Fitness Seller

Sticky Het grote I don't want to live on this planet anymore topic

We zien keer op keer weer dat 1 klap zomaar game over kan zijn. Dan kun je niet meer bij de rechter voorbrengen dat je wel heel netjes proportioneel terug wou gaan doen.

Bij fysiek geweld (zelfs de directe dreiging ervan al) geld gewoon "eliminate the threat by any means necessary." En zolang hij nog teken van leven geeft moet je ervan uit gaan dat de dreiging niet over is.

"Better to be judged by 12 than carried by 6."

Dus in jouw ogen, even hypothetisch, is dit volledig acceptabel in onze maatschappij?

Persoon A en B maken ruzie.
Persoon A geeft persoon B een duw.
Persoon B schopt persoon A tegen het been
Persoon A slaat persoon B tegen de grond, schopt persoon B tegen het gezicht en stampt met zijn hiel tegen op het hoofd tot hij de schedel voelt breken, daarna legt hij een mes tegen de hals van persoon B en snijdt hij deze door.

Of even een andere puur hypothetische geval, wat volgens jou dus prima is?

Persoon A stoot tegen de vriendin van persoon B
Persoon B roept 'hey kl***zak, blijf met je poten van mijn vriendin af, ik ga je een stomp op je bek geven'
Persoon A schiet persoon B in 3x in de buik, 1x in de borst en daarna 1x in de schedel.

We zien keer op keer weer dat 1 klap zomaar game over kan zijn. Dan kun je niet meer bij de rechter voorbrengen dat je wel heel netjes proportioneel terug wou gaan doen.

Bij fysiek geweld (zelfs de directe dreiging ervan al) geld gewoon "eliminate the threat by any means necessary." En zolang hij nog teken van leven geeft moet je ervan uit gaan dat de dreiging niet over is.

"Better to be judged by 12 than carried by 6."
Dus bij alleen al dreiging van geweld vind jij het geoorloofd potentieel dodelijk geweld te gebruiken.

Alleen al het feit dat ik zulke mensen kan tegenkomen komt op mij bedreigend over, dus heb ik vrijbrief om iedereen te doden.

Dus in jouw ogen, even hypothetisch, is dit volledig acceptabel in onze maatschappij?

Persoon A slaat persoon B tegen de grond, schopt persoon B tegen het gezicht en stampt met zijn hiel tegen op het hoofd tot hij de schedel voelt breken, daarna legt hij een mes tegen de hals van persoon B en snijdt hij deze door.
Al die tussenstappen kan je overslaan.

Ja, zoiets.

Persoon B roept 'hey kl***zak, blijf met je poten van mijn vriendin af, ik ga je een stomp op je bek geven'
Persoon A schiet persoon B in 3x in de buik, 1x in de borst en daarna 1x in de schedel.

Als we toch bezig zijn.

Persoon A is een vrouw van 60kg
Persoon B is een kickboks kampioen van 120kg.

Persoon A en B hebben ruzie, persoon A slaat persoon B met de platte hand in het gezicht.
Persoon B slaat met de vuist met alle kracht in het gezicht van persoon A, daarna pakt hij de uit de mond geslagen tanden van persoon A, drukt deze in de ogen van persoon A en pist daarna over het gezicht van persoon A.

Persoon A stuurt een berichtje naar persoom B
'Als ik je tegenkom sla ik je tanden uit je bek.

Persoon B ziet persoon A op straat en steekt hem van achter 4x in de hals tot hij door het bloed zeker weer dat de halsslagader is doorgesneden.

Een omstander ziet dit en duwd persoon B naar de grond.

Een bekende van persoon B ziet dit en steekt ook de omstander dood.

Zijn de overleden personen dan dus rechtmatig gedood?

Persoon B mag nu persoon A met z'n (desnoods illegale) vuurwapen magdumpen. Mocht zelfs al tijdens de ruzie wanneer persoon A directe fysieke dreigingen uit en op persoon B afloopt.

De rest van je verhaal slaat z'n punt voorbij omdat persoon A het geweld initieerde en dus nergens toe gerechtvaardigd is.

Even ervan uitgaande dat B ook fysiek aanstalten maakt om dat ogenschijnlijk te gaan doen. Dan is persoon A gerechtvaardigd er was een directe dreiging van fysiek geweld. Je hoeft niet te wachten tot iemand daadwerkelijk een stomp op je bek geeft.

