AndroidHealthClinic

Het (Lucide) Dromen Topic

IN

Ben ook al een tijdje op google aan het zoeken over lucide-droom.

Vind het soms wel nogal vaag. Bijvoorbeeld die reality-checks, gewoon op een random tijdstip op een random moment naar je horloge/gsm kijken dan weg kijken en dan terug kijken om te zien of je al dan niet droomt? Ook heb ik iets gelezen dat als je bijvoorbeeld elke dag 8 uur slaapt (pak nu van 00:00 tot 08:00) moet je om 7:00 opstaan en dan tijdens de 1 uur dat je wakker bent je droom etc te herinneren om vervolgens om 08:00 terug te gaan slapen en proberen een lucide droom te hebben. Maar wat als je elke dag een ander uur gaat slapen? Of als je om 08:00 moet gaan werken ofzo gaat dit toch moeilijk?

Heb persoonlijk nog nooit een lucide-droom gehad, maar ik probeer er wel alles aan te doen om het eens te hebben. :p

Ik ben er laatst achter gekomen dat wanneer ik snooze, en weer in slaap val controle kan krijgen op wat er in de droom gebeurt.. De droom gaat na het snoozen direct verder waar het eindigde, en vanaf dat punt weet ik dat ik 'in control ben.

Het valt me op dat wanneer ik die controle heb ik bijna altijd aan het vliegen ben in plaats van lopen. Wanneer ik merk dat ik 'vlieg' of me snel kan verplaatsen tussen ruimte's of van gebouw naar gebouw, komt de realisatie "ik heb controle"

Tijdens die controle merk ik dat wanneer ik aan mensen uit mijn omgeving denk, ze ook direct verschijnen of in eens mee doen in de 'film' alsof ze er altijd als in gezeten hebben.

IN Ben ook al een tijdje op google aan het zoeken over lucide-droom. Vind het soms wel nogal vaag. Bijvoorbeeld die reality-checks, gewoon op een random tijdstip op een random moment naar je horloge/gsm kijken dan weg kijken en dan terug kijken om te zien of je al dan niet droomt? Ook heb ik iets gelezen dat als je bijvoorbeeld elke dag 8 uur slaapt (pak nu van 00:00 tot 08:00) moet je om 7:00 opstaan en dan tijdens de 1 uur dat je wakker bent je droom etc te herinneren om vervolgens om 08:00 terug te gaan slapen en proberen een lucide droom te hebben. Maar wat als je elke dag een ander uur gaat slapen? Of als je om 08:00 moet gaan werken ofzo gaat dit toch moeilijk? Heb persoonlijk nog nooit een lucide-droom gehad, maar ik probeer er wel alles aan te doen om het eens te hebben. :p

Nee normaal droom je gewoon en wordt je wakker klaar. Maar bij lucide begin je te beseffen en kun je denken net als in het normale leven. Maar om hier zeker van te zijn dat het een droom is zul je paar checks kunnen uitvoeren. Zoals je voorbeeld met het horloge, kijk er op, staat er bijvoorbeeld 4:35 en je kijkt even weg en nog een keer dan staat er misschien 17:33. Ja dat is natuurlijk niet normaal.
Nu weet je dat je droomt en zul je zelfs dingen zelf kunnen invullen. Je kan alles naar eigen hand zetten hoe het moet verlopen. Misschien spring je gewoon uit het raam en vlieg je heerlijk even boven de stad rond pakt een geile griet die natuurlijk vrijwillig mee doet. Vliegt terug naar huis en stapt in bed en wordt wakker :)

Beetje het idee van de matrix.

Ik ben geen expert misschien kan virusje jouw iets beter uitleggen hoe het zit.

---------- Toegevoegd om 13:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:20 ----------

Ik ben er laatst achter gekomen dat wanneer ik snooze, en weer in slaap val controle kan krijgen op wat er in de droom gebeurt.. De droom gaat na het snoozen direct verder waar het eindigde, en vanaf dat punt weet ik dat ik 'in control ben. Het valt me op dat wanneer ik die controle heb ik bijna altijd aan het vliegen ben in plaats van lopen. Wanneer ik merk dat ik 'vlieg' of me snel kan verplaatsen tussen ruimte's of van gebouw naar gebouw, komt de realisatie "ik heb controle" Tijdens die controle merk ik dat wanneer ik aan mensen uit mijn omgeving denk, ze ook direct verschijnen of in eens mee doen in de 'film' alsof ze er altijd als in gezeten hebben.

Ben ik bekend mee. Heerlijk zo een snooze droom :) Hoe ervaar jij het vliegen eigenlijk? Vlieg je zoals bijvoorbeeld superman. Arm vooruit en dan huppa je vliegt alle kanten op. Of zwem je als het ware door de lucht. Met echt zwembewegingen? Of gewoon zoals je staat dat je je ook zo door de lucht verplaatst?
Het is erg apart hoe iedereen vliegen ervaart namelijk.

