XXL Nutrition

hoe trainen de senioren eigenlijk?

Minimaal 5 x per week kt.
Indien mogelijk s'morgens en s avonds.
3 x cardio per week.

Ik train meestal om de 2 dagen. Door mijn artrose in mijn linkerelleboog (en ook door blessuregevoelige schouders) neem ik altijd een dag rust na een spiergroep getraind te hebben; de enige keer dat ik twee dagen na elkaar train is als het benen betreft..
Ik merk dat ik op alle manieren beter recupereer, als ik geen 2 dagen na elkaar train. Ik heb wel het voordeel dat ik me niks van sluitingsdagen of -uren moet aantrekken omdat ik een thuisgym heb.
Als ik voel dat mijn lichaam niet klaar is voor een nieuwe training wacht ik zelfs nog een dag langer..is soms nodig als je tot het uiterste gaat.

• Topic Starter Topic Starter
heb laatste tijd veel fullbody getraind maar na de vakantie mijn split:

maandag: borst / achterk. schou en traps / biceps
1 benchpress (flat, incline of decline)
2 dumbbell flyes (flat of incline)
3 bent over lateral of incline chest supported lateral
4 shrugs (barbell of dumbbell)
5 dumbbell curl (incline, standing of concentration)
6 barbell curl

woensdag : benen
1 squat
2 front squat of hack squat
3 romanian deadlift
4 calf raises
+ buik

vrijdag : Rug /voor- en zijkant schou / triceps
1 row (barbell, dumbbell, pendlay of Yates row)
2 chinups of pullups
3 oh press (mil.press of seated dumbbell press)
4 lateral raise
5 tric extension (barbell of dumbbell)
6 tric press (close grip barbell of dumbbell)

Sets 2-4 per oefening
reps 5-12 per set.

Ik heb ervoor gekozen om op ma en vrij zowel push als pull oef. te doen omdat ik dan minder last van blessures heb/krijg.

man van 58 van mijn sportschool is nog steeds een beest :|

• Topic Starter Topic Starter
zucht....
mijn lijf, maar vooral mijn geest kan niet meer wennen aan een split.
probeer het iedere keer weer maar ik vind er gewoon geen donder meer aan, zie zelfs tegen trainen op.
Terug naar fullbody dus:
1 ub pull (rowvariant of chin-upvariant)
1 ub push (pressvariant van decline tot overhead)
1 lb (squatvariant afgewisseld per training met deadliftvariant)
1 of 2 assistoef. (curl / triceps / laterals enz)

Petje af voor de oudere generatie!!

Al heel wat hardcore schema's gezien waarbij veel jongeren in het niet vallen

Keep it up :thumbs:

maandag: Borst 5 verschillende oefeningen en triceps 2 oefeningen.
dinsdag: cardio en rug 4 verschillende oefeningen.
Woensdag: Cardio. licht squaten.
Donderdag: Biceps 3 oefeningen en schouders 4 oefeningen.'
Vrijdag:Cardio en rug oefeningen in de buitelucht zoals breed optrekken, small optrekken, meestal 4 keer 8.

En de volgende week gooi ik het om en doe ik bijvoorbeeld 2x armen, 1 keer borst en 1 keer rug, of twee keer borst en 1 keer armen en 1 keer rug.

Het wisselt dus steeds wat ik twee keer per week doe.
Doe waar ik zin in heb en trainvoor mijn plezier en uitlaatklep.
Alles wat ik behaal is mooi meegenomen.

3x per week.

maandag; borst/schouder/triceps
woensdag; rug/traps/biceps
zaterdag; benen

Sinds twee weken Stronglifts 5*5. Ik zat vast in een veel te druk full body programma met te veel oefeningen.

Het uitstapje van een week of drie naar Smolov maakte duiudelijk dat de combinatie van mijn ervaring & leeftijd daar minder geschikt voor was. Dit bevalt me wel. Eens kijken of ik nu eindelijk de squat, deadlift en bankdrukken allemaal boven de 100 kg kan krijgen voor 5 keer 5.

Ben terug overgestapt naar 4x per week split.
Ma: borst, biceps, abs, squats
Di: rug, triceps, schouders, kuiten
wo: platte rust :-)
do: idem maandag maar andere oefeningen
vrij: idem di maar andere oefeningen.