Als B afstand hield en geen daden bij z'n woorden voegde kun je wellicht nog zeggen dat die dreiging niet direct was, dan wordt het wat ingewikkelder.

• Topic Starter Topic Starter

Als persoon B probeerde 3 kinderen naar zijn huis te lokken?

Ja dan is pedociline het enige medicijn.

Ik ben blij dat we niet in die wereld leven :roflol:

Al kan je wel prima een excuus om iedereen die je onaardig vind dood te maken dus dat scheelt.

Gewoon iemand maximaal dwars zitten tot je iets onaardigs tegen je zeggen of ook maar enige vorm van geweld op je gebruiken en dan gewoon prompt dodelijk geweld toepassen.

Dus bij alleen al dreiging van geweld vind jij het geoorloofd potentieel dodelijk geweld te gebruiken.

Alleen al het feit dat ik zulke mensen kan tegenkomen komt op mij bedreigend over, dus heb ik vrijbrief om iedereen te doden.
Nee het gaat om feitelijke intenties geuit door een ander. Als je zo bang bent voor mensen dat je ze maar preventief gaat uitmoorden kun je beter thuis blijven.

Persoon A stuurt een berichtje naar persoom B
'Als ik je tegenkom sla ik je tanden uit je bek.

Persoon B ziet persoon A op straat en steekt hem van achter 4x in de hals tot hij door het bloed zeker weer dat de halsslagader is doorgesneden.

Een omstander ziet dit en duwd persoon B naar de grond.

Een bekende van persoon B ziet dit en steekt ook de omstander dood.

Zijn de overleden personen dan dus rechtmatig gedood?
A had daarbij niet ongeprovoceerd fysiek mogen aanvallen nee. Kwam hij hem trouwens bij toeval tegen of zocht hij hem op? Is anders ook nog een punt tegen.

Ingrijpen van de omstander is terecht. Ingrijpen van de bekende is ook terecht. Ingrijpen in een situatie die je niet kent is natuurlijk wat onduidelijker, maar je kunt ondanks beperkte informatie wel in je recht staan.

Wat betreft doodsteken kan ook nog lastig zijn, als het niet met 1 prik lukt dan heeft de ontvanger van de steken nog kansen om terug te trekken duidelijk te maken geen dreiging te zijn etc.

Nee het gaat om feitelijke intenties geuit door een ander. Als je zo bang bent voor mensen dat je ze maar preventief gaat uitmoorden kan je beter thuisblijven.

Wat betreft doodsteken kan ook nog lastig zijn, als het niet met 1 prik lukt dan heeft de ontvanger van de steken nog kansen om terug te trekken duidelijk te maken geen dreiging te zijn etc.

Oh dus er is toch proportionaliteit aan verbonden? :trollface:

Ik ben blij dat we niet in die wereld leven
Er zijn ontwikkelde landen waar dit zelfs wettelijk zo geld zoals ik het benoem. Wij zijn een cuckland.

Ik ben blij dat we niet in die wereld leven :roflol:

Al kan je wel prima een excuus om iedereen die je onaardig vind dood te maken dus dat scheelt.

Gewoon iemand maximaal dwars zitten tot je iets onaardigs tegen je zeggen of ook maar enige vorm van geweld op je gebruiken en dan gewoon prompt dodelijk geweld toepassen.
Hangt ervan af, provocatie geeft natuurlijk geen vrijblief en als je daarin te ver gaat zou het dus juist tegen je gebruikt kunnen/moeten worden. Iemand hiervoor opzoeken telt al redelijkerwijs tegen je.

Er zijn ontwikkelde landen waar dit zelfs wettelijk zo geld zoals ik het benoem. Wij zijn een cuckland.

Hangt ervan af, provocatie geeft natuurlijk geen vrijblief en als je daarin te ver gaat zou het dus juist tegen je gebruikt kunnen/moeten worden. Iemand hiervoor opzoeken telt al redelijkerwijs tegen je.

Zou je dan eigenlijk stellen dat je het noodzakelijke geweld mag gebruiken wat nodig is om jezelf in veiligheid te stellen of om direct gevaar af te weren/ een zwaar misdrijf te voorkomen?

Terug
Naar boven