AndroidHealthClinic

Sticky Het Serotonine-Dopamine-GABA evenwicht

Door omstandigheden heeft een arts mij escitalopram in de allerlaagste dosis voorgeschreven , deze neem ik sinds oktober 2015 en zal ik van haar nog tot oktober 2016 moeten blijven nemen. Ik heb geen flauw idee of dit effect heeft op mijn spiergroei , maar zou dit in theorie ergens kunnen?
Had haar gevraagd of dit complicaties zou kunnen opleveren ivm een korte kuur anavar/winstrol
Hierop antwoorde ze dat dit geen effect zou hebben.
Graag mening van iemand?
Uit mijn bloedtest van een maand geleden zijn alle waardes normaal uitgekomen alleen een iets verhoogde androgene index.

Ik heb ook escitalopram gehad voor ongeveer 2 jaar. Ik gainde er niet minder om. SSRi's staan er overigens redelijk om bekend dat ze juist gewichtstoename bevorderen, al heb ik het idee dat men hier vaak alleen maar doelt op vet. Je kunt prima kuren naast escitalopram.

• Topic Starter Topic Starter
Door omstandigheden heeft een arts mij escitalopram in de allerlaagste dosis voorgeschreven , deze neem ik sinds oktober 2015 en zal ik van haar nog tot oktober 2016 moeten blijven nemen. Ik heb geen flauw idee of dit effect heeft op mijn spiergroei , maar zou dit in theorie ergens kunnen?
Had haar gevraagd of dit complicaties zou kunnen opleveren ivm een korte kuur anavar/winstrol
Hierop antwoorde ze dat dit geen effect zou hebben.
Graag mening van iemand?
Uit mijn bloedtest van een maand geleden zijn alle waardes normaal uitgekomen alleen een iets verhoogde androgene index.

Het kan op termijn altijd testosteron verlagen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24642156

Het zou ook een extra belasting op de lever kunnen geven icm bepaalde aas.

In oktober stop ik er zowiezo mee ( is pas de volgende afspraak bij de arts )
Gaat er dan zowiezo een stijging terug plaats vinden in het testosteron level?
Anders stop ik er eerder mee want merk er geen ene fl**ker van

In oktober stop ik er zowiezo mee ( is pas de volgende afspraak bij de arts )
Gaat er dan zowiezo een stijging terug plaats vinden in het testosteron level?
Anders stop ik er eerder mee want merk er geen ene fl**ker van

Als je stopt zeker en het is ook niet zeker of je testosteron erdoor zal dalen.

Wat is je totaal testosteron en SHBG?

image.jpeg

Cool kan je oververmoeidheid krijgen als gevolg van overstimulatie van gaba receptoren? Middelen als phenibut die werken via de gaba receptoren geven mij onwijs veel energie en vanzelfsprekend lijdt misbruik er van tot een brak gevoel.

Wat ik me ook af vraag is dat veel mensen ervaren dat ze in de week na gebruik van serotonine releasers 'brainzaps' hebben (soort erge duizelingen vaak bij draaien van hoofd), naar dit komt ook voor na het nemen van phenibut in hoge dosis. Ik heb me eens laten vertellen dat dit komt vanwege herstel van serotonine. Is dit bro science?

Wil er geen dope topic van maken maar daar gaat dit onderwerp wel snel naar neigen natuurlijk ;)

Je SHBG is laag tov testosteron, daarom is je vrije androgeen index hoger. Goed waardes alvast ;)

Cool kan je oververmoeidheid krijgen als gevolg van overstimulatie van gaba receptoren? Middelen als phenibut die werken via de gaba receptoren geven mij onwijs veel energie en vanzelfsprekend lijdt misbruik er van tot een brak gevoel.

Wat ik me ook af vraag is dat veel mensen ervaren dat ze in de week na gebruik van serotonine releasers 'brainzaps' hebben (soort erge duizelingen vaak bij draaien van hoofd), naar dit komt ook voor na het nemen van phenibut in hoge dosis. Ik heb me eens laten vertellen dat dit komt vanwege herstel van serotonine. Is dit bro science?

Wil er geen dope topic van maken maar daar gaat dit onderwerp wel snel naar neigen natuurlijk ;)

Dat kan ja. Je GABA receptor (over)stimuleren zorgt voor een vermindering van dopamine en dat is wat een man actief houd ;) in verhouding tot serotonine dan.

