XXL Nutrition

Alisa's logje

• Topic Starter Topic Starter
Al een week een mega opgezette buik, amper plassen/vocht vasthouden, heel erg moe.. ik heb zo’n vermoeden dat mijn cyclus zich weer probeert op te pakken🥳🥳 ondanks dat ik me echt een slappe vaatdoek voel en niks anders aan wil dan joggingbroeken en oversized shirts ben ik er toch voorzichtig blij mee als het nu eindelijk weer een keer gaat gebeuren🤞🏼

En toch weer lekker wat gewichten kunnen ophogen met de legday gister💪🏼

Kcal vanaf maandag ook weer ophogen, de kwark er toch weer uit gehaald want ik mis gewoon mn “normale” eten + heb dan wat meer ruimte voor vetten. Zat het namelijk nog ff te analyseren en zit wel al een stuk hoger in vetten dan voorheen, maar vrijwel geen dierlijke vetten. Dus weer even wat meer eieren + 2x pw zalm toegevoegd.

Vorige week ook afspraak in het ziekenhuis gehad, fijne arts gesproken die alles opnieuw wil onderzoeken. Bloeddruk blijft namelijk constant laag (96/66 na ontbijt, elektrolyten en koffie zelfs) en ik eet nu echt voldoende en doe amper cardio dus dat blijft een beetje gek.

Ook leuk om te merken dat mijn collega’s steeds meer interesse krijgen in voeding en sport. Ze zien ook de veranderingen aan mijn lichaam en wat voeding en trainen voor je kan doen. Heb er toch een aantal een beetje “aangestoken” haha. Ben nu regelmatig tussendoor aan het helpen met voedingsschema’s en sportschema’s en zie steeds meer potten whey en rijstwafels op het werk staan 👌🏼

Al een week een mega opgezette buik, amper plassen/vocht vasthouden, heel erg moe.. ik heb zo’n vermoeden dat mijn cyclus zich weer probeert op te pakken
Voorgevoel klopte! Dit is de eerste en de laatste keer dat ik hier blij mee ben maar het werkt weer!🥳 gister nog rustig schouders, triceps en abs getraind zonder iets door te hebben dus daar ben ik heel blij mee en hoop heel erg dat dat zo blijft voortaan🤞🏼 voorheen was het 5-6 dagen ervoor al mega buikpijn en rugpijn en zou ik absoluut geen abs hebben getraind de dag ervoor🤣

Vandaag was toevallig ook rustdag dus dat komt mooi uit want de pijn is wel heftig nu na ruim 5 maanden. Morgen maar wat ibu voor de legday en even een nachtdienst strijden🫡

Laatste tijd aardig goed bezig geweest met kcal verder ophogen, momenteel zit ik op 1750kcal op rustdagen, 1950kcal op upper days en 2050 op lower days👌🏼

Carbs gaan gelukkig ook weer goed, op upper days zit ik op 200g, lower days 230g en rustdagen op 165g.

Begin soms wel wat moeite te krijgen met de hoeveelheid eten, als ik ochtenddiensten werk krijg ik het prima weg maar als ik vrij ben of avonddiensten heb (en daardoor later wakker ben) vind ik het echt heel moeilijk om alles op tijd te eten waardoor ik soms 2 maaltijden bij elkaar moet gooien😂 van 5 naar 4 maaltijden gaan is voor ochtenddiensten weer kut en dan worden mijn maaltijden te groot/krijg ik last van mn buik dus probeer hier nog een goede strategie in te vinden.

Gewicht is stabiel en gaat niet omhoog (gemiddeld gezien over de maand, gedurende de maand wisselt het uiteraard) ondanks het steeds ophogen van kcal dus ik denk dat ik nog wel een stukje verder omhoog moet. Vorige “bouwfase” was 1950/2000kcal wel een beetje de max voor mij dus dit is weer wat nieuws😃

Ik zie ook mijn shape positief veranderen, in het begin merkte ik dat ik vooral veel vocht ging vasthouden en vond mezelf snel dikker/vetter lijken waar ik wel een beetje angstig van werd haha. Maar dat trekt nu weer goed bij, arm-veins komen zelfs weer terug haha.

