MuscleMeat

Het grote Avondklok/Lockdown topic

Ik heb vandaag een tijdje die poppenkast in de Tweede Kamer aangekeken, maar het stemt me nogal droevig. Dat er maar liefst 17 partijen allemaal hun zegje moeten doen, schiet ook niet op. En zijn we aan het eind van de dag dichter bij een oplossing voor de gedupeerden en een nieuwe bestuurscultuur? :dunno:

Alle oppositiepartijen roepen ongeveer hetzelfde en vinden het schandalig. Alle voormalige kabinetspartijen vinden ook dat het anders moet, maar gebruiken iets mildere termen want willen geen partijgenoten afslachten.:yawn:

Vooral op de verpleegafdelingen wordt het steeds drukker. Daar liggen nu 1891 coronapatiënten, tweehonderd meer dan afgelopen zondag en het hoogste aantal sinds 12 januari. Het aantal coronapatiënten op de intensive cares daalde van 814 naar 813. Dat schommelt nu bijna twee weken tussen de 800 en 850.
Zijn er deskundige die een verklaring hebben voor het feit dat de IC bezetting stabiel blijft maar de druk op de verpleegafdelingen zo oploopt?

Oh ja sorry, ik was met teveel andere dingen tegelijkertijd bezig.

Maar voor de persconferentie heeft het rivm toch altijd een briefing aan het kabinet? Die afbeelding komt volgens mij uit een oudere briefing. In die briefing heeft Jaap ook gezegd dat de avondklok 10% verschil maakte. Het verschil tussen 10% en geen effect, vind ik nogal groot. Jij niet?

Avondklok én bezoekersbeperking samen waren tot misschien 10% geschat.
Alsmede een britse variant die 30% sterker zou verspreiden.

Samen uiteindelijk geen verschil gemaakt op de verwachting van ervoor, dan is het aandeel van de avondklok op zich hoogstens misschien enkele procenten geweest. Dan kan het wel kloppen dat je dat eigenlijk niet merkt in de ziekenhuizen?
Dus alles wat het RIVM bedacht had klopt, behalve het effect van de avondklok?

Vraag je dat aan mij? Volgens mij klopt niks van wat ze hadden bedacht, enkel wat ze achteraf in hun model hebben gepast.
Als dat zo is, dan kan Kuijpers ook niet beweren dat de avondklok geen effect heeft gehad en kunnen we nu ook niet versoepelen op basis van een te verwachte daling.

Als dat zo is, dan kan Kuijpers ook niet beweren dat de avondklok geen effect heeft gehad en kunnen we nu ook niet versoepelen op basis van een te verwachte daling.
Ik zeg dat ze niks juist hebben kunnen voorspellen, maar dan kan hij toch nog prima achteraf hebben gemeten dat die avondklok eigenlijk geen effect heeft gehad?

En ik breng niet voor niks de aandacht op het feit dat de voorspelling voor de avondklok geen 10% maar slechts enkele procenten betrof. Is toch helemaal niet gek dat ze dat in de ziekenhuizen eigenlijk niet hebben gemerkt?

Zijn er deskundige die een verklaring hebben voor het feit dat de IC bezetting stabiel blijft maar de druk op de verpleegafdelingen zo oploopt?
Ik ben geen deskundige, maar ik denk dat dit te maken heeft met de dalende gemiddelde leeftijd van de mensen die in het ziekenhuis opgenomen moeten worden met covid-19. Er komen nu nauwelijks meer 80-plussers binnen, want die zijn inmiddels beschermd en die komen relatief vaker op de IC terecht door hun zwakke gesteldheid. De stijging als geheel komt natuurlijk doordat steeds minder mensen de basisregels in acht nemen.

Wat maakt het uit we hebben t over een verkoudheid
pointy haired boss work GIF

Prima. Dan kan jij het effect dus wel laten zien?
Er zijn toch veel meer opties:
1. Juiste data, onjuiste conclusie
2. Juiste data, juiste conclusie
3. Onjuiste data, juiste conclusie (obv data)
4. Onjuiste data, onjuiste conclusie (obv data)

Als ik buiten sta en ik word nat, betekent dit dan dat het regent?

Weet je op welke data hij zijn uitspraak baseerde?
Hij zei toch dat hij adhv de IC-bezetting kan concluderen dat de avondklok geen enig effect heet gehad? Dan moeten de effecten van alle andere maatregelen in steen gebeiteld staan, wel vreemd dat het RIVM al die andere data wel exact kan bepalen.

Misschien dat het weer een dermate groot effect heeft dat het alle mogelijke besmetting en bezetting data en de trends daarin overruled? (of weer en vaccinatie)
Dat is wellicht nog aannemelijker dan dat de avondklok geen enkel effect heeft gehad op de ziekenhuisopnames.

Terug
Naar boven