Fitness Seller

Sticky Het Motor Topic

Bezoekers in dit topic

Hoe goed hij ook mag zijn dadelijk op de weg/circuit, dit zou ik dus niet kopen:D

Yes, Richard has turned to the dark side :D :D

Dat huidig model met die underseat exhausts is idd 10x mooier.
 
ik vind em best wel ok :o Z'n kont lijkt wel erg op die van de gsxr 1000.
Als je de kuip volledig in het groen spuit en een andere uitlaat steekt heb je toch een dijk van een motor?
 
eens met gixer ;) vind de zx10 best te pruimen, bedoel uitlaat vervangt men toch altijd direkt.

Maaaar ik moet eerlijk bekennen dat motoren die op de foto niet onaardig eruit zien vaak in het echt toch tegen vallen. Mijn huidige motor vond ik gruwelijk lelijk en in real life vond ik het wel mee vallen.


Som3on3 : 4800 toeren in z'n 6 met 120km/h :)



maatje had overigens ander idee.. waarom koop je niet schade barrel en bouw je simpele streetfighter als woon/werk en speel machien en de 1000 voor alle andere dingen. Wie weet :S

Iig zijn vriendin en ik ook aan het overleggen om te verhuizen naar ZO brabant/N limburg, geen werk meer bij amerikaans bedrijf, meer groen en rustigere mentaliteit, etc.


Vanavond iig proefrijden. Ben benieuwd. Helaas schijnen de superdukes nogal laag te zijn en rij je het blok aan de grond.
 
Pfff, nieuwe bandjes komen pas volgende week donderdag.. Nog een week regen met gladde bandjes :(.. Maargoed, rustig aan doen dus als het nat is :(
 
:D Geslaagd :eyebrow:

Rijden ging goed, 1x iemand geen voorrang gegeven was de verkeerssituatie gewijzigt op een weg vol met voorrangskruispunten en het was heel onduidelijk :p
 
de mijne is ook injectie... Wat verbruikt je fiets? Ik heb het gevoel dat carbus zuiniger zijn dan injectie... de mijne hangt zo rond de 1op 10...

WOEYOO!! Die van mij haalt de 1:18 gewoon hoor...
 
:D Geslaagd :eyebrow:

Rijden ging goed, 1x iemand geen voorrang gegeven was de verkeerssituatie gewijzigt op een weg vol met voorrangskruispunten en het was heel onduidelijk :p

Gefeliciteerd man, nu nog de bike :) 25kw hayabusa of niet? :p
 
eens met gixer ;) vind de zx10 best te pruimen, bedoel uitlaat vervangt men toch altijd direkt.

Maaaar ik moet eerlijk bekennen dat motoren die op de foto niet onaardig eruit zien vaak in het echt toch tegen vallen. Mijn huidige motor vond ik gruwelijk lelijk en in real life vond ik het wel mee vallen.


Som3on3 : 4800 toeren in z'n 6 met 120km/h :)



maatje had overigens ander idee.. waarom koop je niet schade barrel en bouw je simpele streetfighter als woon/werk en speel machien en de 1000 voor alle andere dingen. Wie weet :S

Iig zijn vriendin en ik ook aan het overleggen om te verhuizen naar ZO brabant/N limburg, geen werk meer bij amerikaans bedrijf, meer groen en rustigere mentaliteit, etc.


Vanavond iig proefrijden. Ben benieuwd. Helaas schijnen de superdukes nogal laag te zijn en rij je het blok aan de grond.

Wel vet om die 1000 te houden toch :P

(ff edit, sprak je al op MFA)
 
Laatst bewerkt:
Tnx nope, heb al een fazer 400 staan in de schuur. Misschien dat ik dinsdag al kan rijden :p

400? niet een 600?

Hoop het voor je, doe rustig aan he de eerste paar keer.

Probeer de bocht onder de knie te krijgen en niet je knie in de bocht te krijgen ;)
 
Gasten die gaten in die kuip van die zx10 zien er toch niet uit?
Die striping boeit me dan nog niet zoveel.
Die uitlaat kun je natuurlijk vervangen. Maar is toch gewoon onzin. Hanteer gewoon een normale dikke pijp en klaar.

Plus de ram air staat gewoon mooier onder de koplampen.
 