Ik doe misschien wat minder benen, maar ik voetbal en train donderdagsavond en speel in t' weekend. Op maandag en donderdag een stevige sessie cardio erbij.
Ik doe 4 sessies per spiergroep met 3-4 sets van 8-12 reps. Om de week smijt ik mijn oefeningen doorheen.
Ik ga dit consequent proberen vol te houden 8 weken lang en zien wat het resultaat is.

4 a 5 keer per week op de fiets op het moment, daarnaast nog paar keer per week gerichte KT.

In het seizoen weinig tot geen KT, alleen maar op de fiets.

Ik probeer momenteel maximaal te groeien zonder echt te bulken. Sta op een 105 kg met een 13% en wil indien mogelijk wat doorbonken tot eind maart.
Ma: Borst / rug / triceps / nek met borst 1xRM en daarnaast alle 4 de spiergroepen 2 oef per spiergroep van 3x8.
Woe: Benen 4 oef van 4x10
Vrij: Borst / rug / schouders / biceps / nek met borst 1xRM en daarnaast alle 5 de spiergroepen 2 oef per spiergroep van 3x8
Di: 1u vetverbranding
Rest: maximaal rust en ga proberen die dagen verplicht te stretchen. Veel problemen spierverkorting.
Voeding: splitprogramma

Laatst bewerkt:
Sprint/stm-training

*Conan's wheel 90kg:30 meter/Duckwalk 60kg:16m/logpress 3x50
*Conan's wheel 150kg:20 meter/dumbbelloop 2x42,5kg:30m
*Conan's wheel 200kg:10 mter/logpress 3x55
*Logclean & press 1x65/laden 65kg: 20 meter
*Duckwalk 135kg:15 meter/conan's wheel 120kg:20m

Toen was ik al aardig kapot en kwamen er toch wat PR's???:)

Froggyjumps 2x/froggywalk 10 passen
Sidebenchjumps 60cm v/70cm v PR/85cm v PR dik:eek!:

Sprints 3x10xBW+10/hakkebillen 10x10/knieheffen 10x10

Jump on the bench 2,40m lengte 60cm hoog PR

Zittend kuitheffen 200x10
Wristcurl 40x10

5 setjes hamstringoefeningen.

Zeeeeer tevreden:)

Dit was een training van vandaag en nog zonder rolator.;):o

@Dumba: respect man ! Menigeen zou inderdaad aan de rolator moeten na zo"n brute training.
Ik wist zelfs niet wat een Conan's Wheel was :o

tsja ik ben pas 44. ik ben begonnen met 5 keer per week echt hakken in de sportschool..ehh. dat was in 1988....wat is het nu ? 2010 ? wegens heel zwaar werk als verhuizer ben ik nog maar 2 keer per week aan het hakken,en lig door de weeks al om 8 uur plat als een echte ouwe l..,ik zou graag weer meer trainen maar dan moet ik wat anders gaan doen.dat zit er niet in. morgen weer als een halve invalide trappen lopen,toch lekker benen getraind....o...o...o ik hou d"r zo van..(geer)

---------- Toegevoegd om 17:50 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:47 ----------

Ik probeer momenteel maximaal te groeien zonder echt te bulken. Sta op een 105 kg met een 13% en wil indien mogelijk wat doorbonken tot eind maart.
Ma: Borst / rug / triceps / nek met borst 1xRM en daarnaast alle 4 de spiergroepen 2 oef per spiergroep van 3x8.
Woe: Benen 4 oef van 4x10
Vrij: Borst / rug / schouders / biceps / nek met borst 1xRM en daarnaast alle 5 de spiergroepen 2 oef per spiergroep van 3x8
Di: 1u vetverbranding
Rest: maximaal rust en ga proberen die dagen verplicht te stretchen. Veel problemen spierverkorting.
Voeding: splitprogramma
4 oef voor benen?:p

42 jaar, train over het algemeen 3 x per week en daarnaast 2x 2km zwemmen met extra sprinttraining.
Laatste 2 maanden weinig tijd gehad en aardig wat stress wat niet goed is voor de opbouw.
Echt groeien doe ik niet met dit schema, en een "echt"kuurtje durf ik niet te nemen vanwege de bijeffecten.
Eerst maar weer eens terug naar de basis: 3 x trainen, 1 grote en één kleine spiergroep samen.

Topgewicht was 112 kg bij een lengte van 1.93. toen trainde ik 6 x per week.

Nu ongeveer 100kg en blijf redelijk steady.

