@newinthegamel; kan best zijn, maar dat is vaak ook iets wat zulke fokkers zeggen. Beetje achterdocht kan nooit kwaad, het is wel een levend wezen wat je hebt aangehaald. Het zal wel loslopen, van die foto klinkt ook wel weer leuk
Ken er genoeg die kern gezond zijn.. Speelmaatje van mijn hond (herder kruizing) komt ook uit Roemenië en is kern gezond, helaas wel overal bang voor. En ik vind het ook geweldig dat er mensen zijn die zo 'beschadigde' hond een nieuw leven wil bieden.
Je kan je ook afvragen in hoeverre je de honden er altijd een plezier mee doet. Er worden veel leuke honden naar Nederland gehaald, maar ook veel honden die doodsbang zijn. Honden die de rest van hun leven in angst leven, gelukkig zijn als ze in de Nederlandse bossen een keer weten te ontsnappen.
Door massaal die honden naar Nederland te halen, houdt het probleem niet op. Waarom zou Roemenië (of Griekenland, Spanje, of een ander land) er iets aan doen? Duitsland en Engeland pompen massaal geld erin, waardoor het een leuk extraatje is voor het land. Landen zoals Nederland halen de honden massaal daaro weg. Dus waarom zou het land er zelf moeite in moeten stoppen, voor iets wat ze uiteindelijk veel minder geld oplevert? Nee, is best begrijpelijk dat ze dat niet doen vind ik. Niet dat ik het goedkeur of aanmoedig, maar is wel begrijpelijk.
Och, en dan zijn er nog projecten die ervoor zorgen dat de dieren zich niet meer kunnen voortplanten. Mooi initiatief vind ik dat. Klein detail: vaak wordt er maar een klein gedeelte van de reuen geholpen. Gevolg? Door afname van testosteronproductie worden de reuen milder en worden ze ondergesneeuwd door de honden die niet gecastreerd zijn. Castraties vind ik een mooi project, maar dikwijls wordt het maar half uitgevoerd waardoor het daardoor niets bijdraagt aan dierenwelzijn.
Och, en is leuk dat je gezonde dieren aanhaalt. Want ja, tussen de volwassen honden die naar Nederland zitten echt wel gezonde honden. Maar neemt niet weg dat hartworm en rabiës/hondsdolheid in Nederland niet meer voorkwam, en wel weer naar Nederland is gehaald door de buitenlandse honden.
Maar, het ging over de pups. En waar ik op doel, waren de broodfok pups. Malafide hondenhandel. Dat is totaal iets anders dan de honden die goedbedoeld naar Nederland gehaald worden.
En betreft het bange: heel veel wordt bepaald in de inprentingsperiode. De eerste 12 weken van het leven van een hond. In die periode legt hij onder andere nieuwe zenuwbanen aan in zijn hoofd, iets wat eenmalig gebeurt.
En betreft het verschil in welzijn tussen Nederland en zulke landen: het is hier niet eens zo lang terug dat het hier ook totaal anders was. Tot voor de oorlog kon je je hond laten vergassen als je een stuiver aan zijn halsband deed, en naar het slachthuis ging. Als je je hond wou laten castreren (dus zak open snijden, testikels eruit en zaadleider en bloedvat aan elkaar knopen) deden ze dat in een weiland, zonder verdoving. Zwerfhonden waren toen een dusdanig probleem van overlast, dat het niet zeldzaam was dat je een steegje niet in kon wandelen omdat daar een agressieve hond met pups lag. De [Link niet meer beschikbaar](afbeelding) was toen ook normaal.
Zijn dingen die je je nu niet meer kan voorstellen dat het hier zo was. En dat het zo relatief snel is veranderd laat wel zien hoeveel er mogelijk kán zijn voor andere landen. Maar hoe goed het ook bedoeld wordt, in mijn ogen los je hiermee niet het probleem op.
Maargoed, ik duik mn bed in. Anders zal het wel weer zon buitenlandse honden discussie worden. Ik ben er niet op tegen, ik vind het super dat mensen zich ervoor inzetten. Ik vind het alleen jammer dat het probleem (voornamelijk goede bedoelingen van de vrijgevige toerist) niet aangepakt wordt.