XXL Nutrition

Het grote Avondklok/Lockdown topic

Het is niet uitgestorven dat klopt, maar er komen zo goed als geen besmettingen meer voor in Nederland de laatste decennia.

Komt het pokkenvirus volgens jou nog voor, of is dit wel uitgestorven?
Ik heb geen idee joh. Ik ken de pokken totaal niet, en precies dat onbekende maakt het zo makkelijk om zo'n vaccin nutteloos te vinden, denk ik.

7336 nieuwe besmettingen, ziekenhuisbezetting voor derde dag op rij afgenomen

Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 7336 nieuwe bevestigde coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 461 minder dan gisteren. Op woensdag en donderdag is het aantal positieve tests vrijwel altijd hoger dan in de rest van de week. Dat komt omdat mensen zich in het weekend minder laten testen en er in de loop van de week vervolgens een 'inhaaleffect' ontstaat.

Gemiddeld daalt het aantal positieve coronatests ook: afgelopen week werden gemiddeld 7244 positieve tests per dag geregistreerd. Dat is een daling van 8 procent vergeleken met vorige week.

In de strijd tegen het coronavirus zijn naar schatting van het ministerie van Volksgezondheid 5,8 miljoen prikken gezet. Het gaat daarbij om het aantal gezette prikken, niet het aantal gevaccineerden.

Gaat goed

Ik heb geen idee joh. Ik ken de pokken totaal niet, en precies dat onbekende maakt het zo makkelijk om zo'n vaccin nutteloos te vinden, denk ik.
Jammer, want pokken komt voor zover men weet niet meer voor als infectie, maar het virus ansich ligt zeer waarschijnlijk nog wel in een aantal laboratoria. Komt het dan niet meer voor, is het uitgestorven?

Dat komt omdat mensen zich in het weekend minder laten testen en er in de loop van de week vervolgens een 'inhaaleffect' ontstaat.
Haha ja lekker elke week betaald thuis zitten onder het
mom van veiligheid..

Ben eigenlijk ook onnozel dat ik dat niet steeds doe

Oke dat mag jij niet heftig vinden. Maar dankzij die druk op de IC heeft dat gevolgen voor andere hulp. Bijvoorbeeld operaties die worden uitgesteld. Mensen die met een tumor rondlopen en enkele dagen voor de afgesproken datum horen dat deze operatie wordt uitgesteld. Wat vind je daarvan dan. Toch schrijnend. Die mensen die dat overkomt zijn er echt niet happy mee. Nou kunnen we gaan uitkauwen hoeveel mensen dat zijn en hoeveel operaties, hoeveel % daarvan echt schrijnend is maar punt blijft dat die druk toch omlaag moet zodat de reguliere zorg weer volle kracht vooruit kan gaan.
*kan ik de ziekte niet heel heftig vinden.

Natuurlijk is het schrijnend dat het hele zorgstelsel met een paar honderd ernstig zieken al overbelast is en daardoor vele andere ernstig zieken niet geholpen kunnen worden. En natuurlijk is het schrijnend voor die pechvogels die half stikkend naar IC's geracet worden om wekenlang in coma te liggen met een machine die voor ze ademt om daarna maanden te moeten herstellen.
(ps. ik sta zelf ook al te jammeren en mezelf zielig te vinden met een snotneus en een hoestje, daar ben ik me van bewust.)

Maar statistisch valt de ziekte in een frame waar ik niet wakker voor hoef te liggen. Net als alle eerdere nieuwe verkoudheidsepidemieën, of zelfs de zwaardere jaarlijkse. En ik denk ook niet dat degenen die om maatregelen en vaccinaties en testen en passpoorten schreeuwen echt bang wakker liggen om de ziekte, maar vooral meegaan met een sociale paniek waarin men solidair wil zijn.

