Fitness Seller

Het belang van "clean" eten

Je had mij toch op negeer gezet verveel...
Je hoeft mij niet uit te leggen wat die woorden betekenen, ik heb nml wel netjes m'n school afgemaakt.

Iets wat bomvol E-nummers zit is wel degelijk ongezond, ongeacht allergieën of niet aangezien een E-nummer nog steeds in een laboratorium wordt vervaardigd itt een appel of een krop sla.

definieer clean... volgens mij is clean eten gewoon volgens je schema eten

Je hoeft mij niet uit te leggen wat die woorden betekenen, ik heb nml wel netjes m'n school afgemaakt.

Klopt, al eventjes niet meer (was vervelend met lezen).
Goed dat je weet wat de woorden betekenen, dan zitten we op 1 lijn :)

---------- Post toegevoegd 30 September 2013 om 12:50 ----------

definieer clean... volgens mij is clean eten gewoon volgens je schema eten

Daarom is clean subjectief;

iedereen heeft weer een andere definitie van clean.

Klopt, al eventjes niet meer (was vervelend met lezen).
Goed dat je weet wat de woorden betekenen, dan zitten we op 1 lijn :)

---------- Post toegevoegd 30 September 2013 om 12:50 ----------

Daarom is clean subjectief;

iedereen heeft weer een andere definitie van clean.

Bullshit aangezien ik lang niet zoveel post op dit forum.
En ik had t over gezond vs ongezond niet clean vs dirty

Bullshit aangezien ik lang niet zoveel post op dit forum.
En ik had t over gezond vs ongezond niet clean vs dirty

Je hoeft niet veel te posten om het vervelend te vinden :rolleyes:
Oke. In mijn stuk waar je net dus niet op reageerde had ik het ook over gezond en ongezond.

Dit topic gaat over clean.

---------- Post toegevoegd 30 September 2013 om 12:56 ----------

Gezond is wel objectief aangezien het af te meten is.
Neem een hoog cholesterol gehalte----ongezond
Overgewicht----ongezond
Qua voeding kan je met logisch nadenken ook t verschil weten tussen gezond (clean) en ongezond (dirty) aangezien een product met natuurlijke ingrediënten gezonder is dan een product vol E-nummers.
Neem bv het verschil tussen een kant en klaar maaltijd en huisgemaakt, als je alles vers bereid kan je het prima bereiden zonder transvetten en E-nummers terwijl t kant en klaar stijf staat van de troep.
2 dezelfde gerechten maar de een is gezond en de ander is ongezond.
Wel degelijk een objectief waarneembaar verschil tussen gezond en ongezond imo.

Toch maak je hier geen verschil in gezond (clean) en ongezond (dirty).

Nu snap ik helemaal niet meer waar je het over hebt..

Volgens 'schema' eten is niks meer dan een gewoonte geworden voor mij.

E-nummers let ik niet echt op, transvetten hou ik een oogje op. Als ik de behoefte voel > eens in de week een 'cheat' meal.

Amper behoefte aan junkfood, een bord met bv. rijst/vlees/groente hoef je niet droog op te vreten. Dit kan je ook lekker laten smaken met de kleinste moeite. Hierdoor verdwijnt de drang naar junkfood vind ik.

Je hoeft niet veel te posten om het vervelend te vinden :rolleyes:
Oke. In mijn stuk waar je net dus niet op reageerde had ik het ook over gezond en ongezond.

Dit topic gaat over clean.

---------- Post toegevoegd 30 September 2013 om 12:56 ----------

Toch maak je hier geen verschil in gezond (clean) en ongezond (dirty).

Nu snap ik helemaal niet meer waar je het over hebt..

Lekker houden zo.

Iets wat bomvol E-nummers zit is wel degelijk ongezond, ongeacht allergieën of niet aangezien een E-nummer nog steeds in een laboratorium wordt vervaardigd itt een appel of een krop sla.

Genoeg dingen uit de natuur welke gif bevatten en 'ongezond' zijn. En niet alle E-nummers zijn chemisch, E160c is paprika.

Maar on-topic, ik vind 100% clean eten makkelijker dan deels doen. En anders zorg ik in ieder geval dat het in mijn caloriebehoefte past en ik mijn macro's al heb behaald (glaasje wijn bij het eten in het weekend, stukje pure chocola).

