Ik kan er echt met mijn pet niet bij.
Uit onderzoeken uitgevoerd door de staat blijkt dat we in de nabije toekomst significante tekorten zullen krijgen in onze zoetwatervoorziening. Grootschalige tekorten aan (zoetdrink)water zullen een gigantische schade aan de economie opleveren (bijv. agrarische sector zonder water = geen oogst.)
De verwachting is ook dat de vraag de komende decennia alleen maar zal toenemen.
Om de kwaliteit en leverbaarheid van (zoet)drinkwater in heel Nederland de komende decennia te kunnen blijven waarborgen, moeten er dus investeringen worden gedaan. Infrastructuur aanpassen of uitbreiden.
Logisch toch?
Maar waar ik dus heel slecht op ga, is dat men (politiek/media) nu al praat over een drinkwatercrisis. Dat terwijl er helemaal geen crisis is. We hebben nog een flink aantal jaren om er iets aan te doen. Ondertussen lekker op de klimaattour onzin verkondigen dat dit door zeespiegelstijging komt, terwijl dit slechts 19 cm in 100 jaar was..
Maar eigenlijk is er dus helemaal geen reden tot paniek. We zouden blij moeten zijn, we hebben nu immers nog alle tijd om ons hierop voor te bereiden voordat het überhaupt een probleem laat staan een crisis kan worden.
Maar in plaats van dat een stel slimme koppen een plan bedenken dat minstens 100 jaar meegaat, zoals de Deltawerken, lopen ze nu allemaal als een stel hysterische vrouwen moord en brand te roepen zonder er iets aan te doen.
Onze politiek heeft een totaal gebrek aan visie. Er zit echt helemaal niets bij. Geen visie, geen lef, geen leiderschap. Niks baanbrekends.
We hebben de halve zuiderzee droog gelegd en omgetoverd tot land. We hebben deltawerken gebouwd om een 2e watersnoodramp te voorkomen. We hebben bijna 18.000 kilometer aan dijken gelegd. Overal ter wereld verkopen wij onze expertise op het gebied van water zoals Boskalis doet.
En dan kunnen we niet binnen 10 jaar tijd, met de huidige technologie, onze drinkwatervoorziening veiligstellen? Lolwut.