- Waardering
- 12.366
Maar hoe zie je dan in de voorbeelden dat ze de functie van glutes overnemen? Wat is het aan die specifieke uitvoering waarin deze zaken die je hier noemt meer zouden gebeuren dan anders?Excuseer.. ik had je vraag niet goed gelezen.
De adductor magnus loopt van je schaambeen naar, onder andere, je knie.
Onder parallel, in de squat, kan een samentrekking je bekken omhoog helpen.
Daarom zie je de knieën bij olympische squats ook vaak zo naar binnen gaan.
Boven parallel kunnen ze vervolgens ook "hip extension" uitvoeren.
Er zijn dan ook mensen die ervan overtuigd zijn dat de adductor magnus de primaire hip extensor zou moeten zijn.
Een beetje raar, maar waar:
![]()
Squats Are Secretly an Adductor Exercise
A new study lends pretty solid support to two of my more iconoclastic positions about squatting. Read this article to get the full story.www.strongerbyscience.com
Verder geldt dat de hamstrings, evenals de glutes, verantwoordelijk is voor de hip hinge.
Volgens mij zit het verschil vaak in de "mind-muscle connection".
Veel mensen roeien aanvankelijk ook vanuit hun biceps.
In het voorbeeld van de deadlift maakt ze er meer een squat van, ik zou denken dat hamstrings dan iets minder betrokken (uitgerekt) worden dan bij meer reguliere deadlifts. Het extreme tegenvoorbeeld zou een sldl zijn waarbij hamstrings heel veel doen. Hoewel ik niet zou weten of de functie van glutes tussen die varianten dan minder/overgenomen wordt, die kan alsnog maximaal zijn voor hetgeen zij kunnen doen?
In het voorbeeld van de squat bedoel je dat als de knieën naar binnen gaan dit betekent dat de adductor een functie van de glutes overneemt? Maar glutes doen toch juist de tegengestelde beweging - abduction? Kan het naar binnen gaan van de knieën niet komen door onvoldoende abductie wat ondanks maximale actie van de glutes kan zijn? Zeg je dat wanneer de knieën dichter bij elkaar komen de adductor dan ook meer hip extension zal doen en de glutes minder ?
Of denk ik verkeerd? Of misschien snap ik niet wat 'overname' hierin betekent.