AndroidHealthClinic

Het leven van een ecto en bodybuilding

benchMarc

AKA The Jesus
Elite Member
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
672
Lengte
1m88
Massa
98kg
Vetpercentage
12%
Aangezien ik al een tijd rondliep met de gedachte in m'n hoofd om een verhaaltje te schrijven over mijn tijd dat ik train, ben ik nu toch maar eens mee begonnen. Ik ga het maar helemaal van begin tot nu behandelen, inclusief pics. Ik ga m'n best doen om er een flink, maar duidelijk verhaal van te maken, wat lekker leest. Hopelijk is het motiverend voor veel ecto's die net zoals ik vroeger dachten dat je nooit zult kweken, wat je ook doet. Voor de mensen die niet weten wie ik ben: alles is volledig natural behaald, laat daar dus geen misverstand over bestaan.
Omdat er onduidelijkheid was over hoe lang ik ben: Ik ben 1m88 lang.

Laten we maar beginnen.

Hoe kwam ik bij het idee van bodybuilding?
Het in was het jaar 2003. Ik baalde er altijd al van dat ik zo dun was. Het enige waar ik bij wijze van spreken tevreden over kon zijn was dat m'n biceps al goed piekten op mijn 32cm armpjes als ik ze aanspande :P Om het even te illustreren... Dit was ik in 2003 op 62kg:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Altijd een leuke "S" maat kleding. Ik kon al blij zijn met maatje "M".
Frank (Frenkpie hier op het board), een goeie vriend van me, trainde al een tijd en probeerde mij steeds aan te sporen om ook eens te gaan trainen. Ik bleef er altijd maar onderuit kruipen omdat ik er niks in zag. Alsof trainen zin zou hebben voor mij? Ook al at ik iedere dag big macs, ik kwam toch nooit aan, dus daarom zou trainen helpen? Met dat idee kwam ik constant met hetzelfde antwoord: Ja, later misschien, nu niet.
Maar Frenkpie gaf niet op, hij zou en moest mij aan het trainen krijgen. Dus na veel aandringen ben ik toch maar eens mee geweest met hem om te kijken. Even wat voelen aan de apparaten en kijken hoe Frank bruut met flink wat gewicht aan het trekken en duwen was. Wat bruut sterk is die kerel dacht ik. Alsof ik ooit maar in de buurt kom daarvan. Eigenlijk kreeg ik alleen maar minder zin om eraan te beginnen.
Nouja, toch maar even ingeschreven voor de 1e proef les. Bij deze les zou ik alleen met een instructeur wat apparaten af gaan om m'n kracht te testen. Uitgaande van deze kracht konden ze dan een trainingsschema maken voor me. Via een pasje kon ik dan kijken hoeveel kg ik moest pakken, en hoeveel reps ik moest maken. Iedere zelfrespecterende bb'er voelt hier al nattigheid. Maargoed, ik MOEST van de sportschool eerst 2 maanden met machines werken en met dit pasje, voordat ik met Frank mee mocht doen.

Het was een feit, ik was ingeschreven in een sportschool. Frank spoorde me meteen aan om goed te gaan eten, om daar alvast aan te wennen in die 2 maandjes. Ik liep stage bij een gemeentehuis, dus tijd genoeg om te eten. Ik moest van hem om de 2 uur eten, gewoon een paar sneetjes brood. Daarna kwam er wat kwark bij, wat meer brood. Totdat ik tegen het einde van die 2 maanden 12 sneeën brood at met 500gr kwark op een dag. Dat waren de basics. Ik was toen toch al zo'n 3kg aangekomen, ondanks die klote machines en veel teveel reps, met een te licht gewicht. Dit vond ik toch wel fijn om te zien natuurlijk.

Enfin, het begin was dus gemaakt. 1 Januari 2004 begon het beulen. Meteen een goed voornemen ;)
Eindelijk mocht ik starten met de losse gewichten, en meedoen met de brute trainingssessies van Frank. Flink beulen met de gewichten dus, tussen de grote jongens in het hoekje achterin de sportschool, lekker uit het zicht van de cardiomensen.
Het was vooral leren om in evenwicht te blijven met die losse gewichten. Ook het leren van de oefening vond ik moeilijk. Wat dat betreft ben ik niet zo'n snelle leerling in het uitvoeren van bewegingen.
Eenmaal de bewegingen geleerd kon ik wat gewicht gaan toevoegen. Ook werd m'n eetschema wat aangedikt. 100gr Havermout met 300ml melk en 250gr kwark kwam er smorgens bij. Maar, zei Frank, je moet ook 's avonds na het trainen goed gaan eten. Dus ging ik met Frank mee naar huis om daar uit zijn emmer vol met whey poeder wat scheppen naar binnen te werken met water. Lekker spul was dat, dus dat beviel me wel. Ipv alleen 's morgens havermout te eten moest ik dat ook 's avonds doen na het trainen. En het liefste nog 250gr kwark voor het slapen.