Gaba kan ook voor een stijging van serotonine zorgen en wanneer de stimulatie stopt een sterke daling. Duurt altijd even voor dit zich gecorrigeerd heeft.

Brainzaps zijn een soort van epileptische activiteit, is harmless en verdwijnt na een week.

Herstel van serotonine makes sense aangezien serotonine een beetje een effect heeft als een anticonvulsant en je tijdelijk epileptische activiteit in de hersenen hebt.

Serotonine
-verlaagt testosteron
-verhoogt HGH
-verhoogt prolactine
-verlaagt dopamine
-verhoogt GABA? (nog niet zeker)
-Cortisol?

Dopamine
-verhoogt testosteron
-verhoogt HGH
-verlaagt prolactine
-verlaagt serotonine (verlaagt ook B6 en tryptofaan)
-verlaagt cortisol
-verlaagt GABA

GABA
-verlaagt testosteron
-verhoogt HGH
-verhoogt prolactine
-onderdrukt dopamine
-verhoogt serotonine (wss)
-Cortisol?
Oh really? serotonin onderdrukt dopamine alleen als je SSRIs neemt, serotonine releasers hebben dit effect niet.
HGH, 5ht1d lijkt er idd een effect op te hebben

Recenti Prog Med. 1997 Jun;88(6):264-8.
Effects of sumatriptan on growth hormone releasing hormone-stimulated growth hormone secretion in acromegaly.
Cuttica CM1, Sessarego P, Ponzani P, Falivene MR, Valenti S, De Martini D, Giusti M.
Author information

Abstract
Sumatriptan (SU), a specific 5-HT1D receptor agonist, was recently shown to be able to increase growth hormone (GH) levels in normals, but not in acromegalics, while no effect was seen on prolactine (PRL). SU is also able to produce an increase in GH response to growth hormone releasing hormone (GHRH) in prepubertal children. In this study we investigated whether SU administration influences GHRH-induced GH secretion in 8 acromegalics, and 6 age-matched normal volunteers, as a control group. We evaluated the effects of SU (6 mg s.c.) or placebo (PL) administration on GHRH (1 microgram/kg bw i.v.)-induced GH and PRL secretion. After SU priming the GH response to GHRH did not changed in acromegalics, but significantly decreased in controls, in comparison with that observed after PL plus GHRH. In acromegalics, no difference in GH peak was seen after SU plus GHRH and PL plus GHRH, nor was any difference seen in AUC between tests. In controls, no difference was seen in GH peaks, while SU priming significantly (P < 0.03) decreased the AUC 90-120 min of GH after GHRH administration. In acromegalics, SU did not change the slight GHRH-induced increase in PRL levels. Our study documents that 5-HT1 D receptors do not interfere with GHRH-stimulated GH secretion in acromegalic subjects. In normals, SU is able to decrease GH response to GHRH, thus confirming that 5-HT1D receptors are able to modulate GH secretion in normals.

B
Serotonine
-verlaagt testosteron
-verhoogt HGH
-verhoogt prolactine
-verlaagt dopamine
-verhoogt GABA? (nog niet zeker)
-Cortisol?

Dopamine
-verhoogt testosteron
-verhoogt HGH
-verlaagt prolactine
-verlaagt serotonine (verlaagt ook B6 en tryptofaan)
-verlaagt cortisol
-verlaagt GABA

GABA
-verlaagt testosteron
-verhoogt HGH
-verhoogt prolactine
-onderdrukt dopamine
-verhoogt serotonine (wss)
-Cortisol?

Zoals je kan zien is er een evenwicht tussen deze 3 en de hormonen die zij beïnvloeden. Meer uitleg op pagina 2. Cortisol wordt waarschijnlijk door alledrie onderdrukt, maar moet ik nog verder onderzoeken. Wat wel vast staat is dat als cortisol zakt, dopamine en serotonine stijgt. Hier ga ik verder op in na het L-theanine verhaal.

Serotonine

Direct Action of Serotonin on Prolactin, Growth Hormone, Corticotropin and Luteinizing Hormone Release in Cocultures of Anterior and Posterior Pituitary Lobes: Autocrine and/or Paracrine Action of Vasoactive Intestinal Peptide
http://content.karger.com/ProdukteDB....asp?doi=54381

Prolactin-Related Testosterone Secretion in Normal Adult Men
http://jcem.endojournals.org/content/42/1/112.abstract

Mean PRL levels rose promptly and significantly in a dose-related manner in response to the haloperidol, which has strong dopamine blocking effects.

