Fitness Seller

Hoe zit het nu 'technisch' ?

creamers

Cool Novice
Waardering
7
Lengte
1m76
Massa
85kg
Vetpercentage
12%
Ik lees vanalles over de dieeten en begrijp dat het persoonlijk is en voor iedereen anders. Er zijn vele voorbeelden en vele meningen. Wat ik niet begrijp hoe je lichaam nu exact omgaat met zo'n dieet en wanneer je nu ook daadwerkelijk vet 'aan het verliezen' bent.

Is je lichaam de hele dag vet aan het verbranden omdat je op elk tijdstop (zeg 7 maaltijden per dag) net iets te weinig koolhydraten binnen krijgt?

Sommige schrijven dat je het tekort met cardio kunt creeren, maar dan creeer je toch pas een tekort vanaf dat je gesport hebt die dag? Als je savonds sport heb je toch op het verkeerde moment een tekort?

Er zijn schema's waar je ziet dat ze pas na het sporten meer koolhydraten gaan eten ipv door de dag omdat het dan meer nodig is. Zie bijv ook: 4. Thinking In Terms Of 24-Hour Energy Balance:

Sommige schrijven, hoe meer cardio hoe beter. (wel aanvullen bij je dagelijkse verbruik) Dat ook cardio goed is voor je metabolisme (en je gezondheid) begrijp ik, maar dan zul je toch ook meer tijd erna moeten hebben om je lichaam voldoende 'aan te vullen' ?

Ergens denk ik dat smiddags sporten nog het gemakkelijkste is aangezien je dan genoeg tijd ervoor en erna hebt, maar denk dat er veel mensen overdag moeten werken ;)

Ben benieuwd hoe jullie erover denken...

Niet zo moeilijk denken. Kcals in/kcals out.. dat is alles.

'Is je lichaam de hele dag vet aan het verbranden omdat je op elk tijdstop (zeg 7 maaltijden per dag) net iets te weinig koolhydraten binnen krijgt?'

Na elke maaltijd is je lichaam anabool en is bezig met het opslaan van voedingsstoffen, in die periode zal je waarschijnlijk wat vet opslaan. In de periode tussen maaltijden word je (waarschijnlijk) katabool en verbrandt je weer wat vet (en glycogeen). Je lichaam wisselt dus constant tussen opbouw en afbraak.

Dan is aan het eind van de dag natuurlijk de vraag of er meer opbouw of afbraak was. Bij meer opbouw kom je aan, bij meer afbraak van je af. En dat ligt aan je kcal inname

• Topic Starter Topic Starter
Thx @TheDutchOak, dus niet 'simpel alleen' Kcals in/kcals out ;)

Hier is ook een mooi duidelijk stuk: [Link niet meer beschikbaar]

Als je rond 19:30 gaat sporten is 17:30-18:00 een mooie tijd om avond eten te nuttigen, toch?.
Vlak voor workout snelle suikers / whey / glutamine en erna whey/glutamine.
SMorgens en savond moeten de maaltijden de meeste koolhydraten bevatten, maar wanneer eet je dan savond die tweede maaltijd na de workout? Voor het slapen 23:00 gaan worden de trage eiwitten en vetten genuttigd.

17:30 Avondeten
19:30-21:00 Workout (pre en post maaltijd)
22:00 ????
23:00 Maaltijd 6: Voor het slapen gaan, geen koolhydraten, langzame eiwitten (kwark)+goede vetten uit noten.

Volgens mij moet ik gewoon later gaan slapen ;)

Thx @TheDutchOak, dus niet 'simpel alleen' Kcals in/kcals out ;)

Hier is ook een mooi duidelijk stuk: [Link niet meer beschikbaar]

Als je rond 19:30 gaat sporten is 17:30-18:00 een mooie tijd om avond eten te nuttigen, toch?.
Vlak voor workout snelle suikers / whey / glutamine en erna whey/glutamine.
SMorgens en savond moeten de maaltijden de meeste koolhydraten bevatten, maar wanneer eet je dan savond die tweede maaltijd na de workout? Voor het slapen 23:00 gaan worden de trage eiwitten en vetten genuttigd.

17:30 Avondeten
19:30-21:00 Workout (pre en post maaltijd)
22:00 ????
23:00 Maaltijd 6: Voor het slapen gaan, geen koolhydraten, langzame eiwitten (kwark)+goede vetten uit noten.

Volgens mij moet ik gewoon later gaan slapen ;)
Mijn god alle dogma's komen weer langs. :rolleyes:

Eet gewoon een fatsoenlijke maaltijd een uur voor je training en eet (liefst binnen een uur) na je training een fatsoenlijke maaltijd. Waarom zou je in godsnaam snelle suikers en snelle eiwitten nodig hebben? Zet je zelf insuline bij dan?
Carbs zijn 's avonds juist handiger.

