XXL Nutrition

Stelling Hoe moeten we nou omgaan met tuig?

- privatisering van justitie, politie, en gevangeniswezen. Zo zou er een verbeterde efficiëntie en kostenbesparing moeten optreden. Decentralisatie van bestuur leidt tevens tot een 'competitie van oplossingen'.

- veel meer de focus op het schadeloosstellen van slachtoffers ipv straffen van daders dmv vrijheidsberoving. Daders zullen zo vaker financieel moeten opdraaien voor slachtoffers. Hoe groter de schade, hoe hoger natuurlijk de schuld.

Gevangenissen zouden via privatisering winstgevend kunnen worden.

Privatisering van justitie en enige vorm van objectiviteit en dergelijke kan ik mij niks bij voorstellen. (ben het aan het proberen) Moeilijke zaken oplossen levert niks op. Boetes uitschrijven wel. Commerciële belangen die spelen bij veroordeling of vrijspraak van bepaalde zaken en personen. ..zoals het huidige systeem dus, maar nog erger. Dat winstoogmerk wil je toch juist helemaal niet bij een instelling als justitie/politie?

In Amerika zijn veel gevangenissen overigens privaat. Levert de nodige schrikbeelden op. Van verschrikkelijk slechte omstandigheden voor gevangenen. Dat is nog tot daar aan toe en misschien wel terecht zul je zeggen. Maar vooral ook het opsluiten van alles en iedereen, dat levert geld op, en veel onschuldigen/jaren opsluiten voor zeer minimale vergrijpen. Geen enkele vorm van rehabilitatie. En de enorme terugval. Geen rooskleurig beeld waarvan je kunt zeggen, ja zo moet het.

Schadeloosstellen van slachtoffers door daders ben ik het helemaal mee eens.

Privatisering van justitie en enige vorm van objectiviteit en dergelijke kan ik mij niks bij voorstellen. (ben het aan het proberen) Moeilijke zaken oplossen levert niks op. Boetes uitschrijven wel. Commerciële belangen die spelen bij veroordeling of vrijspraak van bepaalde zaken en personen. ..zoals het huidige systeem dus, maar nog erger. Dat winstoogmerk wil je toch juist helemaal niet bij een instelling als justitie/politie?
Het eerste punt waarmee ik wil reageren is dat de taak wegnemen bij de overheid niet automatisch zal betekenen dat alles plots over winst gaat en de rest niet meer telt. Het enige wat er verandert is dat de overheid (die alleen werkt met dwang in plaats van vrijwillige samenwerking van individuen) niet meer betrokken partij is.

Rechtzaken waarin de overheid betrokken is zullen dus neutraler en eerlijker verlopen. Wanneer burgers of bedrijven het tegen de overheid moeten opnemen heeft de overheid dus geen voordeel van macht over de tegenpartij.

Maar er kan zeker dmv kosten die door beiden partijen vergoed moeten worden een werkbaar systeem tot stand komen. En voorts zijn er tal van voorbeelden waarbij er op vrijwillige basis organisaties tot stand zijn gekomen en onderhouden worden. Wanneer de overheid kleiner is en al deze taken niet op zich neemt, moeten er veel minder belastingen betaald worden. Mensen houden dan meer geld over om op vrijwillige basis allerlei voorzieningen te financieren. Met als voordeel natuurlijk dat de decentralisering van macht, competitie voor kwaliteit en hogere efficiëntie voor iedereen een positief effect hebben.

Je gaat er meteen vanuit dat als de overheid iets niet organiseert het dan plots allemaal over winst gaat, dat mensen dan niet meer rationeel en eerlijk met zaken omgaan. Ik zie net het omgekeerde: waar de overheid tussen zit is er corruptie, nepotisme, inefficiëntie, groot verlies van kapitaal, en rechtzaken die veel te lang aanslepen. Het rechtssysteem in België, maar eigenlijk in de meeste landen is rampzalig slecht. Het idee dat we een overheid nodig hebben om een goed functionerende samenleving tot tand te brengen is een idee dat nooit echt bewezen is. Het is alleen historisch zo gegroeid. Het enige wat echt nodig is, zijn individuen die vrij zijn. Dwang vanuit de staat is onethisch en contraproductief.

In Amerika zijn veel gevangenissen overigens privaat. Levert de nodige schrikbeelden op. Van verschrikkelijk slechte omstandigheden voor gevangenen. Dat is nog tot daar aan toe en misschien wel terecht zul je zeggen. Maar vooral ook het opsluiten van alles en iedereen, dat levert geld op, en veel onschuldigen/jaren opsluiten voor zeer minimale vergrijpen. Geen enkele vorm van rehabilitatie. En de enorme terugval. Geen rooskleurig beeld waarvan je kunt zeggen, ja zo moet het.