Ben ik bekend mee. Heerlijk zo een snooze droom :) Hoe ervaar jij het vliegen eigenlijk? Vlieg je zoals bijvoorbeeld superman. Arm vooruit en dan huppa je vliegt alle kanten op. Of zwem je als het ware door de lucht. Met echt zwembewegingen? Of gewoon zoals je staat dat je je ook zo door de lucht verplaatst?
Het is erg apart hoe iedereen vliegen ervaart namelijk.

Nee, waar ik aan denk ga ik naar toe. Dus niet is niet zoals een teleporteer functie, maar meer in derde persoon gezien. Beetje moeilijk uit te leggen... denk ik

Ik heb vaak last van dejavu's.

Las pas een artikel dat je brein je laat denken dat je het al een keer hebt meegemaakt, terwijl dit niet is?

Ik heb vaak last van dejavu's.

Las pas een artikel dat je brein je laat denken dat je het al een keer hebt meegemaakt, terwijl dit niet is?
Ik heb wel eens de nijging om dingen net anders te gaan doen op zo'n moment, omdat het dan beter afloopt in vergelijking met de vorige keer... :D vage sjit

"Bij een déjà vu ontstaat er een kortsluiting, waardoor het beeld zich eerst in de hersenen opslaat, voordat de hersenen (de mens) zich bewust worden van het beeld. Omdat het een kortsluiting betreft kan men zich dus ook niet herinneren wanneer en hoe men het eerder heeft meegemaakt, want al die informatie is niet opgeslagen."

Laatst bewerkt:
Ik heb is keer een auto ongeluk gedroomd, 2 weken later zag ik het voor me neus gebeuren.

Wat was dat dan?

• Topic Starter Topic Starter
INteressant, ik droom heel vaak lucide, zou wel eens een out of body lucide droom willen.

In de film Inception gaan ze in droom en droom en nog eens droom. Dit heb ik ook al paar keer gehad.

Een keer zat ik rechtop in bed en leek het net of ik klaar wakker was, ik kon alles normaal zien mijn slaapkamer en alles, mijn vriendin lag naast mij en ook dit zag ik. Toen opeens werd er tegen mij gesproken (zoals je in films ziet dat een godelijke stem uit het niets tegen je praat). Ik had wel door dat ik sliep en wou daarom meteen wakker worden want was ook wel eng, ik probeerde wakker te worden maar dit lukte niet dus riep ik naar mijn vriendin om mij te helpen.
Ze schudde mij gelukkig wakker. Toen ik wakker werd begonnen meerdere stemmen tegen mij te praten dat ze mij nog wel zouden krijgen, dat ze op mij wachten. Ik begon toen wel in paniek te raken. En mijn vriendin bleek gewoon naast mij te slapen ik had toen pas door nog steeds te dromen.
Ik merkte dat iemand aan mij zat en probeerde nog steeds wakker te worden, toen dit lukte was ik echt wakker en bleek mijn vriendin degene die aan mij zat te schudden om mij wakker te krijgen. Echt een hele vage ervaring. Iedere keer dat ik wakker werd was het ook net of je achteruit viel terug in je liggende lichaam.
Heeeel apart. Dit houd mij toch beetje tegen om te gaan experimenteren met een out of body lucide droom. Of was dit misschien er een, of een begin ervan ? Toen was ik daar in ieder geval nooit mee bezig.

Over een OBE(out of body experience) is nog altijd heel veel discussie in de lucid dreaming scene.
Er wordt beweerd dat dit gewoon een lucide droom is, die jou omgeving zo levensecht na maakt, dat het een OBE lijkt.
Andere zeggen weer dat een OBE toch iets anders is dan een lucide droom en dat je tijdens een OBE je toch in deze ''dimensie'' bevindt. Zelf durf ik ook niet te zeggen, hoe dit zit.

Ik kan je wel meer vertellen over false awakenings(FA), dit gebeurt heel erg vaak.
Je bent aan het dromen, je wordt wakker in je bed, je doet je normale dingen, zoals bijv. naar de wc gaan ff pissen.
Maar je bent gewoon nog aan het dromen.
Een FA komt echt regelmatig voor, daarom is het verstandig om altijd als je wakker wordt even een RC te doen.

IN

Ben ook al een tijdje op google aan het zoeken over lucide-droom.

Vind het soms wel nogal vaag. Bijvoorbeeld die reality-checks, gewoon op een random tijdstip op een random moment naar je horloge/gsm kijken dan weg kijken en dan terug kijken om te zien of je al dan niet droomt? Ook heb ik iets gelezen dat als je bijvoorbeeld elke dag 8 uur slaapt (pak nu van 00:00 tot 08:00) moet je om 7:00 opstaan en dan tijdens de 1 uur dat je wakker bent je droom etc te herinneren om vervolgens om 08:00 terug te gaan slapen en proberen een lucide droom te hebben. Maar wat als je elke dag een ander uur gaat slapen? Of als je om 08:00 moet gaan werken ofzo gaat dit toch moeilijk?