En ik weet niet waarom ik dit de vorige bouwfase niet deed, maar Dextro is echt een life saver met legdays😂👏🏼 zocht de meest makkelijke manier om extra carbs binnen te krijgen voor en tijdens legdays en dit werkt perfect, vooral met de 2 intensere legdays helpt het om dat halverwege de training te nemen zodat ik energie blijf houden tot einde training.

Ben/was ook beetje zoekende naar wat voor mij een goede trainingssplit zou zijn. Heb ondervonden dat het voor mij heel goed werkt om een spier die ik wil groeien, het lietst 3x per week te belasten. Omdat 6 dagen per week trainen weer kut is voor herstel besloten om steeds 3 dagen te trainen, 1 dag rust te houden en dan weer 3 dagen te trainen.

Upper A: rug, schouders, biceps + abs
Upper B: borst, schouders, triceps + abs
Upper C: rug, schouders, biceps, abs

Lower A: glutes, quads, hamstrings
Lower B: glutes
Lower C: glutes, quads, hamstrings

Die rouleer ik upper/lower zonder dat ik te dicht op elkaar 2x rug of 2x quads/hamstrings heb en dit lijkt perfect te werken zo. Deed voorheen elke dag een vaste training en nu wisselt het dus en is het niet standaard elke maandag legday bijv. maar schuift het steeds door. Dit is ook wat makkelijker aanpassen op de wisseldiensten en heb voldoende rust tussendoor👌🏼

En het voelt alsof ik meer variatie heb ook al is dat niet zo hahaha.

Slaap is wel verschrikkelijk af en toe. Ik werk de meeste diensten ochtenddiensten en dan is de laatste maaltijd van de dag ook mijn post-workout meal. Werk dan tot 16:00, ga meteen uit werk trainen en als ik thuis kom is het douchen en laatste maaltijd maken die ik tussen 18:30 en 19:00 eet & dan 21:00-21:30 slapen. Ga proberen om in die laatste maaltijd wat minder carbs te stoppen ondanks dat het de post-workout is, want ik heb het idee dat ik daardoor heel onrustig en licht slaap. Stop dan wat meer in de pre-workout meal en even kijken hoe dat bevalt.

Arts heeft ook van alles onderzocht en eigenlijk zijn al mijn waardes perfect, cortisol ook! Het enige wat hij dus niet gecheckt heeft zijn de geslachtshormonen want hij heeft daar geen verstand van. Aangezien alle andere waardes helemaal goed waren (en hij heeft echt veel getest) ga ik dat denk ik zelf laten testen bij Android Health Clinic. Want ik voel me ondanks alle positieve berichten hier boven, nog steeds off. Ik doe zeg maar alles wat ik moet doen (werk, trainen) maar heb voor andere zaken geen energie of motivatie, slaap is heel inconsistent en word eigenlijk altijd moe wakker, ook als ik wel lang genoeg geslapen heb, huid is mega onrustig.

Maar aangezien ik pas sinds augustus ben gestopt met de pil wil ik mijn lichaam nog even de kans geven om zichzelf te calibreren en dit in december te gaan laten testen zodat de pil geen invloed meer kan hebben op uitslagen.

Vorige maand nog weinig last gehad qua cyclus-gerelateerde klachten maar deze maand.. oh my lord. Zit nu op dag 22 cyclus en ik voel me al 3 dagen alsof ik figureer in The Walking Dead😭 Vertering vertraagt ook aanzienlijk (waardoor sneller bloated) maar ook geen trek in eten terwijl mijn lichaan juist om méér voeding vraagt in deze fase. Heel frustrerend dit. @Dames (groep) herkenbaar/tips? Gister heb ik ruim 10 uur geslapen, en begin avonddienst 14:00 tot einde dienst 23:00 hele dag zitten gapen en super moe om vervolgens tot 04:30 wakker te liggen🫠

Heb jarenlang geen “eigen” cyclus gehad omdat ik altijd aan de pil zat vanwege de endometriose dus ik weet niet zo goed of ik dit elke maand kan verwachten of dat mijn lichaam misschien nog aan het reguleren is?🤔

Vriendin van mij is vorig jaar oktober gestopt met de pil na langdurig gebruik en is pas maanden (6+) later enigzins weer een beetje gereguleerd met een normaal ritme. Dat kan behoorlijk lang duren, verschilt echt per persoon. Geen pijl op te trekken, helaas weinig andere opties dan het gewoon 'uitzitten'.