Pfff, wat een eten. Als ik dat maar allemaal weg ga krijgen. Gelukkig viel het overdag wel mee. Mijn school waar ik toen op zat ligt 15km van mijn huis af. Dus dat was 30km fietsen per dag. Daardoor lukte het goed om al dat eten weg te krijgen.

Tijd om foto's te maken en de kneepjes van het posen onder de knie te krijgen. Het leek natuurlijk nog nergens op. Nog steeds te weinig gewicht, slechte poses. Maar het is belangrijk vergelijkingsmateriaal te hebben.

Om dit verhaal niet te screwen zal ik links neerzetten zodat dat het beeld niet teveel opvult. Let niet op die mooie plaatjes op de plek van mijn hoofd.

kapoet/dbb/1-1-04/back_thumb.jpg
kapoet/dbb/1-1-04/front_thumb.jpg
kapoet/dbb/1-1-04/legs_thumb.jpg
kapoet/dbb/1-1-04/side_thumb.jpg

Ik werd langzaam maar zeker sterker en zwaarder. In April 2004 woog ik alweer 71,5kg. Dat was dus al 6,5kg winst vergeleken met Januari en 9,5kg vergeleken met toen ik begon. Niet slecht dacht ik. Ook hier werden weer pics van gemaakt (let ook hier niet op die mooie Alizée foto's over mijn hoofd heen gepakt :D):

kapoet/dbb/1-4-04/back.jpg
kapoet/dbb/1-4-04/front.jpg
kapoet/dbb/1-4-04/mostmuscular.jpg
kapoet/dbb/1-4-04/legs.jpg
kapoet/dbb/1-4-04/side.jpg
kapoet/dbb/1-4-04/bicep-borst.jpg

Ik zag al wat kleine verbeteringen. Het begon er allemaal wat voller uit te zien. Nog steeds te mager natuurlijk, maar al stukken beter dan met de foto's van 62kg.

Lekker goed materiaal om vol te houden dus. Iedere maand kloenkte er weer ongeveer 2,5kg aan. Dus dat ging prima. Het woord vet kende ik (en nu nog) niet. Goed droog bleef het allemaal.

2 maanden later besloot ik nog maar eens pics te maken. Helaas weet ik niet precies meer op hoeveel kg ik toen zat. Maar ik ga er vanuit dat er toen ongeveer 5kg bij was gekomen. 76.5kg zou dat dus moeten zijn. Alweer 14,5kg zwaarder dan toen ik begon.
Ook hiervan had ik thuis wat pics geschoten:

kapoet/dbb/26-6-04/back.jpg
kapoet/dbb/26-6-04/front.jpg
kapoet/dbb/26-6-04/soortmm.jpg
kapoet/dbb/26-6-04/legs.jpg
kapoet/dbb/26-6-04/tricep.jpg
kapoet/dbb/26-6-04/zijkantbicep.jpg

Toen kwam de eerste dip. Het werd lastig om nog aan te komen. Ik had al 15kg gegaind in ongeveer 8 maanden tijd. Ook al trainde ik nog zo hard, aan komen leek er niet meer in te zitten. Mijn eerste blessure werd een feit. Te zwaar gegaan bij een biceptraining en daardoor flink last van mijn aanhechting onderarm naar bicep. Hierdoor kon ik 1,5 maand niet trainen. Flink vervelend was dat dus. En wat gebeurd er met mij als ik 1,5 maand niet train? Dan val ik af, en hard ook. Meteen een kg of 4 was ik kwijt. Best wel deprimerend dus, vooral als het eerst allemaal van een leien dakje gaat. Ik moest heel licht gaan trainen omdat het nog steeds niet echt over was. In totaal zijn er 3 maanden overheen gegaan totdat het over was. In september heb ik nog even een nonflexed pose tussendoor gemaakt:

kapoet/dbb/7-9-04/IMG_0151.jpg

Natuurlijk liet ik me niet op m'n kop zitten. De blessure verdween steeds meer en voorzichtig begon ik met meer gewicht aan de stangen te kletsen. Het voelde allemaal weer goed. Mijn kracht en gewicht was weer in orde, dus besloot ik om eens creatine uit te gaan proberen. Dit had direct een postief effect. Met benen werd ik zo'n 15-20kg sterker, en het banken ging ook meet een kg of 7,5-10 omhoog.

