Fitness Seller

High carbs for everyone?:Carb nightmare I,II en III

ik ben nu ook aan het experimenteren met geen snelle carbs meer tijdens en na de training. wat ik eerst deed was tijdens het trainen aangelengde glucose siroop drinken en evt na. nu doe ik zonder en gaat prima. gewoon water en na het trainen binnen een uur een goede maaltijd eten.

Hier nog een geralateerd artikel (of eigenlijk een tegenstrijdig artikel), met verwijzingen naar studies met eccentrische en concentrische oefeningen:

http://members.tripod.com/JPE_Sportscience/Supercompensation.htm

(ik neem trouwens tegenwoordig mijn wei-melk PRE-workout en post-workout enkel KH)

/edit:

Oh trouwens in: Time course of glycogen accumulation after eccentric exercise - J. J. Widrick, D. L. Costill, G. K. McConell, D. E. Anderson, D. R. Pearson and J. J. Zachwieja
http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/72/5/1999

staat:
These data confirm that glycogen accumulation is impaired in eccentrically exercised muscle.

duss... hmmm, toch ?

Laatst bewerkt:
Om er nog eens op terug te komen...het is voorlopig een controversieel onderwerp. Aan de ene kant verbruik je tijdens je K training enkel en alleen suikers, dus lijkt het vooral tijdens de bulk nuttig deze zo snel als mogelijk terug aan te vullen, aangezien lage glycogeen spiegels in spieren betekend meer kans op afbraak van eiwit, en minder kans op anabole processen.

Aan de andere kant zit je met het probleem dat direct na een training spieren zo catabool zijn dat ze nog "geen zin" hebben om zich te herstellen en dus moeilijk glucose opnemen.
Bovendien zal je NA je KT meer vet verbranden als je niets eet, omdat de reactie is: weinig glucose in het lichaam, dus primaire bron wordt vet.

Ik denk eigenlijk dat het hele post wo verhaal een beetje overschat is. Sinds men erover wist heeft de fitness en- supplementenindustrie niets anders gedaan dan het steeds weer aanhalen van het zelfde verhaal over hoe belangrijk het is om whey en dure cell tech-achtige producten te gebruiken.

Wat als het allemaal nu eens véél minder belangrijk is dan werd beweerd? Wat als die 23u en 30 min NA die "kritische" periode die volgt op je training nu eens veel zwaarder doorweegt dan die 30 minuten waarbij je toch nog catabool bent en door slechte opname niet veel hebt aan voeding?

Het begint er namelijk steeds meer op te lijken dat men supplementen en "poedervoeding" de hemel in prijst. Alsof die 0.05%? die post wo shakes aan je progressie toevoegen echt iets gaat uitmaken op het einde.

Ik heb in de periode van PW shakes (doe het nu niet meer buiten een eiwit blend) echt geen verschil gemerkt in groei, ik durf zelfs beweren dat een normale maaltijd een half uur tot 3 kwartier na de training me veel beter afgaat.

Als je toch denkt iets nodig te hebben na de training, misschien dat je dan beter whey of een eiwit blend neemt, zodat tenminste aminozuren aanwezig zijn om spierafbraak te voorkomen. Het blijft dan ook uit studies dat maar enkele essentiële aminozuren op dat moment echt nodig zijn, om afbraak te voorkomen.

Conclusie: in de vuilbak met het suikerverhaal en dure supplementen zooi. Suiker was toch al de meest pathogene stof in onze voeding.

• Topic Starter Topic Starter
Vraag me even niet waar dit allemaal vandaan komt, maar......

Veel mensen vergeten dat je spieren gewoon niet meer als 5mmol/uur aan glycogeen op slaan (en dit is onder optimale omsandigheden)
Je lichaam verbruik bij KT ca 100mmol/uur wat dus betekend dat het na een uur KT en onder optimale omstandig heden ca 20uur duurt voor je glycogeen is aangevult !!

Ik denk dat ik kan vaststellen uit dit verhaal dat je voor jezelf in de bulk moet kijken hoeveel gram dextrose goed bij jou past en die 1 gram dextrose per 1 kg vvm niet hoeft aan te nemen en echt een slechte richtlijn is. Ik zelf neem 'maar' 40-50 gram dextrose met 40 gram whey. terwijl ik 68-70 kg VVM heb.

Tijdens het cutten is imo het beste dat je gewoon geen suiker tot je neemt en een kleine carb rijke maaltijd eet ong. een uur na je training. Om zo dus insuline pieken tegen te gaan en dus ook minder last zult hebben van het hongergevoel.

Vraag me nu toch al enkele dagen af of de grote wijze mannen zich ook min of meer in de conclusie van Frenkpie kunnen vinden?

Frenkpie zei:
Tijdens het cutten is imo het beste dat je gewoon geen suiker tot je neemt en een kleine carb rijke maaltijd eet ong. een uur na je training. Om zo dus insuline pieken tegen te gaan en dus ook minder last zult hebben van het hongergevoel.
En kwa eiwit? Een uur na de training bijv havermout voor de complexe carbs en dan kwark erbij voor eiwitten? Of direct na de training whey en een uur later havermout? Of een uur na de training complexe carbs en later pas eiwit?

Ik blijf het raar vinden dat dit het enige artikel is dat erover gaat op het internet, en dat je het web-archief moet gebruiken om ze uberhaupt te vinden.

Ik word nu helemaal gek van al die verschillende onderzoeken met verschillende conclusies!!

