AndroidHealthClinic

Sticky Het grote I don't want to live on this planet anymore topic

Energie is wel echt een van onze grootste uitdagingen.

Wat zien jullie als oplossing?

Ik ben al jaren voorstander van grote investeringen in kernenergie, maar dat is ook geen magic pill.
Niet zoveel consumeren maar dat wil niemand horen. Het is de enigste weg naar een duurzame omgang met de planeet. Zo lang jij en vele anderen nog 30k neertikken om de wereld rond te vliegen voor een pleziertje gaat het gewoon niet werken.

Welke landen hebben we het dan over?

Goed idee trouwens, niks mis met leren van anderen.
Misschien België en Luxemburg, eventueel verder naar het noorden? Ik ben absoluut niet op de hoogte van hoe zij hun energie inwinnen maar de prijzen schijnen daar in ieder geval nogal anders te liggen meen ik?
Overbevolking speelt een rol in elk probleem, maar dat lossen we niet even op. Ook als we een streep zetten door migratie is dit niet ineens opgelost.
Niet ineens, maar voorkomen dat het in sneltreinvaart nog erger wordt is ook niet onbelangrijk. Anders blijft het dweilen met de kraan open.

Niet ineens, maar voorkomen dat het in sneltreinvaart nog erger wordt is ook niet onbelangrijk. Anders blijft het dweilen met de kraan open.
Lukt nu niet en de afgelopen 30 jaar ook niet gelukt. Mensen die zich hard inzette zoals P Fortuin worden door een marionette van de staat neergeknald. De open grenzen zijn onze ondergang geworden sinds de jaren 90'. We zijn gedoemd. Ik vertrek zodrs het kan en ga ergens in een hutje op de bergen in Montana(US) of iets soortgelijks zitten en zelfvoorziendend proberen te leven zodra de kinderen wat ouder zijn. Europa is weggeven, onomkeerbaar.

Waarom niet? In NL wordt nu overigens wel eindelijk op kernenergie aangestuurd.
Beetje laat, maar eindelijk inderdaad.

Het is niet ideaal omdat het veel tijd kost en nooit echt goedkoop is. Kernenergie is in mijn ogen het beste voor een baseline betrouwbare 24/7 energieproductie voor een gedeelte van ons verbruik, maar niet volledig.

Bronnen zoals wind en zon zijn veel goedkoper, alleen niet betrouwbaar.

Kernenergie voor een baseline, zon en wind voor de goedkope productie en brandstoffen(fossiel of waterstof) voor het opvullen van de tekorten wanneer er te weinig zon/wind beschikbaar is.

Daarin kan je ook een klimaat creeren waarbij het voor industrie voordelig is om te sturen op bepaalde productie momenten wanneer energie goedkoop is.

Hoeveel is daar echt nog beschikbaar, wat doen we als dat op is en hoe voorkomen we dat we daardoor weer een kleine groep slachtoffer maken van het economisch geluk van anderen?

Lukt nu niet en de afgelopen 30 jaar ook niet gelukt. Mensen die zich hard inzette zoals P Fortuin worden door een marionette van de staat neergeknald. De open grenzen zijn onze ondergang geworden sinds de jaren 90'. We zijn gedoemd. Ik vertrek zodrs het kan en ga ergens in een hutje op de bergen in Montana(US) of iets soortgelijks zitten en zelfvoorziendend proberen te leven zodra de kinderen wat ouder zijn. Europa is weggeven, onomkeerbaar.
Mee eens. Ik noemde het een oplossing die werkzaam zou zijn, niet perse één die ik als realistisch acht. 😜

Emigratie is een ding waar wij thuis, en vrienden van ons ook, wel eens over discussiëren. Mijn vriendin is mede eigenaar van een zeer goedlopend bedrijf wat maakt dat wij nu nog niet weg gaan maar mocht zij besluiten te verkopen wordt het een optie. Waar naar toe is dan nog wel de vraag.

Mee eens. Ik noemde het een oplossing die werkzaam zou zijn, niet perse één die ik als realistisch acht. 😜

Emigratie is een ding waar wij thuis, en vrienden van ons ook, wel eens over discussiëren. Mijn vriendin is mede eigenaar van een zeer goedlopend bedrijf wat maakt dat wij nu nog niet weg gaan maar mocht zij besluiten te verkopen wordt het een optie. Waar naar toe is dan nog wel de vraag.

Ver weg van de bewoonde wereld is mijn tip.

Oke maar wat lossen we daar precies mee op?

Stel dat we allemaal besluiten dat we volledig moeten stoppen met de energietransitie. Hoe zorgt dat er voor dat we als Nederland onze huidige energieproblemen oplossen?

Of laat ik een andere belangrijke vraag stellen, wat zie jij als de problemen die de hoge prijs veroorzaken?

Ik zie namelijk vooral de afhangkelijkeheid van niet democratische landen en beperkte oprakende bronnen voor de import van onze energie.

Het afstappen van de energietransitie lost dat niet ineens op.
Ook voor zon en wind zijn we afhankelijk van niet-democratische landen.

Die gekkigheid met die terreurturbines moet je gewoon mee kappen op zee en bij woningen in de buurt. Zonnepanelen op daken is prima en prachtig, maar zonne-akkers zijn ook een verschrikking.

