Maar nog even de waterproblematiek, ten eerste moet er onderscheid gemaakt worden tussen drinkwaterproblematiek en oppervlaktewaterproblematiek, dat laatste is (locale/tijdelijke) droogte en daar ging het nu niet echt om. Stel dat er daadwerkelijk een tekort aan drinkwater zal ontstaan in de nabije toekomst, dan zal er toch echt een oplossing moeten komen, zijn de mogelijke oplossingen te duur of te ingewikkeld, dan wordt het probleem dus eigenlijk overdreven.
Mijn opmerking om naast drinkwater ook (minder gezuiverd) servicewater rond te pompen klinkt misschien vreemd en
@apfelstrudel geeft goed weer welke problemen er zijn om het uit te voeren, maar de straat openbreken voor glasvezel kan ook, daarnaast liggen er straks ook onnodige gasleidingen (en leidingen van stadswarmte netwerken) die wellicht (na aanpassing) bruikbaar zijn.
Ook kan je de drinkwaterkwaliteit verlagen (en het servicewater noemen) en lokaal per afnemer (of per blok/wijk/flat) een aftakking maken voor nagezuiverd drinkwater. Ik heb nu ook een waterontharder in mijn trapkast waar al mijn water doorheen gaat, toen ik nog een zeewateraquarium had stond daar ook een osmose apparaat met een capaciteit van een paar honderd liter per dag, dat water is (eventueel met een kleine nabehandeling) prima te gebruiken als drinkwater, het restwater van dat proces gebruik je voor dezelfde doeleinden als het servicewater. Nu er dan toch servicewater gebruikt wordt kan dat systeem gelijk gebruikt worden om regenwater te gebruiken in woningen, scholen en overige gebouwen.
Net als met de energiediscussie ben ik even in mijn verbruik gedoken, dat is 190m3 water per jaar, wat ruim het dubbele is van het gemiddelde gezinsverbruik

We hebben zo'n 80m2 dak waar dus jaarlijks ongeveer 70m3 regenwater opvalt wat linea recta naar de hemelwaterafvoerputten in de straat stroomt. Als we een gemiddeld verbruik zouden hebben is dat meer dan we aan servicewater zouden gebruiken op jaarbasis.
Dus iedereen aan de lokale waterzuiveraars. Ja, maar dat kost heel veel extra energie. De komende maanden wekken mijn zonnepanelen meer stroom op dan ik op dat moment gebruik en als de salderingsregeling steeds minder oplevert voor de opwekker kan je die stroom dus ook gebruiken om een voorraad drinkwater aantemaken, alvast op te pompen naar zolder en eventueel voor te verwarmen.
Willen we zoiets niet, is het te duur, te ingewikkeld en zijn er geen andere oplossingen, dan wordt het probleem imo dus overdreven of moeten we een stijging in de kosten voor drinkwater accepteren.