Vriendin van mij is vorig jaar oktober gestopt met de pil na langdurig gebruik en is pas maanden (6+) later enigzins weer een beetje gereguleerd met een normaal ritme. Dat kan behoorlijk lang duren, verschilt echt per persoon. Geen pijl op te trekken, helaas weinig andere opties dan het gewoon 'uitzitten'.
Thanks!🙏🏼 dan heb ik nog wel even te gaan inderdaad en ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat dit tijdelijk is😬

Beetje vrouwenpraat dus wellicht voor de mannen niet zo boeiend (of wel idk):

Ritme in cyclus lijkt hier eigenlijk wel weer spot-on te zijn. Exact op de dag dat mijn app voorspelde begon het feest weer🥳

En ook deze keer totaal geen pijn in de dagen ervoor. Echt heel bijzonder want de laatste keer dat ik een periode niet aan de pil zat ging ik echt al 5 dagen ervoor kapot van de pijn. Nu net als vorige maand kreeg ik op de dag zelf in de middag ineens pijn en heb ik 5 min om nog maatregelen te nemen😂 Ook totaal geen cravings naar bepaalde voeding wat ik vroeger wel had en ik van veel vrouwen uit mijn omgeving hoor. Denk dat het finetunen van voeding hier echt heel veel invloed op heeft.

Vind het ook wel fascinerend om te merken hoe goed mijn lichaam tegenwoordig aangeeft wat het nodig heeft. Heb altijd al moeite gehad met het verwerken van vetten en heb daar nooit “cravings” naar. Maar nu (dag 4 cyclus) ineens wel, net zoals vorige maand. Snapte niet waar dit ineens vandaan kwam dus dan ga ik alles weer zitten uitzoeken🤓 en dan wordt het ineens best logisch aangezien oestrogeen en progesteron op z’n laagst zijn en je lichaam vetten nodig heeft voor de productie ervan.

Ik eet het aller liefst lekker autistisch elke dag exact hetzelfde, maar denk dat het best zinvol kan zijn om dit aan te passen aan de fase van de cyclus. Zeker nu ik daar meer de ruimte voor heb zolang ik niet ga cutten. Ga er eens mee experimenteren om de verhouding vetten/koolhydraten daarop aan te passen.

Denk overigens ook nog steeds dat het wel een goed idee is als ik volgende maand een afspraak ga maken om mijn hormonen te laten checken. Het contrast tussen de eerste 10 dagen en de overige 20 dagen is echt enorm. Wat meer vermoeid of meer geïrriteerd in de luteale fase is normaal, maar dag 14-25 voel ik me echt bijna een ander persoon. Extreem moe en toch moeite met in/doorslapen, verlies alle motivatie (voor zowel trainingen als werk of sociale activiteiten), en wat ik het “engste” deel vind is dat ik merk dat ik dan extreem negatief word over mezelf en hoe ik eruit zie. Zelfs gedachten om weer te stoppen met eten kwamen deze maand uit het niks weer voorbij en dat is echt niet OK en heb ik sinds mijn 16e niet meer zo gehad. Denk dat er iets met de verhouding progesteron/oestrogeen niet helemaal lekker gaat in die 2e fase. Buikklachten waren ook erger dan ooit waardoor eten ook een mega obstakel werd.

Heb het gelukkig allemaal nog wel gewoon onder controle hoor, en kom ook alsnog door alle trainingen en (bijna) alle voeding heen. Dingen als groente heb ik die periode wat meer weg gelaten want dat maakte de bloat nog erger. Maar dit kan wel echt problematisch worden in een cut, zeker in combinatie met die gedachten die erbij komen. En dat wil ik voor zijn!

Kijk het nog 1 maandje aan of het beter wordt en even vragen wat ik het beste kan laten onderzoeken en wanneer. Kan me voorstellen dat het uitmaakt op welk moment in de cyclus je bloedonderzoek laat doen.

Trouwens ook voor het eerst sinds jaren weer begonnen met creatine. Hele kleine beetjes eerst hoor, 2g per dag nu. Kreeg er altijd last van mijn buik van, ondanks genoeg water. Dus leek me slim om ermee te beginnen in de goede fase van de maand en niet in de fase dat ik mezelf al dik en bloated vind :roflol: ben benieuwd!