Gasten die gaten in die kuip van die zx10 zien er toch niet uit?
Die striping boeit me dan nog niet zoveel.
Die uitlaat kun je natuurlijk vervangen. Maar is toch gewoon onzin. Hanteer gewoon een normale dikke pijp en klaar.

Plus de ram air staat gewoon mooier onder de koplampen.

True, ik vind het niet echt een "dikke" fiets meer, zoals die wel uit 2005 was.
 
:D Geslaagd :eyebrow:

Rijden ging goed, 1x iemand geen voorrang gegeven was de verkeerssituatie gewijzigt op een weg vol met voorrangskruispunten en het was heel onduidelijk :p

proficiat man!
 
Geen echte kawa man.
Ik rijd zelfs niks anders als Kawa:D
 
De superduke, is die nou echt zo super ?
Is het de moeite waard om een van de betere supersports op dit moment in te ruilen tegen een zogenoemde funbike ?
Is je rijbewijs veiliger op een naked 2 cylinder ? Ben je zelf veiliger op een naked 2 cylinder ?

Mijn huidige GSXR1000 2005 is redelijk af. Alle std. niet zo'n goede punten zijn verbeterd.
De motor bied fun maar wel pas op hogere snelheid, iets wat in Nederland niet overal goed tot zijn recht kan komen
ivm de drukte op de wegen, de rechterhanden van koos spee in de berm her en der, etc.

De superduke bied daar in tegen , volgens alle inmiddels gelezen reviews, fun. Veel fun. Met een hoofdletter F en uitroeptekens tot in het oneindige.
Relaxed toeren vs uit de kom getrokken armen van de power.
Geweldige sound en dat afgebouwd in een sausje met de betere merken.
WP vering, Brembo stopspul, spullen waar menig motorrijder/ster naar smacht zodra ze hun "standaard" japanner hebben aangeschaft.

Vele Joe bar lezers kennen de strip wel waarin de "coureurs" zichzelf opladen met koffie, harde rock muziek
en elkaars gebral voor de nodige bloeddoorlopen ogen ivm de proefrit op de almachtige ultimate power 1100 supersport.
Zo niet hier vanavond.
De gedaalde temperaturen, het textiel pak voor woon-werk verkeer en het samen rijden met de aanstaande en haar boefje 1200 doen ons op een rustige en verantwoorde manier naar de koopavond bij de dealer te brengen.

Eenmaal binnen zie ik direkt aan mijn linkerhand diverse KTM's staan. 950 SM, Superduke 950, 950 Enduro, 690 SM.

Duidelijk zichtbaar de verschillen tussen de diverse 2005/6 en 2007 superduke modellen.
Radiale klauwen, wat nieuwe vormen her en der op de zijkant en koplamp, nieuw dashboard
en nog een aantal, niet van buitenaf te zien, verbeteringen in het blok en de injectie.

Enigzins verbaasd ben ik als ik kijk naar de afwerking. Zou Honda aandelen hebben in KTM of andersom ?
Alles zit/staat/hangt gewoon netjes. Geen broodkruimels die maar snel onder het tapijt zijn geveegd maar gewoon alles
netjes opgeruimd en opgeborgen en toch niet onttrokken aan het zicht.

Een enorm hoog poser gehalte is het eerste wat in mijn opkomt, Hier hoef je je duidelijk niet voor te schamen op de boulevard.
Maar de boulevard met je meisje achterop is ook maar een paar avonden per jaar en vegen en gummen met de duke moet ook gebeuren.

Als ik langs de 2de hands motor sta , die slechts 6000km ervaring heeft, is het direkt duidelijk dat de motor erg kort is kwa lengte en een beetje hetzelfde 600cc gevoel geeft kwa formaat als mijn huidige supersport.
Maargoed we hoeven er niet op te gaan liggen of op te tillen dus we nemen plaats en direkt valt de mond stil. Dit zit goed (en dat met 191cm lengte)
Een aktieve houding, iets voorover gekanteld tov een supersport, benen direkt goed op hun plaats, armen geplaatst alsof je klaar staat voor een stoplicht sprint met de Joe bar clan richting een bergparkoer. YIHAA!

Als 4 cylinder rijder en boerenzoon kan ik niet om de afgedroogde opmerking heen als je hem start. He poa, skon trekker he?
De standaard uitlaten doen het overigens helemaal niet verkeerd kwa klank en zeker niet als later blijkt dat ze ook aardig na pruttelen en ploffen.

Koppeling in, luidruchtig versnelling kiezen en weg rijden.