Dopamine

Dopamine as a Prolactin (PRL) Inhibitor
http://edrv.endojournals.org/content/22/6/724.full

Mucuna pruriens(L-dopa) improves male fertility by its action on the hypothalamus-pituitary-gonadal axis.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18973898

GABA

Effect of acute and repeated administration of gamma aminobutyric acid (GABA) on growth hormone and prolactin secretion in man
[Link niet meer beschikbaar]

Activation of GABA receptors in the hypothalamus stimulates secretion of growthhormone and prolactin
http://www.sciencedirect.com/science...06899386904002

Effects of a Gamma Aminobutyric Acid (GABA) Derivative, Baclofen, on Growth Hormone and Prolactin Secretion in Man
http://jcem.endojournals.org/content/45/3/579.short

Growth hormone isoform responses to GABA ingestion at rest and after exercise.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18091016

Study Shines Light On Brain Mechanism That Controls Reward Enjoyment
http://www.sciencedaily.com/releases...0321123754.htm

"So basically, it appears that these GABA neurons located in the VTA are just microns away from dopamine and are negative regulators of dopamine function," Stuber proposes.

When they become active, their basic job is to suppress dopamine release.

Ook interessant. Vrouwen hebben natuurlijk een hoger GH gehalte wijst ander onderzoek uit (ook meerdere pulsen per dag). En onderstaande geeft aan dat het anders gereguleerd wordt.

Evidence for a coïtus difference in the basal growth hormone response to GABAergic stimulation in humans
http://www.eje.org/content/119/3/353.short
Wat simplistische onzin, ssris onderdrukken dopamine door 5ht2c, maar dat is niet het geval bij releasers, het hangt ook van de brainarea af, benzos verhogen dopamine in bepaalde regios maar dat zijn dan weer pams, de methode hoe je een neurotransmitter verhoogt maakt een groot verschil, psychedelica die de meeste sero receptors activeren verhogen da enorm, 5ht2a, 5ht4 en 5ht6 verhogen dopamine, 5htc onderdrukt het etc..

Niet alleen de eerste post lezen. Pagina 2 staat een hoop meer, begrijp wat je bedoeld en hou hier rekening mee. Het is gewoon een basisoverzicht en middelafhankelijk kan de uitwerking verschillen. Meestal komen er nog een hoop andere pathways en receptoren dan aan te pas.

Laatst bewerkt:
Hoi Cools ,

Ik volg dit topic en vindt het erg interessant ,goede aanvulling wat je doet, knap dat je er zoveel kennis over hebt.

Ik heb vraag voor je , ik slik al aantal jaren effexor 150 mg , en ben sinds juli bezig met kuren eerst een blast , nu een cruise , merk dat ik me veel beter voel
dan eerst , ik ben 46 jr ,train al jaartje of 20 , ooit vroeger in het begin wel een kuurtje gedaan daarna niet meer , merk nu door het kuren dat ik veel beter in mijn vel zit ,graag zou ik willen stoppen met effexor, omdat je er toch best wel concentratieproblemen van hebt ,tenminste ik dan .Ik heb het wel eens eerder geprobeerd maar toen toch weer gestart omdat problemen terug kwamen , mijn arts vertelde dat bij mij de serotinine waarschijnlijk te snel wordt afgebroken in de synaps.

Nu zat ik zelf te denken dat het zou kunnen dat ik testosteron probleem heb en te weinig van had , misschien ook door effexor, las dat dat het verlaagde dus. Valt me wel op dat ik sinds ik kuur stukken beter in mijn vel zit en meer zelfverzekerd ben , ben benieuwd wat jou visie erover is , zou het kunnen zijn dat het een testosterone probleem was i.p.v serotinine probleem?

met vriendelijke groet Paul
response met effexor wil niet zeggen dat je een serotonine probleem hebt, antidepressiva doen 100 dingen in je brain.

De enige manier om uit te vissen of test de oorzaak van je problemen is, is alleen dat proberen of na je kuur dagelijks een lage dosis clomiphene, wel moet je door de effexor withdrawal geraken wat niet makkeijk is.

Topic test boosters zou je eens kunnen kijken.

Gezien het een SSRI is kan je moeilijk via dopamine of GABA zitten werken. Dit kan de effecten versterken of verminderen.

