MuscleMeat

Hi, nieuw lid hier(:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gast 155685

Cool Novice
uitgeschakeld
Waardering
156
Hallo iedereen,

Wie ben ik en wat is mijn doel?
Ik ben waarschijnlijk niet het stereotype nieuwe lid hier, maar toch hoop ik dat ik hier wat goede adviezen kan krijgen. Ik ben een 17 jarig meisje en weeg 54kg bij 168cm. Eerst woog ik 60kg maar ik ben gelukkig de afgelopen maanden wat afgevallen door gezonder te eten en wat meer te bewegen. Geen idee wat mijn vetpercentage is. Ik zou graag willen dat mijn buikspieren duidelijk te zien zijn. Ook wil ik nog wat meer arm- en beenspieren ontwikkelen. Het is niet de bedoeling dat ik verder afval. Naast gezond leven hou ik ook van muziek maken; ik speel piano, gitaar, drums en ik zing.

Voeding
Ik ben veganist om ethische redenen en eet dus geen vlees, vis, zuivel, ei en honing. Wat ik dan wel eet?
Ontbijt: 50 gram brinta met plantaardige (bijv soja/amandel) melk, proteine poeder en een stuk fruit OF nicecream gemaakt van 3 bananen, plantaardige melk, proteine poeder en bessen
Tussendoor: stuk fruit of een nakd bar
Lunch: 3/4 volkoren boterhammen met bijv. hummus, pindakaas of appelstroop OF bord avondeten van de avond ervoor + een glas plantaardige melk met cacao- en proteine poeder
Tussendoor: naar keuze. bijv. 30 gram nootjes, boterham, een nakd bar of een schaaltje soja yoghurt
Avondeten: 250 gram groente, 150 gram aardappel of 75 gram rijst/pasta en een portie vleesvervanger/bonen
Tussendoor: fruit

In de weekenden eet ik wat vrijer en eet ik ook wel chips, chocola en koek. Ik eet gemiddeld iets meer dan 2000 calorieen per dag. Als ik sport nog wat meer, rond de 2200-2400 calorieen dan schat ik. Ik streef naar 60% koolhydraten, 20% vet en 20% eiwit. Ik heb wel moeite om mijn vetten laag te houden aangezien ik dol ben op avocado, nootjes en hummus.

Voedingssuplementen
Ik slik vitamine B12 en D aangezien je daar anders als veganist een tekort aan krijgt. Daarnaast ben ik net begonnen met het nemen van creatine en aminozuren.

Beweging
Helaas heb ik geen abonnement op de sportschool en heb ik thuis alleen maar wat gewichtjes om mee te trainen. Gelukkig kan je wel squats, situps en pushups doen zonder materiaal. Ik doe elke dag een kwartier zulke oefeningen. Ook heb ik een racefiets waar ik zo'n 2 keer per week 40 kilometer op fiets. Daarnaast hardloop ik (heel) soms en ik ben van plan weer het zwemmen op te bouwen na de zomervakantie.

Advies is zeer welkom! Ik ben helemaal nieuw in deze wereld dus ik heb geen idee of ik zo voortgang ga boeken.

Groetjes

je wilt niet verder afvallen maar wel alle spieren beter zichtbaar?

Dat kan alleen door vp naar beneden.

Maak een keuze.

Bereken je behoefte

Ga er dan onder/boven zitten.

Vetten hoeven niet laag zolang het maar iifym ;)

Waarom geen aboo op gym?

Anders kan je ook geen fatsoenlijk KT schema draaien.

• Topic Starter Topic Starter
je wilt niet verder afvallen maar wel alle spieren beter zichtbaar?

Dat kan alleen door vp naar beneden.

Maak een keuze.

Bereken je behoefte

Ga er dan onder/boven zitten.

Vetten hoeven niet laag zolang het maar iifym ;)

Waarom geen aboo op gym?