Schadeloosstellen van slachtoffers door daders ben ik het helemaal mee eens.
Ik heb daar nog niets over gelezen eerlijk gezegd, maar de stelling is eigenlijk ook niet dat privatisering altijd direct zal leiden tot een verbeterde situatie. Genoeg voorbeelden te noemen waarbij dat niet het geval was. Privatisering is slechts een eerste stap, daarna moet de vrije markt het overnemen. Het probleem is vaak alleen dat de overheid nog teveel betrokken blijft of een invloed blijft uitoefenen waardoor je niet echt kan spreken van een volledige privatisering. Een samenwerking tussen overheid en private sector vind ik in veel gevallen eigenlijk geen goed idee. Soms maakt het de situatie zelfs erger, als overheid en bedrijven met elkaar in bed gaan.

In België zijn de gevangenissen in erbarmelijke staat, om over de vele ontsnappingen maar niet te spreken. Over privatisering is er hier ook al veel gesproken en in Vlaanderen is er ook al samenwerking met bedrijven, al zal dat waarschijnlijk niet ver genoeg gaan. Maar het is dus helemaal geen utopie, het is al in zekere zin realiteit. En indien het voldoende zou kunnen ontplooien zou het ook de situatie verbeteren. Want er is absoluut niets wat de overheid beter doet dan vrije individuen. Dat idee op zich is absurd en op niets gebaseerd.

Goede inhoudelijke post. +1

Is inderdaad een idealistische discussie.
Want ja, een werkelijk objectieve justitie vanuit een overheid is een utopie maar objectieve organen voorkomend uit vrije markt/op een anarchistische manier kleinschalig vanuit een samenleving ook.

Wat een door een overheid geregelde justitie doet is, en al is het maar door de enorme lagen bureaucratie die ertussen zitten en de grootschaligheid ervan, een schijn van controle en objectiviteit creëren en winstbejag moeilijk maken bij diegenen die het werk uitvoeren.

Een werkend justitieel orgaan vanuit vrije markt vereist ook volkomen idealisme en de allerbeste bedoelingen. Groot probleem juist hierbij is de macht die bij een justitieel orgaan hoort. Eenmaal tot stand gekomen, hoe kan men hier dan op concurreren? Gevangenissen ok maar het apparaat van rechters zelf? Onmogelijk, zonder ook niet weer tot een soort controlerend overheidsorgaan te komen om die rechters uit hun macht te kunnen wippen, datgene wat je nou net niet wilde. In mijn ogen is dat trouwens ook bijna altijd weer de uitkomst van een vrij/anarchistisch systeem gek genoeg. Het draait altijd weer om macht en het uitbreiden daarvan.

Overheden zijn corrupt, bedrijven zijn corrupt, de vrije markt en instellingen zijn corrupt, dwz. de mens is corrupt en zo'n vrije markt utopie faalt net zo hard als een anarchistische utopie en om dezelfde redenen. Dwz. mensen zijn egoïstisch, psychopatisch, hebben hun eigen wensen en belangen enz.

In mijn ogen staat of valt het allemaal bij controleerbaarheid en het weghouden van winstbejag. Hoe gaat dat in zijn werk zonder overkoepelend orgaan zelfs als het kleinschalig is?

Laatst bewerkt:
Goede inhoudelijke post. +1

Is inderdaad een idealistische discussie.
Want ja, een werkelijk objectieve justitie vanuit een overheid is een utopie maar objectieve organen voorkomend uit vrije markt/op een anarchistische manier kleinschalig vanuit een samenleving ook.

Wat een door een overheid geregelde justitie doet is, en al is het maar door de enorme lagen bureaucratie die ertussen zitten en de grootschaligheid ervan, een schijn van controle en objectiviteit creëren en winstbejag moeilijk maken bij diegenen die het werk uitvoeren.

Een werkend justitieel orgaan vanuit vrije markt vereist ook volkomen idealisme en de allerbeste bedoelingen. Groot probleem juist hierbij is de macht die bij een justitieel orgaan hoort. Eenmaal tot stand gekomen, hoe kan men hier dan op concurreren? Gevangenissen ok maar het apparaat van rechters zelf? Onmogelijk, zonder ook niet weer tot een soort controlerend overheidsorgaan te komen om die rechters uit hun macht te kunnen wippen, datgene wat je nou net niet wilde. In mijn ogen is dat trouwens ook bijna altijd weer de uitkomst van een vrij/anarchistisch systeem gek genoeg. Het draait altijd weer om macht en het uitbreiden daarvan.