Ik zal eens even nazien wat de beste optie kan zijn.
Dopaminergics versterken het antidepressiva effect van sertraline, een lage dosis amphetamine is de meest effectieve optie, anders augmentatie met bupropion, maca is ook effectief bevonden voor de sexuale side effects. Een andere goede optie is een lage dosis ropinirole of pramipexole.

Ik ben toevallig antipsychotica de laatste weken aan het onderzoeken.

De nieuwe generatie antipsychotica (atypische) wordt nu vooral voorgeschreven. Gezien hun interactie met vele receptoren en dus invloed hormonen die activiteit reguleren is het normaal dat je je moe kan voelen.

Maar verlaging van dopamine, wat ze dus vooral zouden moeten doen, kan op zichzelf al moe maken. Dit innemen voor het slapen zou een oplossing kunnen zijn voor door de dag wat fitter te voelen.

Hier staat alvast een lijstje van alle antipsychotica beschikbaar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Antipsychotic

Eerste generatie, typische antipsychotica
http://en.wikipedia.org/wiki/Typical_antipsychotic

Tweede generatie, atypische antipsychotica
http://en.wikipedia.org/wiki/Typical_antipsychotic

Ben nog aan het onderzoeken welke de beste keuze nu is. Alhowel dit niet simpel is gezien ik rekening hou met bijwerkingen, effect op angst, depressie en natuurlijk hun doel dopamine verlaging (en dus vermindering van overactiviteit hersenen). De interactie met andere receptoren bepaald uiteindelijk een deel van de werking en de bijwerkingen.

Het wordt nu ook meer en meer voorgeschreven bij depressies als sneller werkend middel dan SSRI's. Maar ook omdat dit gepaard kan gaan met een overactiviteit in de hersenen (dit door dopamine), wat dus een overmatig denken geeft. Gezien hun mogelijke bijwerkingen niet de eerste keuze, zeker gezien SSRI's ook dopamine verlagen.

De meest voorgeschreven (atypische) antipsychotica zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Risperidone (Risperdal)

http://en.wikipedia.org/wiki/Olanzapine (Zyprexa)

http://en.wikipedia.org/wiki/Quetiapine (Seroquel)
Dopamine antagonism maakt je niet moe, da heeft nix te doen met wakefullness, thats nes job. Ze maken je moe door histamine antagonism, aripripazole en lisuride hebben hier geen effect op en zullen je niet moe maken.

antipsychotica werken niet voor depressie, ze worden soms samen voorgeschreven met ssris maar het enige effect is een snellere response, olanzapine, aripripazole en lisuride ziijn uitzondering die synergetisch met ssris werken.

SSRIS verlagen idd dopamine maar dat vermindert juist hun potentieel antidepressief effect

Ik gebruik gemiddeld zo'n 3 á 4 keer per jaar xtc icm 4fmp. Nu wordt ik daar (met name de dag erna) altijd zo ontzettend geil van. Werkelijk onbeschrijfelijk, ben echt een oermens dat aan niks anders dan seks kan denken. Dit ligt aan de 4fmp heb ik gemerkt. Ik heb de hele dag een gevoel in mn leuter dat ik hem ergens in MOET stoppen! (hopelijk heb je een beetje een realistisch beeld van wat ik bedoel :p)

4fmp werkt vooral op het dopamine niveau in tegenstelling tot X, wat op het serotonine niveau werkt. Heb jij enig idee wat deze geilheid zo intens en opgewekt maakt? Ben hier eigenlijk al een aantal jaar echt geïnteresseerd in maar nog nooit iets over kunnen vinden, zou dolgraag willen weten wat de oorzaak nu van die geilheid is? Blijft vaak 1 a 2 dagen hangen en kunt vaak uren knallen zonder klaar te komen.

Zou deze geilheid ook op een andere manier op te wekken kunnen zijn dmv het actieveren van bepaalde neurotransmitters?

Dat word veroorzaakt door dopamine,amphetamine doet hetzelfde, maar iets dat nog veel sterker is dan deze 2 is apvp,mdpv analoog maar dat isnu illlegaal in de eu

Cools zal je wss flauwe shit als mucuna pruriens aanraden, je enige optie is een therapeutisch dosis van dexamphetamine een paar dagen per week gebruiken, wont be as good but will have simular effects.

Terug
Naar boven