Rustig aan rijdend richting het tankstation valt het echt op hoe gemakkelijk dit lijkt te rijden. Lijkt inderdaad.
De zithouding en het stuur gedeelte roept wederom samenwerkings verband met een Japanse constructeur op maar het rijden is even andere koek.
Naast dat je gewend moet zijn aan 2 cylinder snap ik direkt waarom men op diverse internet forums spreekt over een 16 tands voortandwiel. Laagtoerig moet je echt de koppeling erbij houden en veel wisselen tussen 1 en 2.

Tijdens het tanken heb je al direkt ogen op je gericht. Of je houd van rechte lijnen en brute looks of je vind het 10x niks.
Aan gezichten te zien van de mensen mogen de meeste deze kwajongen van de klas wel ( de motor! )

De weg opdraaiend en het gas openend is het , na de 2e YIHAA!, direkt gedaan met de rust die er was.
Voorwiel word licht, direkt na 2e versnellings en met het gas erop kun je direkt door na 3.
Kleine notitie die gemaakt moet worden : De aktieve houding die de motor je doet aannemen is nodig, anders word je zoals ondergetekende direkt 5cm naar achter verplaatst op het zitje.

Het overzichtelijke dashboard laat direkt snelheden zien die me doen verbazen en grijnzen. Veel fun, relatief lage snelheid.
De voorrem is voorzien van stalenremleidingen en zodra het stoplicht op oranje springt merk je ook hoe hard het kan remmen.

Het blokje warmt zich op en de snelweg komt in zicht die ons brengt naar een slingerweg.
Rap opschakelend de snelweg op en direkt weer af merk je hoe soepel alles gaat met wat hogere snelheid.
Op snelheid voelt de motor zich echt als Oostenrijker Arnold in de sportschool, de 2 cylinders blijven aan je armen sleuren. Dit stukje snelweg doen we later nog een keer maar dan wat langer.

De snelweg af merk je dat motor rem reuze mee valt en dat de motor met hard remmen redelijk stabiel blijft.
Enkel het te snel terug schakelen , het is geen 4 cylinder, zorgt voor een wat glijdende en/of kwispelende achterkant.

Rechts af de slingerweg op. Hoewel het in het begin wat onwennig is met de eerste rotonde gaat het op de 2e al een stuk beter.
Niet terug schakelen maar wat gas geven en er over heen gooien.

Eerste indrukken zijn goed. Wat wel opvalt is het onwijs trillen in de voetsteunen. In het stuur en zit gedeelte merk je hier weinig van.

Een weg met veel verkeersheuvels doet zich op na de zoveelste rotonde en al slalommend gaan we overal omheen. Soepel sturend en met een accelerende motor.
Rustig rijden is ook geen enkel probleem. Recht op, veel overzicht, en een vrij rustige motor die je niet continue loopt uit te dagen.
Iets wat je overigens met jezelf wel lijkt te doen want rustig toeren kost de nodige doorzettings kracht.

Ik word gevolgd door Prairy op een door haar gekozen motor. Een Yamaha FAZER 1000.
Tijd om even te stoppen en eens te ruilen en te polsen wat ze van de evt. Fazer als toekomstige motor vind.
De Fazer valt tegen kwa zithouding, hakkelende versnellingsbak, etc. Apart want de FAZER 600 van haar vader rijd subliem.
Enigzins teleurgesteld neemt ze plaats op de Superduke en het eerste wat haar opvalt is dat je heel weinig motorfiets tussen je benen hebt om te klemmen.

Na de bezorgende opmerkingen over 2 cylinder, niet te snel terug schakelen, let op de voorrem, keren we en rijden we richting de stoplichten.

De stoplichten waren slechts een 50 meter na het weg rijden, maar als Prairy langs me stopt hoef ik niks te vragen.
Een grijns breder als haar vizier verteld alles.

Zittende op de fazer valt me op hoe saai en vriendelijk deze "reus" is tov van de veel speelsere FAZER 600 en dat ik terug op de KTM wil.... dat is een goed teken.
Wederom stoppen we en polsen we. De Fazer valt definitief af, de duke daar in tegen : WAUW!
Het idee word geopperd dat ik deze motor er natuurlijk prima bij kan kopen en die aan haar kan uitlenen minimaal 3 dagen per week.
Terug op de duke voel ik me zelf steeds meer de kwajongen van de klas.
Te vroeg terug schakelen is wel leuk als je er maar op voor bereid bent, dan het gas erop en over de rotonde, rotonde af komt het voorwiel los en schakel ja naar de volgende versnelling.