Hoe dan ook moest ik zwaarder worden. Die 77.5kg was natuurlijk niks. Gelukkig voor mij was het 30km per dag fietsen afgelopen, want ik moest weer op stage. Dit keer maar 4km van huis :) En of dat effect op mijn gewicht had! Ik ging er expres nog melk bij drinken. Toch weer een litertje per dag meer, goed voor de kcals. In Maart/April 2005 woog ik eindelijk 81.5kg. 19,5kg zwaarder dan precies 1,5 jaar geleden. Nog steeds lekker droog, ik schat mezelf daar op 9%. Ook hier heb ik pics van gemaakt, en een paar maandjes terug nog gepost:

kapoet/dbb/maart-april-2005/back-nonflexed.jpg
kapoet/dbb/maart-april-2005/back.jpg
kapoet/dbb/maart-april-2005/front.jpg
kapoet/dbb/maart-april-2005/legs.jpg
kapoet/dbb/maart-april-2005/mislukte-latspread.jpg
kapoet/dbb/maart-april-2005/sidechest_17-3-05.jpg
kapoet/dbb/maart-april-2005/sidechest_6-4-05.jpg
kapoet/dbb/maart-april-2005/sidetricep.jpg

Nadat ik 81.5kg woog ging het eigenlijk alleen maar berg af. Ik kreeg een blessure aan m'n schouder door een spelletjesdag die georganiseerd was vanuit mijn werk. Allemaal luchtkussen gedoe. Fanatiek en nog puberlijk als ik ben leef ik me daar helemaal uit. Ik sprong vol in een badje met water om een band te pakken en blesseerde daarmee m'n schouder. Schouders zijn altijd een zwak punt bij me. Bij het chinnen wil het wel eens voorkomen dat een schouder zomaar blokkeert. Of bij zware dumbbellpresses gebeurt het soms dat m'n schouder er lijkt uit te schieten, waardoor ik de dumbbell moet laten vallen of altijd zorgen dat Frank me spot. Linke soep dus.
Enfin, het was dus weer rust. Zomervakantie erbij, weg naar Frankrijk. Ik besloot om even totaal van het eetschema af te drijven, aangezien mij dit psychisch nog wel eens aan wil tasten :) Soms word ik gek van al het precieze eten wat ik moet volgen, aangezien ik anders af val. Ik ben ecto en toch al niet zo'n goeie eter, dus ik moet alles erin proppen, wat erg zwaar is voor me. Vakantie beviel me wel. Ff niet denken aan het trainen en eten. Resultaat was wel dat ik terug viel naar 74kg. Een pic daarvan staat in m'n gallery, waar ik aan het tafeltennissen ben. Gelukkig ziet het er daar wel stukken voller uit dan toen ik een jaar geleden op 74kg zat.

Na de vakantie was het dus weer blazen, flink aan de bak. Ff rustig intrainen eerst en dan gas erop. Weightgainers erbij, MegaGrow, allemaal supps van XXLnutrition. Ik was binnen no-time weer op kracht, gewicht blijft steken op 79kg. Dit is het gewicht waar ik momenteel op zit.

Ik ben ernstig aan het twijfelen wat ik nu ga doen met het oog op de toekomst. Laat ik het zo en ga ik trainen op onderhoud of lichte progressie, of ga ik mezelf weer onderwerpen aan de nauwkeurige eetschema's? Op het moment voel ik me goed bij dit gewicht en de manier waarop ik eet. Wie weet verandert het nog, of misschien niet. Voor mij is het erg zwaar om boven de 80kg te komen en ook daar te blijven. Zodra ik over de 80kg ga en ik eet 1 week slecht, of ik krijg een verkoudheid, dan val ik daar meteen onder. Niet te vergeten ben ik op 79kg na 2 jaar dus 17kg zwaarder dan toen ik begon. Met amper meer vet%. Over het algemeen is het niet slecht. Er zit vast nog wel potentie in om toch groter te worden, maar ik moet daar tèveel voor doen en laten en dat is eigenlijk niet wat ik wil.
Het klinkt zwak, i know. Pas als je weet hoe zwaar ik het heb met 80kg+ kun je er pas goed over oordelen. Het laatste wat ik wil is er tè obsessief mee bezig zijn en doorslaan.