Trainingen gaan nog steeds heel lekker en kan veel alweer een tikkie zwaarder dan vorige bouwfase😎

Neem je omega 3? Denk een van de supps die eigenlijk voor iedereen alleen maar positief zou zijn en gezien jouw verhaal mbt vetten - dit zijn essentiele vetten die je zelf niet kunt aanmaken.

Ik kan het hele vrouwelijke circus aan hormonen niet aanvoelen, alhoewel... ik heb een vrouw en twee dochters - de sfeer in huis kan ik wel aanvoelen. Maar denk dat daar mogelijk wel wat in zit. Daarnaast is het vanuit wetenschap en medische wereld steeds duidelijker dat je darmen gezond houden enorm belangrijk is. Voor sommige medicijnen wordt nu zelfs gedacht dat ze alleen maar werken omdat ze de darmflora (tijdelijk) veranderen.

Weet niet of je veel gefermenteerd voedsel eet, maar dat zou je misschien wel kunnen helpen. Denk aan kefir, kaas, kwark, kombucha. Je moet eigenlijk zo veel mogelijk goede bacterien binnen krijgen en de vezels waar die bacterien van houden. Als je de bacterien niet hebt - dan kunnen vezels issues geven. IBS en dat soort dingen lijken daarmee te maken te hebben. En dan juist de vezels waar je veel last van hebt enigzins te vermijden. Als je je darmflora hebt opgebouwd/aangepast zou het zomaar kunnen dat je veel beter tegen vezels kunt. En als je daar dan meer van eet - groeit het aantal bacterien dat daar van houdt (en ze omzet in gezonde stoffen) ook.

Mensen waarvan ze de darmen volledig leeg/schoon maakten en daarna bacterien van een ander gaven, kregen daar heel veel van mee. https://www.sciencenews.org/article/elite-athletes-poop-key-to-metabolism . Dingen als depressie, hartproblemen, diabetes, een groot deel heeft een grote relatie met je spijsvertering en de bacterien daarin.

In jouw geval is het misschien handig om nog eens heel anders met je darmen om te gaan gaan en 'feed the gut' slim toe te passen. Je zult ook wel een hoop geprobeerd hebben - dus misschien had je dit allemaal al geprobeerd.

Ja omega 3 neem ik elke dag!😊 gefermenteerde producten heb ik inderdaad veel over gelezen, ben alleen lactose intolerant waardoor een hoop van die producten niet goed gaan helaas.

Doorgaans gaan vezels wel gewoon goed hoor gelukkig, in de eerste 2 weken van de maand eet ik rond de 30g vezels per dag zonder problemen! Tweede helft is het een ander verhaal en krijg ik al last van een glas water haha. Mijn vertering lijkt wel gewoon stil te liggen ofzo op het moment dat progesteron hoog is. Dat vertraagt je spijsvertering dus het is op zich ook niet gek dat ik er wat van merk, maar wel heel extreem zeg maar. En dat merk je inderdaad ook aan je stemming..

Heb inderdaad van alles geprobeerd! L-glutamine neem ik standaard 2x per dag, aloë vera, kurkuma, gember, probiotica.. Dat hielp vooral na mijn cut allemaal heel erg goed. Misschien wel een goeie om dat soort dingen weer in te zetten in de 2e helft om te kijken of dat wat kan schelen

Ja omega 3 neem ik elke dag!😊 gefermenteerde producten heb ik inderdaad veel over gelezen, ben alleen lactose intolerant waardoor een hoop van die producten niet goed gaan helaas.

Doorgaans gaan vezels wel gewoon goed hoor gelukkig, in de eerste 2 weken van de maand eet ik rond de 30g vezels per dag zonder problemen! Tweede helft is het een ander verhaal en krijg ik al last van een glas water haha. Mijn vertering lijkt wel gewoon stil te liggen ofzo op het moment dat progesteron hoog is. Dat vertraagt je spijsvertering dus het is op zich ook niet gek dat ik er wat van merk, maar wel heel extreem zeg maar. En dat merk je inderdaad ook aan je stemming..

Heb inderdaad van alles geprobeerd! L-glutamine neem ik standaard 2x per dag, aloë vera, kurkuma, gember, probiotica.. Dat hielp vooral na mijn cut allemaal heel erg goed. Misschien wel een goeie om dat soort dingen weer in te zetten in de 2e helft om te kijken of dat wat kan schelen
Ik vertel duidelijk niets nieuws! Mijn vrouw is ook lactose intolerant en dat betekent dat het echt behoorlijk lastig boodschappen doen is. Het lijkt soms ook wel of het een vicieuze cirkel is - je hebt ergens last van en kunt het niet eten, dan haal je dat uit je dieet en dan wordt het alleen maar gevoeliger. Overigens is dat bij lactose wel anders - daar gaat ook je hele systeem van op zijn kop en dat is omdat je simpelweg een enzym mist.

