Gezond is wel objectief aangezien het af te meten is.
Neem een hoog cholesterol gehalte----ongezond
Overgewicht----ongezond
Qua voeding kan je met logisch nadenken ook t verschil weten tussen gezond (clean) en ongezond (dirty) aangezien een product met natuurlijke ingrediënten gezonder is dan een product vol E-nummers.
Neem bv het verschil tussen een kant en klaar maaltijd en huisgemaakt, als je alles vers bereid kan je het prima bereiden zonder transvetten en E-nummers terwijl t kant en klaar stijf staat van de troep.
2 dezelfde gerechten maar de een is gezond en de ander is ongezond.
Wel degelijk een objectief waarneembaar verschil tussen gezond en ongezond imo.
Nee, het is alsnog subjectief.
Objectief staat vast, helemaal.
Of een appel nou gezond is of niet; staat niet 100% vast, hier zijn verschillende meningen over.
Je kunt met alle subjectieve woorden wel voorbeelden noemen.
Bijvoorbeeld ''hoog''. Hoog is subjectief, waarom; wat jij hoog vindt, kan ik laag vinden.
Toch kan ik zeggen: tsja, dat gebouw van 50 verdiepingen is toch echt hoog.
Toch blijft het mijn mening.
Bepaalde dingen staan vast, natuurlijk. Ondanks dat blijft gezond/ongezond en dus ook 'clean' een subjectief woord.
Wat betreft die gerechten, je hebt gelijk; maar, wat nou als je 2 gerechten hebt met inderdaad 1 met e-nummers en de ander zonder.
Jij zegt; gezond, wánt er zitten geen e-nummers in
Maar wat nou als er wel super veel vezels in dat gerecht zitten? Dan is dat gerecht voor mij ongezond.
Hierin is het woord gezond/ongezond dus weer subjectief; voor jou gezond, voor mij ongezond (en zo met meerdere allergiën ed.)
Clean/gezond is gewoon iets waar de meningen over verschillen.