Overheden zijn corrupt, bedrijven zijn corrupt, de vrije markt en instellingen zijn corrupt, dwz. de mens is corrupt en zo'n vrije markt utopie faalt net zo hard als een anarchistische utopie en om dezelfde redenen. Dwz. mensen zijn egoïstisch, psychopatisch, hebben hun eigen wensen en belangen enz.

In mijn ogen staat of valt het allemaal bij controleerbaarheid en het weghouden van winstbejag. Hoe gaat dat in zijn werk zonder overkoepelend orgaan zelfs als het kleinschalig is?
Thanks, die van jou gelukkig ook.

Je zal mij inderdaad niet horen beweren dat mensen plots allemaal 100% eerlijk worden en alles altijd perfect fair zal verlopen zonder een overheid die justitie en politie regelt. De mens is geen robot die je kan programmeren. Het vlees is zwak, maar net daarom zie ik meer heil in een systeem dat vrij is om te evolueren. Binnen de overheid is er geen of nauwelijks evolutie mogelijk. Centrale macht schakelt competitie uit en daaruit vloeit dat een systeem statisch wordt en zichzelf niet reguleert / reinigt / verbetert. Er is geen reden om te denken dat competitie ook binnen deze sector niet kan werken. Justitie is in principe gewoon een dienstverlening zoals een andere. Dezelfde principes zijn van toepassing.

Ik sta er altijd van te kijken hoe mensen het normaal vinden dat voor alle producten en diensten de private sector de beste optie is, maar dan plots voor die zaken die écht belangrijk zijn vertrouwen ze de vrije markt niet meer en leggen ze hun vertrouwen volledig bij een centrale macht die in handen is van een groepje bureaucraten waarvan we weten dat ze minstens zo corrupt zijn als elk ander mens, maar waarop geen enkele regulering door de markt van toepassing is.

Hoewel ik je reactie in begin volg ben ik het weer helemaal niet eens in de laatste paragraaf. Je hebt het over falen, wel falen is nu net een essentieel onderdeel van de vrije markt. Zonder falen werkt het simpelweg niet. Het probleem met de overheid is dat ze blijft falen maar dat die falingen geen consequenties hebben. In een vrije markt verdwijnt degene die faalt automatisch, in de overheid worden ze integendeel beloont.

Je scepticisme ten aanzien van winstbejag zie ik als ongegrond. Uiteindelijk kan je in een vrije markt geen winst blijven maken als je mensen een slechte dienstverlening biedt, dat is alleen mogelijk binnen de overheid of binnen bedrijven die in bed liggen met de overheid. Winst is niet de zwakke plek van de vrije markt, het is juist de sterke kant en de reden waarom het potentieel een beter systeem is.

Overkoepelde organen kunnen nog steeds bestaan zonder inmenging van de overheid, ook dat is niet een struikelblok. Het enige probleem is de kiezer zelf die niet buiten de lijnen durft te denken, die gek genoeg geen vertrouwen heeft in vrijheid maar wel in de bureaucratie van de politiek. De reden dat we als mens zo moeilijk vooruit komen is omdat we bang zijn voor vrijheid en verantwoordelijkheid. Teveel mensen willen iemand hebben die hen zegt wat ze moeten doen.

Justitie is ook geen produkt zoals een televisie maar een fundamenteel orgaan dat voor mensenrechten moet zorgen en wraak en dergelijke bij mensen uit handen neemt. Zulke zeer grote macht specifiek voor justitie moet men dus allemaal erkennen en hoe er dan zoiets als concurrerende justitie kan bestaan begrijp ik dus al niet. Zal wel een eindeloze discussie zijn.