Je vraag naar mijn eigen ervaring tov nieuws en nu probeer je me te verwijten dat het mogelijk slechts mijn ervaring is?
Ik verwijt je helemaal niks ik vraag me af of jouw ervaringen overeenkomen met het gemiddelde of ten opzichte daarvan erger of minder erg lijken en hoe je dat zou relativeren.

Bovendien suggereer je dat covid of geen gevolgen heeft voor topfitte 20-30ers, of dat ze op gruwelijke wijze overlijden: zoveel topfitte mensen zijn er niet, anders was het niet de top en de gevolgen van covid voor 20-30ers zijn niet alles of niets. Dat er behoorlijk fitten 20-30ers zijn die wel ernstige gevolgen hebben zou juist een reden moeten zijn voor deze groep om ook heel voorzichtig te zijn. Een lager risico door een gezonde levensstijl zegt blijkbaar ook niet alles. Velen in die categorie zullen er nauwelijks iets van merken dat ze het hebben, veel ook nog niet dat ze het hebben gehad, dat is fijn, maar ook een beetje het linke.

Noem de druk op de gezondheidszorg en de vele uitgestelde zorg maar niet heftig, ik geef daar een andere invulling aan.
Ik suggereer helemaal niks maar teken extremen af waarmee je ervaring kan overeenkomen of niet. Maar laat maar het zit je veel te gevoelig.

Even kalm aan mensen, doen alsof ik je hond net heb doodgewenst.

Maar statistisch valt de ziekte in een frame waar ik niet wakker voor hoef te liggen. Net als alle eerdere nieuwe verkoudheidsepidemieën, of zelfs de zwaardere jaarlijkse.
Jij wellicht niet nee. Ik evenmin. Maar van een fikse verkoudheid of een dergelijke epidemie tot wel maanden lang revalideren is mij niks over bekend. De vraag is ook of en in hoeverre mensen blijvend last kunnen houden van de longen, dat zal nog moeten blijken. Vooruitzichten zijn niet positief. Natuurlijk zijn er velen die amper last hebben, maar die belanden niet in het ziekenhuis. Laat staan een dergelijke oversterfte.

Jij wellicht niet nee. Ik evenmin. Maar van een fikse verkoudheid of een dergelijke epidemie tot wel maanden lang revalideren is mij niks over bekend. De vraag is ook of en in hoeverre mensen blijvend last kunnen houden van de longen, dat zal nog moeten blijken. Vooruitzichten zijn niet positief. Natuurlijk zijn er velen die amper last hebben, maar die belanden niet in het ziekenhuis. Laat staan een dergelijke oversterfte.
Voor 2020 waren er ook longontstekingen en jonge mensen die dan lang bezig waren om weer normaal fit te worden. Slechte reacties op alledaagse infecties en naar IC op beademing moeten. Maanden oververmoeid zijn na pfeiffer, stress, burnouts, oid. Ziektebeelden die met long covid overeenkomen.

Ik vraag me vooral af hoeveel het er nou echt zijn die zwaardere (en blijvende?) gevolgen ondervinden dan een tijd rustig aan moeten doen en een conditie schema volgen om weer fit te worden. En dan in verhouding zetten met andere ziektes, per leeftijdscategorie en mate van gezondheid etc.

Maar is op dit moment niet door te komen. Cijfers worden tot in de tienduizenden gerekt door alles maar bij elkaar te noemen. En als je niet denkt dat het daarom voor iedereen het einde van de wereld is ben je kwaadaardige vijand van het collectief. Misschien dat over een paar jaar weer normaal kunnen doen en objectief terugkijken naar wat het nou precies was.

Ik vraag me vooral af hoeveel het er nou echt zijn die zwaardere (en blijvende?) gevolgen ondervinden dan een tijd rustig aan moeten doen en een conditie schema volgen om weer fit te worden.
Daar heb ik geen cijfers van. Hoor wel een en ander om mij heen, zaken die indruk maken, en die klinken natuurlijk heftig. Dat bij mensen die op de IC hebben gelegen de cognitieve vermogens zijn aangetast, dat komt wel vaker voor bij mensen die langere tijd op de IC hebben gelegen maar kan ook aan covid liggen. Er zou sprake zijn van opvallend meer psychiatrische en neurologische klachten.