Dingen als Kimchi, zuurkool, gerijpte kazen (parmezaan enz), kombucha, tempeh, miso, zouden je misschien kunnen helpen. Net zoals rauwe groenten en fruit (met daarop en erin goede bacteriën). Maar wel lastig met die lactose-intolerantie.

Weet je of je voor bepaalde fodmaps gevoelig bent? want dan kun je die bewust vermijden en meer van de rest eten. iig - er wordt alleen maar meer bekend over de relatie tussen darmen en je gezondheid en er zijn effecten die je niet voor mogelijk houdt. Bijvoorbeeld dat serotonine (neurotransmitter betrokken bij geluksgevoel en depressei)( vooral in je darmen wordt aangemaakt en dat cortisolspiegels (stresshormoon) voor een goed deel vanuit je darmen gestuurd kunnen worden. Anyway, razend interessant vind ik. Benieuwd of het terugbrengen van een aantal supps je helpt.

Ik vertel duidelijk niets nieuws! Mijn vrouw is ook lactose intolerant en dat betekent dat het echt behoorlijk lastig boodschappen doen is. Het lijkt soms ook wel of het een vicieuze cirkel is - je hebt ergens last van en kunt het niet eten, dan haal je dat uit je dieet en dan wordt het alleen maar gevoeliger. Overigens is dat bij lactose wel anders - daar gaat ook je hele systeem van op zijn kop en dat is omdat je simpelweg een enzym mist.

Dingen als Kimchi, zuurkool, gerijpte kazen (parmezaan enz), kombucha, tempeh, miso, zouden je misschien kunnen helpen. Net zoals rauwe groenten en fruit (met daarop en erin goede bacteriën). Maar wel lastig met die lactose-intolerantie.

Weet je of je voor bepaalde fodmaps gevoelig bent? want dan kun je die bewust vermijden en meer van de rest eten. iig - er wordt alleen maar meer bekend over de relatie tussen darmen en je gezondheid en er zijn effecten die je niet voor mogelijk houdt. Bijvoorbeeld dat serotonine (neurotransmitter betrokken bij geluksgevoel en depressei)( vooral in je darmen wordt aangemaakt en dat cortisolspiegels (stresshormoon) voor een goed deel vanuit je darmen gestuurd kunnen worden. Anyway, razend interessant vind ik. Benieuwd of het terugbrengen van een aantal supps je helpt.
Ja vooral in het begin vond ik het erg lastig! Gluten intolerantie wist ik al langer voordat ik ontdekte dat lactose ook een boosdoener was voor me. En vooral tijdens een cut word ik er extra gevoelig voor. Ik kan nu bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid whey isolate of met toegevoegde lactase wel verdragen maar tijdens een cut alleen de whey isolate zero.

Heb ook alle fodmaps getest inderdaad! Ui en knoflook gebruik ik bijvoorbeeld niet, bloemkool en broccoli ook niet, of ik maak bijvoorbeeld groentes die ik wel goed verdraag en doe er dan 1 of 2 kleine stukjes broccoli bij en dan gaat dat goed. En elke keer na een cut weet ik eigenlijk gewoon dat ik dat hele proces weer moet herhalen om dingen weer op te bouwen om uit te vinden waar de grens ligt. En vooral bepaalde zoetstoffen zijn echt een mega trigger 😂 sucralose/stevia kan ik goed hebben, maar alle polyolen zijn geheid ellende (inclusief voeding die dat van nature bevat).

Ik vind het ook super interessant! Je darmen kunnen zoveel zoveel invloed hebben op hoe je je voelt. En soms merk je dat pas als je het weer eet nadat je het lange tijd niet hebt gegeten. Mijn zusje is de laatste tijd ook steeds meer daarmee bezig en die zei ook, ik eet nu zo lang clean/onbewerkt, dat als ik nu wel weer pizza of iets eet, ik me de volgende dag echt voel alsof ik een kater heb. Pas als je het weglaat merk je wat al die rommel doet met je lichaam. Heel fascinerend!