Grote voorbeeld: Arnold. Zo goed gepropotioneerd kom je zelden tegen en zeker niet te overdreven groot itt de huidige topbb'ers (mijn persoonlijke mening natuurlijk).

Het blijft verslavend, ik train sinds 1986, de laatste 10 jaar redelijk consequent.

Blijven trainen mannen!
Bij mij op de kazerne traint een man van 76aar oud en die ziet er nog puik uit!!

tsja ik ben pas 44. ik ben begonnen met 5 keer per week echt hakken in de sportschool..ehh. dat was in 1988....wat is het nu ? 2010 ? wegens heel zwaar werk als verhuizer ben ik nog maar 2 keer per week aan het hakken,en lig door de weeks al om 8 uur plat als een echte ouwe l..,ik zou graag weer meer trainen maar dan moet ik wat anders gaan doen.dat zit er niet in. morgen weer als een halve invalide trappen lopen,toch lekker benen getraind....o...o...o ik hou d"r zo van..(geer)

---------- Toegevoegd om 17:50 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:47 ----------

4 oef voor benen?:p

squat 4x10
Leg extentions 4x10
Leg curls 4x10
Calves 4x10

Vernielen die handel
:D

hoe trainen de senioren eigelijk

aha

Hallo, Ik ben Robert. Sinds Oktober 2009 begonnen met trainen. Wel eerder getraind maar dit waren korte periodes. Altijd in split getraind maar omdat ik vaker wilde trainen doe ik nu full body. Dit is mijn schema:

Squat
Incline dumbbell press of Barbell bench press
Bent over row
Deadlift
Dumbbell pullover
Military press of Dumbbell press
Skullcrusher of Close grip bench press of Dumbbell extension
Barbell curl of Dumbbell curl of Hammer curl
Bicycles of Crunches

Ik train om de twee dagen. Misschien dat ik nog wat ga veranderen (splitsen van Squat en Deadlift of minder/geen schouder-, armoefeningen). Maar dat wijst zich vanzelf.

Laatst bewerkt:
Ik ben alweer bijna 39 en heb bijna m'n hele leven gesport. Vroeger, tussen m'n 25 en 35e was ik op m'n top, maar de laatste paar jaartjes voel ik dat ik iets rustiger aan moet doen. Maar ik sport nog steeds ongeveer 4 tot 5x per week. Soieso 3x krachttraining, meestal 1x kickboksen pw en soms ook nog een rondje hardlopen - kilometertje of 10 - er bij. Binnenkort wil ik stoppen met kickboksen en MMA gaan doen.

Ik ben niet bewust op dieet, maar eet wel gezond en in kleine porties en drink veel water. M'n body is nog steeds in perfect shape, ook qua conditie pers ik er zo nog een halve marathon uit :-)

Wat ik heb gemerkt bij het ouder worden:
- dat ruige stappen kan ik niet meer
- ben wat stijver als ik in ruste ben en heb meer tijd en rust (slaap) nodig om te herstellen van een training
- kan niet zo vaak meer op 100% trainen i.v.m. te lange herstelperiodes

Wat mij goed helpt op deze respectabele leeftijd om door te kunnen trainen:
- goed eten is het allerbelangrijkste
- niet te hard of te vaak trainen, balans zoeken tussen training en je goed voelen na de training
- plezier hebben in het sporten is ook een must, zo hou je het ook op de lange termijn vol :-)
- niet te lang trainen! max. 30 tot 45 min. krachttraining, 1 tot 1,5 uur kickboxen en niet meer dan een uurtje hardlopen
- als je flipt op je schema, gewoon een keertje lekker gaan zwemmen oid! Of een tijdje een andere sport gaan doen.

Mijn schema op dit moment:
ma kickboksen
di rust
wo borst / biceps
do benen / schouders
vr rug / triceps
za & zo rusten en als ik toch wil sporten een kilometertje of 10 km hardlopen of wat heavy bag combo training meestal 6x 3 min

Snelste hardlooptijd: 10 km in 43 minuten!
Ben net wat te zwaar voor het snellere kickbokswerk maar heb om dat te compenseren dankzij de krachttraining en de heavybag wel beukkracht 10 op de schaal van verpulvering :-) Ga binnenkort de overstap naar MMA maken.

Mijn voorbeelden:
Arnold Z. Bas Rutten

Terug
Naar boven