Heb persoonlijk nog nooit een lucide-droom gehad, maar ik probeer er wel alles aan te doen om het eens te hebben. :p

Ik ben er laatst achter gekomen dat wanneer ik snooze, en weer in slaap val controle kan krijgen op wat er in de droom gebeurt.. De droom gaat na het snoozen direct verder waar het eindigde, en vanaf dat punt weet ik dat ik 'in control ben.

Het valt me op dat wanneer ik die controle heb ik bijna altijd aan het vliegen ben in plaats van lopen. Wanneer ik merk dat ik 'vlieg' of me snel kan verplaatsen tussen ruimte's of van gebouw naar gebouw, komt de realisatie "ik heb controle"

Tijdens die controle merk ik dat wanneer ik aan mensen uit mijn omgeving denk, ze ook direct verschijnen of in eens mee doen in de 'film' alsof ze er altijd als in gezeten hebben.

@Nielsj2k en GreyFox

Dit is het WBTB(wake back to bed) principe.
Je langste dromen (REM slaap), komen pas in een later stadium van je slaap, tijdens de laatste uren van je slaap heb je de meeste en langste dromen.
WBTB, betekent na 4 of 5 uur even wakker worden en bij bewustzijn komen, om vervolgens terug te keren in je droom en lucide te raken, dit is bewezen 1 van de beste methodes.
De beste tijd van wakker worden en lengte van wakker blijven, is variërend per persoon.
Aan te raden is minimaal 3 uur te slapen en 20 tot 60 minuten wakker te blijven.

c5c6934917d512a1c465fe4a4d202d09_large.png

---------- Toegevoegd om 13:54 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:45 ----------

Voor de mensen die trouwens bang zijn:
"The only thing we have to fear is fear itself."

Een nachtmerrie of andere creepy shit, dat is jou projectie, jij creëert die wereld.
Lucide dromen blijkt ook 1 van de beste methodes te zijn om terugkerende nachtmerries te stoppen.
Stel je wordt achtervolgt door een eng demon figuur.
Je raakt lucide, dus je weet ''hey dit is een droom'', je hoeft niet bang te zijn, want alles is jou projectie.
Dat enge figuur dat jou achtervolgt, dat ben jij, alles wat je hoeft te doen is om te draaien en te accepteren dat ook die schaduw kant een deel van jou uitmaakt.

Terugkerende nachtmerries waar jaren therapie voor nodig is, kunnen in 1 lucide droom verdwijnen.

Cool topic. Heb in mijn leven ook al wel vaker vreemde dromen gehad. Pas geleden nog drie keer dezelfde droom in 1 week. Ook wel redelijke vage droom.

aaait Roosevelt
vanavond eens wat artikeltjes lezen. probeer voor ik ga slapen vaak te denken en bewust te worden van hetgeen ik wil dromen. weet vaak dat ik ron 5:00-5:30 half wakker word. heb de sleep time app om dat bij te houden. werkt echt prima dat ding. als ik dan even weer bewust ben dan realiseer ik me vaak wat ik heb gedroomd, waarna ik weer in slaap val.

aaait Roosevelt
vanavond eens wat artikeltjes lezen. probeer voor ik ga slapen vaak te denken en bewust te worden van hetgeen ik wil dromen. weet vaak dat ik ron 5:00-5:30 half wakker word. heb de sleep time app om dat bij te houden. werkt echt prima dat ding. als ik dan even weer bewust ben dan realiseer ik me vaak wat ik heb gedroomd, waarna ik weer in slaap val.

je droomt over mij zeker :$

In

Heb echt vaak vage dromen, kan ze vaak herinneren en 'bijsturen' in de droom zelf. Nog nooit volledige controle gehad denk ik

in, niet alles gelezen maar heb eens gehoord of gelezen dat het gevaarlijk kan zijn om in een lucide droom te gaan?

in, niet alles gelezen maar heb eens gehoord of gelezen dat het gevaarlijk kan zijn om in een lucide droom te gaan?
even lezen dus:
Voor de mensen die trouwens bang zijn: "The only thing we have to fear is fear itself." Een nachtmerrie of andere creepy shit, dat is jou projectie, jij creëert die wereld. Lucide dromen blijkt ook 1 van de beste methodes te zijn om terugkerende nachtmerries te stoppen. Stel je wordt achtervolgt door een eng demon figuur. Je raakt lucide, dus je weet ''hey dit is een droom'', je hoeft niet bang te zijn, want alles is jou projectie. Dat enge figuur dat jou achtervolgt, dat ben jij, alles wat je hoeft te doen is om te draaien en te accepteren dat ook die schaduw kant een deel van jou uitmaakt. Terugkerende nachtmerries waar jaren therapie voor nodig is, kunnen in 1 lucide droom verdwijnen.

Terug
Naar boven