Er bestaat niet zoiets als clean eten. Dat mensen zich onthouden van bepaalde voeding om een bepaald resultaat te behalen snap ik overigens prima. Ik laat er ook eens in de zoveel tijd een cut op los en dan is mijn eten ook anders. Niet omdat ik geloof dat ik er gezonder of slanker van wordt, maar omdat ik met volvette kaas en liters B&J mijn macro's niet rond zou krijgen. Laat staan dat ik voldoende nutrienten binnenkrijg.

Verder moet je er denk ik niet teveel waarde aan hechten, het heeft geen enkel voordeel tov andere voeding, behalve dat het voor sommigen gevoelsmatig 'gezonder' lijkt. Al moet je je ook weer afvragen hoe gezond een ultralaag VP is. Dat is ook nog wel een leuke discussie.

Zout, vet, suiker en witbrood zijn prima voedingsmiddelen. Zijn ook niet 'vies' en ook niet 'ongezond' , net zo min als dat volkorenproducten het predikaat 'gezond' zouden moeten dragen. Die paar vezels doen namelijk niets wereldschokkends voor je algehele gezondheid, die overigens aan veel meer factoren onderhevig is dan eten alleen.

ik train puur om er goed uit te zien en hoef niet op een een vet% onder de 3% te staan.
hiervoor heb je niet meer nodig dan de juiste hoeveelheid kcals en macro´s.
ik eet gewoon gezond en doe niet moeilijk over dingen als brood, zuivel en weet ik allemaal wat slecht zou zijn, drink af en toe 1/2 biertjes.
2 jaar geleden at ik nog 100% onbewerkt maar merk geen verschil met nu.

zolang ik rond de 5% vet blijf hangen en ik vooruitgang blijf boeken zie ik geen reden tot verandering.

Laatst bewerkt:

Toch is het subjectief. Iemand zou kunnen redeneren dat de appel bespoten is en pesticiden gelinkt zijn aan ziektes, de appel is schadelijk naar zijn mening. Daarnaast is gezond een balans, een natuurlijke staat van zijn. Je kan niet steeds gezonder worden, gezondheid heeft geen grens, gezond eten bestaat dus eigenlijk niet. Je kan wel steeds ongezonder worden. De dood is de grens, het uiterste. Je zou wel kunnen zeggen dat bijvoorbeeld vers, onbespoten, gevarieerde whole foods over het algemeen voor veruit de meeste mensen het minst ongezond is, en is wat de meeste mensen "gezond" en "gezond voedsel" noemen. Toch blijft zelfs dat een mening. Noten zijn gezond? Niet als je allergisch bent. Maar laten we het gewoon "gezond" blijven noemen, weet iedereen het waar je het over hebt. En mensen die allergisch ergens voor zijn weten zelf ook wel dat ze dat moeten vermijden (mits hun allergie ontdekt is).

* te dom om door te hebben wanneer iemand sarcastisch is. Misschien voortaan nog eens een keer aandachtig iets doorlezen voordat je op 'Reactie Verwerken" klikt?

Klopt te snel de verkeerde knop gebruikt :o sorry maatje..;)

Dus als ik dirty voedsel was word het clean brb

Interessant topic. Met het risico om dingen te herhalen die al gezegd zijn. Er is geen objectieve definitie te geven van clean eten omdat het voor iedereen verschillend is. Voor mensen die paleo doen, is clean eten weer iets totaal anders dan wat de meeste bodybuilders hieronder verstaan.

Kort gezegd maakt het je lichaam niet uit in wat voor voedsel je macro's zitten. Eiwitten uit een hamburger van de Mcdonalds zijn niet anders dan eiwitten uit een steak.

#IIFYM #YOLO #Mcdonaldseveryday

Eet clean van zondag t/m zaterdagmiddag. Zaterdag = frietjes/biertjes. Zo nu en dan gebeurt het dat ik bv doordeweeks niet aan m'n schema toe kom, maar dat is dan even niet anders. In ieder geval ga ik niet bewust buitenom mijn schema eten.

Komt alleen maar narigheid van.

Ik probeer zo veel mogelijk sausjes te vermijden, plus ook zo veel mogelijk junk food en zout

dat is voor mij clean eten

Ik eet clean, omdat ik geen maat kan houden met junk. Als ik eenmaal aan junk begin, dan maak ik de missie zeg maar ook af. Met alle nare gevolgen van dien.

En om nog wat meer op de vraag in te gaan, ik doe bijvoorbeeld wel een beetje ketchup door m'n rijst/kip. Soms ook op brood/kip. Tevens drink ik teveel light drank, maarja, who cares.

Terug
Naar boven