Zie: https://www.lc.nl/buitenland/Een-derde-coronapatiënten-houdt-mentale-en-neurologische-klachten-26754084.html

Misschien dat over een paar jaar weer normaal kunnen doen en objectief terugkijken naar wat het nou precies was.
In die zin is dit ook een leerproces. Dan kunnen we allemaal de expert uithangen, maar het gaat ook om nu. Mensen die nu verantwoordelijkheid moeten nemen met kennis en data van nu, en nieuwe inzichten. Met de kans later te beseffen dat het anders had gekund. Achteraf is mooi wonen.

Daar heb ik geen cijfers van. Hoor wel een en ander om mij heen, zaken die indruk maken, en die klinken natuurlijk heftig. Dat bij mensen die op de IC hebben gelegen de cognitieve vermogens zijn aangetast, dat komt wel vaker voor bij mensen die langere tijd op de IC hebben gelegen maar kan ook aan covid liggen. Er zou sprake zijn van opvallend meer psychiatrische en neurologische klachten.

Zie: https://www.lc.nl/buitenland/Een-derde-coronapatiënten-houdt-mentale-en-neurologische-klachten-26754084.html
Maar is dat specifiek door Covid of hadden ze dit al en komt dit nu aan het licht?

Maar is dat specifiek door Covid of hadden ze dit al en komt dit nu aan het licht?
Geen idee. Ik ben wel iemand die bij een groot aantal psychische aandoeningen van mening is dat een persoon kwetsbaarder kan zijn omdat de gevoeligheid voor een bepaalde stoornis al aanwezig is bij de persoon. Een extern iets kan die gevoeligheid aanwakkeren en leiden tot bijvoorbeeld een depressie. De vraag is dan ligt het aan die externe gebeurtenis dat iemand depressie ontwikkelt of aan bijvoorbeeld genen, iets dat in de vroege ontwikkeling is voorgevallen of iets anders. Feit blijft dat zo'n persoon depressie heeft op een zeker moment.

Voor velen zal het een leuk excuus zijn om nooit meer te hoeven werken. Mooie kans om je klachten te faken, win win.

Ik vraag me vooral af hoeveel het er nou echt zijn die zwaardere (en blijvende?) gevolgen ondervinden dan een tijd rustig aan moeten doen en een conditie schema volgen om weer fit te worden. En dan in verhouding zetten met andere ziektes, per leeftijdscategorie en mate van gezondheid etc.
Vraag je dit nu echt af, of heb je er eigenlijk al een oordeel over geveld?

Ik snap een zekere argwaan jegens de politiek en zelfs de bestuurders van ziekenhuizen e.d. Maar de gemiddelde arts en verpleegkundige die aangeeft dat er nu, met al maanden vrij strenge beperkingen, nog steeds geen normale situatie in de ziekenhuizen is, waarom zou je die niet geloven?

Had eerder vorig jaar ook al eea over echt neurologische klachten gezien inderdaad. Hersenschade. Daarbij heb ik altijd de vragen; hoe vaak komt het voor, hoe ernstig ziek waren diegenen ervan, hoe vergelijkt dat met .. etc. Om het in een objectieve context te willen plaatsen.

Bij corona bleek de kans op mentale of neurologische aandoeningen 44 procent hoger te zijn dan bij griep, en 16 procent hoger dan bij andere luchtwegontstekingen.

Waar ik sinds het eerste IC rapport ook vooral naar kijk is de vergelijking met een gemiddelde griep, wetende dat niet elke griep gemiddeld uitvalt. Dan lijkt dit geen ordegrootte erger, maar wel een bovengemiddelde/stevige(re) griep.