Anders kan je ook geen fatsoenlijk KT schema draaien.

Ik wil wel vet afvallen, maar ik wil dan wel spieren in de plaats daarvoor(;
Dus ik wil niet verder in gewicht zakken, want dan gaat mijn omgeving zich zorgen maken.
Bij 52kg heb ik namelijk ondergewicht dus en dat lijkt me ook niet gezond.

Mijn BMR is 1403 calorieen.
Ik schat dat mijn arbeidstoeslag x1.5 = dus dat geeft 2105 calorieen per dag.
Dan eet ik nu dus ongeveer honderd calorieen te weinig. Als ik sport eet ik wel meer overigens.

Ik kende het hele iifym principe niet, maar ik ben nu wat interessante artikelen aan het lezen(:

Het kost geld, dat is het grootste nadeel. Ik heb geen bijbaantje en mijn ouders willen dat niet betalen helaas.
Maar ik ga het nog een keer overleggen of het niet toch mag. Ik bedenk me wel dat ik nu vooral cardio ipv krachttraining doe.
Ik kan meer focussen op korte maar snelle fietstochten. Dus bijv 20km fietsen 30km/uur ipv 40km met 20km/uur.
En toch wat meer oefeningen doen. Het is hoe het is.

Maar thanks voor je adviezen!

Vet kan niet omgezet worden in spier.

Dus je moet een keuze maken.

Je kan ook op onderhoud eten en kijken wat dat doet.

Je ouders willen niet dat je sport ofzo? Gym Abbo is meestal maar 20-30 euro per maand.

Je kan wel bw squats en andere oef gaan doen, maar gaat gewoon geen zoden aan de dijk zetten.

Vet kan niet omgezet worden in spier.

Dus je moet een keuze maken.

Je kan ook op onderhoud eten en kijken wat dat doet.

Je ouders willen niet dat je sport ofzo? Gym Abbo is meestal maar 20-30 euro per maand.

Je kan wel bw squats en andere oef gaan doen, maar gaat gewoon geen zoden aan de dijk zetten.

Maar om je vetpercentage om laag te krijgen, moet je toch vet verliezen en spieren aankomen?
Ik snap er nu even niks meer van sorry haha.

Oh je bedoeld ik moet kiezen tussen bulken of cutten.
Met cutten zal ik vet kwijt raken, maar waarschijnlijk ook wat spieren.
En bij bulken krijg ik meer spieren, maar moet ik oppassen dat ik niet ook vet aankom.

Alleen ik heb geen idee welke van de twee ik dan moet kiezen.
Ik had een hoop dat je vet kon verliezen en spieren gainen tegelijkertijd, maar dat werkt dus niet zo.

Mijn ouders vonden mn racefiets al duur zat en vinden dat ik ook buiten gewoon kan rennen.
Maar ik ga ze proberen te overtuigen wat de voordelen zijn van krachttraining.
20-30 euro is wel al redelijk wat geld, maar misschien willen ze dat betalen in de ruil voor wat klusjes doen enzo.
Ik doe al langere tijd squats etc en ik heb idd niet het idee dat dat veel heeft opgeleverd.

Misschien even een foto plaatsen

'Meer spieren en minder vet' gaat lastig worden als je voornamelijk cardio (fietsen, hardlopen) doet. Tenzij je een absolute beginner bent qua sporten, dan kun je zelfs met cardio (een beetje) spiermassa opbouwen.

Je hoeft je vetten niet echt heel lag te houden.

1 gram ver pet kg/lichaamsgewicht. Zou voor u uitkomen op een 54 gr. 2gr eiwit per Kg /lichaamsgewicht en de rest aanvullen met carbs.

Squats thuis met wat lichte dumbells gaat je niet veel opleveren.

Met fietsen ga je praktisch geen spieren opbouwen. Is wel goede cardio.

Misschien even een foto plaatsen

image.jpeg

Deze foto is wel in perfect licht genomen moet ik melden(; Maar het kan erger.