Ik wil ff weten wat Big T nu tegenwoordig precies na de training pakt en 3XL!!

Mijn PW-shake bestaat tot nu toe nog altijd uit 60 gram snelle koolhydraten (waaronder 30 gram dextrose) en 40 gram whey!

Moet het dan nog alleen 40 gram whey na de training worden en een uur erna een volledige maaltijd? ???

3XL zei:
Ik heb een tijdje geexperimenteerd met enkel wei-hydrolisaat na de training. Doordat het vrij veel glucoplastice aminozuren bevat word er ook een gedeelt te aanvulling van glucose gebruikt onder echt een erg hoge insuline piek te bewerkstelligen.

Werkte goed.
Hoeft dit hydrolisaat te zijn?

wazzup zei:
Ik blijf het raar vinden dat dit het enige artikel is dat erover gaat op het internet, en dat je het web-archief moet gebruiken om ze uberhaupt te vinden.

Ik vind het helemaal niet zo vreemd.

Onderzoeksresultaten zijn gericht op duursporters, maar als er eenmaal "iets" door een bekend persoon geroepen is babbelt iedereen het na en verdwijn een afwijkende mening al snel in de vergeetbak en word er al snel vergeten waar het oorspronkelijk om ging.

(Kan iemand mij bv vertellen waar die 0.8gr vandaan komt)

Vergeet niet dat 9 van de 10 internet site's zwaar gedekt worden door supplementenfabrikanten die het liefst zouden zien dat we nog meer van hun troep zouden slikken als we nu al doen. Denk aan een bepaald merk wat er prat opgaat "precies 75gr dextrose per dosis" te bevatten en anderen die daarna op de zelfde wagen gesprongen zijn.

De links die ik gegeven heb zijn idd uit het web archief omn de eenvoudige reden dat de site niet meer bestaat, maar de artikelen zelf zijn los in de 1 of ander vorm ook op ander site's nog steeds te verkrijgen is alllen veel zoek werk en aangezien ik deze nog op papier had staan met het webadres erbij was dit de makkelijkste oplossing.

Als je trouwens de in het artikel aangehaalde verwijzingen naleest en op de autur's naam zoek komt je aardig wat info tegen.

Laatst bewerkt:
Hope zei:
Hoeft dit hydrolisaat te zijn?

Hydrolisaat is "voorverteerd" eiwit, maw di- en tripeptiden.

Wat snelheid aangaat is dit het snelste wat er is (de DMS/Nutricia post w.o. bevat ook hydrolisaat)

ik neem malto-dextrine(30gr)+whey(20gr) tijdens de training verdeelt met het grootste deel van de shake op het einde van de training. Half uur na de training een brinta/matrix 5.0(blend) shake. Vooral die shake tijdens de training voel ik me erg prettig mee, je voelt je niet meteen helemaal leeg, kan dus ietsje langer door gaan.

Als we nou die dextrose skippen hoe nemen we dan onze creatine in ???

Het lijk er op dat glycogeen opslag bij eccentrisch trainen in de eerste uren na de training nog niet is verstoord:

-4,25 g/kg koolhydraten/dag gedurende 3 dagen na eccentrisch trainen geeft na 0,24 en 72 uur minder spier glycogeen (168, 329, en 435 mmol/kg) tegen (90, 395, and 592 mmol/kg) dan concentrisch trainen. 8,5 g/kg koolhydraten/dag geeft dan voor beide groepen significant meer spier glycogeen dan 4,25 g/kg.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...db=pubmed&list_uids=2394662&dopt=ExternalLink

-Herstel van een eccentrische training op een laag glycogeen level: Spier glycogeen synthese is gelijk bij eccentrisch trainen (40.2 +/- 5.2 naar 77.7 +/- 7.9) tegen (47.6 +/- 6.4 naar 85.1 +/- 4.9 mmol/kg wet wt) en controle 6 uur na de training. 18 uur na de training heeft de eccentrisch getrainde spier 15% minder glycogeen, 72 uur erna is dit 24%.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...db=pubmed&list_uids=1601811&dopt=ExternalLink

-1,6 g/kg/uur koolhydraten tot 4 uur na een glycogeen verlagende training, gevolgd door concentrische of eccentrische bewegingen: Glycogeen herstel is gelijk 2 uur na de training, maar 48 uur na de training 25% lager voor de eccentrische spieren.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...db=pubmed&list_uids=8514702&dopt=ExternalLink

3XL zei:
Hydrolisaat is "voorverteerd" eiwit, maw di- en tripeptiden.

Wat snelheid aangaat is dit het snelste wat er is (de DMS/Nutricia post w.o. bevat ook hydrolisaat)

enig idee hoe snel hydrolisaat wordt opgenomen? En hoeveel gram is daarvan nodig?

ik zelf zit te denken aan dit:

na training een shake met 3gram cee, 30gram malto, 10tabs whey amino(=purehydrolysaat, 10tabs=15gram)

topic gekicked omdat hier verder ook goede info instaat!

Bedankt ik heb net dextrose gekocht:mad:

haha dat betekend dus geen PWO shake meer met koolhydraten.

om even aan te haken bij de discussie en een ondersteuning te leveren aan de beginpost, hier een interessant artikel van T-nation (waar Dr. Lowrey ook vaak post):

[Link niet meer beschikbaar]

Staan interessante dingen in.

Terug
Naar boven