AndroidHealthClinic

Het zoveelste 'hoe kan ik nou het beste trainen?' topic...

Adonis Casanova

Cool Novice
Waardering
9
Hoi allemaal,

Natuurlijk heb ik zelf flink wat rond gekeken en gelezen hier, met name bovenstaand topic van Shutterspeed vond ik nuttig. Alleen nu zie ik de bomen door het bos niet echt meer, dus stel ik bij dezen de vraag wat nou het beste voor mij is om aan te komen in droge spiermassa en een toename van kracht.

Ik ben 34 jaar, 1,85m en 80-85 kilo. Ik thaiboks inmiddels zown 8 jaar, twee keer per week. Krachttraining ook twee keer per week en 1 keer per week hardlopen.

Een typische week ziet er voor mij zo uit:

Maandag: krachttraining, full body.
Dinsdag: hardlopen of rust (afhankelijk van hoe ik me voel).
Woensdag: thaiboksen.
Donderdag: krachttraining, full body.
Vrijdag: thaiboksen
Zaterdag: rust
Zondag: hardlopen of rust.

Ik gebruik nu al een tijdje wat supplementen en let op mijn voedsel op basis van wat ik doe aan sport op die dag. Bijvoorbeeld op een krachttraining dag beperk ik mijn koolhydraten en eet ik vooral eiwitrijk voedsel en neem ik Magnificent van B&F en een extra whey shake. Op thaiboks en cardio dagen neem ik juist meer koolhydraten en let ik niet echt op de eiwit inname.

Wat betreft de krachttraining, doe ik die volgens mij gewoon netjes. Standaard oefeningen in een nette gym, waarbij ik let op ademhaling en 'time under tension'.

Ik voel me hier op zich prima bij, maar zie niet echt gains ofzo.

Iemand hier tips en/of advies mbt wat ik kan doen om meer te groeien? Bijvoorbeeld specifieke oefeningen of iets mbt voeding en supplementen?

Deze vraag zal al 100.000 keer eerder gesteld zijn, excuses daarvoor. Alle kleine beetjes die mij op weg kunnen helpen, worden gewaardeerd.

Alvast bedankt.

Yes, bekend verhaal van door de bomen het bos niet meer zien. Iets wat een of andere Zweede de illusie van complexiteit noemt, omdat er tigx1000 zienswijzen lijken te bestaan. Als je Engels kan, lees dit artikel:

http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html

Je zult misschien wel wat/veel dingen herkennen uit artikel.

Omdat je het over oefeningen hebt, kan ik afleiden dat je geen vast schema hebt?

Ik volg niet de logica van weinig koolhydraten rond training. Je moet elke dag eiwitrijk eten. Ook op dagen dat je niet traint hebt je lichaam/spieren eiwit nodig om te groeien/massa te behouden.

Ik denk dat je als thaibokser meer hebt aan explosief trainen dan aan focus op time under tension.
Je kan wel het excentrische gedeelte van de beweging langzamer doen dus meer t.u.t. maar het concentrische deel dus explosief.
Daarnaast zal je ook veel profijt hebben van plyometrische oefeningen.

De cardio zou ik hier en daar opdelen in steady state hardlopen plus hiit. Hoog intensief interval cardio is ook zinvol voor thaiboksen.

De B&F bende, niet meer nemen. Beter XXL nutrition spullen nemen waar je wat aan hebt.

• Topic Starter Topic Starter
Yes, bekend verhaal van door de bomen het bos niet meer zien. Iets wat een of andere Zweede de illusie van complexiteit noemt, omdat er tigx1000 zienswijzen lijken te bestaan. Als je Engels kan, lees dit artikel:

http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html

Je zult misschien wel wat/veel dingen herkennen uit artikel.

Omdat je het over oefeningen hebt, kan ik afleiden dat je geen vast schema hebt?

Ik volg niet de logica van weinig koolhydraten rond training. Je moet elke dag eiwitrijk eten. Ook op dagen dat je niet traint hebt je lichaam/spieren eiwit nodig om te groeien/massa te behouden.

Grappig, dat Beyond Brawn boek waar hij over spreekt, heb ik :) Helemaal vergeten dat ik die had, tijd om ff te checken dus.

