AndroidHealthClinic

Help

uselesss

Novice
Waardering
0
Lengte
1m82
Massa
74kg
Eej mensen,

Ik loop vaak 100 meters
Ik weet dat dit zeer weinig met body building heeft te maken maar aangezien jullie wel verstand hebben van spieren ging ik hier maar is rond vragen, wat kan ik doen om me tijd te verbeteren behalve op de start te oefenen ik heb het nu meer over me snelheid. Ik heb gehoord dat je inter vall kan doen maar ik ben nou niet een van de zwaarste helpt het ook als je meer aankomt en dat omzet in spieren zodat je meer kracht zet of zo of heeft dat er niets mee te maken.
iedergeval alvast bedankt

groetjes

Spieren bouwen kan helpen, maar je hebt er meer aan om kracht op te bouwen, en die twee zaken zijn niet altijd evenredig. Als je naar een sportschool gaat, richt je dan op explosieve oefeningen die je hele lichaam aanspreken. Zware squats met veel explosiviteit moeten je kunnen helpen. Hoe oud ben je eigenlijk?

beenspieren zwaarder maken, dus echt zwaarder maken. Voor de rest schijnt het dat als je bijvoorbeeld een hevel of trap op- en afsprint en dat veel oefent dat ook een verbetering oplevert op vlak terrein

• Topic Starter Topic Starter
Thx ik ben 17 BTW
dus ik meot vooral me been spieren trainen geen arm spieren of zo ? want die gebruik je ook...

Explosief squatten (1RM bvb)
Plyometrische sprongen ( http://www.pt-nijmegen.nl/training_plyo.htm )
Interval training
Reactievermogen trainen voor de start (fluitsignaal - start)

Armspieren gebruik je ook om op te trekken ja maar het belangrijkste blijft toch je benen geloof ik.
Eerst je primaire spieren trainen en dan overgaan naar je secundaire spieren lijkt me een goed plan

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
hmmm okee thx voor de links mensen.
maar qua gewicht zou het ook helpen dus ?

Ik denk het vooral belangrijk is je maximale kracht te vergroten. Squats zijn daar goed voor. Meer specifiek zijn power cleans aangezien je daarbij meer explosiviteit traint. Zeer lage herhalingen maken en ver van falen wegblijven. Dus bijv. als je ze 2x in de week squat met gewichten:
Squat 10x 1-3hh. met een gewicht wat je 6-8x kan. Niet te kort rust tussen de setjes. Proberen elke week wat gewicht toe te voegen. Uitkijken dat het je sprinttrainingen niet beinvloed, als het dat wel doet wat gas terug nemen (in gewicht dus) en opnieuw in een aantal weken naar hogere gewichten toewerken.

Zit je bij een atletiek vereniging? Zo ja, vraag het je coach.

Verder: Veel intensieve en extensieve interval trainingen doen. Dus 100 meter aanzetten, 200 meter uitlopen(joggend natuurlijk), 100 meter aanzetten etc.

Dus veel lopen en denk ook eens aan je techniek. Maar als je bij een atletiek vereniging zit, dan zit dat wel snor, zo niet. Google: en je krijgt info over hoe je moet lopen (voorvoeten, knieën optrekken, naar voren brengen, strekken, grootte passen etc.), armen meenemen en gebruiken tijdens het lopen etc.

Qua spieren wat m`n voorgangers zeiden.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat jij het meeste baat hebt bij kracht/explosiviteit.
Zwaar kort en krachtig.

Terug
Naar boven