Gelukkig ben ik hiermee tevreden en heb ik een mooie progressie geboekt als ik terugkijk over die 2 jaar. Mocht er iets veranderen in de toekomst, dan plaats ik het hier weer. Kom niet aan met kuren etc, want dat ga ik niet doen. Sowieso heeft het geen nut voor me, aangezien het al moeilijk genoeg is om 81.5kg te houden natural. Dus ook na een kuur zou ik afvallen als ik wat slechter eet. Bovendien heb ik niet de bouw en genen om een bruut beest te worden en daar leg ik me bij neer :) Ik ga m'n lichaam niet tweaken met chemische middelen.

Hopelijk was het de moeite waard om te lezen, ondanks m'n vreemde opbouw die ik er soms op nahoud. Vooral hoop ik dat het voor alle beginners motiverend is. Dan heb ik het iig niet voor niks getypt :)

- benchMarc

mooi verhaal, echt spijtig dat je niet boven die rotte 80 kilo geraakt.

Leuk artikel om te lezen Marc, erg mooi geschreven.

Kan je helaas nu geen karma geven omdat ik afgelopen 24 uur.. Die krijg je nog wel ;)

Leuk om je verhaal te lezen vent. Gewoon blijven doorknallen :thumbup:

Ik krijg zowaar respect voor je, wel cool dat je je progressie zo bijgehouden hebt!!

Vergeet niet dat je dus nog maar anderhalf jaar traint ofzo? Prima resultaat.

• Topic Starter Topic Starter
D. zei:
Ik krijg zowaar respect voor je, wel cool dat je je progressie zo bijgehouden hebt!!

Vergeet niet dat je dus nog maar anderhalf jaar traint ofzo? Prima resultaat.
In november 2 jaar om precies te zijn. Van die 2 jaar heb ik dus 2 maandjes wat gekloot in die machines. Desalniettemin toch wel enige progressie geboekt daarmee, dus het telt gewoon mee.

knappe progressie man. leuk verhaal. Ben benieuwd wat er over een paar jaar allemaal bij kan worden geschreven :D

keep it up!

coooooool..

progressiefoto's zijn altijd tof om te zien.

goed bezig geweest en succes.. komt goed.

haha die foto's met alizee :D

ontoppic: heel goede progressie!

mooie progressie marc! echt een enorm verschil

leuk om zien die progressie :)

Leuk verhaal:thumbs:

Het zou wel zonde zijn om nu niet door te knallen.

Ik vind het ook heel erg zonde als je nu niet doorzet.

Je bent al zover gekomen.

Leuk stukje tekst! Karma komt eraan! Je hebt al een aardige progressie gemaakt! Doorzetten nu hé! :lifter:

Eey benchie weet je nog toelaats die post van mij bij de foto's toen zat ik op de 80-81 kg ik weeg nu zon 3 weekjes later 86-87 gewoon door meer te eten en s'nachts nog het gene naar binnen te stouwen mijn bf was bij die 81 kg 12% en heb gister gemeten nog steeds 12 % dus gaat de goeie kant op jij kan die progressie ook pakken weet ik zeker :D iig Succes in de toekomst

wat een wereld van verschil in die anderhalf jaar!!knap gedaan man!!:D

je weet hoe ik er over denk, zeer netjes bro!

Die 80 kilo grens moet je je niet blind op staren joh. Je hebt gigantische gains gemaakt, dan is het niet gek dat je een terugval kan krijgen. Gewoon doorknallen en als het na een jaar nog zo moeizaam gaat kan je altijd nog opnieuw kijken wat je doet.

Leuk verhaal kerel :thumbs:

Als je tevreden bent over je shape (en daar heb je alle recht toe) zou ik me gewoon lekker gaan concentreren op kracht, brute kracht!

:sad:

ik kan wel 20kg missen :P

Terug
Naar boven