Ook trouwens hoe het je smaak beïnvloedt, ik had na het cutten verwacht mega cravings te krijgen naar allemaal rommel, en kreeg ook wel cravings die ik doorgaans niet had, maar voornamelijk naar fruit of extra amandelpasta op de havermout ofzo😂 heel bijzonder wel hoe dat werkt allemaal! Je lichaam gaat dan ook steeds beter aangeven wat het echt nodig heeft.

Soms vind ik het heel vermoeiend hoor omdat het je ook wel een beetje hyper/overbewust kan maken van wat er in je lichaam gebeurt en ik zou soms willen dat ik er niet zoveel mee bezig zou zijn en gewoon “normaal” kan eten op vakantie ofzo.

Maar aan de andere kant is dit voor mij ook de beste manier geweest om uit een jarenlang patroon te komen van extreme ristrictie gevolgd door controleverlies wat elkaar steeds opvolgde. Hierdoor bleef ik altijd wel onder een bepaald gewicht en trainen en voeding tracken doe ik al zeker 11-12 jaar, maar maakte nooit veel progressie tot ik me hier echt serieus in ging verdiepen wat voor mij wel en niet werkt. Ik denk dat het de 16-jarige versie van mijzelf een hoop had geholpen als behandeling (voor een eetstoornis) had bestaan uit het begrijpen van wat echte voeding voor je lichaam kan doen, waarom het nodig is en om de schade die is aangericht daarmee te herstellen. Maar in plaats daarvan word je gedwongen tot het eten van koekjes en snoep etc. omdat je moet leren om weer “normaal” te eten. Is ergens ook wat voor te zeggen, maar er was geen discussie over mogelijk. Terwijl zulke voeding op zo’n beschadigd systeem juist voor meer ellende en klachten zorgt waardoor er een hoop terugvallen in hetzelfde patroon.

Denk dat het goed is dat er steeds meer onderzoek naar gedaan wordt en er steeds meer kennis over komt!

Neem je omega 3? Denk een van de supps die eigenlijk voor iedereen alleen maar positief zou zijn en gezien jouw verhaal mbt vetten - dit zijn essentiele vetten die je zelf niet kunt aanmaken.

Ik kan het hele vrouwelijke circus aan hormonen niet aanvoelen, alhoewel... ik heb een vrouw en twee dochters - de sfeer in huis kan ik wel aanvoelen. Maar denk dat daar mogelijk wel wat in zit. Daarnaast is het vanuit wetenschap en medische wereld steeds duidelijker dat je darmen gezond houden enorm belangrijk is. Voor sommige medicijnen wordt nu zelfs gedacht dat ze alleen maar werken omdat ze de darmflora (tijdelijk) veranderen.

Weet niet of je veel gefermenteerd voedsel eet, maar dat zou je misschien wel kunnen helpen. Denk aan kefir, kaas, kwark, kombucha. Je moet eigenlijk zo veel mogelijk goede bacterien binnen krijgen en de vezels waar die bacterien van houden. Als je de bacterien niet hebt - dan kunnen vezels issues geven. IBS en dat soort dingen lijken daarmee te maken te hebben. En dan juist de vezels waar je veel last van hebt enigzins te vermijden. Als je je darmflora hebt opgebouwd/aangepast zou het zomaar kunnen dat je veel beter tegen vezels kunt. En als je daar dan meer van eet - groeit het aantal bacterien dat daar van houdt (en ze omzet in gezonde stoffen) ook.

Mensen waarvan ze de darmen volledig leeg/schoon maakten en daarna bacterien van een ander gaven, kregen daar heel veel van mee. https://www.sciencenews.org/article/elite-athletes-poop-key-to-metabolism . Dingen als depressie, hartproblemen, diabetes, een groot deel heeft een grote relatie met je spijsvertering en de bacterien daarin.

In jouw geval is het misschien handig om nog eens heel anders met je darmen om te gaan gaan en 'feed the gut' slim toe te passen. Je zult ook wel een hoop geprobeerd hebben - dus misschien had je dit allemaal al geprobeerd.
Goed dat je dit aanhaalt. Aantal symposium hierover deelgenomen en daarin bevestigden ze wat jij hier zegt. Vind het microbioom erg interessant en de huidige ontwikkelingen hiervan.

Terug
Naar boven