De snelweg komt wederom in zicht en voor we de snelweg op kunnen hebben we een haakse 90 graden en een 180 graden oprit voor de boeg met mooi asfalt.
Verzitten als op een supersport gaat prima. Kneedownen was geen probleem geweest, mits ik leren pak aan had gehad.
Dankzij het brede stuur is er betere controle en de gas respons is super.

Uitaccelerend kijk je even gauw de laatste keer in de spiegel voor je invoegt.. en dan opeens zit je met je tanden letterlijk en figuurlijk op het stuur.
Dankzij een "niet gewend aan 2 cylinder" kunnen we ijzer happen want terwijl je wacht op de eindsprint schiet hij in de toeren begrenzer bij 8000 toeren.
Overschakelen en gas en net op tijd word er aan gedacht om nu WEL te schakelen.

De Duke of Austria accelereert als een dolle stier op lachgas en de km teller loopt vlug op.
De wind valt reuze mee , maar dat is op iedere naked de eerste 20km is mijn ervaring. Helaas is het geen 200km uit te proberen.
Eenmaal op wat hogere illegale snelheid begint het stuur wat heen en weer te dansen.
Of dit te danken is aan de vering/banden(slijtage)/wind of te danken is aan mijn jas die gedeeltelijk als parachute fungeerd is mij nog niet duidelijk.
Een stuurdemper is in iedergeval geen overbodige luxe al is het maar om dit gedrag wat te stabiliseren.
Het remmen van hoge snelheid tot aan stilstand onder aan de afslag gaat prima en zonder kopzorgen.

Terug bij de dealer is het moeilijk de helm van mijn hoofd te halen door de grijns. Ik ben diep onder de indruk en blijf nog even rondjes lopen om de motor. Dit is vet!

Toch zijn er een aantal dingen waar ik niet helemaal blij mee ben als ik er goed over nadenk maar eerlijkheids halve is niet alles aan de motor toe te wijzen.

1. De trillingen in de voetsteunen gaan mij irriteren.
Prairy was het niet opgevallen. Het zal ook te maken hebben met de soort motorlaarzen die je draagt vermoed ik.

2. Onderhoud is duur en volgens verkoper speciaal gereedschap nodig voor de duke.
Ik had gehoopt dat enkel BMW hun "bmw mentaliteit" zou hebben maar als ik het woord speciaal gereedschap hoor word ik toch
even niet vrolijk. Iedere 7500km kleine beurt en iedere 15000km grote beurt levert me in 1 jaar 2 beurten op die je niet meer zelf
kan doen (en mag ivm garantie)

3. Veilig voor rijbewijs ? vergeet het maar

4. Veilig voor lijf en leden? Ja en Nee. De snelheid is lager, maar je gaat andere akties ondernemen om te gaan "klootvioolen"

Het is duidelijk geen japanse dozijn motorfiets met zijn speelse karakter en 2 cylinder blok. En als ik er zo over nadenk is er ook geen direkte concurentie van Japanse bodem en al helemaal niet met de reeds standaard gemonteerde leuke accessories. Daarvoor zul je toch in Italie moeten gaan shoppen.


De prijs echter heb ik mijn gedachte diverse malen laten gaan.

Ene kant vind ik het persoonlijk teveel geld voor een "funbike"
Ik zie dit soort motoren meer als de 2e auto die je hebt staan. Cabriolet, sport onderstel, etc.


Al met al een hele goede indruk van de motor gekregen en tot de conclusie gekomen dat het voor mij niet een motor is om de supersport voor in te ruilen. Hij is leuk, voor erbij en daar vind ik hem nu gewoon weg te duur voor. Zeker gezien ik zou gaan voor het verbeterde 2007 model.



P.s. Mocht iemand zijn Duke met open uitlaten overigens willen uitlenen ? Wat een geweld moet dat geven aan je oren!
 
Laatst bewerkt:
:bow2:

Nice review Capoe ! Kan me wel voorstellen dat als je een GSX-R 1000 gewoon bent, de power bij deze niet zoveel nieuws geeft.

Nu nog de Hypermotard-test.
 
Haha vette review idd man. Toch maar voor de fighter gaan?
 
Back
Naar boven