wtf het destijds hoogontwikkelde islamcultuur heeft het westen uit de middeleeuwen gehaald en in een meer humanere (humanisme omstreeks 1400) wereld gestopt met minder geestelijke pressie op het alledaagse leven van een westerling. door kruistochten kwamen christenen erachter, na contact met de arabische cultuur, hoe slecht ze het wel niet hadden door het strenge christendom dat het gehele leven van een westerling bepaalde. de middeleeuwen waren idd zwarte eeuwen voor het westen omdat het onder de juk van de geestelijkelijkheid was. ze zagen toen dat de arabieren ook wel gelovig waren maar vrijer en minder gecorrumpeerd dan westelijke geestelijken. wel moet gezegd wordne dat de arabieren als enige waren die grote hellenistische werken in handen kregen, zeker de wetenschappelijke werken van aristoteles hebben er toe bijgedragen dat de arabieren tot aan de Verlichting toe de toon voerden kwa wetenschap. we hebben immers nog steeds arabische cijfers en algebra komt van het arabische woord al-djabr en zo zijn er nog wel meer mathematische fundamenten gelegd die later van grote waarde waren.
Dus de islamieten zijn geen hersenloze apen. ik erger me wel aan dat hersenloze generalisering van de gehele islamitische wereld van jullie.
ik ben het er mee eens dat er nog wel middeleeuwse praktijken plaatsvinden in sommige islamitische landen maar So What? elk land en volk is soeverein en heeft zelfbeschikking om te doen en te laten wat eht wil, zolang het niet de vrijheden en rechten van andere schendt.