhancement gebruiken, supps en diehard dedication tren lifestijl verkopen, en ondertussen heel eerlijk zijn dat het allemaal komt door hun magische split isolatie programmatjes.

Van rows zou ik weinig armen verwachten, maar chin ups kunnen zat zijn. En als zware chinups je geen armen geven gaan curls ook weinig helpen.

In normale 5x5 schema's worden beiden voorgesteld, meer dan dat geduldig opbouwen en hopen geen shitty genetics te hebben kun je niet doen...

En jezelf geen body dysmorphia aanpraten door te vergelijken met body builders die kuren en site enhancement gebruiken, supps en diehard dedication tren lifestijl verkopen, en ondertussen heel eerlijk zijn dat het allemaal komt door hun magische split isolatie programmatjes.

Leggen emphasis op de brachialis . je hebt toch wel een incline curl /scott curl/ ez barbell curl nodig voor de biceps degelijk te ontwikkelen

Carb timen, je vergeet Carb timen. Lol

Leggen emphasis op de brachialis . je hebt toch wel een incline curl /scott curl/ ez barbell curl nodig voor de biceps degelijk te ontwikkelen
Bla die emphasis hangt af van de ROM. Als je met goed veel zwaar chinnen geen ontwikkelde armen krijgt dan gaan curls dat niet oplossen.

Natuurlijk kun je de ontwikkeling van verschillende koppen/spieren/zwakke punten wel efficient balanceren door wat (hammer?) curls te doen, zoals die gewoon bij de programma's voorgesteld worden.

Icing on the cake heb je weinig aan als je gewoon geen cake kunt bakken. Dat was m'n punt. Niet dat die icing nutteloos is. En met genoeg cake hoef je misschien geen icing meer, maar het is wel zonde als je alleen maar icing snoept en de cake vergeet.

Carb timen, je vergeet Carb timen. Lol
En 8x per dag BCAAs schematje natuurlijk.

Laatst bewerkt:

Ik hoop dat dit sarcastisch bedoeld was ? :P anders bs... doe zelf 4-5 maanden SS en mijn biceps zijn flink gegroeid van enkel BoR en chin ups.

Daarnaast, ik zie niet hoe 5x5 niet voor uiterlijk kan zijn? volgens mij heb je dat toch echt zelf in de hand. Lekker boven onderhoud eten en je uiterlijk verandert zeker wel! 18 kilo in die 5 maanden gast, bijna allemaal spiermassa. Dus niet alleen voor kracht, just saying;)

Weighted chin-ups > curls

Ik hoop dat dit sarcastisch bedoeld was ? :P anders bs... doe zelf 4-5 maanden SS en mijn biceps zijn flink gegroeid van enkel BoR en chin ups.

Daarnaast, ik zie niet hoe 5x5 niet voor uiterlijk kan zijn? volgens mij heb je dat toch echt zelf in de hand. Lekker boven onderhoud eten en je uiterlijk verandert zeker wel! 18 kilo in die 5 maanden gast, bijna allemaal spiermassa. Dus niet alleen voor kracht, just saying;)

Weighted chin-ups > curls

er word bedoelt dat je met SS of SL, wel aankomt in spiermassa en kracht. maar dat je niet om astetische redenen alles in verhouding traint. Wat helemaal prima is, ik ben van mening dat het een hele goede basis is voordat je a la bodybuilder aan de slag gaat.

18kg spiermassa in 5maanden zie ik dan weer niet zo snel gebeuren

er word bedoelt dat je met SS of SL, wel aankomt in spiermassa en kracht. maar dat je niet om astetische redenen alles in verhouding traint. Wat helemaal prima is, ik ben van mening dat het een hele goede basis is voordat je a la bodybuilder aan de slag gaat.

18kg spiermassa in 5maanden zie ik dan weer niet zo snel gebeuren

En in bodybuilding splits wel zeker? Bijna iedereen doet 2-3x zoveel presses als dat ze pullen.
Je hebt er evengoed voordeel aan alles in een gezonde balans te houden, of je het nu voor kracht of massa doet.

Maar je moet eerst sterk genoeg zijn voor er iets uit verhouding kan geraken. Daarom dat er in beginnersroutines nauwelijks nood aan is.

Ik hoop dat dit sarcastisch bedoeld was ? :P anders bs...

Geen BS. Aan het begin van een chin/Pull down is de biceps vanaf de schouder verkort en dus in een zwakke positie waardoor het grootste deel van de belasting op de brachialis valt.

Schema's waarbij alleen chins ed voor de biceps staan zijn OK voor het beginstadium maar als je wat massa betreft het maximale uit de biceps wil halen zal je toch echt gericht werk zoals curls toe moeten voegen.

Terug
Naar boven