Ik snap je vraag wat betreft oefeningen en geen vast schema hebben niet. Bedoel je de namen van de specifieke krachttrainingoefeningen die ik doe?

Voor zover ik weet, zijn koolhydraten de voornaamste bron van energie in eten, die omgezet worden in vet als ze niet verbrand worden. Dus, op dagen waarbij ik veel verbrand (zweten, hoge hartslag) neem ik meer koolhydraten dan op dagen waarop ik weinig verbrand (krachttrainingdagen). De logica daarin is vrij vanzelfsprekend, ik weet alleen niet zeker of het ook daadwerkelijk het juiste ding is om te doen in termen van spier en kracht groei.

Misschien moet ik dus gewoon elke dag koolhydraatrijk eten als ik wil groeien? Punt is dat ik niet vetter wil worden, dus alleen in spier wil aankomen.

---------- Toegevoegd om 17:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:58 ----------

Ik denk dat je als thaibokser meer hebt aan explosief trainen dan aan focus op time under tension.
Je kan wel het excentrische gedeelte van de beweging langzamer doen dus meer t.u.t. maar het concentrische deel dus explosief.
Daarnaast zal je ook veel profijt hebben van plyometrische oefeningen.

De cardio zou ik hier en daar opdelen in steady state hardlopen plus hiit. Hoog intensief interval cardio is ook zinvol voor thaiboksen.

De B&F bende, niet meer nemen. Beter XXL nutrition spullen nemen waar je wat aan hebt.

Thanks.

Ja ik wissel mijn krachttraining ook af door soms wat lichter in gewicht te gaan en dan meer en explosievere reps te maken.

Plyometrische oefeningen doen we veel bij thaiboksen, dus dat zit ook wel snor.

Hardlopen wissel ik ook af met duurloop en sprinten, dit idd met oog op thaiboksen, waarbij je die twee soorten conditie nodig hebt.

Het 'probleem' zou misschien kunnen zitten in het feit dat lange soepele spieren voor een thaibokser nuttiger zijn dan korte dikke spieren. Maar goed, er zijn zat thai/kickboksers met een flinke massa aan spieren.

Ah, beetje carb-cyclen idee dus. Ja dat is volgens mij op zich prima. Ik dacht dat je dan op rustdagen veel koolhydraten at, maar verkeerd gelezen.

Met vast schema bedoel ik dit:

"The only thing that should be changing from week to week is the load on the bar or the reps with the same load you used last time. If you're doing it right, these should be increasing. Everything else stays the same; the movements and the order you did them in, the sets and the rest periods in between sets. You don't add in new stuff."

Wat is dat nou voor een gebruikersnaam man!

Vooral belangrijk dat je je doel volgt. Dus: Bulken = ook echt bulken en geen cardio en zwaardere setjes, veel slaap.

Als je 3x per week hardloopt en 2x per week bokst ga je echt niks aankomen, of zeer langzaam. Heb je ooit een groot gespierde duuratleet gezien? Ik niet.

Vooral belangrijk dat je je doel volgt. Dus: Bulken = ook echt bulken en geen cardio en zwaardere setjes, veel slaap.

Als je 3x per week hardloopt en 2x per week bokst ga je echt niks aankomen, of zeer langzaam. Heb je ooit een groot gespierde duuratleet gezien? Ik niet.

Alex Viada doet triatlons en is groot en sterk (dit is echter wel een grote uitzondering).
http://www.jtsstrength.com/articles/2014/04/12/5-questions-alex-viada/

• Topic Starter Topic Starter
Ah, beetje carb-cyclen idee dus. Ja dat is volgens mij op zich prima. Ik dacht dat je dan op rustdagen veel koolhydraten at, maar verkeerd gelezen.

Met vast schema bedoel ik dit:

"The only thing that should be changing from week to week is the load on the bar or the reps with the same load you used last time. If you're doing it right, these should be increasing. Everything else stays the same; the movements and the order you did them in, the sets and the rest periods in between sets. You don't add in new stuff."

ok, ja dat had ik nog wel onthouden uit Brawn....ik doe min of meer altijd dezelfde oefeningen, alleen dan steeds zwaarder.

---------- Toegevoegd om 20:45 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:32 ----------

bulken is veel vreten toch? neem aan dat dat ook wel volgens bepaalde persoonlijke richtlijnen moet toch?

Terug
Naar boven