Lees je anders eens op een goede site in: http://www.victormooren.nl

Mijn god alle dogma's komen weer langs. :rolleyes:
Waarom zou je in godsnaam snelle suikers en snelle eiwitten nodig hebben? Zet je zelf insuline bij dan?

Hier staat dat uitgelegd: [Link niet meer beschikbaar]

na je training een fatsoenlijke maaltijd
Daarnaast staat HIER uitgelegd waarom je niet 'net' voor het sporten en gelijk erna vast voedsel moet nemen. Complexe carbs en snelle eiwitten vlak voor en na de workout is goed/beter.

Die suikers voor/na de training zijn niet nodig, dat is oude info. Als je een beetje normaal eet 1-2 uur voor het training is het prima.

Die Layne is me ook een rare, heeft een PhD en dan over somatypes beginnen (ecto, endo, meso)

Die suikers voor/na de training zijn niet nodig, dat is oude info. Als je een beetje normaal eet 1-2 uur voor het training is het prima.

Die Layne is me ook een rare, heeft een PhD en dan over somatypes beginnen (ecto, endo, meso)

Duidelijk, thx! , wist niet dat dat 'oude' info was :) Maaltijd ervoor komt me qua tijdschema goed uit, maar adviseer je ook na de workout een 'normale maaltijd' tijdens een cut. Kom anders denk ik niet aan voldoende 'onderhoud'.

Duidelijk, thx! , wist niet dat dat 'oude' info was :) Maaltijd ervoor komt me qua tijdschema goed uit, maar adviseer je ook na de workout een 'normale maaltijd' tijdens een cut. Kom anders denk ik niet aan voldoende 'onderhoud'.

Ja gewoon wat carbs + minimaal 20-30gr eiwit en eventueel wat vet.

Ja gewoon wat carbs + minimaal 20-30gr eiwit en eventueel wat vet.

Bedankt voor je snelle reacties! Heb ik nog 1 vraag, hoop ik...:)

Eiwitten de hele dag door bij elke maaltijd. Carbs vooral iets meer smorgens en savonds. Hoe zit dat met vetten?

---------- Toegevoegd om 22:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:12 ----------

ps, heb je artikel gevonden :)

Whey en chocomel #1 pre workout meal
Eigenlijk wel interessant om te weten hoe je zo makkelijk mogelijk vet verbrand.
Consequent zijn is naar mijn mening veel makkelijker om af te vallen, weinig/geen honger.

Bedankt voor je snelle reacties! Heb ik nog 1 vraag, hoop ik...:)

Eiwitten de hele dag door bij elke maaltijd. Carbs vooral iets meer smorgens en savonds. Hoe zit dat met vetten?

---------- Toegevoegd om 22:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:12 ----------

ps, heb je artikel gevonden :)

Het zit eigenlijk heel simpel. Maak je niet zo druk om maaltijd / macro timing. Het boeit niet genoeg.
Eet gewoon dagelijks je macro's en de rest maakt relatief niks uit.

Is ook nog steeds overtuigd van z'n gelijk wat betreft het hele metabolic damage verhaal

met als groot deel van de onderbouwing neurotische vrouwtjes die 'echt weinig eten, maar niet afvallen!!'

:roflol:

Verder toch ook wel verstand van een hoop zaken.

---------- Toegevoegd om 00:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:18 ----------

alhoewel het advies in dit geval voor endos om langer te cutten en ectos korter in de praktijk misschien nog niet zulk slecht advies is als je je bedenkt dat endos misschien hun voedselinname eerder onderschatten en ectos overschatten. dat schept van te voren misschien een realistischer beeld van hoe lang de cut ook echt gaat duren.

maar dat neemt niet weg dat somatypes kut zijn natuurlijk :p

Hier staat dat uitgelegd: [Link niet meer beschikbaar]

Daarnaast staat HIER uitgelegd waarom je niet 'net' voor het sporten en gelijk erna vast voedsel moet nemen. Complexe carbs en snelle eiwitten vlak voor en na de workout is goed/beter.
:roflol: Je stelt een vraag met een link naar waar je je info vandaan haalt, ik zeg nee klopt niet dit is een betere link en vervolgens ga je er tegen in door dezelfde link nogmaals te posten? Vraag het dan niet.
De links die je aanvoert zijn allemaal oude info en klopt geen hol meer van. Lees je nou in in goede bronnen, zoals die ik je gaf, staan ook netjes de referenties onder de artikelen waar hij zijn info vandaan heeft ipv van met alle respect T-Nation waar je het advies krijgt na elke alinea die je leest een slok plasma te nemen. :D

En ben het met pleur en Oak eens over dr Layne, wat een r(n)are vent is dat.

Terug
Naar boven