XXL Nutrition

Hoe sterk ben jij?

Ben volgens deze tabellen nooit ongetraind geweest, nice.

Theoretisch klopt het inderdaad, een wilksscore per BMI ofzo zou eerlijker zijn. Maar sport is uiteindelijk altijd oneerlijk. Ik vind op zich goed dat er gewichtsklasses zijn, maar eigenlijk is dan even logisch om lengteklasses in te voeren bij basketbal. Want dan ben je bij beide sporten aan het beperken op de voornaamste lichamelijke eigenschap die je goed maakt in die sport.

Maar in de huidige situatie is het dus gewoon zo dat als je langer bent, je in een hogere gewichtsklasse moet gaan liften, met een groter frame past er uiteindelijk ook meer spiermassa op dus qua wilks trek je dan op lange termijn wel weer bij.

Ik heb gewichtsklasses altijd bullshit gevonden. Bij hoogspringen (of basketball zoals je zelf aangeeft) heb je toch ook geen lengteklasses? Als je 1.60 meter bent, is het onmogelijk om wereldkampioen hoogspringen te worden, en dat vind ik op zich geen probleem. Lichaamsbouw is nu eenmaal een bepaald aspect dat je al dan niet goed maakt in een sport. Ik snap niet waarom men bij veel sporten maar blijft differentiëren in gewichtsklasses.

Ik heb gewichtsklasses altijd bullshit gevonden. Bij hoogspringen (of basketball zoals je zelf aangeeft) heb je toch ook geen lengteklasses? Als je 1.60 meter bent, is het onmogelijk om wereldkampioen hoogspringen te worden, en dat vind ik op zich geen probleem. Lichaamsbouw is nu eenmaal een bepaald aspect dat je al dan niet goed maakt in een sport. Ik snap niet waarom men bij veel sporten maar blijft differentiëren in gewichtsklasses.
Heb je eigenlijk wel gelijk in.

Vind om diezelfde reden ook dat vrouwensport op de paralympics thuis hoort. Of nou ja, daar eigenlijk ook niet omdat het geen handicap is maar een aparte categorie op olympische spelen is ook raar.

per 1rep sets? wat is het

Verkeerde vergelijkingen sjef. Vergelijk het dan met vechtsporten, worstelen of judo etc.
Het is onmogelijk om als lichtgewicht evenveel te tillen (in theorie) als een zwaarder iemand met dezelfde trainingsarbeid, relatieve aanleg etc.

• Like
Waarderingen: Tsn
Verkeerde vergelijkingen sjef. Vergelijk het dan met vechtsporten, worstelen of judo etc.
Het is onmogelijk om als lichtgewicht evenveel te tillen (in theorie) als een zwaarder iemand met dezelfde trainingsarbeid, relatieve aanleg etc.

Ik vind gewichtsklasses in vechtsporten ook overbodig. Je lichaamsbouw is nu eenmaal een factor die mee speelt.

Met eenzelfde relatieve aanleg, trainingsarbeid,... is het voor een persoon van 1.65 meter ook onmogelijk om 2.40 meter hoog te springen.

Maar je hoeft wel minder gewicht omhoog te springen

Ik weet wel dat dat niet tegen het lengtevoordeel opweegt maar open gewichtsklasses in vechtsporten of krachtsporten is totaal oneerlijk en niet leuk voor het publiek.

Zoek bijvoorbeeld jaroslaw olech op, momenteel de beste powerlifter ter wereld. Extreem getalenteerd qua kracht. Moet zo iemand dan in het niet vallen omdat een andere gek van 70kg zwaarder alleen groter is?

Telt squat met bandjes :p dan heb ik er tenminste een :/

Dus een fattie van 100 kilo die nog nooit een halterstang heeft gezien laat staan aangeraakt. zou volgens deze schema's 75 kilo perfecte vorm kunnen deadliften...

Verder wordt er alleen gekeken naar gewicht, niet naar lengte, niet naar bouw, niet naar genen, niet naar... de rest

http://www.dotcult.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/11/bullshit_everywhere-e1345505471862.jpeg

Lijkt me wel realistisch toch? 75 kilo deadlift is niet iets wat moeilijk is.

Daarnaast zie ik ook geen info over bepaalde lichaamstype Ectomorph, Mesomorph en of de Endormoprh...

Daarnaast zie ik ook geen info over bepaalde lichaamstype Ectomorph, Mesomorph en of de Endormoprh...

Ik zie ook niks in de tabel over of je ouders wel of niet op vroege leeftijd gescheiden zijn.
Ook niet over of je buren veel geluidsoverlast maken.
Ook niet of je een hond hebt die soms erg veel uitgelaten moet worden.

• Like
Waarderingen: mat
Je hebt een olympic bar en gewoon een barbel inderdaad. Olympic is volgensmij 10kg ofzo en barbell 20kg.

Corrigeer mij if wrong.

Een barbell is gewoon een stang. Of dat nou een 30mm barbell is of een 50mm.

Je hebt ze bijv in verschillende maten 200cm, 220cm en kleiner. Gewichten kunnen dan natuurlijk ook verschillen. Een bar kan ook 21kg wegen of 18kg bijvoorbeeld.

Je hebt een olympic bar en gewoon een barbel inderdaad. Olympic is volgensmij 10kg ofzo en barbell 20kg.

Corrigeer mij if wrong.

Whut?

Klopt helemaal. Wij hebben ze allebei, je ziet eigenlijk het verschil wel :p

En dan nog iemand die zegt "klopt helemaal" ???

Als je dan een onderscheid wil maken tussen een olympic bar en een niet olympic bar (en die heet je dan om een of andere reden een barbell, desondanks een olympic bar ook een barbell is), dan zou het wel de olympic bar zijn die 20kg weegt.
Verder gewoon wat Mike zegt.

En precies om die verschillen in gewichten, tel je het gewicht van de bar er (uiteraard) bij. Als je op een bar van 10kg maximaal 1 keer de bar + 90kg kan tillen, lijkt me dat je op een bar van 20kg iets minder schijven zal nodig hebben :rolleyes:

Alles intermediate
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Whut?

En dan nog iemand die zegt "klopt helemaal" ???

Als je dan een onderscheid wil maken tussen een olympic bar en een niet olympic bar (en die heet je dan om een of andere reden een barbell, desondanks een olympic bar ook een barbell is), dan zou het wel de olympic bar zijn die 20kg weegt.
Verder gewoon wat Mike zegt.

En precies om die verschillen in gewichten, tel je het gewicht van de bar er (uiteraard) bij. Als je op een bar van 10kg maximaal 1 keer de bar + 90kg kan tillen, lijkt me dat je op een bar van 20kg iets minder schijven zal nodig hebben :rolleyes:

Oke je hebt gelijk, ik doelde eigenlijk meer op ''een van 10 en een van 20 kg'' waarmee ik gelijk gaf.

Terug
Naar boven