Daar is prima wat aan te doen toch?

Volgend jaar eindexamen gymnasium dus dat wordt te zwaar. Maar ik heb net mijn moeder overlegd en ze is bereid deels mee te betalen(: Waarschijnlijk ga ik dan naar basicfit, raden jullie groepslessen aan? Dat kost nl wel extra geld (26,- ipv 18,- per maand).

Ik vroeg me wel af, voor tot ik een abonnement heb, is heuvels beklimmen op de fiets wel krachttraining of valt dat ook onder cardio?

Goed om te weten, 54 vet - 108 eiwit - 296 koolhydraten als ik uitga van mijn behoefte. Klinkt haalbaar. Ik zit vandaag tot nu toe op 32 vet - 87 eiwit - 235 koolhydraat.

Bedankt voor alle reacties!

Fietsen is nooit krachttraining.
Basicfit is prima voorlopig, gewoon lekker een eenvoudig krachtschema volgens zoals stronglifts 5x5

Geen verkeerde shape om mee te beginnen.

gewoon lekker een eenvoudig krachtschema volgens zoals stronglifts 5x5
Inderdaad. Laat je niet ompraten door een of andere hipster in de basic fit die gaat wauwelen over split schema's en/ of definitie schema's of dat je als vrouw meteen heeul veeul spieruh kweekt of whatever. Fullbody, drie keer in de week. Keep it simple.

Met cutten zal ik vet kwijt raken, maar waarschijnlijk ook wat spieren.

Als jij slim cut (dus niet té veel onder onderhoudsbehoefte eten / drinken) op bij 250 a 300 Kcal's en daar flink / regelmatig / zwaar bij sport (KT) dan valt het spierverlies reuze mee hoor.
Dit kan je dan tot nihil beperken. Als je net (laten we zeggen 100 tot 150 Kcal's) onder je behoefte eet / drinkt dan kun je zelfs (in jou geval) nog wel wat spiermassa winnen (noemt men beginnersgains).
Dan geldt natuurlijk ook wel: "flink / regelmatig / zwaar KT (zeker ook voldoende eiwitten).

Deze foto is wel in perfect licht genomen moet ik melden(; Maar het kan erger.

Daarnaast (idd wat je "zelf al zegt") je bent in prima shape. Als je bovenstaande uitvoert worden je buikspieren na verloop van tijd wel zichtbaar !

weet je al wat je onderhoudsbehoefte is ?

Als jij slim cut (dus niet té veel onder onderhoudsbehoefte eten / drinken) op bij 250 a 300 Kcal's en daar flink / regelmatig / zwaar bij sport (KT) dan valt het spierverlies reuze mee hoor.
Dit kan je dan tot nihil beperken. Als je net (laten we zeggen 100 tot 150 Kcal's) onder je behoefte eet / drinkt dan kun je zelfs (in jou geval) nog wel wat spiermassa winnen (noemt men beginnersgains).
Dan geldt natuurlijk ook wel: "flink / regelmatig / zwaar KT (zeker ook voldoende eiwitten).

Daarnaast (idd wat je "zelf al zegt") je bent in prima shape. Als je bovenstaande uitvoert worden je buikspieren na verloop van tijd wel zichtbaar !

weet je al wat je onderhoudsbehoefte is ?

Dit.

Maar door enkel met de fiets te rijden kom je er niet. Je zal toch met gewichten aan de slag moeten.

• Like
Waarderingen: Inb4
Inderdaad. Laat je niet ompraten door een of andere hipster in de basic fit die gaat wauwelen over split schema's en/ of definitie schema's of dat je als vrouw meteen heeul veeul spieruh kweekt of whatever. Fullbody, drie keer in de week. Keep it simple.