De hoge prijs in Nederland zit met name in belastingen, ik vraag me af hoe ze dat in andere landen doen: wel geld ophalen, maar niet mensen kapotbelasten.

Zon en wind is hardstikke duur als je alle kosten, subsidies en onzekerheden meerekent.

EDIT: als kernenergie zo duur is, waarom zijn de prijzen in Frankrijk dan vele malen lager?

Ook voor zon en wind zijn we afhankelijk van niet-democratische landen.

Die gekkigheid met die terreurturbines moet je gewoon mee kappen op zee en bij woningen in de buurt. Zonnepanelen op daken is prima en prachtig, maar zonne-akkers zijn ook een verschrikking.

De hoge prijs in Nederland zit met name in belastingen, ik vraag me af hoe ze dat in andere landen doen: wel geld ophalen, maar niet mensen kapotbelasten.

Zon en wind is hardstikke duur als je alle kosten, subsidies en onzekerheden meerekent.
Oke los van jouw haat op vooral wind (en zon) waarbij je feiten vervangt met mening....

Wat is jouw voorstel dan?

Belasting verlagen is geen slecht idee(al moet het geld dan wel ergens anders vandaan komen)

Maar dat lost uiteindelijk weinig op.

Helemaal met jouw haat tegen de weinige energiebronnen die we hier wel hebben.

Het is niet ideaal omdat het veel tijd kost en nooit echt goedkoop is. Kernenergie is in mijn ogen het beste voor een baseline betrouwbare 24/7 energieproductie voor een gedeelte van ons verbruik, maar niet volledig.

Bronnen zoals wind en zon zijn veel goedkoper, alleen niet betrouwbaar.
Volgens mij is dat alleen zo op de korte termijn en is kernenergie op lange termijn de winnaar. Wat zie je ook liever, alles volgebouwd met die lelijke windmolens en zonnepanelen of 4 of 5 kerncentrales ergens?

Daarnaast is kernenergie ook veel milieuvriendelijker..

Hoeveel is daar echt nog beschikbaar, wat doen we als dat op is en hoe voorkomen we dat we daardoor weer een kleine groep slachtoffer maken van het economisch geluk van anderen?
Echt een shitload nog wel.

Volgens mij is dat alleen zo op de korte termijn en is kernenergie op lange termijn de winnaar. Wat zie je ook liever, alles volgebouwd met die lelijke windmolens en zonnepanelen of 4 of 5 kerncentrales ergens?

Daarnaast is kernenergie ook veel milieuvriendelijker..

Echt een shitload nog wel.

Kernenergie is nooit goedkoper, zeker niet als je kijk naar hoe snel zon en wind goedkoper worden.

Het liefst zien we niks natuurlijk, maar die optie is er niet.

Maar daarom inderdaad die baseline van 4-5 centrales voor kernenergie, een betrouwbare bron die 24/7 beschikbaar is.

Wind en zon toepassen waar dit goedkoop en efficient kan.

Dat kernenergie milieuvriendelijk is staat vast, gaat nu over kosten.

Ik durf rustig toe te geven dat ik niet intelligent genoeg ben om zelf met de oplossing te komen. Echter, als wij als Nederland zo een beetje de grootste problemen hebben, is het dan niet raadzaam om voor de oplossing te kijken naar vergelijkbare landen die deze problemen schijnbaar niet hebben?

Mijn simpele brein denkt dat een groot deel van onze problemen te herleiden is naar het feit dat wij overvol aan het raken zijn en misschien moeten stoppen met het massaal importeren van kanslozen. Maar dat mag niet gezegd worden.
Kortste en snelste klap is het net ombouwen naar gelijk spanning. Is het goedkoopst en levert het meeste ruimte op in zo kort mogelijke tijd. Meeste apparatuur in huis kan gewoon draaien op gelijkspanning.

Oke los van jouw haat op vooral wind (en zon) waarbij je feiten vervangt met mening....
Her en der op het forum heb ik mijn afkeer van zon en wind al keurig met feiten onderbouwd, maar ik heb idd weinig sympathie voor mensen die voorstander zijn van het decimeren van de bruinvissen-populatie en ander zeeleven.

Laatst bewerkt:
Her en der op het forum heb ik mijn afkeer van zon en wind al keurig met feiten onderbouwd, maar ik heb idd weinig sympathie voor mensen die voorstander zijn van het decimeren van de bruinvissen-populatie en amder zeeleven.
Zijn allemaal hypocrieten die hun honger naar energie en consumeren niet willen minderen en dat op de meest natuurverkrachtende manier willen oplossen onder de noemer " duurzaam leven"

Tis tegen dovemansoren gezegd. De persoon met wie je hierover discusseert vliegt jaarlijks zowat 2x de aarde rond. Hypocrisie ten top. Bah

Zijn allemaal hypocrieten die hun honger naar energie en consumeren niet willen minderen en dat op de meest natuurverkrachtende manier willen oplossen onder de noemer " duurzaam leven"

Tis tegen dovemansoren gezegd. De persoon met wie je hierover discusseert vliegt jaarlijks zowat 2x de aarde rond. Hypocrisie ten top. Bah
Waarom zou hij dat niet doen en wellicht compenseert zijn levensstijl hier wel voor tov mensen die dat allemaal niet doen.

Terug
Naar boven