En dan gaat het in dit voorbeeld veelal om angst en stemmingswisselingen. Daarbij denk ik dan dat de wereldwijde totaalpaniek eromheen een meespelende factor kan zijn. Als mensen (media, politiek, de opiniemakers) er objectiever over waren zou het misschien wel minder traumatiserend zijn en minder van dit soort gevolgen geven. Niet om hun realiteit er minder op te maken, zomaar een idee. Ik babbel maar wat.

In die zin is dit ook een leerproces. Dan kunnen we allemaal de expert uithangen, maar het gaat ook om nu. Mensen die nu verantwoordelijkheid moeten nemen met kennis en data van nu, en nieuwe inzichten. Met de kans later te beseffen dat het anders had gekund. Achteraf is mooi wonen.
Het gaat me ook niet om de expert uit te proberen hangen maar dat het juist terwijl het speelt al belangrijk zou zijn om objectief te blijven.

Ik verwijt je helemaal niks ik vraag me af of jouw ervaringen overeenkomen met het gemiddelde of ten opzichte daarvan erger of minder erg lijken en hoe je dat zou relativeren.
Ik vond de volgorde wat merkwaardig, dat is het.
Ik suggereer helemaal niks maar teken extremen af waarmee je ervaring kan overeenkomen of niet. Maar laat maar het zit je veel te gevoelig.
Dat was precies mijn probleem, het lijkt net alsof alleen fatties er heftig last van hebben en fitties niet of nauwelijks, als jij zegt dit zijn de extremen, dan kunnen we het daar wel over eens zijn.

Ik probeer te voorkomen dat ik de klas uitgestuurd word naar het afkoeltopic. :p
Klopt, bij een deel schijnt het een bepaald gen te zijn
Heb je daar toevallig een linkje over?
Wel een aantal die niet in het ziekenhuis komen, maar wel langdurig klachten hebben.
Voor 2020 waren er ook longontstekingen en jonge mensen die dan lang bezig waren om weer normaal fit te worden. Slechte reacties op alledaagse infecties en naar IC op beademing moeten. Maanden oververmoeid zijn na pfeiffer, stress, burnouts, oid. Ziektebeelden die met long covid overeenkomen.

Maar is op dit moment niet door te komen. Cijfers worden tot in de tienduizenden gerekt door alles maar bij elkaar te noemen. En als je niet denkt dat het daarom voor iedereen het einde van de wereld is ben je kwaadaardige vijand van het collectief. Misschien dat over een paar jaar weer normaal kunnen doen en objectief terugkijken naar wat het nou precies was.
Het gaat op dit moment voor mij vooral om druk op de zorg nu en het voorkomen van druk op de zorg in de toekomst van mensen die onnodig of onnodig zwaar last krijgen van covid.

Laatst bewerkt:
Vraag je dit nu echt af, of heb je er eigenlijk al een oordeel over geveld?
Moet ik een oordeel vellen? Ik probeer door de fog of war heen in te schatten wat nu de werkelijkheid is. Zoals ik zei is er niet door te komen, maar de relevante kille cijfers en studies die te vinden zijn wijzen mij naar een sterke griep. Geen luchtebola zoals de publieke opinie wil doen denken. Dat is het enige waar het onderscheid mij om gaat. Nog steeds hartstikke kut als je een van die 0.x% bent, of als je serieuze operatie erop moet wachten.

Ik snap een zekere argwaan jegens de politiek en zelfs de bestuurders van ziekenhuizen e.d. Maar de gemiddelde arts en verpleegkundige die aangeeft dat er nu, met al maanden vrij strenge beperkingen, nog steeds geen normale situatie in de ziekenhuizen is, waarom zou je die niet geloven?
Waar maak je uit op dat ik die ook maar in de verste verte in twijfel trek? Ik heb (IC)verpleegkundigen als directe familie, ik weet prima dat het virus echt is. Het gaat mij er om of de ziekte op zich zo erg is en de hele wereld moet veranderen, of dat de achterliggende oorzaak voor de capaciteitproblemen vooral een logistieke/politieke is.

Terug
Naar boven