Ohh nee ik ben wel wat gewend. Als veganist krijg ik sowieso al elke dag te horen dat ik vlees en kwark moet eten voor mn proteine en daar luister ik ook niet naar haha. Voor vrouwen is het al pittig lastig om een vetpercentage onder de 20% te krijgen, laat staan dat je met drie keer in de week trainen een vrouwelijke bodybuilder wordt lol.

Kijk hier kan ik nou eens wat mee, thanks. Ik moet eerst cutten tot mijn vetpercentage lager is en dan kan ik later wel gaan bulken. Ik denk dat ik zo'n 200-250 cal onder mijn behoefte ga zitten en kijk een paar weken wat dit voor effect heeft. Die 100 calorieen meer of minder maken denk ik niet heel veel uit? En anders vallen er ook niet zo heel veel spieren te verliezen(; Ik let goed op mijn eiwitten, vandaag 112 gram op(: En snel dus dat abonnement op de sportschool regelen, want fietsen is wel leuk maar levert me amper iets op. Duidelijk.

• Like
Waarderingen: Inb4
Hi!

Ik heb zelf ook nog niet veel ervaring met KT maar iig wel met thuis trainen ;).
Voor zolang je nog geen beschikking hebt tot een sportschool kan je opzich thuis ook aan de slag met bodyweight oefeningen en wat lichte gewichtjes, alleen dan wel wat uitdagender dan gewone squats etc, bijv:
Benen
- Jumping squats, evt met gewichtjes/kettlebell, die kan je dan evt. bij de opwaartse beweging over je hoofd tillen met beide armen of één arm
- Jumping lunges
- Walking lunges met gewichtjes
- Step up + knee up, evt. met gewichtjes
- "Box" jumps op een stoel/tafel
- (Marching) hip raises, evt met je voeten op een bankje of nog beter: zo'n skippybal

Armen
- Push ups (evt. tegen een deur/aanrecht/op je knieen, of juist met je voeten op een bankje, zolang je maar wel een goede vorm blijft houden maar wel diep kan gaan)
- Diamond push ups
- Commando's (beginnen in plank en dan jezelf omhoog duwen met een arm, gevolgd door de ander, en weer terug)
- Seated dips

Buik
- Bicycle crunches
- Leg raises
- Jackknife, evt met een dumbbell
- Russian twist met dumbbell/kettlebell
- Plank + variaties

Je kan er circuits van maken door bijv. 5 oefeningen uit te kiezen en per oefening 15-20 herhalingen te maken, en dit dan een x aantal keer herhalen, of zo veel mogelijk rondes binnen een x aantal minuten.
Door een hoge hartslag aan te houden (springtouwen, burpees, mountain climbers etc tussendoor), schiet je energieverbuik omhoog wat bevorderlijk is voor je vetverbranding.

Het zijn zeker geen bodybuilding oefeningen maar voor thuis en geen/weinig gewichten is het wel prima.
Je kan hier wel wát spiermassa mee opbouwen maar dit soort oefeningen zijn meer voor kracht/sterke spieren.

Groepslessen moet je van houden maar zelf heb ik het idee dat de meeste niet echt effectief zijn met het oog op spieropbouw.
Bodypump is opzich wel een aanrader!

Je kan evt ook goedkope gewichtjes en/of andere fitness spullen kopen.
Bij de Action kan je hele goedkope kettlebells halen, ik geloof 6,95 voor een kettlebell van 6kg. Je kan daar ook zo'n skippybal achtig ding kopen voor heel weinig, hier kan je ook goede oefeningen mee doen!
Zelf heb ik online eens een dumbbell setje gekocht met 2 dumbbells en in totaal 20kg, voor nog geen € 25.

Heel verhaal haha, wie weet heb je er wat aan!

Ik adviseer TS om toch naar de gym te gaan. De hierboven beschreven thuis oefeningen kunnen wel goed zijn maar hiermee ga jij je doelen niet bereiken denk ik...

Ga maar voor een goed full body schema, met alle compounds, 3x per week!

Succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven