AndroidHealthClinic

Menno starting strength

• Topic Starter Topic Starter
Snap ik. Maar de basis kun je super makkelijk vinden op YT en de antwoorden hier. De basis is niet super moeilijk, bekijk dit en hou dit vast en dan leer je later wel wat je moet aanpassen aan je eigen lichaam verhoudingen.

How to squat guide, calgary barbell

How to deadlift Alan thrall

How to bench in 3 delen calgary barbell

Vroeger was er geen Youtube en leerde ik het ook uit boek en nadoen van anderen in gym(squats)
Ben pas met 16j gaan kniebuigen toen ik naar gym ging.

Zoals ik al eerder zei; maak je niet gek om 'perfecte vorm te creëren'
Dank jullie wel!

Snap ik. Maar de basis kun je super makkelijk vinden op YT en de antwoorden hier. De basis is niet super moeilijk, bekijk dit en hou dit vast en dan leer je later wel wat je moet aanpassen aan je eigen lichaam verhoudingen.

How to squat guide, calgary barbell

How to deadlift Alan thrall

How to bench in 3 delen calgary barbell

Dit, neem een paar basic filmpjes en volg die.

Op het Starting Strength-forum waren, iig vroeger, veel form check filmpjes, daar kan je ook veel van leren. Dan moet je wel filmpjes van jezelf hebben ter vergelijking.

Als ik nog een ding mag vragen over ademen tussen reps. Ik zag dus dat je doet een volle adem voordat je de stang uit het rack pakt. Daarna tussen reps doe je alleen nog kleine teugjes zodat je lijf niet teveel relaxt. Hoe kan je dit dan het beste aanpakken qua ademhaling op 5 rep sets

Als ik nog een ding mag vragen over ademen tussen reps. Ik zag dus dat je doet een volle adem voordat je de stang uit het rack pakt. Daarna tussen reps doe je alleen nog kleine teugjes zodat je lijf niet teveel relaxt. Hoe kan je dit dan het beste aanpakken qua ademhaling op 5 rep sets
Hetzelfde voor elke rep. Mocht je echt buiten adem zijn na rep 4 bv, kan je meer ademen maar je blijft spanning op je rug en abs houden terwijl je dit doet.

-

Laatst bewerkt:
Ja nu dat ik wat meer zonder belt doe kan ik wel merken dat mijn brace een ramp is. Ik kan m echt niet goed vasthouden en maken, verlies m direct aan de bodem van de squat kost veel energie. Nee ik zie echt geen enkele optie momenteel hem 5 reps squats vast te houden. 1 volledige rep is al een probleen. Moet denk ik oefenen ofzo

Bij deadlifts lukt het vgm wel, maar de squat is zo intensief door hoe lang je hem vast moet houden. En ook de lastigere bottom position.

Ja nu dat ik wat meer zonder belt doe kan ik wel merken dat mijn brace een ramp is. Ik kan m echt niet goed vasthouden, kost veel energie. Moet denk ik oefenen ofzo
Mede daarom zal het advies wel zijn voor beginners om zonder belt te beginnen.

Mocht je hiermee willen oefenen heb ik twee suggesties.
  • Squat University heeft filmpjes hoe je kan oefenen goed naar buiten te leren duwen door tegen je vingers aan te duwen met verschillende punten van je buik.
  • Ook heeft SU verschillende filmpjes over het trainen van je core met als doel stabilisatie, itt hypertrofie van de buikspieren.
Succes!

Brace 5 reps vasthouden? Is dit anders dan voor elke squat rep een flinke ademhaling doen en opnieuw vastzetten?
Nou een beetje wel omdat ze me vertelden dat je je spanning eigenlijk helemaal niet los mag laten. Nergens niet door de set. Tijdens de reps. Daarnaast erop lettende verlies ik de brace onderin de reps (bij bottom). Dus consistentie is matig door de set.

Nou een beetje wel omdat ze me vertelden dat je je spanning eigenlijk helemaal niet los mag laten. Tijdens de reps. Daarnaast erop lettende verlies ik de brace onderin de reps (bij bottom)
Onderin is de laatste plaats waar je de brace wil verliezen, wees daar voorzichtig mee.

Je kan het ook zonder load oefenen. Lekker squatten of een andere beweging met een brace maken en bovenin ademen terwijl je de spanning op je middel houdt.

Ja mijn buikspieren spannen gewoon niet zo sterk in de eerste instantie. Ik merk dat als ik ze heel warm maak van te voren ik het wel goed kan, maar doe ik het zo vanuit het niets niet. Hoewel dan heb ik het puur over hoe sterk de abs spannen, niet per se over het loslaten onderin, of tussen reps door.

Ja mijn buikspieren spannen gewoon niet zo sterk in de eerste instantie. Ik merk dat als ik ze heel warm maak van te voren ik het wel goed kan, maar doe ik het zo vanuit het niets niet. Hoewel dan heb ik het puur over hoe sterk de abs spannen, niet per se over het loslaten onderin, of tussen reps door.
Heb je al eens gezocht naar de filmpjes van SU waarin hij uitlegt hoe je met je vingers op plekken in je zij kan leren bracen, ik zou daar echt eens naar kijken, dat kan je overal en nergens oefenen.

Als je dat kan vervolgens in de gym naar wat stabilisatie oefeningen kijken, bijvoorbeeld een suitcase DL en dergelijke.

Ik vraag me af of er niet wordt overdreven of iets van nuance mist in alle tekstuele uitleg over hoe ernstig je zou moeten bracen.

Als je rug tijdens de squat niet buigt of je niet als noodle ingezakt op de grond eindigt hield je dan niet al genoeg spanning? Streef je nu niet een maximaal aanspannen na welke daar (onnodig?) ver aan voorbij gaat?

Blijkt het in je uitvoering dat je onvoldoende brace vasthoud? Je squats waren wat dat betreft toch goed in de filmpjes?

Laatst bewerkt:
Onderin is de laatste plaats waar je de brace wil verliezen, wees daar voorzichtig mee.

Je kan het ook zonder load oefenen. Lekker squatten of een andere beweging met een brace maken en bovenin ademen terwijl je de spanning op je middel houdt.

Ik vraag me af of er niet wordt overdreven of iets van nuance mist in alle tekstuele uitleg over hoe ernstig je zou moeten bracen.

Als je rug tijdens de squat niet buigt of je niet als noodle ingezakt op de grond eindigt hield je dan niet al genoeg spanning? Streef je nu niet een maximaal aanspannen na welke daar (onnodig?) ver aan voorbij gaat?

Blijkt het in je uitvoering dat je onvoldoende brace vasthoud? Je squats waren wat dat betreft toch goed in de filmpjes?
Ja maar dat komt omdat ze als cues zeggen , squeeze the shit out of your abs enzo

Ik vond zijn squats in het filmpje ook goed. Brace zou ik zoiezo altijd maximaal doen omdat dit iets is wat je altijd nodig hebt. Ik heb me het vaakst geblesseerd in warm ups als ik gewoon te snel ga en niet tight genoeg zit. Brace is ook niet iets wat veel van je moet vragen. Ja ademt gewoon in je buik regio waardoor alles uitzet en je gaat dan opspannen. Vind het moeilijk te begrijpen dat je een brace niet 1 rep kan houden?

Je kan tussen je reps gewoon rebracen maar je wilt liefst je eerste brace niet 100% ongedaan maken omdat je eerste brace altijd de "sterkste"/beste gaat zijn. Dus daar wil je eigenlijk zoveel mogelijk van houden.

Kortom ikzelf brace maximaal bij elk gewicht, maar ga wel spierspanning in mijn rug en lats niet maximaal zetten bij warmups.

@mennoweet heb je de brace filmpjes bekeken van squat universiteit? Dat je weet wat het inhoud?

Ja heb ik zeker gedaan. Ik denk dat ik gewoon wat aan me buikspieren moet werken of zo? Wat sterker maken. Ze lijken erg lui ofzo:p kost veel energie spanning te houdej
als je gewoon in een stoel zit of recht staat kun je dan goed in je buik ademen en je buik opspannen? En dit vast houden, want das eigenlijk hetzelfde he.

als je gewoon in een stoel zit of recht staat kun je dan goed in je buik ademen en je buik opspannen? En dit vast houden, want das eigenlijk hetzelfde he.
Daar heb je een punt miss een goede manier om het te oefenen. Ik denk dat het echt gewenning is maar ja.

Ik mis alleen altijd die spanning bij squats. Bij een glute bridge bijvoorbeeld kan je met vette spanning voelen welke spier er word getraind. Met gigantisch zware squats miss ook wel, maar met mijn gewichten nog wel weinig spanning in beenspieren zelf

Lijkt soms meer buik oefening ofzo haha

Terug
Naar boven