De ondergrond voor mij is vooral dat ik grote macht juist niet bij kleine groepen mensen neer durf te leggen omdat die zich juist niet reguleren maar zich ingraven als een teek. En gek genoeg meer vertrouwen heb in het spreiden van macht en grote groepen mensen die elkaar min of meer in de gaten houden omdat daar een grotere zelfreinigende werking vanuit gaat en omdat er dan uiteindelijk niemand direct aan het roer staat. (Lekker fuzzy zo'n overheid, inefficiënt ook ja.)
En omdat ik de vrije markt niet vertrouw wanneer onpopulaire beslissingen genomen moeten worden die geen geld opleveren of zelfs bakken met geld kosten. Op termijn en in theorie kan zelfs daar een markt voor ontstaan ja. Maar in de praktijk is er vaak al een bedrijf of orgaan dat daarover gaat en die beslissing dus niet neemt (het kost hen de kop) laat staan een ander. Die private zelfregulering klinkt mooi in theorie maar die evolutie komt in de praktijk vaak veels en veels te laat.
De populaire beslissing/beslissingen waar de grootste markt voor is zijn lang niet altijd de keuzes die gemaakt moeten worden. Vaak genoeg is de onpopulaire beslissing waar geen markt voor is de beste. De best verkochte popmuziek is vaak niet de beste muziek, de meest bekeken tv programma's lang niet de beste, in de gezondheidszorg moeten beslissingen genomen worden die zeer veel geld kosten voor slechts enkele personen (geen markt) , evolutie heeft niet altijd het beste met ons voor, de vioolkrab met z'n ene enorme onhandige schaar was niet de beste keuze ook al is zo'n grote schaar juist populair bij de vrouwtjes. Volgens mij erken jij dat zelfs met democratie maar daarvoor moet ik wat topics doorspitten dus kan het fout hebben.

Een van de beste manieren om iemand te straffen zonder dat diegene het gevoel heeft de dans te zijn ontsprongen, is en blijft natuurlijk de gouwe ouwe.
Ik heb het hier dan natuurlijk over niets minder dan de beste publiekelijke vernedering, de schandpaal.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Het zal perfect helpen.

Stel:
Het is weekend, zoals elke andere dag van de week. Na weer een lange vermoeiende dag te hebben gechilled op straat gaat Mohammed(de naamkeuze is compleet willekeurig en heeft verder natuurlijk geen enkele overeenkomst met de realiteit) met zijn naamsgenoten naar de stad om eens flink te feesten. Ondanks de festiviteiten hebben Mohammed en zijn vriendjes het echter moeilijk.
Het is al zwaar genoeg om je naamsgenoten en vrienden steeds te zien op haatzaaiende extreemrechtse propaganda programma's zoals Opsporing Verzocht, laat staan dat dan ook nog eens de hele binnenstad vol zit met van dat blanke Brabantse tuig. Van dat tuig dat gewoon zo op straat loopt en kijkt weetje wel. Beetje om zich heen aan het kijken alsof deze fokking straat van hem is vriend. Dit is niet zijn straat vriend. wtf kijk je naar me zemel ik sloop je moer. Mo moet op zo'n moment natuurlijk handelen om geen eer te verliezen, want eer is alles wat je hebt op die harde straten van Eindje.

En dat is dan dus ook hun zwakste plek. Als je ze meteen opsluit dan worden ze bij retour ontvangen als thugs.
Maar als we nu gewoon weer schandpalen op drukke openbare plekken zetten zoals bijvoorbeeld op de Dam. Dan kunnen we dat soort criminelen eerst een dag of 2-3(alvorens ze alsnog op te sluiten) letterlijk aan een schandpaal nagelen met een stuk text onder hun kop met de misdaad die ze zijn begaan. Dit zal natuurlijk plaatsvinden in hun eigen buurt, waar iedereen ze kent, zodat ze ook na hun straf hiermee geconfronteerd zullen worden.
Complete vernedering op een drukke publiekelijke plek waar ze ook eens flink goed aangesproken zullen worden op hun daden. Zit nog business in ook, kunnen we van die kraampjes ernaast zetten die rotte eieren en tomaten verkopen.
Als deze jonge terugkomt in zijn buurt wordt ie voortaan door iedereen uitgelachen.

Ik zeg doen.

dit

• Topic Starter Topic Starter
Minimumstraffen en het tuig aanpakken tot ze zich gedragen. Het moet van hun komen en nket van de samenleving. Geen uitkering na een bepaalde straf, wel hulp bij werk zoeken. 3 strikes your out.

Maar als we nu gewoon weer schandpalen op drukke openbare plekken zetten zoals bijvoorbeeld op de Dam. Dan kunnen we dat soort criminelen eerst een dag of 2-3(alvorens ze alsnog op te sluiten) letterlijk aan een schandpaal nagelen met een stuk text onder hun kop met de misdaad die ze zijn begaan.

Dan gaat Mo keihard vernederd worden, zal ie een AR-15 kopen en een random school kapotknallen.

Goed topic! straks eens bijlezen

In geval van sommige vergrijpen ben ik groot voorstander van de doodstraf, al was het alleen om recidiven uit te sluiten...

Terug
Naar boven